handdator

Visa fullständig version : 3,5 mm splitter - försvagas signalen?

PowPow
2007-10-14, 02:02
Om man tar signalen som går ut från ett ljudkort och splittar den med en vanlig splitter och låter den dels gå till en förstärkare och dels till ett par trådlösa hörlurar (eller rättare sagt till basstationen för dessa hörlurarna). Blir då signalen svagare eller sämre jämfört med om man låtit den gå endast till t.ex. förstärkaren?

Whistler
2007-10-14, 02:05
Ja, varje gång du splittar sänker du känsligheten med 3dB. Signalstyrkan halveras alltså. Det tillkommer även extra brus vid splittning.

PowPow
2007-10-14, 02:13
Ja, varje gång du splittar sänker du känsligheten med 3dB. Signalstyrkan halveras alltså. Det tillkommer även extra brus vid splittning.

Okej. Det vill jag ju redan. Lider redan av för svag signal från datorns ljudkort.

Men om man väljer att köra via en switch istället, där man lätt kan byta mellan hörlurar och förstärkare, då försämras inte ljudet väl? Då skickas väl bara signalen åt ett ställe i taget?

Edit: Eller det är ju klart att den inte försvagas då. Det kunde jag ju räkna ut själv. (väl?)

Musselbank
2007-10-14, 02:39
Hmm, jag vet inte om det är alldeles givet att en inkopplad förstärkare el. hörlurssändare snor så pass; de borde vär rimligtvis ha relativt jättehög inimpedans (varför inte?). Hörlurar bör väl även ligga högre än vanlig signalingång (200 mV).

Men Whistler låter säker på sin sak.

Med switch är det lugnt, förstås. Jag tänker mig, tills vidare, att det är helt OK även annars....