Visa fullständig version : Hur mycket kalorier i 10,5 dl pasta?
jojjep91
2007-10-17, 21:12
Hallo kolograbbs.
Käkade nyss 10,5 dl pasta. ca 2 och en halv tallrick full blev det efter jag kokat färdigt.
hur mycket kalorier är det?
1dl = 100g? right?
100g makkaroner = 356 kcal.
men det kan fan inte stämma känns de inte som!
fyllde iaf 3st 3,5dl glas med makkaroner.
Men makkaronerna är ju i ihåliga så de borde väl inte stämma elr?
Eddie Vedder
2007-10-17, 21:13
1 dl pasta är inte 100 gram. Betydligt mindre än så.
Du kan ju inte mäta pasta i volym. Det är inte som vätska som breder ut sig jämnt och lika dant varje gång det mäts. 10,5dl hårdpackade spagetti i ett knippe är förmodligen 5 gånger så tungt som 10,5dl pastasnäckor eller något annat med en massa hål i.
Verkligen. Densitet u know!
jojjep91
2007-10-17, 21:18
aah! tänkte väl de. Inte fan klara jag kötta i mej så mkt.
Glömt bort de där med dl och 100gram o vafan vet allt ;S
jojjep91
2007-10-17, 21:19
Du kan ju inte mäta pasta i volym. Det är inte som vätska som breder ut sig jämnt och lika dant varje gång det mäts. 10,5dl hårdpackade spagetti i ett knippe är förmodligen 5 gånger så tungt som 10,5dl pastasnäckor eller något annat med en massa hål i.
exakt? det var ju de jag misstänkte elr.
read.
tntballe
2007-10-17, 21:21
1dl=ca 45gram
var ute o mätte nyss
exakt? det var ju de jag misstänkte elr.
read.
Men du satte ju dit ett frågetecken, därav din fundersamhet.
jojjep91
2007-10-17, 21:22
1dl=ca 45gram
var ute o mätte nyss
aah! okej.
thankx!
jojjep91
2007-10-17, 21:26
Men du satte ju dit ett frågetecken, därav din fundersamhet.
okidå
1dl=ca 45gram
var ute o mätte nyss
Vilken typ av pasta var det? Jag kan tänka mig att vanliga raka spagettisträngar ryms många fler i en dl, än t.ex. penne-bitar. När jag deffade lite i somras mätte jag att ca tre deciliter penne blev 100 gram.
en polare som viktväktade fick max äta en dl kokt pasta eller ris per måltid (typ en halv dl okokt). Sen skulle resten av kolhydraterna vara grönsaker, rotfrukter etc. Men jag vet inte om det var i deffhänseende du undrade.
10dl är väldsamma mängder oavsett...
tntballe
2007-10-18, 12:35
Vilken typ av pasta var det? Jag kan tänka mig att vanliga raka spagettisträngar ryms många fler i en dl, än t.ex. penne-bitar. När jag deffade lite i somras mätte jag att ca tre deciliter penne blev 100 gram.
vanliga makaroner, märke miramonti
en polare som viktväktade fick max äta en dl kokt pasta eller ris per måltid (typ en halv dl okokt). Sen skulle resten av kolhydraterna vara grönsaker, rotfrukter etc. Men jag vet inte om det var i deffhänseende du undrade.
Det vore nog inte någon bra idé för en 16-årig, styrketränande, kille ska du se...
Tja, jag är ingen tankeläsare vare sig när det gäller ålder eller aktivitetsnivå...
Tja, jag är ingen tankeläsare vare sig när det gäller ålder eller aktivitetsnivå...
Well... Utifrån nicket kan man nästan tänka sig att han är född -91, annars är det två snabba knapptryck för att komma till hans profil där denna siffran bekräftas. I signaturen står det "trena e kul" och en länk till hans träningsjournal.
Förövrigt är det väldigt lite kolhydrater oavsett ålder/aktivitetsnivå..
ZHTOHELLAS
2007-10-19, 11:54
KÖP EN MATVÅG.
Simple as that.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.