Visa fullständig version : Ditt bästa knep för att bli lyssnad på?
Alltså, om du verkligen försöker nå fram till någon med något du vill ha sagt. Vilka knep har du?
Jag försöker vara hur tydlig och precis som helst, men har ingen pondus på något sätt. Klapp på huvudet och att inte bli tagen på allvar och ansedd inte veta mitt eget bästa gör mig galen. Kunde jag skulle jag låta handlingen i sig tala men i det här fallet vore det najs med någon form av att bli lyssnad på och tagen på allvar.
Tänker inte precisera, skriv bara ner era "pondus"knep, tack! :thumbup:
hahavaffan
2007-10-16, 21:07
Vi alfahanar har inga problem med detta. Det ingår liksom i "paketet", att alltid bli lyssnad på.
på internet är det ingen mening. I verkliga livet gäller det att sätta skräck i den man pratar med eller helt enkelt provocera dom så dom blir förbannad, då koncentrerar dom sig mer på vad man säger
Du säger "EÝ LYSSNA" och sen går du tillbaka till vanlig ton igen:)
Pudzianovski
2007-10-16, 21:12
Jag tror du är en glad person som ler mycket. Att le är inte så bra tycker jag. Att inta en allvarligare ton kombinerat med att vet vad man talar om är bra.
Kroppsspråk är viktigt. Ögonkontakt och hållning är ett plus.
Vi alfahanar har inga problem med detta. Det ingår liksom i "paketet", att alltid bli lyssnad på.
jag tror det gäller alfahonor med
vissa lyssnar man på. Delvis kommer det med status och position.
Tyvärr ska man nog säga. Det är väldigt lätt att döma på förhand vad ngn säger beroende på vilken syn man har på den personen innan.
Ett vedertaget sätt är väl att börja med en tes eller ingång som gör att du fångar deras intresse så dom vill höra mer. Inte börja men massa bakgrund och sånt som gör att dom inte orkar lyssna vidare.
Könsbyte känns som att ta i från tårna. Ingen lightversion på den? *popcorn*
Den enda gången jag på allvar försöker få nån att lyssna på mig är när jag har något vettigt att säga, och då brukar ju faktan tala för sig själv (om man omger sig av vettiga människor dvs). Men, hursomhaver,ett tips är väl att inte slänga iväg hela harrangen med det du vill få sagt utan säga det i små bitar. På så sätt hinner dom liksom grunna på det för sig själv och inse förträffligheten i vad du säger. Helt enkelt att vara lite mer manipulerande.
Håller med. När jag kommer in i ett rum för att debattera, diskutera, etc, så ser jag alltid till att hålla en "alfaroll" i rummet. Dock ser jag alltid till att titta den andre i ögonen medan jag talar och ännu mer när denne talar själv.
i en jobbsituation, på ett vanligt kontor, funkar det inte så bra att hålla på att alfahanna sig. Det straffar sig i längden.
Med studenter i ett grupparbete funkar det naturligtvis, för dom jävlarna behöver du bara se resten av kursen och nästa gång det är grupparbete har du högst troligt andra att jobba med.
Hm, saken är den att jag tycker att jag ÄR tydlig. Men om personen ifråga i det här fallet tror sig veta "bättre" så biter inte det. Utan det blir lite huvudklapp å "vänta så överbevisar jag dig"-attityd. Blir jag desperat blir det åt "hot"-hållet, typ "gör du si så blir det så".
Äh, känns som låst läge bara. Fast det fixar sig.
i en jobbsituation, på ett vanligt kontor, funkar det inte så bra att hålla på att alfahanna sig. Det straffar sig i längden.
Med studenter i ett grupparbete funkar det naturligtvis, för dom jävlarna behöver du bara se resten av kursen och nästa gång det är grupparbete har du högst troligt andra att jobba med.
Jag tror du misstar alfahanna för att ha en aggressiv ton. Man kan vara dominant utan att trycka ner den andre parten på ett sätt som får de att verka underlägsen.
T. ex på en jobbintervju - Man ska inte vara helt underkastad eller något. Gå in, rak i ryggen, fast blick och fokus. Bara där skulle många klassa dig som alfamaterial, men det inger inte någon sorts nertryck mot din framtida arbetsgivare.
framförallt är det roligt som tjej och stå och titta på medan män håller påohc tuppar sig och tror att dom är alfahanar medan dom bara göra bort sig
Hm, saken är den att jag tycker att jag ÄR tydlig. Men om personen ifråga i det här fallet tror sig veta "bättre" så biter inte det. Utan det blir lite huvudklapp å "vänta så överbevisar jag dig"-attityd. Blir jag desperat blir det åt "hot"-hållet, typ "gör du si så blir det så".
Kan du ge ett konkret exempel?
Pudzianovski
2007-10-16, 21:25
Lellan: Låter mer som om det är fel på den person du åsyftar. Detta låter som en väldigt specifik fall. Har du liknande problem med andra också ?
framförallt är det roligt som tjej och stå och titta på medan män håller påohc tuppar sig och tror att dom är alfahanar medan dom bara göra bort sig
En av dom skulle nog vara Stoltz it seems!
En av dom skulle nog vara Stoltz it seems!
Som vanligt tog du och läste mitt inlägg och förstod inte ett dyft - Var det dig Lellan diskuterade med eller? ;)
Men jag kanske missuppfattar Cilia - Hon kanske anser att det är pinsamt med unga män som möter hennes blick, är stadig och fokuserade. Jag hoppas dock inte det.
Om din kombatant anser att det kommer att visa sig så behöver du väl bara vänta? Att försöka nå fram till någon som inte är intresserad är lönlöst och slöseri på tid och energi. Är det viktigt att överbevisa personen just nu?
Då jag vill bli lyssnad på ser jag till att veta vad jag ska säga, hur jag ska få fram min poäng kortfattat och tydligt. Sedan undviker jag att ge mig in i tjafsande.
Edit: om du diskuterar på liknande sätt som du skriver tror jag att du är för omständlig och pratar för mycket och för länge. Din poäng försvinner i fluff.
Lellan: Låter mer som om det är fel på den person du åsyftar. Detta låter som en väldigt specifik fall. Har du liknande problem med andra också ?
Skylla på mottagaren lät bekvämt. :) Men fixar inte problemet. Jaja. Som sagt, ordnar det på något sätt.
Vet att det är trist med "inte säga b när man sagt a" men kommer inte gå in mer på den specifika situationen.
Tycker inte att jag har liknande problem med andra, kanske med folk som är släkt med personen ifråga iofs. Så jag skyller på deras släktdrag istället? :cool: Väldigt frustrerande iaf.
Tricklev
2007-10-16, 21:31
Jag drar ett par kulrundor i taket och säger åt dom att lyssna.
Funkar alltid.
Ont: Så varierar det, i vissa sammanhang får man inte föra sin talan före man blir överröst, beror ju lite på hur samtalet redan ser ut.
Som vanligt tog du och läste mitt inlägg och förstod inte ett dyft - Var det dig Lellan diskuterade med eller? ;)
Men jag kanske missuppfattar Cilia - Hon kanske anser att det är pinsamt med unga män som möter hennes blick, är stadig och fokuserade. Jag hoppas dock inte det.
Att agera med självförtroende är, i min bok, inte att vara alfahanne eller bete sig som en sådan.
Jag pratar högt, det är min grej. Sen kan jag prata väldigt snabbt så jag kan få mycket sagt på kort tid om jag vill, men kan också vara väldigt tydlig och kortfattad. Men nej, prata högt och väldigt bestämt är min grej.
Lyssnar folk ändå inte så kan jag bli elak.
Lyssnar de inte ändå så tar jag till kvinnoknepet - grina.
Vill jag ha något sagt så säger jag det, har ingen taktik för hur jag ska gå till väga
Om din kombatant anser att det kommer att visa sig så behöver du väl bara vänta? Att försöka nå fram till någon som inte är intresserad är lönlöst och slöseri på tid och energi. Är det viktigt att överbevisa personen just nu?
Då jag vill bli lyssnad på ser jag till att veta vad jag ska säga, hur jag ska få fram min poäng kortfattat och tydligt. Sedan undviker jag att ge mig in i tjafsande.
Edit: om du diskuterar på liknande sätt som du skriver tror jag att du är för omständlig och pratar för mycket och för länge. Din poäng försvinner i fluff.
Känsligt ämne så jag säger inte mer än nödvändigt och få ord i detta fallet. Ingen stress ang överbevisning just nu, men vore skönt att känna att jag når fram på något sätt. Vänta och agera i små bestämda steg i "rätt" riktning är nog lösningen i det här fallet just eftersom jag inte når fram.
Annars har du nog rätt, att jag kan "fluffa på". Så på jobbet tex så tänker jag på det och säger få utvalda saker (nytt jobb, funkar kanon hittills. Tänka före innan man pratar hade jag underskattat..:em: ).
Nej, jag anse inte det pinsamt.
Jag gillar personer som vet vad dom vill.
Dom tillhör undantagen här i världen
Att agera med självförtroende är, i min bok, inte att vara alfahanne eller bete sig som en sådan.
Och jag underströk i min post att "Bara där skulle många klassa dig som alfamaterial" men knappast alla.
Att utstråla självförtroende är definitivt ett alfamaterial, och ännu mer i Sverige där det nästan är förbjudet att ha ett självförtroende som återspeglas i ens agerande, tal, etc.
Men du kanske anser, eftersom du förstod att det talades om självförtroende, att det var självförtroendet som Cilia gick emot?
Nej, jag anse inte det pinsamt.
Jag gillar personer som vet vad dom vill.
Dom tillhör undantagen här i världen
Tack, då förstod jag dig helt rätt!
Dumleman
2007-10-16, 21:41
Vargen kommer! :D Nej men det finns människor som är för tröga för att lyssna på andra. Oftast är det äldre människor som minsan har x antal års erfarenhet och redan vet allt. Men det kan lika gärna vara du som är felet men anpassa dig till målgruppen osv. läs retorik.
Whistler
2007-10-16, 21:42
Enda gången jag egentligen pratar med folk och vill att de ska lyssna på dravlet som kommer ur min mun är ju när jag är på jobbet, och då är den som lyssnar (läs "ska lyssna") oftast alkoholberusad/hög/steroidpumpad och med intentioner att slå sönder en medmänniska. I den situationen kör jag i princip alltid med att knäppa till med fingrarna framför ögonen och bestämt säga "Se på mig" och fixa ögonkontakt. Detta upprepas varje gång personens ögon avviker från vår ögonkontakt. Funkar mycket bra för att påkalla uppmärksamhet utan att vara aggressivt eller på annat sätt utmanande. Medan jag har personens uppmärksamhet talar jag lugnt och vänligt, men bestämt, om vad som gäller. Därefter brukar det lösa sig.
Teknik som jag för övrigt anammade efter en Kapten jag hade i värnplikten, han kunde få en hel pluton trötta, sega och allmänt förvirrade jägaraspiranter att lyssna med fullt fokus på bara ett knäpp med fingrarna och en mening ur munnen.
Viktor_Balck
2007-10-16, 21:42
på internet är det ingen mening. I verkliga livet gäller det att sätta skräck i den man pratar med eller helt enkelt provocera dom så dom blir förbannad, då koncentrerar dom sig mer på vad man säger
Är du seriös? Lyssnar någon på vad man säger när dom är förbannade? Att försöka prata med någon som är förbannad är ofta som att prata med en vägg så jag är skeptisk till ditt förslag.
Enda gången jag egentligen pratar med folk och vill att de ska lyssna på dravlet som kommer ur min mun är ju när jag är på jobbet, och då är den som lyssnar (läs "ska lyssna") oftast alkoholberusad/hög/steroidpumpad och med intentioner att slå sönder en medmänniska. I den situationen kör jag i princip alltid med att knäppa till med fingrarna framför ögonen och bestämt säga "Se på mig" och fixa ögonkontakt. Detta upprepas varje gång personens ögon avviker från vår ögonkontakt. Funkar mycket bra för att påkalla uppmärksamhet utan att vara aggressivt eller på annat sätt utmanande. Medan jag har personens uppmärksamhet talar jag lugnt och vänligt, men bestämt, om vad som gäller. Därefter brukar det lösa sig.
Teknik som jag för övrigt anammade efter en Kapten jag hade i värnplikten, han kunde få en hel pluton trötta, sega och allmänt förvirrade jägaraspiranter att lyssna med fullt fokus på bara ett knäpp med fingrarna och en mening ur munnen.
Tror säkert att det funkar för dig, men tanken på att använda samma metod i situationen jag tänker på genererade dagens garv.. :D Vilket jag nog behövde, hela grejen känns ibland tragikomisk. Tack iaf för allt kollosupport.. *cupid*
Edit: när jag tänker efter kanske en hand på axeln el hand i handen skulle funka. För att poängtera och bli lyssnad på. Fast jag känner mest för att knuffas (oroa sig inte, jag knuffas icke).
Känsligt ämne så jag säger inte mer än nödvändigt och få ord i detta fallet. Ingen stress ang överbevisning just nu, men vore skönt att känna att jag når fram på något sätt.
Det där tror jag är helt rätt taktik om det är ett känsligt ämne. Du kan inte banka in vad du anser är Rätt hos mottagaren. Mottagaren måste öppna lite själv. Lirka tror jag is the shit i sådana fall.
Tror säkert att det funkar för dig, men tanken på att använda samma metod i situationen jag tänker på genererade dagens garv.. :D Vilket jag nog behövde, hela grejen känns ibland tragikomisk. Tack iaf för allt kollosupport.. *cupid*
Glöm inte att kasta med huvudet fram och tillbaka samtidigt som du knäpper med fingrarna. En kommentare som "You don't know me, girl" eller motsvarande kan hjälpa också.
Att svara på din fråga kan vara lite svårt eftersom man inte riktigt vet förutsättningarna. Generellt så tycker jag att personer som känner eller åtminstonde tror att jag lyssnar på dem gärna lyssnar på det jag har att säga också. Så fort man blir aggresiv visar det att man har tappat kontroll över situationen och den andra personen går in i försvarsläge (vilket man själv antagligen har gjort också). Inte de bästa förutsättningarna för att lösa en konflikt. Jag tror mer på att tala lugnt och sakligt och fortsätta med det även om den andra personen beter sig som en idiot.
christian
2007-10-16, 21:54
Detta tycker jag fungerar för mig i diskussioner och möten.
Tala lugnt och artikulerat.
Hetsa inte upp dig.
Avbryt inte andra.
Döm inte eller tala skit om andra.
Tala när det gäller. Se då till att ha något att komma med.
Pudzianovski
2007-10-16, 21:56
Är det ditt barn på 2 år som inte lyssnar på dig?
;)
Är det ditt barn på 2 år som inte lyssnar på dig?
;)
Haha, nää.... (eller joo, ibland - men där har jag mina knep. Vuxna är svårare). Förresten är han bara 1 ½. Men givetvis klok som 2.. :cool:
Avbryt inte andra.
Nej, det där håller jag inte med om. Visst det låter fint och ja, det är bra i en väldigt sansad diskussion där motparten är väldigt hänsynstagande, men då finns det ju inga problem från början, då kan ju Lellan göra precis hur som. Nej, min erfarenhet är att om man vill ha plats då får man ta sig plats, annars kan pratkvarar som jag mala på timme ut och timme in och den artiga sitter där tyst och snäll.
Sen ska man försöka undvika att avryta hela tiden och man måste också låta den andra säga sitt, men man måste också kunna säga ifrån och bryta in när den andra bara manglar på.
(En sak jag tycker är bra, och som jag själv alltid gör, är att säga "jag förstår hur du menar", "det här är ju bara min åsikt" osv, jag tycker det är respektfullt gentemot den andra och visar att man inte bara är där för att mangla på sin åsikt, utan att man är öppen för att ändra sig osv, men jag tycker aldrig man får nåt för det när man är sån. Folk brukar ändå gå på och mena att man är helt oförstående och tror allt man säger är universella sanningar osv eller se det som att man är svag typ. Men detta är bara en bitter parentes.)
(En sak jag tycker är bra, och som jag själv alltid gör, är att säga "jag förstår hur du menar", "det här är ju bara min åsikt" osv, jag tycker det är respektfullt gentemot den andra och visar att man inte bara är där för att mangla på sin åsikt, utan att man är öppen för att ändra sig osv, men jag tycker aldrig man får nåt för det när man är sån. Folk brukar ändå gå på och mena att man är helt oförstående och tror allt man säger är universella sanningar osv eller se det som att man är svag typ. Men detta är bara en bitter parentes.)
"Jag hör vad du säger, man jag lyssnar inte" ger garanterat motsatt effekt.
Angående att avbryta så beror det också på situationen. Framförallt på hur många som är med i diskussionen och hur många av de man ska övertyga. Är man flera kan det vara idé att inte framstå som den som babblar och kör över andra, men det motsäger inte att man kan gå in och avbryta för att få fram sin mening också. Talar man bara när man har något vettigt att säga tenderar folk att lyssna.
Testat att lära dig ett äkta brittiskt oi? Ett annat tips är att lära dig obskyra facktermer som du styr in diskussionen på för att göra den andra passiv och förvirrad.
Annars är väl min chansning på att du är trevlig. Ingen lyssnar på trevliga flickor och trevliga pojkar får inte ligga. Livet är inte rättvist.
"Jag hör vad du säger, man jag lyssnar inte" ger garanterat motsatt effekt.
Och ofta brukar det vara andemeningen. "Jag hör vad du säger, men jag skiter i det." Ingen som håller med säger så.
Testat att lära dig ett äkta brittiskt oi? Ett annat tips är att lära dig obskyra facktermer som du styr in diskussionen på för att göra den andra passiv och förvirrad.
Annars är väl min chansning på att du är trevlig. Ingen lyssnar på trevliga flickor och trevliga pojkar får inte ligga. Livet är inte rättvist.
Knullad men ohörd? Lika illa som hörd men orörd. Orättvist it is. :( För att inte tala om ohörd å orörd, då är det fan illa.
Krille 87
2007-10-16, 22:50
Ögonkontakt e oerhört viktigt, människor e svaga i ögonen. Sen så är såklart hållningen viktig men även saker som kroppsspråk som gör att personen får använda både hörseln och synen gör att mer fastnar.
Finns massvis med knep, beror ju mycket på vilken sorts person man är och hur mycket man KAN med.
Jag brister ut i ett EY! och om ingen lyssnar blir det EY EY EY! Tyvärr brukar det inte vara någon som lyssnar då heller
ramagoen
2007-10-17, 06:38
ett sätt är väl att ha respekt bland sina medmänniskor så att dom lyssnar på en.
Är du seriös? Lyssnar någon på vad man säger när dom är förbannade? Att försöka prata med någon som är förbannad är ofta som att prata med en vägg så jag är skeptisk till ditt förslag.
Bättre det än deras bristande uppmärksamhet, funkar bra på kvinnor.
Erkänn Lellan, det är rätt tydligt att du pratar om din son:)
christian
2007-10-17, 16:17
Nej, det där håller jag inte med om. Visst det låter fint och ja, det är bra i en väldigt sansad diskussion där motparten är väldigt hänsynstagande, men då finns det ju inga problem från början, då kan ju Lellan göra precis hur som. Nej, min erfarenhet är att om man vill ha plats då får man ta sig plats, annars kan pratkvarar som jag mala på timme ut och timme in och den artiga sitter där tyst och snäll.
Sen ska man försöka undvika att avryta hela tiden och man måste också låta den andra säga sitt, men man måste också kunna säga ifrån och bryta in när den andra bara manglar på.
Funderade faktiskt lite mer på det där igår och det stämmer inte riktigt det jag sade om att inte avbryta. Om jag får omformulera mig så skriver jag "avbryt inte om den andre inte är en pratkvarn eller pratar ovidkommande strunt" *whistle*
Avbryter du för ofta utan att ha "tillåtelse" av rummet, dvs att du är teknikexperten, projektledaren, mötesordförande osv, så ses du rätt snart som gapig och jobbig. Tror jag iaf. Och då måste det du avbryter med vara viktigare än det som avbryts.
Tror det viktigaste knepet i allmänhet för att få någon att lyssna på vad man säger är att även lyssna på den andra. Verkligen uppfatta vad den andra säger och ta till sig det. Oftast märker man snabbt om nån annan inte lyssnar på en och tar till sig det man sagt. De kanske hör vad man säger, men lyssnar inte. Så uppfattar den andra att man lyssnar på henne/honom, så tror åtminstone jag att den andra är mer villig att faktiskt lyssna på vad man själv säger.
Värsta som finns är ju när man blir stirrad i ögonen samtidigt som denne pratar. Då vet man ju inte riktigt vad man ska fokusera på.
Ska man kolla nån rakt in i ögonen vid en vanlig konversation? Det känns obehagligt för mig. Är jag osäker i mig själv eller nåt? Vad innebär det? Är det nåt jag måste lösa?
Inlägget är inget skämt >_<
Om det är ett budskap man inte vill höra - kan man uppenbarligen lyssna så dåligt till den milda grad att all tydlighet och alla trix att nå fram med ett budskap är helt otroligt förgäves.. *gah!*
Om det är ett budskap man inte vill höra - kan man uppenbarligen lyssna så dåligt till den milda grad att all tydlighet och alla trix att nå fram med ett budskap är helt otroligt förgäves.. *gah!*
Ja. Det är väl inget ovanligt? Förvånar mig mer att du förvånas än folk tenderar att ha mycket selektiv hörsel.
Sofia4_4
2007-10-21, 07:32
Du måste vara kort och tydlig. Jag håller med mini att du lägger i för mycket fluff i dina förklaringar på nätet.
Ett knep för att bli hörd av besserwisers är att genom att fråga - varje åsikt har 1000 olika point of views. Fråga - " hur menar du då? Menar du att..."; "men tänk om..." och så låter personen själv upptäcka svaren du är ute efter. Du måste säkert kompromisa lite gran men du kommer att få lyssnaren förstå vad du vill ha sagd.
Försök inte vara snäll, bara rak på saken. "Snäll" i en diskution är lika med flummig, svag, velig. Jag gillar iaf inte att prata med "snälla" människor som anstränger sig att inte förolämpa mig på något sätt.
Alltså, om du verkligen försöker nå fram till någon med något du vill ha sagt. Vilka knep har du?
Jag försöker vara hur tydlig och precis som helst, men har ingen pondus på något sätt. Klapp på huvudet och att inte bli tagen på allvar och ansedd inte veta mitt eget bästa gör mig galen.
Du är som sagt för "snäll". Jag blir tagen på allvar i nästan alla sorters situationer när jag äntligen öppnar käften. Hållning, ögonkontakt etc är helt åt helvete rent generellt för mig så det verkar inte vara nödvändigt. Mycket enklare om man säljer in sig i en expertroll.
Tjejer ler alldeles för mycket. Liksom vissa ler även om de är arga, hur tusan skall man då ta dem på allvar? Är man allvarlig skall man fan inte se ut som man håller på att flörta med den andre. Ok, ord sagda från ett bittert stenansikte men väl så sanna.
TcAnders
2007-10-21, 18:51
Jag höjer rösten, för att sen se in i ögonen på den jag talar med och låta allvarlig..
// Anders
Poletten har trillat ner nu tror jag. Fick rådet att: ta livet av mig själv, hålla käft och/eller bita ihop. Sedan sa personen ifråga att den var "psyk". Nähä??
Äh, jag är fånig som ens berättar det här när jag skippar vad det handlar om. Men alla andhål är bra andhål om man kvävs. Sug på den.Jösses, jag är allt lite pubertalt emo innerst inne..
(och nein. jag kommer inte lyda något av råden)
Pudzianovski
2007-10-21, 23:06
Har du provat något av alla våra tips då? gick det bra i så fall? har du gett upp?
Du gillar att skriva dolda meningar va?
Tack och lov är jag tydligen begåvad med en behaglig röst. Försöker hålla det välartikulerat och informativt. Stakar man sig så tappar man mycket. Brukar även dra några torra skämt då och då för att hålla intresset uppe.
Om jag verkligen vill ha full uppmärksamhet så ska jag ha något vettigt att säga också. Vilket är relativt sällan.
Har du provat något av alla våra tips då? gick det bra i så fall? har du gett upp?
Du gillar att skriva dolda meningar va?
Mja, kanske. Jag använde lite kroppskontakt, hand på arm, sa det med hög tydlig röst, inte i vaga ordalag utan mer informativt "så här är det". Jag ville hela tiden typ "be om ursäkt" för vad jag sa men höll mig. Tidigare har jag sagt det i heta situationer, i desperation, eller samtidigt som jag försökt få det att låta som något positivt (vilket det kanske inte är för personen i fråga).
Det gick väl sådär, det gick som jag beskrev i förra inlägget. Tror det gick fram bättre (budskapet) men det gillades inte. Men man kan inte gilla allt.
Jag gillar inte att skriva dolda meningar. Däremot är jag lätt (?) beroende av det och inbillar mig att mina inlägg ser kortare ut då.. något jag inte alltid orkar fixa via delete.. Eller åkejrå. Jag gillar det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.