Visa fullständig version : Återhämtning
Jag håller på med ett ptojekt i skolan om kosttilskott. Jag ska altså göra mätningar på mig själv samtidigt som jag tränar för att se om kosttilskottet verkligen ökar muskelmassan.
Men förra veckan så tänkte jag att jag också skulle försöka mäta min återhämtning (det står på många kosttilskott att de ökar återhämtningen), så jag tänkte att efter varje pass köra några övningar (bänkpress eller bicepscurl) med hälften så mycket vikt som jag brukar köra med o räkna antal reps jag gör. Men jag kände att denna metoden mäter uthållighet mer än återhämtning :S
Så jag tänkte bara kolla om någon här kanske har någon idee' om hur jag skulle kunna mäta just återhämtning.
Tack i förhand
Handcuff
2007-10-17, 20:10
Under hur lång tid ska ditt projekt pågå?
EDIT: Tror det kommer att bli svårt då fram något vettigt ur din studie. Sorri.
jag har kört från början av terminen och håller på med projektet hela skolåret.
jag gör flera mätningar för att få fram bättre resultat. Antecknar hur mycket jag lyfter i varje övning vid varje pass och ska se om jag ökar vikter mer med kosttilksott.
Gör även ett test regelbundet i apoteket som visar hur mycket fett jag har i kroppen. Detta hjälper också till för att se om jag har fått mer muskelmassa (genom enkla beräkningar)
Det enda jag behöver hjälp med är att mäta återhämtningen.
jag gymmar 5ggr/vecka och har redan gymmat 7 månader innan projektet startade
omöjligt att veta om du blivit mer uthållig av kostillskottet eller av träningen, om det blir nån förbättring.
Eddie Vedder
2007-10-18, 18:29
Det finns för mycket confounders för att få ut ett vettigt resultat är jag rädd. Det går helt enkelt inte att göra en sån undersökning på en person. Det skulle krävas att ni är ett gäng och delar upp er 50/50.
Det måste förutsättas att alla äter lika strikt, alltså inte samma mat och inte extremt nyttigt men att alla ligger på samma relativa energimängd (relativ mot ens individuella behov alltså) samt att ni tränar på samma sätt och lika intensivt. Även det sistnämnda är då relativt utifrån var och en.
Det är väldigt intressant att veta men det finns liksom en anledning till varför det inte ens finns klara vetenskapliga belägg för att tillskott faktiskt gör skillnad över en längre tid. Tror det är för många påverkande faktorer för att kunna urskilja effekten av en tyvärr.:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.