handdator

Visa fullständig version : Kostens betydelse för resultaten överdriven?

mangs
2007-10-15, 13:20
Efter att ha tränat 12år+ så har man provat många olika upplägg både vad det gäller träning och kost. Jag har under långa perioder kört väldigt strikt diet och framför allt sett till att jag hållt protein-intaget högt. För ca 3 år sedan hamnade jag i den enda svackan jag haft i träningen. Jag saknade helt enkelt glöden som jag tidigare haft och jag tränade på bara för att inte tappa det jag hade byggt upp, jag tränade inte för att jag ville. I samband med denna svacka började jag även slarva lite med min då perfekta kost. Det jag märkte var just ingenting, inte så konstigt eftersom förändringarna inte var så stora.

För två år sedan gick jag upp ca 10kilo i vikt pga att frugan var gravid. Man kan väl säga att jag sympati-åt upp mig. När bebisen väl var ute var det så dags att gå ner i vikt igen. Under denna perioden var mitt liv hektiskt och kosten var inte direkt optimal om man jämför med tidigare. Däremot gick träningsresultaten väldigt bra. Troligtvis en kombination av viktuppgången samt att jag mådde mycket bra.

Under de senaste två åren har jag släppt trycket ytterligare på kosten. Jag dricker inte lika många proteindrinkar. Jag räknar inga kalorier, jag ser inte till att få i mig mina 30g protein var tredje timme etc.

Jag kan ju tillägga att jag äter fortfarande ok kost men jag tillåter mig lite mer utsvävningar ibland. Pizza, kakor, godis etc är inte längre tabu.

Att inte sköta kosten under korta perioder är ju försumbart men att leva så en längre tid kommer ge dåliga resultat,eller?

Jag har under denna perioden fått tillbaka suget efter träning. Jag tränar mer än någosin och jag tycker det är riktigt kul. Jag har gått ner de 10 kilona i vikt och noterar att jag är i bättre form än tidigare på samma kroppsvikt. Jag är även betydligt starkare än jag var för tre år sedan och känner mig inte alls lika sliten i kroppen.

Hur hänger då detta ihop egentligen? Min sämre kosthållning borde ju ge mig sämre resultat,eller?

Jag tror det är som så att så länge man har en ok kosthållning och äter någorlunda regelbundet och ser till att man får i sig både protein,kolhydrater, fett, mineraler och vitaminer så klarar sig kroppen bra. Om man då dessutom tillåter sig äta lite som man vill göra och inte som man "bör" göra så blir livet och därmed träningen mycket roligare. Saker som är roligare går ju oftast även bättre.

Vad jag vill ha sagt med denna posten är att det gäller att inte snöa in för mycket på små detaljer och tro att de kommer ge en de resultat man vill ha. Den enskilt största faktorn är att man trivs med den livsstil man har. När man väl gör det så flyter även det andra på. Jag lägger idag inte ner en tiondel så mycket energi runt träningen som jag gjorde förr runt passen, planera måltider, räkna kalorier, fylla i statistik, peppa mig själv i 15timmar innan passet, valde noggrant ut rätt musik etc. Däremot på passen kör jag idag med lika mycket fokus som tidigare och bevisligen fungerar det mycket bättre.

Det bästa av allt. Jag kan leva ett helt normalt liv och ändå träna seriöst.

Paltkoma
2007-10-15, 14:10
Ditt inlägg får mig osökt att tänka på detta inlägg av Allan:

Jag har under många år etbalerat ett lindrigt sagt stört förhållande till mat ( eller näringsintag som jag också kallat det). Räknat kalorier, satt klockan på alarm för att äta schemamässigt, och både valt bort godsaker för dess eventuella skadliga inverkan på min träning, och faktiskt ätit rent vidriga saker för att de skulle var bra för samma träning (ni skulle varit med om första generationens kosttillskott - jag säger bara Fiskprotein....)
Och till absolut ingen jävla nytta. Jag hade kunnat unna mig mer, och undvikit vidrigheterna, utan att det påverkat mina resultat nämnvärt. För det var inte där hemligheten låg, upptäckte jag efter femton år.
Folk läser alldeles åt helvete för mycket näringslära numer, och tränar för pissigt. Ändrade man i varje fall träningsintensiteten till "acceptabelt" skulle väldigt många fler får goda resultat. Oavsett snabbmat

*popcorn*

King Grub
2007-10-15, 14:16
Kostens betydelse för resultaten överdriven?

Absolut. Äter man bara tillräckligt, är träningens påverkan på resultaten överlägset mycket större. Man kan äta halvdant, bara man tränar hårt, och få goda träningsresultat, men man kan äta hur "nyttigt" som helst och ändå få inga resultat alls om man inte tränar ordentligt.

För den som har ork och intresse är det förstås en fördel att göra bästa möjliga av båda sakerna.

Depzon
2007-10-15, 14:46
Ett roligare liv och träningspass i all ära, men vill man förändra sin kropp så det blir mer muskler och mindre fett så känns det inte som att det finns så många genvägar... Hur åt du när du gick ner de 10 kilona? Det känns som att, om man ska gå ner 10 kilo så går det inte att trivas så värst bra med maten ._.

piraten99
2007-10-15, 15:40
bra post!

Handcuff
2007-10-15, 15:54
bra post!

Mycket bra. Hoppas många, framförallt nybörjare läser och funderar :thumbup:

nutz
2007-10-15, 16:47
Distans is the shit. Gårdagens gainer: 4 Marabou-stycksaker för 20 kr på ICA Maxi.

Lundvall
2007-10-15, 17:09
Off topic: Oj säger jag bara. Det va ett redigt tag sen jag va online här. Bättre sent än aldrig.

On topic: Hej!

Mycket bra skrivet skulle jag vilja säga. Jag har just precis denna dag avslutat min Styrketräningsinstruktörsutbildning (långt ord det där) hos S.A.F.E. i Gbg. Och vad jag har lärt mig av kostläran kan jag bara hålla med dig.

Om man är en aktiv person förbränner man oerhört mycket mer kolhydrater och fett än man tror. Vi fick lära oss att en påse chips en kväll inte är så förbannat farligt, om man då inte ska tävla i BB eller AF t.ex.

Folk är på tok för insnöade på att äta helt perfeket. Men till vilken nytta? Jag anser att om man inte har några problem med vikten och sköter sin träning bra kan man stoppa i sig betydligt mer fett och kolhydrater än vad man egentligen tror. En påse chips förbränns snabbt om man tränar 4 pass i veckan t.ex.

Om man har som mål att deffa är det givetvis en annan sak.

Tack för mig!

Cerberus
2007-10-15, 18:19
jag har gjort exakt samma insikt själv, jag e inte alls lika petnoga med kosten längre, äter godis, glass och ibland skräpmat utöver min vanliga kost men jag kan då bara säga att mina träningsresultat blivit bättre jämfört med när jag va totalt ätstörd o låste in mig, räknade t.om kcal i cola light och kaffe osv.

Handcuff
2007-10-15, 18:58
Jag har just precis denna dag avslutat min Styrketräningsinstruktörsutbildning (långt ord det där) hos S.A.F.E. i Gbg. Och vad jag har lärt mig av kostläran kan jag bara hålla med dig.

Om man är en aktiv person förbränner man oerhört mycket mer kolhydrater och fett än man tror. Vi fick lära oss att en påse chips en kväll inte är så förbannat farligt, om man då inte ska tävla i BB eller AF t.ex.

Jag anser att om man inte har några problem med vikten och sköter sin träning bra kan man stoppa i sig betydligt mer fett och kolhydrater än vad man egentligen tror. En påse chips förbränns snabbt om man tränar 4 pass i veckan t.ex.

Om man har som mål att deffa är det givetvis en annan sak.

Tack för mig!

Varför är fett och kolhydrater dåligt om man har problem med vikten eller deffar? Givetvis förutsatt att man håller sig inom den energimängd man planerat.

Tänkte eftersom du är utbildad kanske du då kan svara.

Lundvall
2007-10-15, 20:28
Varför är fett och kolhydrater dåligt om man har problem med vikten eller deffar? Givetvis förutsatt att man håller sig inom den energimängd man planerat.

Tänkte eftersom du är utbildad kanske du då kan svara.

Givetvis är det inte dåligt/farligt om man håller sig inom ramarna man har planerat.

Vad är det man säger? Fettet brinner i kolhydraternas lågor? :)

Lundvall
2007-10-15, 20:33
Edit: Jag kom på att jag antagligen inte svarade på din fråga... Om man har problem med vikten är man troligtvis en inaktiv person. Man äter chips/pizza och sitter bara på soffan och slappar. Dvs, man går upp i vikt för man rör sig inte. Sen finns det ju mättat-, omättat-, fleromättat- m.m, fett. Om man är överviktig eller deffar bör man ha ordentligare koll på vad man stoppar i sig om man vill gå ner i vikt. Just i bantningssynpunket kanske inte pizza är så bra...

Jag vet fortfarnade inte om jag svarat på dina fråga... :)

Trevlig kväll!

mangs
2007-10-15, 21:21
Tack för alla snälla kommentarer. Det jag skrev är egentligen självklarheter men jag tänkte att om det kan få någon "vilsen själ" att fundera lite extra innan h*n trycker i sig en burk tonfisk på lördag kväll istället för lite chips bara för att stimulera proteinsyntesen.

jag skulle vilja säga att jag under min viktnedgång ätit mer som jag vill göra istället för hur jag "bör" göra. Dessutom, 10 kilo på 1,5 är ju ganska skonsamt. Speciellt med tanke på att jag kör 5-6 pass i veckan.

Givetvis gäller fortfarande kcal in/kcal ut så jag har ju inte ätit mig vrålmätt så ofta som jag vill (men det har jag aldrig tillåtit mig pga att jag inte vill väga 150 kilo).

Däremot har jag kunnat unna mig mer "skräp" genom att jag minskat antalet mellanmål i form av massa ägg, keso, proteindrinkar, tonfisk i filmjölk etc. som jag kanske inte alltid var sugen på att äta utan mer åt för att jag trodde det skulle ge mig bättre resultat.

Det här med högt protein-intag är troligen den största myten inom kost och träning.

Sedan är man ju olika som person men jag tror mest av allt på att resultaten blir bra om man trivs med det man gör. Dels för att man orkar hålla på längre och dels för att man inte grubblar så mycket. Distans är jäkligt bra. Det är bara att inse att de flesta som lyckats väldigt bra på brädan är de som orkar träna på år efter år eftersom det passar bra in i deras livsstil och att träningen och kosten är något de trivs med.

King Grub
2007-10-15, 21:34
Det här med högt protein-intag är troligen den största myten inom kost och träning.

Det kan man väl i alla fall inte påstå att det är något myt, inte om muskeltillväxt prioriteras. Mer protein - mer muskler.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

Man skall dock komma ihåg att det gäller inom mänskliga fysiologiska gränser, och 2 gram protein per kilo och dygn är ett mycket högt intag, inte ett lågt, som man kan tro när man ser vissa byggares extrema intag.

Lundvall
2007-10-15, 21:45
Det kan man väl i alla fall inte påstå att det är något myt, inte om muskeltillväxt prioriteras. Mer protein - mer muskler.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

Man skall dock komma ihåg att det gäller inom mänskliga fysiologiska gränser, och 2 gram protein per kilo och dygn är ett mycket högt intag, inte ett lågt, som man kan tro när man ser vissa byggares extrema intag.

Jo, givetvis... Till en viss gräns ja.

Den informationen/forskningen jag fick ta del av på utbildningen sa ialf att en elitidrottare av hög rang behöver ha i sig ~ 1.8 gram protein/kg kroppsvikt/dag. Det ska räcka gott och väl. Resten försvinner ut naturligt.

Kroppen använder 3-400gram protein / dag, men det mesta återanvänds igen. En vanlig svensson som inte gymmar ska ha i sig ca 80 - 100 gram protein.

Livsmedelsverket rekommenderar 0.8 gram / kg kroppsvikt / dag.

Klein
2007-10-15, 21:48
Visst kan den psykiska biten spela in hel del - dvs att slippa lägga energi på att planera ätandet - men det är mer än så som gör att din nya stil funkar bättre. En rigorös klassisk byggarkosthållning är näringsmässigt undermålig och hamnar hästlängder efter ett kostprogram som består av att inte bry sig. Att följa kostrekommenderationer från byggarcirkusen är det sämsta man kan göra som dopingfri tränande.

Lundvall
2007-10-15, 21:51
Tusan vad jag glömmer av att skriva saker. Kan man inte få mer än 3 minuter på sig att editera ett inlägg? :)

Jo, King Grub. Vad har plasmaprotein med muskeltillväxt att göra? "plasma amino acids"? Jag frågar bara av ren okunskap.

Alfred Nobel
2007-10-15, 22:14
Jag har övergått från extrem petighet med maten, till mer relax och tar det jag behagar för stunden. I en kombination med styrketräning och alkohol ;)

Durre
2007-10-15, 22:31
"You have to put you brain in the muscle" den kör jag på och räknar lite på ett ungefär proteinerna.

Whistler
2007-10-15, 22:34
Ett roligare liv och träningspass i all ära, men vill man förändra sin kropp så det blir mer muskler och mindre fett så känns det inte som att det finns så många genvägar... Hur åt du när du gick ner de 10 kilona? Det känns som att, om man ska gå ner 10 kilo så går det inte att trivas så värst bra med maten ._.

Skitsnack! Jag gick ner 8kg när jag deffade. Åt kebabrulle tre till fem gånger i veckan under den tiden.

Sen att det var timmar då man var lite småhungrig går ju inte komma undan, men inte behöver man äta tråkig mat för att gå ner i vikt...

Durre
2007-10-15, 22:35
EDIT your :)

pia
2007-10-16, 07:27
En del överdriver helt klart men för mig har kosten betydelse. Jag väger och räknar inte allt jag äter men äter vettigt. Slarvar jag med kosten så säger oftast magen eller kroppen ifrån och jag återhämtar mig inte som jag ska och kan drabbas av förkylning. För mig är maten samt kosttillskott viktigt för att må bra och hålla mig frisk. Även för träningsresultaten eftersom återhämtningen blir dålig när jag slarvar och jag tränar en del eftersom jag jobbar med det. Tycker inte man behöver väga och mäta allt men tänka på att få i sig allt man behöver näringsmässigt och utöver det så kan man slarva lite men ju mindre man äter desto mer måste man tänka på vad man stoppar i sig eftersom det då blir svårare att få i sig alla näringsämnen man behöver. Kosten har helt klart en stor betydelse för din hälsa och träning och det ena tycker inte jag är viktigare än det andra. Beroende på mål så är ju kosten olika viktig. För en som ska ner i vikt är kosten av stor betydelse för att lyckas. Hur pass viktig maten är för resultaten tror jag är väldigt individbaserat eftersom livssituationen ser olika ut för olika människor.

King Grub
2007-10-16, 07:27
Jo, King Grub. Vad har plasmaprotein med muskeltillväxt att göra? "plasma amino acids"? Jag frågar bara av ren okunskap.

Det är ett direkt och mängdrelaterat förhållande mellan aminosyrenivåerna i blodet och muskulär proteinsyntes. Det är dock bara plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen; vid upprätthållande av höga aminosyrenivåer, faller proteinsyntesen snart tillbaka till basnivåer. Proteinsyntesen moduleras av extracellulär aminosyretillgång, inte intracellulär.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3225S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

heffa
2007-10-16, 07:50
Men kosten är ändå viktigare än träniningen på ett sätt. Om man inte äter tillräckligt mycket dvs får i sig tillräckligt med energi så växer man ändå inte. Då kan man diskutera sets och reps hur mycket man vill. Träningen kommer ändå inte att resultera i muskeltillväxt.

mangs
2007-10-16, 07:55

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. "

Jag tolkar detta som om man behåller samma mängd kolhydrater och fett och då kommer hamna på plus-kcal tack vare höjt protein-intag.

Det jag syftar på med myt är inte att man skall skippa proteinet helt utan att man inte behöver ligga så högt som byggare,kosttillskotts-företag, random Kolozzeum-medlem tycker. Upp till 2g/kg kroppsvikt är inte så höga nivåer om man frågar någon av dessa.

Jag ligger nog i dagsläget på 2g men jag låg högre tidigare utan någon effekt precis som du sade.

Pia: bra skrivet och visst borde det rimligtvis stämma in. Dock verkar det inte så på mig då jag lyckats gå ner i vikt och har nu bättre stats än någosin, dessutom käönner jag mig mindre slitern trotrs mer och hårdare träning. Är dessutom väldigt sällan sjuk. Jag tror inte kroppen är konstruerad som så att 100% av allt man stoppar i sig måste vara perfekt bränsle för att man skall vara optimal utan det räcker med att kanske 80% är bra mat och sedan kan man fylla upp resten med skräp (om man vill) för att uppnå kcal-balans. Om man vill äta nyttigt hela tiden så fungerar ju detta också givetvis bra men om man någon gång stryker något man vill äta elkler man inte unnar sig något då och då kommer troligen resultaten bli sämre pga att man inte mår lika bra som man kunde göra.

Jag tycker Grub sade en mycket bra sak i början av denna tråden, nästan värt signatur-material men den jag har idag är för bra för att bytas ut:

Man kan äta halvdant, bara man tränar hårt, och få goda träningsresultat, men man kan äta hur "nyttigt" som helst och ändå få inga resultat alls om man inte tränar ordentligt.

King Grub
2007-10-16, 07:58
Jag tolkar detta som om man behåller samma mängd kolhydrater och fett och då kommer hamna på plus-kcal tack vare höjt protein-intag.

Ja, men det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte energi i allmänhet. Energiintaget skapar förutsättningar för anabolism, men det krävs aminosyror för stimulering av proteinsyntesen, och det är ett direkt dosrelaterat förhållande mellan mängd aminosyror (protein) och nybildning av muskelprotein.

Ett överskott på X kcal med ett lågt proteinintag ger sämre muskeltillväxt än ett överskott på X kcal med ett högt proteinintag.

Många faktorer påverkar hur mycket aminosyreintag i sin tur påverkar mängden muskelprotein som nybildas.

Elevation of plasma amino acids stimulates muscle protein synthesis. The extent of the stimulation is dependent on the dose, the profile of amino acids given, the pattern of ingestion (bolus vs. constant intake), the age of the subject, and the hormonal profile.

In any case... the amino acid effect on net muscle anabolism is not simply a caloric effect.

Robert Wolfe. American Society for Nutrition J. Nutr. 136:525S-528S, February 2006

mangs
2007-10-16, 07:58
Men kosten är ändå viktigare än träniningen på ett sätt. Om man inte äter tillräckligt mycket dvs får i sig tillräckligt med energi så växer man ändå inte. Då kan man diskutera sets och reps hur mycket man vill. Träningen kommer ändå inte att resultera i muskeltillväxt.

kcal in/ kcal ut gäller givetvis fortfarande. Dock behöver inte alla kcal in bestå av tex EAA, lågglykemiska Kolhydrater och Omega3-fett.

Att bara äta så man hamnar på energibalans eller strax däröver är barnsligt enkelt. Bara äta sig mätt och väga sig då och då. Går man sakta upp i vikt kan jag garantera att man lägger på sig muskler om man sköter sin träning.

heffa
2007-10-16, 08:18
kcal in/ kcal ut gäller givetvis fortfarande. Dock behöver inte alla kcal in bestå av tex EAA, lågglykemiska Kolhydrater och Omega3-fett.

Att bara äta så man hamnar på energibalans eller strax däröver är barnsligt enkelt. Bara äta sig mätt och väga sig då och då. Går man sakta upp i vikt kan jag garantera att man lägger på sig muskler om man sköter sin träning.

Jag kan garantera att det inte är barnsligt enkelt och inte en självklar kunskap hos många. Själv började jag med viktträning som komplement till annan idrott som i sig inte hade stora fördelar av muskelbygge. Jag intresserade mig inte mycket för kosten. Dock åt jag ändå riktigt mycket men det räckte ändå inte till då jag ofta tränade 6-8 timmar varje dag.

Nu vet jag bättre och äter som en häst och tränar betydligt mindre, då kommer resultaten trots att jag börjar bli lite till åren kommen.

Cerberus
2007-10-16, 08:19
men "högt" är fortfarande inom 2g/kg-ramen va?

säg att jag ligger på 5000kcal per dag o får i mig 2g/kg protein så e man lugnt ute om man satsar på olympia(skämt)?

mangs
2007-10-16, 09:24
Jag kan garantera att det inte är barnsligt enkelt och inte en självklar kunskap hos många. Själv började jag med viktträning som komplement till annan idrott som i sig inte hade stora fördelar av muskelbygge. Jag intresserade mig inte mycket för kosten. Dock åt jag ändå riktigt mycket men det räckte ändå inte till då jag ofta tränade 6-8 timmar varje dag.

Nu vet jag bättre och äter som en häst och tränar betydligt mindre, då kommer resultaten trots att jag börjar bli lite till åren kommen.

Att träna 6-9 timamr om dagen är ju inte direkt normalfallet heller och det kräver precis som ett tungt jobb mängder av kaloirier. Jag vidhåller dock min ståndpunkt at tdet är enkelt att veta om man ligger på plus genom att väga sig då och då och se till att man går upp "lagom" i vikt. Går man då inte upp så äter man för lite eller rör sig för mycket vilket du ju också insåg och nu när du äter som en häst och tränar mindre så kommer resultaten.

mangs
2007-10-16, 09:42
Ja, men det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte energi i allmänhet. Energiintaget skapar förutsättningar för anabolism, men det krävs aminosyror för stimulering av proteinsyntesen, och det är ett direkt dosrelaterat förhållande mellan mängd aminosyror (protein) och nybildning av muskelprotein.

Ett överskott på X kcal med ett lågt proteinintag ger sämre muskeltillväxt än ett överskott på X kcal med ett högt proteinintag.

Jag pratar heller inte om att strypa protein-intaget. jag säger bara att ligger man redan på en ok nivå protein-mässigt (1,5-2,5gram/kg kroppsvikt), vinner man inget på att att ytterligare höja.

Ett exempel

Man, 25 år, 90 kilo, 12% kroppsfett, tränar 3 pass styrka och ett pass kondition , kontorsjobb. Kcal-balans 3000 kcal.

Äter denne person 2g/kg kroppsvikt protein och resten kolhydrater och fett och uppnår 3000kcal kommer han stå still i vikt, jag antar att vi är överens om detta.

Skulle han däremot öka proteinintaget till 3g/kg kroppsvikt och äta lika mycket kolhydrater och protein som tidigare hamnar han på ca 3360kcal vilket då kommer ge kcal+ med viktuppgång och muskeluppgång som följd.

Om han istället väljer att ligga kvar på 2g/kg kroppsvikt och istället öka på med 360kcal kolhydrater/fett kommer han gå upp ungefär lika mycket i vikt och troligtvis lika mycket i muskler. som i ovanstående fall med 3g/kg kroppsvikt.

Ligger personen däremot på 1g protein/kg kroppsvikt eller lägre skulle han säkert tjäna på att höja upp det lite.

Jag kan inte backa upp detta med någon forskningsrapport men jag kan ju utgå från mig själv i en empirisk studie.

Däremot är ju protein bra för mättnadskänslan och ger även lite ökad förbränning. Det ökade välbefinnandet hos en person som äter lite mer vad den vill istället för vad den borde äta kommer ge mer positiva resultat på träningen i det långa loppet.

Lundvall
2007-10-16, 10:17
Jag tror att du inte har helt rätt i det...

Jag vet att man som en ickeanabolapumpad-snubbe inte tjänar ett skvatt på att gå från 2g/kg kropssvikt till 3g/kg kroppsvikt per dag. En vanlig människa har ca 40 - 50% muskler på kroppen. En bodybuilder av hög klass kan ha ca 60% muskler på kroppen. Då kan jag gå med på att han behöver ha i sig mer protein än 2g/kg kroppsvikt.

Jag skriver "jag vet" därför att jag litar på dom studierna vi har fått ta del av på utbildningen. Givetvis finns det få undantagsfall.

Hugg gärna! :)

Koloftw
2007-10-16, 12:57
Däremot är ju protein bra för mättnadskänslan och ger även lite ökad förbränning. Det ökade välbefinnandet hos en person som äter lite mer vad den vill istället för vad den borde äta kommer ge mer positiva resultat på träningen i det långa loppet.

Tycker att kolhydrat mättar ofantligt mycket bättre än protein i många fall. Däremot om man bara äter protein och fett så blir man utttråkad och äcklad och slutar äta av den anledningen.

jwzrd
2007-10-16, 13:19
Jag kan bara instämma med trådskaparen. Att inte hetsa med exakta timmar sen sista måltiden utan istället äta för att man är hungrig, och då så mycket man vill ha men av en kost som består av bra råvaror. Kroppen är rätt bra på det där med att veta vad den vill ha.

Anders The Peak
2007-10-16, 14:49
Jag kan bara instämma med trådskaparen. Att inte hetsa med exakta timmar sen sista måltiden utan istället äta för att man är hungrig, och då så mycket man vill ha men av en kost som består av bra råvaror. Kroppen är rätt bra på det där med att veta vad den vill ha.

http://www.rp-online.de/layout/fotos/303x239/142148_HALF_TON_MAN_SDSIO101411a4e550023.jpg

http://www.midjanenhjartesak.se/Portals/0/photo_kvinna_ny.jpg

Kan hålla med om när man lärt sig känna skillnad på hunger och att bara vara sugen på det mesta så kan hungerkänslan vara en bra mätare på energibehovet.

jwzrd
2007-10-16, 14:50
http://www.rp-online.de/layout/fotos/303x239/142148_HALF_TON_MAN_SDSIO101411a4e550023.jpg

http://www.midjanenhjartesak.se/Portals/0/photo_kvinna_ny.jpg

Kan hålla med om när man lärt sig känna skillnad på hunger och att bara vara sugen på det mesta så kan hungerkänslan vara en bra mätare på energibehovet.

Man äter regelbundet och bra grejer så löser sig det mesta. Om man inte är byggare och neurotisk förstås. Hur är biceps idag?

Anders The Peak
2007-10-16, 15:08
Du har rätt mycket förutfattade meningar men jag antar att du inte menar speciellt mig utan byggare i allmänhet....
Tränar du fortfarande i Sumpan?

Hungerkänslor generellt är ingen bra mätare på hur stort energibehov man har utan kroppen har en primitiv (ödlereflex från svältåren) att den inte kan hantera mat i överflöd utan ju mer magvolymen växer desto mer klarar den av att äta och fettcellerna växer nästan obegränsat eller rättare sagt tills syrebristen blir förstor pga av att inte hjärtat orkar cirkulera blodet ut i periferin av vävnaderna och nekrosen tar över...

Fat tony
2007-10-16, 16:00
kan ju säga att jag har gått upp 3 kg på 3 dagar, men då var det skit kost, pizza, 2 kakor, 400g godis och lite läsk mm. helt åt helvete, men det ska jag inte reta mig på väger ändå inte så mycket

Eddie Vedder
2007-10-16, 17:12
kan ju säga att jag har gått upp 3 kg på 3 dagar, men då var det skit kost, pizza, 2 kakor, 400g godis och lite läsk mm. helt åt helvete, men det ska jag inte reta mig på väger ändå inte så mycket

Vad försöker du säga med det? Att du håller med om att det är onödigt att försöka "överoptimera" kosten eller att man borde göra det?

Förstår inte riktigt innebörden i inlägget.

Englund
2007-10-17, 00:00
Du har rätt mycket förutfattade meningar men jag antar att du inte menar speciellt mig utan byggare i allmänhet....

Hungerkänslor generellt är ingen bra mätare på hur stort energibehov man har utan kroppen har en primitiv (ödlereflex från svältåren) att den inte kan hantera mat i överflöd utan ju mer magvolymen växer desto mer klarar den av att äta och fettcellerna växer nästan obegränsat eller rättare sagt tills syrebristen blir förstor pga av att inte hjärtat orkar cirkulera blodet ut i periferin av vävnaderna och nekrosen tar över...
Håller med. Hungerkänslor är absolut inget bra mått på vilken mängd mat man ska få i sig.

Anders The Peak
2007-10-17, 17:50

En liten artikel från Dagens medicin:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/10/17/fetma-inte-individens-fel/index.xml

Här finns fortsättningen:
http://www.foresight.gov.uk/Obesity/Obesity_final/Index.html