Visa fullständig version : manna vs havre
Animalistic
2007-10-18, 07:56
hur står sig mannagrynsgröt emot havregrynsgröt rent näringsmässigt? då jag helt enkelt inte kan få ner havregrynsgröt medan manne åker ner direkt. misstänker dock mer energi och mindre? protein.
har någon en lista uppskattas det hjärtligt *cupid*
King Grub
2007-10-18, 07:58
Havre är näringsrikare än vete. Dessutom är mannagryn raffinerat. Fullkornsvarianten av mannagryn heter grahamsgryn.
har någon en lista uppskattas det hjärtligt
Det är bara att titta på mannagryn resp havregryn i en databas:
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
Mannagryn kan ingå i vilken nyttig kost som helst, men att havregryn är näringsrikare är det ingen tvekan om.
Animalistic
2007-10-18, 08:25
Havre är näringsrikare än vete. Dessutom är mannagryn raffinerat. Fullkornsvarianten av mannagryn heter grahamsgryn.
Det är bara att titta på mannagryn resp havregryn i en databas:
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
Mannagryn kan ingå i vilken nyttig kost som helst, men att havregryn är näringsrikare är det ingen tvekan om.
okej tack, då blir det att slänga in mannagrynsgröt till frukosten utan ett alltför dåligt samvete :)
Turbonisse
2007-10-18, 08:29
Mannagryn må vara mindre nyttigt, men ack så gott det är.
Animalistic
2007-10-18, 08:33
haha ja absolut!
machine gun
2007-10-18, 10:31
Grahamsgrynsgröt, som Grub nämner, är också riktigt gott. Föredrar nästan det, lite mer substans än mannagrynsgröten och jag håller mig mätt längre på det.
En del av det lägre näringsinnheållet i mannagrynsgröt vägs upp av att man kokar gröten på mjölk till skillnad från havregrynsgröt som kokas på vatten.
J de Koof
2007-10-18, 11:59
Men ett helvete att diska kastrullen.
Därför lägger man i lite mjölk och en klick sylt i havregrynsgröten och vänjer sig. Finns inget lättare att diska än havregrynströtskastrullen som fått ligga i blöt en stund.
/J
machine gun
2007-10-18, 16:05
Men ett helvete att diska kastrullen.
Därför har man non stick-kastruller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.