handdator

Visa fullständig version : Fysik

Windstalker
2007-10-18, 16:44
Hejsan

Har gjort ett litet experiment som labb och skall nu ta reda på en formel för detta. Experimentet gick ut på att släppa platsbunkar med olika höjd, vikt (vikter i bunken), samt olika areor på hål i botten i ett kar med vatten. Sedan skulle jag ta tid och se hur lång tid det tog för att hela bunken skulle sjunka under vattenytan.
När jag ritade upp grafer så fick jag att graferna med tiden respektive Volym, Massa, Area på hålet blev t = k1V, t = k2/m samt att t = k3/A
Är det någon som har något tips på hur man ska tänka för att få ihop en formel? Jag misstänker att accelerationen även borde vara med, eftersom F(netto) = F(tyngd) - F(lyft från vattnet), och eftersom svaret skall vara i sekunder.
Det jag helt enkelt undrar är som sagt om jag missar något, samt om man borde tänka över att ha med en "konstant" i formeln. Ber absolut inte om att ni ska göra "läxan" eller vad man ska kalla det åt mig, vill bara ha lite brainstorming.
Anser moderatorerna trots detta att denna tråd inte hör hemma på detta forum så ber jag om ursäkt.

Tack!

Racso
2007-10-18, 17:38
Hejsan

Har gjort ett litet experiment som labb och skall nu ta reda på en formel för detta. Experimentet gick ut på att släppa platsbunkar med olika höjd, vikt (vikter i bunken), samt olika areor på hål i botten i ett kar med vatten. Sedan skulle jag ta tid och se hur lång tid det tog för att hela bunken skulle sjunka under vattenytan.

Förstår inte riktigt uppsällningen/utförandet.

När jag ritade upp grafer så fick jag att graferna med tiden respektive Volym, Massa, Area på hålet blev t = k1V, t = k2/m samt att t = k3/A

Vad betyder variabeln k och vilket t är vad?

Är det någon som har något tips på hur man ska tänka för att få ihop en formel? Jag misstänker att accelerationen även borde vara med, eftersom F(netto) = F(tyngd) - F(lyft från vattnet), och eftersom svaret skall vara i sekunder.

En formel för vad, uttryckt i vilken variabel?

Palm
2007-10-18, 17:42
Tja... alltså... det är ju inte såå mycket som saknas för att du ska få fram ett uttryck för tiden t = t(m,V,A)... Förutsatt att dina mätningar är ordentligt gjorda. Olika höjd säger du? Var det samma bottenarea på hinkarna?

Edit: Hur varierade du dina variabler?

Allan
2007-10-18, 17:44
Nu vill vi inte se alltför uppenbar läxhjälp, men gärna lite frihjulande resonemang som kan ge oss andra lite glädje också

Palm
2007-10-18, 17:45
Nu vill vi inte se alltför uppenbar läxhjälp, men gärna lite frihjulande resonemang som kan ge oss andra lite glädje också

Hear ya.

Palm
2007-10-18, 17:51
För övrigt blir nog många väldigt besvikna på den här tråden efter att ha feltolkat rubriken :D

Windstalker
2007-10-18, 18:03
Tja... alltså... det är ju inte såå mycket som saknas för att du ska få fram ett uttryck för tiden t = t(m,V,A)... Förutsatt att dina mätningar är ordentligt gjorda. Olika höjd säger du? Var det samma bottenarea på hinkarna?

Edit: Hur varierade du dina variabler?

Japp, samma bottenarea hela tiden, det jag ändrade var som sagt vikten, arean på hålet i botten samt höjden på hinken (så den fick en annan volym).

Windstalker
2007-10-18, 18:05
Vad betyder variabeln k och vilket t är vad?

k är en konstant, ville mest visa hur mina kurvor blev. Kurvan med volymen blev en "rak" kurva genom origo, medan dom andra två blev k/x-kurvor.

En formel för vad, uttryckt i vilken variabel?

en formel för hur lång tid det tar för hinken att helt täckas med vatten. Det är ju variablerna jag vill brainstorma lite om, vilka jag borde tänka på att ha med etc. Har ju redan sagt Volymen på hinken, Arean på hålet samt Massan på hinken.

Windstalker
2007-10-18, 18:06
För övrigt blir nog många väldigt besvikna på den här tråden efter att ha feltolkat rubriken :D

Jo det tror jag nog med, nån moderator kan ändra rubriken till passade namn om det känns bättre.

Racso
2007-10-18, 18:48
Ok, då fattar jag uppgiften. (tror jag)

Inflödet av vatten i bunken är ju samma som utflödet ur karet q=A*v [m^3/s]

F(netto) = mg - µ*V*g = m*dv/dt

Resten kan du nog klura ut själv.

Om jag inte misstolkat uppgiften.... *innocent*

Windstalker
2007-10-18, 19:11
Ok, då fattar jag uppgiften. (tror jag)

Inflödet av vatten i bunken är ju samma som utflödet ur karet q=A*v [m^3/s]

F(netto) = mg - µ*V*g = m*dv/dt

Resten kan du nog klura ut själv.

Om jag inte misstolkat uppgiften.... *innocent*

Vad är µ? Är det konstanten 2*10^-7 ?

Palm
2007-10-18, 19:13

:D

Palm
2007-10-18, 19:14
en formel för hur lång tid det tar för hinken att helt täckas med vatten. Det är ju variablerna jag vill brainstorma lite om, vilka jag borde tänka på att ha med etc. Har ju redan sagt Volymen på hinken, Arean på hålet samt Massan på hinken.

Jovisst, men hur många kombinationer testade du?

Racso
2007-10-18, 19:22

Du tänker nog på permeabiliteten (elektromagnetism) μ_0 = 4*pi×10−7 N·A^(−2)

Termen skulle då bli försumbar...

rå är en vanligare betäckning, dvs densiteten... (istället för µ)

Windstalker
2007-10-18, 19:38

Windstalker
2007-10-18, 19:39
Du tänker nog på permeabiliteten (elektromagnetism) μ_0 = 4*pi×10−7 N·A^(−2)

Termen skulle då bli försumbar...

rå är en vanligare betäckning, dvs densiteten... (istället för µ)

Jo visst tänker jag på den, förstod inte ens hur jag kan tänka på den när jag håller på med något helt annat. Tack ska du ha för hjälpen!