Logga in

Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor

Alfred Nobel
2007-10-15, 21:12
Jag själv har svårt att upskatta min aktivitetsfaktor. Jag brukar sätta den på 1,3 - Bara för att folk säger att man sällan hamnar under den gränsen.

En vanlig vardag för mig:

Vaknar, går runt i huset och äter frukost. Klär på mig och beger mig till bussen (150-200meter bort) och tar mig till pendeltåget.

Framme vid pendeln traskar jag omkring i väntat på tåget.

När jag änlänt vid min hållplats går jag 5min till skolan, där jag varje morgon går 5trappor upp.

Nu går jag från lektioner och upp/ner för trappor till jag slutat.

Jag åker hem med pendeltåget, samma väg som på morgonen. Fast nu tar jag bussen till gymmet, istället för hem. Där tränar jag, ca 1h styrketräning och sen går jag ca: 15min hem och äter/pluggar/kollo och allt sånt.

Vad skulle ni gissa/upskatta på för aktivitesfaktor inom H&B metoden?

Jag vet att det är jätte svårt att beräkna exakt, men om ni fick höfta runt på ett sisådär-tal? :D

Alfred Nobel
2007-10-15, 21:14
Sen på helger är det såklart disco-dans med lite vistelsen på staden med nära och kära. (fast den räknar vi inte med)

Raggis
2007-10-15, 21:14
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

Turbonisse
2007-10-16, 08:22
Vad jag har förstått så är en faktor på 1.3 det man bör utgå ifrån dvs det sammanfattar ett "normalt" liv. Men det bästa är vällan att testa dig fram Nicklas.

Jag cyklar till plugget (1mil) varje dag, går cirkus 4km(tur och retur) från cykelparkeringen till plugget samt sedan det sedvanliga "skolspringet". Detta skall ge mig en förbrukning på cirka 2500kcal(faktor 1.375)
(Är 182@73kg)

elArne
2007-10-16, 09:21
Jag har också funderat på det där.
Jag försökte sammanfatta gårdagen på caloriesperhour och fick fram det här:

Totals: 3,159 calories in 24 hr

Sitting - quietly (e.g., watching TV)
624 calories in 8 hr
Sleeping
562 calories in 8 hr
Cleaning - multiple household tasks, light
390 calories in 2 hr
Computer Work (typing)
234 calories in 2 hr
Child Care - care, standing, light
488 calories in 2 hr 5 min
Walking - 4.8 km/h
172 calories in 40 min
Bicycling - 19.3-22.4 km/h (moderate)
416 calories in 40 min
Weight Lifting - free weights or machine, vigorous
273 calories in 35 min

vilket är en vanlig dag nu när jag är pappaledig: cykla till och från gymmet 2*10min, intensiv träning 35min, annars mest stillasittande förutom att jag cyklade ner till stan och tillbaka 2*10min och gick en promenad med barnvagnen

Jag väger ~78kg och för att få samma förbrukning med H&B får jag använda aktivitetsfaktor 1.7.
Är det rimligt?

Paltkoma
2007-10-16, 10:24
Här kan du räkna ut din aktivitetsfaktor:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

Barca
2007-10-16, 15:01
Jag själv har svårt att upskatta min aktivitetsfaktor. Jag brukar sätta den på 1,3 - Bara för att folk säger att man sällan hamnar under den gränsen.

Vaknar, går runt i huset och äter frukost. Klär på mig och beger mig till bussen (150-200meter bort) och tar mig till pendeltåget.

När jag änlänt vid min hållplats går jag 5min till skolan, där jag varje morgon går 5trappor upp.

Jag åker hem med pendeltåget, samma väg som på morgonen. Fast nu tar jag bussen till gymmet, istället för hem. Där tränar jag, ca 1h styrketräning och sen går jag ca: 15min hem och äter/pluggar/kollo och allt sånt.

Jag vet att det är jätte svårt att beräkna exakt, men om ni fick höfta runt på ett sisådär-tal? :D

Jag tror 1.3 är för lite, minst 1.4, högst troligt 1.5
Det är vad JAG hade satt den på :)

Ronja
2007-10-16, 19:50
Är PAL 1.71 högt för en tjej som går hemma(sjukskriven) tränar inget endast vardagsmotion? (168cm 48kg)

fluff
2007-10-16, 20:51
Är PAL 1.71 högt för en tjej som går hemma(sjukskriven) tränar inget endast vardagsmotion? (168cm 48kg)

Jag går också hemma sjukskriven just nu utan träning och tror absolut att 1.7 är för högt uppskattat (om du nu inte "vardagsmotionerar" väldigt mycket). Personligen lallar jag väl runt på 1.3 max misstänker jag. Lagar mest mat och bakar, försöker gå en halvtimme - timme om dagen, handlar/pular lite vardagligt och sitter och läser en hel del.

Sniggel
2007-10-16, 22:23

Det där hade varit en typisk 1.5a för mig :)

Ronja
2007-10-17, 14:37
Jag går också hemma sjukskriven just nu utan träning och tror absolut att 1.7 är för högt uppskattat (om du nu inte "vardagsmotionerar" väldigt mycket). Personligen lallar jag väl runt på 1.3 max misstänker jag. Lagar mest mat och bakar, försöker gå en halvtimme - timme om dagen, handlar/pular lite vardagligt och sitter och läser en hel del.

Sitter väldigt sällan under dagen( 06.00 - ca: 19.00) sitter ned när jag äter(7ggr) och om jag kör bil nånstans eller har något möte med nån, annars går jag mycket i affärer, till och från affärer(ibland cykel), småstädar hemma eller bara står o filosoferar :D....utöver det vet jag inte vad jag gör mer än tar nån promenad på ca 30-60min i skogen(minst 3ggr per vecka)(tempot beror på sällskapet :) )

Ja ungefär så har jag det :) Har ganska många myror i brallan :D. Gillar när det händer saker.

spoonchest
2008-07-17, 12:42
Ok.. skulle behova lite hjälp här. Försökte genom lite länkar kolla min "aktivitetsfaktor" och energibehov. Lönlöst, jag fick huvudvärk.
En vanlig dag för mig:
Vaknar, åker till gymmet och tränar (tungt), i 1,5 timme
kommer hem och sköter hushållssysslor och äter frukost.
cyklar tio min till bussen
kommer fram en timme senare och tar cykeln därifrån till jobbet, en kvart. (12 min. personbästa)
Jag har ett aktivt arbete, kan tilläggas.
Cykeln tillbaks till station. (15 min)
och cykeln från ändhållplatsen. (15 min, uppför)
Dagen avslutas med en halvtimmes promenad med hunden i ganska raskt tempo.
Jag äter frukost, lunch, middag på regelbundna tider med mellanmål inlagda. Varierad och nyttig kost dessutom. och en gainer med rapsolja i vid sänggående. ändå vaknar jag några timmar senare av hunger.
Slutsatsen är att jag måste ligga på kaloriminus.. Eller?

Scratch89
2008-07-17, 12:53
Folk verkar underskatta sin energiförbrukning, men lyckas ändå hålla sig viktstabila. Jag misstänker kladdkakeätning i skymundan. :D

Jag har räknat med en aktivitetsfaktor på runt 1,7 när jag bara arbetat en dag, och ingen träning, 1,8 när jag tränar. Jag jobbar i ett varuhus med väldans massa gång fram och tillbaka, och upplockning av varor osv. Det finns folk som har betydligt jobbigare arbeten, så då är det inte svårt att komma över 2,0, särskilt inte om man ska träna samma dag. Jag har hållt mig relativt viktstabil, men jag misstänker att jag förbrukar ännu mer energi (typ 3000-3500 kcal), för jag blir sakta men säkert smalare.

Tabbe
2008-07-17, 12:59
När man tar sin kroppsvikt x30 ska man räkna aktivitets faktor på det eller är det redan inräknat?

Scratch89
2008-07-17, 16:41
När man tar sin kroppsvikt x30 ska man räkna aktivitets faktor på det eller är det redan inräknat?

Utan aktivitetsfaktor. Om man är aktiv brukar det vara x35-40 man tar.

EDIT: Alltså, x30 är för ett normalt, stillasittande liv.

Eddie Vedder
2008-07-17, 16:58

I det fallet så ÄR 30 aktivitetsfaktorn. Ett aktivare liv ger således en högre siffra.

Xerxex
2008-07-18, 22:31
Folk verkar underskatta sin energiförbrukning, men lyckas ändå hålla sig viktstabila. Jag misstänker kladdkakeätning i skymundan. :D

Jag har räknat med en aktivitetsfaktor på runt 1,7 när jag bara arbetat en dag, och ingen träning, 1,8 när jag tränar. Jag jobbar i ett varuhus med väldans massa gång fram och tillbaka, och upplockning av varor osv. Det finns folk som har betydligt jobbigare arbeten, så då är det inte svårt att komma över 2,0, särskilt inte om man ska träna samma dag. Jag har hållt mig relativt viktstabil, men jag misstänker att jag förbrukar ännu mer energi (typ 3000-3500 kcal), för jag blir sakta men säkert smalare.

1.7,, låter som ett tungt arbete du har. om 2.0 är en elitidrottares träningsdag så låter det som du måste träna ganska mycket kardio för att vara på 1.8 samt ha ett väldigt fysiskt arbete. Jag skulle mer säga att du överskattar förbrukningen, folk genom historien har jobbat hårt på väldigt lite kalorier. 3500 för balans en vanlig inte tränande dag är väldigt mycket om man inte väger extremt mycket. 2600-2800 för en genomsnittlig man i sverige brukar man räkna med.