handdator

Visa fullständig version : Vegetarisk diet

Sinclear
2007-10-15, 15:52
Har försökt söka kring detta men hittar inte direkt något vettigt. Är det någon här som är vegetarian/vegan?

Av olika anledningar, främst ekonomiskt, så äter jag sällan kött nu. De flesta huvudmål består av olika grytor, med linser, sojabönor, kidneybönor osv.. samt ris, cous cous eller bulgur till. Vad ska man tänka på ur byggarsyfte, får man i sig tillräckligt med näring (förutsatt stora portioner) eller behövs något tillskott?

Det jag kör med nu är Omega 3, en multivitamintablett och rätt mycket nötter i olika former. (jordnötter, cashew, pumpafrön)

Något jag ser som positivt är att man inte blir lika tung i magen som av kött, det är lättare att äta en stor middag och sen träna 2 timmar efter, äter jag enchiladas med 3-400 gram kött då är man tung i magen hela kvällen typ.

Squirrel
2007-10-16, 10:54
Det är nog rätt så många här som är vegetarianer, iaf lacto-ovo-vegetarianer (äter mjölkprodukter och ägg)--däribland jag.

Några saker att tänka på:
* Komplettera proteinet - vegetabiliska proteinkällor innehåller oftast inte alla aminosyror i rätt mängder för att passa människokroppen, så man får blanda olika typer av källor för att det ska bli en bra balans. Spannmål med baljväxter är typexemplet.
* Omega 3, men det hade du ju kontroll på
* Vitamin B-12 (?), som inte går att få i sig vegetariskt (dock lacto-ovo-vegetariskt), men det finns vegetabiliska tillskott.

Fed up
2007-10-16, 10:59
Jag är (lakto-ovo)vegetarian. Jag äter multivitamin och omega3tillskott. Jag äter oftast köttsubstitut typ quorn och där är proteinet fullvärdigt så det är inga problem, äter jag bara bönor/linser försöker jag äta någon cerealier till typ bröd/pasta. Sen äter jag ju mycket ägg och mjölkprodukter.

Ironwoman
2007-10-16, 11:05
Jag blev (lakto-ovo)vegetarian april 99 och "oseriös vegan" januari 03. Med oseriös vegan menar jag att jag äter vegetariskt då jag är bortbjuden/äter ute, även om jag försöker hålla det så veganska som möjligt, men samtidigt något som liknar vettig mat. Då jag är hemma och lagar maten själv, vilket jag i princip alltid gör äter jag vegansk, med små spår av vegetariskt, äter vegetariska halvfabrikat ibland samt kakor.

Tar linfröolja, försöker ta ca 5 g om dagen, men kommer ihåg det ca 5 dagar i veckan, samt multivitamin+mineral halva dagsbehovet ung lika ofta.

Sinclear
2007-10-16, 13:00
Då kanske jag är hemma, jag äter brutalt mycket ost och mjölk :P

Fed up
2007-10-16, 17:37
Jag har startat en vegetariska måltider och tips-tråd i matlagningsforumet! Kika gära där och posta egna tips!