Visa fullständig version : Kalorier/Kcal
hampee92
2007-10-14, 18:44
Hej, tänkte fråga hur det är med Kalorier och Kcal. om jag nu sätter mej på tränings cyckeln och kör tills mätaren står på 300 brända kalorier säger vi. om man då ska få reda på hur många kcal man gjort av med hur räknar man då? för kalorier och kcal är väl inte samma sak om jag inte är helt ute och cyklar nu :P
Marina N
2007-10-14, 18:45
Hej, tänkte fråga hur det är med Kalorier och Kcal. om jag nu sätter mej på tränings cyckeln och kör tills mätaren står på 300 brända kalorier säger vi. om man då ska få reda på hur många kcal man gjort av med hur räknar man då? för kalorier och kcal är väl inte samma sak om jag inte är helt ute och cyklar nu :P
Jo det är samma sak.
Eddie Vedder
2007-10-14, 18:46
Det menas alltid i kcal.
Kilokalorier är 1000 kalorier. Ofta slänger man med begreppet för att det helt enkelt är enklare. Men det är alltid kilokalorier som menas. Både när man anger hur mycket man får i sig och hur mycket man förbrukar.
Vicotnik
2007-10-15, 00:11
Sen stämmer ju inte cykelns angivelse med verkligheten, det är bara en grov uppskattning. Bara så du inte tänker 300 = 300 skrivet i sten. ;)
Musselbank
2007-10-18, 21:13
Det är alltså samma k, kilo, som i kilogram och kilometer! Kilo som ju betyder tusen. Men, som påpekats redan, just i detta fall är det vanligt att kilokalorier, kcal, menas fast man säger kalorier. Det är egentligen riktigt irriterande :-)
Som om folk började säga gram när de menar kilogram :-/ men det är väl bara att gilla läget.
(I vetenskapligare sammanhang slipper man problemet, man håller sig till joule...)
Eddie Vedder
2007-10-18, 21:19
(I vetenskapligare sammanhang slipper man problemet, man håller sig till joule...)
Inte slipper man den problematiken för det. I fallet joule är det ju både joule, kilojoule (kJoule) och megajoule (MJoule) man pratar om.
machine gun
2007-10-18, 23:05
Inte slipper man den problematiken för det. I fallet joule är det ju både joule, kilojoule (kJoule) och megajoule (MJoule) man pratar om.
+ Att i all amerikansk litteratur är det kcal som gäller och de använder faktiskt även calories ibland i dess ursprungliga bemärkelse. Förvirrande är bara förnamnet.
nickemannen86
2007-12-24, 18:41
Har aldrig riktigt greppat vad kalorier är för något.. alltså vad det gör det med kroppen om man får för mycket av det och gör av med för lite.. blir man fetare och tyngre eller?
Har aldrig riktigt greppat vad kalorier är för något.. alltså vad det gör det med kroppen om man får för mycket av det och gör av med för lite.. blir man fetare och tyngre eller?
kalorier=energi. Tillför du mer energi än du förbrukar går du upp i vikt.
Chrillee
2007-12-24, 21:35
kalorier=energi. Tillför du mer energi än du förbrukar går du upp i vikt.
Vissa, även jag hade när jag var mindre, åt frukansvärt mycket onyttigt och mycket men gick inte upp så mycket som jag borde ha gjort.
Sen läser man ju om folk som aldrig går upp i vikt oavsett vad dem gör typ, har dem en extremt bra ämnesomsättning eller nåt?
Förstår inte riktigt.
Vissa, även jag hade när jag var mindre, åt frukansvärt mycket onyttigt och mycket men gick inte upp så mycket som jag borde ha gjort.
Sen läser man ju om folk som aldrig går upp i vikt oavsett vad dem gör typ, har dem en extremt bra ämnesomsättning eller nåt?
Förstår inte riktigt.
Jag tänker inte ge mig in i några djupare resonemang runt detta, utan överlåter det till nån mer kompetent. Finns säkert variationer i ämnesomsättning mellan olika individer, men det är säkert i de flesta fall små variationer. Jag skulle dock vilja påstå att man var mer "naturligt aktiv" när man var yngre: man kanske inte tränade lika strukturerat som idag, men man rörde sig mer i övrigt på fritiden. Dessutom sjunker kroppens basala energiförbrukning med åldern.
Eddie Vedder
2007-12-25, 09:21
Att man "kan äta allt" är knappast ovanligt bland yngre, man växer så det knakar och är allmänt mer aktiv oftast. Dessutom följer du ju aldrig en person 24 timmar och man kan utan problem ätya pizza varenda dag om man sedan äter mindre vid andra tillfällen.
Det finns personer med bättre och sämre förutsättningar för viktbalans, vissa har kroppar som effektivare "slösar bort" överskottet, vissa har bättre genetiska förutsättningar att överskottet till större del flir fettfri massa och dessutom har vi stora indiviuella variationeri t.ex. aptitreglering och beteendemässiga, psykologiska och sociala faktorer kring ätandet. Massa massa faktorer spelar in, men i slutändan leder ett överskott ALLTID till mer fett och vice versa med ett underskott.
Det är sällan konstigare än att viktstabila människor har ett mer måttligt liv rent allmänt med lite mindre mat och mer aktivt liv.
Acquiescence
2007-12-25, 11:49
Som om folk började säga gram när de menar kilogram :-/ men det är väl bara att gilla läget.
Men det gör man redan ju (nästan). Man säger kilo till kilogram. Man hade låtit som en 20-talist ifall man gick till charkdisken och sa "ett kilogram skinka, tack."
Detta är inte mycket skillnad mot kalorier och kCal.
Edit: Håller med om det kan vara jobbigt dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.