handdator

Visa fullständig version : Syrianer/assyrier - de nya judarna

Bolio
2007-10-13, 17:33
Är det bara jag eller känns det inte lite som att dagens syrianer och assyrier i Sverige är på väg att bli judar? Nu är visserligen en del av syrianerna och assyrierna fast i ghettokulturen, men jag ser starka tendenser på att de börjar bli intresserade av bildning, kunskap och affärer. Deras situation är, förutom att de är kristna, mycket lik judarnas. Semitiskt folk utan land som har blivit och blir otroligt förtryckta av sina muslimska grannar i deras gamla hemland som muslimerna nu har tagit över.

De ser även ut som judar, semiter som de är.

Är det bara jag som ser denna utveckling och välkomnar den starkt?

Baan
2007-10-13, 17:34
Det finns folk som satsar inom varje grupp och assyrier/syrianer imponerar inte på mig iaf. Om det är någon som dominerar så är det väl iranier, men många verkar ta skitutbildningar, bara för att plugga på universitetet...

mvh
hater

Bolio
2007-10-13, 17:38
Nej, jag tycker inte att iranier träffar rätt. Iranier har alltid varit sådana, men det är inte riktigt samma sak. Iranier har liksom aldrig lyckats fullt ut med det.

Jag tror starkt på syrianerna. De känns som judar, dels för att de är semiter och dels för att de saknar eget hemland.

För 15 år sedan ville ingen av dem plugga. Då handlade det om kiosk, taxi och förort. Även kurder har lite av detta, men återigen tror jag mer på syrianerna i det här avseendet.

Iranier känns passé. Tyvärr måste jag dock säga, för deras tjejer är riktigt fina. Man vill liksom bara ligga med dem och diskutera hur bra det är att plugga till tandläkare.

Baan
2007-10-13, 17:51
Om inte annat så håller dom ihop bra och verkar hjälpa varandra. Så är det för dom som bor där jag växte upp, dvs i Borås. Håller ihop bättre än andra grupper, så även om dom inte utbilda sig särskilt väl så skadar det ju inte om man har många som hjälper till ifall man vill starta eget.

-squat-
2007-10-13, 17:53
Snarare dom nya zigenarna.

Grisen
2007-10-13, 17:55
Iranier känns passé. Tyvärr måste jag dock säga, för deras tjejer är riktigt fina. Man vill liksom bara ligga med dem och diskutera hur bra det är att plugga till tandläkare.

Ha ha, eller jurist.

Ryska_raketen
2007-10-13, 17:57
Grisen ar du iranie?

Elwyndaz
2007-10-13, 17:57
Du har startat många trådar och skrivit väldigt mycket.
Bolio, försöker du att ta igen all missad tid här på kollo? :D

Grisen
2007-10-13, 17:59
Grisen ar du iranie?

Ha ha! Ser jag ut som en?

Krampus
2007-10-13, 18:03
Ha ha! Ser jag ut som en?

Mer zigenare då skulle jag säga. :)

Grisen
2007-10-13, 18:05
Mer zigenare då skulle jag säga. :)

Min mamma är zigenare och pappa är en räv. Säg inget till nån.

Krampus
2007-10-13, 18:08
Min mamma är zigenare och pappa är en räv. Säg inget till nån.

Ok.

Viktor_Balck
2007-10-13, 19:00
Är det bara jag eller känns det inte lite som att dagens syrianer och assyrier i Sverige är på väg att bli judar? Nu är visserligen en del av syrianerna och assyrierna fast i ghettokulturen, men jag ser starka tendenser på att de börjar bli intresserade av bildning, kunskap och affärer. Deras situation är, förutom att de är kristna, mycket lik judarnas. Semitiskt folk utan land som har blivit och blir otroligt förtryckta av sina muslimska grannar i deras gamla hemland som muslimerna nu har tagit över.

De ser även ut som judar, semiter som de är.

Är det bara jag som ser denna utveckling och välkomnar den starkt?

Har dom inte varit intresserade av kunskap, bildning och affärer länge? Jag är från södertälje och syrianerna dominerar när det gäller restauranger, pizzerior, kioskverksamhet etc. De flesta offentliga platserna mao.

Bolio
2007-10-13, 19:20
Har dom inte varit intresserade av kunskap, bildning och affärer länge? Jag är från södertälje och syrianerna dominerar när det gäller restauranger, pizzerior, kioskverksamhet etc. De flesta offentliga platserna mao.

Jag vet inte helt noggrannt, men det kan faktiskt vara så att det är jag som har missat det. De syrianer jag växte upp var typiska "förortsblattar". För någon vecka sedan besökte jag en kompis som studerar på Stockholms Universitet och fick se att stället blivit proppfullt av syrianer. Även i näringslivet är syrianer (och givetvis iranier) de vanligaste grupperna av typiska invandrare.

Tror som sagt att bara syrianer växer ur förortsgrejen så kommer de att dominera rätt totalt, men växande hat, avund och missunnsamhet mot dem. Troligtvis mest från muslimernas håll.

Viktor_Balck
2007-10-13, 19:30
Jag vet inte helt noggrannt, men det kan faktiskt vara så att det är jag som har missat det. De syrianer jag växte upp var typiska "förortsblattar". För någon vecka sedan besökte jag en kompis som studerar på Stockholms Universitet och fick se att stället blivit proppfullt av syrianer. Även i näringslivet är syrianer (och givetvis iranier) de vanligaste grupperna av typiska invandrare.

Tror som sagt att bara syrianer växer ur förortsgrejen så kommer de att dominera rätt totalt, men växande hat, avund och missunnsamhet mot dem. Troligtvis mest från muslimernas håll.

Jo, som sagt är tveksam att det finns några fik, restauranger etc i södertälje som inte drivs av syrianer alternativt andra invandrare. Dom är jäkligt duktiga på att laga mat osv så jag klagar inte. Angående utbildning osv så är det möjligt att det blivit mer vanligt.

paddanboy
2007-10-13, 19:30
Bedriver väl fortfarande affärer i kiosker, frisörsalonger och pizzerior. Enda skillnaden är väl att somliga affärsverksamheter är en kuliss för att kunna hålla på med organiserad brotsslighet såsom, tvätta pengar. Exempelvis Södertälje...

Bolio
2007-10-13, 19:36
Bedriver väl fortfarande affärer i kiosker, frisörsalonger och pizzerior. Enda skillnaden är väl att somliga affärsverksamheter är en kuliss för att kunna hålla på med organiserad brotsslighet såsom, tvätta pengar. Exempelvis Södertälje...

Ungefär som dina polare i sd m.a.o. Kriminella avskum.

Jag tror som sagt att syrianer och assyrier är på väg mot samma utveckling som judarna i Europa. De är trängda, har blivit av med sitt hemland och nu bedriver man snudd på folkmord på dem i Irak. Jag ser starka tendenser hos dem till intellektuell utveckling.

Oktay
2007-10-13, 20:09
Bolio, du verkar känna syrianer? vem känner du?

syrianer/assyrer är riktiga jobbare, speciellt när vi tvingades fly från folkmordern som skedde i turkiet.. och kommer man till ett nytt land så vill man lyckas ju, och nåt som vi kunde från turkiet och som inte fanns i sverige var väl kebab :P

Viktor_Balck
2007-10-13, 20:53
Bolio, du verkar känna syrianer? vem känner du?

syrianer/assyrer är riktiga jobbare, speciellt när vi tvingades fly från folkmordern som skedde i turkiet.. och kommer man till ett nytt land så vill man lyckas ju, och nåt som vi kunde från turkiet och som inte fanns i sverige var väl kebab :P

Det kan jag verkligen intyga att dom är, en polare till mig jobbade på en restaurang i södertälje från 9-19, sen stog han i sin kiosk mellan 19-03 typ. Samma gäller många andra, personligen skulle jag aldrig palla att hålla på som många av dom gör men men.

paddanboy
2007-10-14, 00:22
Människor arbetar efter förväntningar och efter belöningar. Att man vill glorifiera vissa invandrargrupper/invandrare som arbetar hårt är ju urdumt.

Det går inte generalisera så sett, att thailändare kommer och plockar bär som robotar i de Svenska skogarna handlar inte om att de har en bättre arbetsmoral än Svenssons, de må vara duktiga att utföra den sortens arbeten, och arbetar bra då de har goda löner och delar höga förväntningar med arbetsgivare och individuellt. Det samma gäller Svenskar som åker till Norge, eller i Sverige i övrigt - där arbetsmoralen är god.

Den kulturella och intellektuella utveckling Bolio pratar om(som jag skarpt ifrågasätter) handlar troligen om att de i diaspora fått sådana frizoner såsom exempelvis Södertälje. Om kolonniseringen av Södertälje är positivt eller ej ur Svensk synvinkel kan givetvis diskuteras, men från deras egen är det givetvis det. Precis såsom judar i diaspora förr, i Europa blev framgångsrika i sina egna samhällen (i redan existerande samhällen). Som minoritetsbefolkning under förtryck ställde de "upp för varandra"... och vidare kom de bli framgångsrika, men räknades forfarande som främmande i det egentliga samhället. Några av dessa anledningarna ledde till Judeförföljerserna i Tyskland på 30- 40 talet.

... Och det går inte förklara dessa händelser med ord som "avundsjuka".

Nu tror jag inte på några liknande förföljerser här i Sverige, men det är givet. Att det utvecklas samhällen i ett redan existerat samhälle är ingen bra utveckling. Det stärker verkligen skillnaderna mellan Svenskt och icke-Svenskt. Dessa problem har tidigare förklaras med att vissa områden har hög andel invandrare och det är därför de är såpass avskärmade. Men i samhällen som Södertälje där man faktiskt ser möjligheter och har önskemål att vara avskärmade och vara en del av sitt egna samhälle är och blir troligen situationen ännu värre.

panzerpig
2007-10-14, 01:14
känns som att denna tråd verkligen är på gränsen enligt denna regel:

§4. Alla typer av personpåhopp eller kränkande inlägg är förbjudet. Detta inkluderar även nazistiska, rasistiska och likartade inlägg.

Att bunta ihop en folkgrupp för att "dom är såhär" tycker jag är väldigt generaliserande och fel. påminner en hel del om rasism. oavsett om tanken är god eller ond.

Angel
2007-10-14, 12:43
Dom syrianer jag känner går iallfall på soc. En har ägt en kiosk en gång. Men annars är det mycket möjligtvis dom lataste killarna ever. Bor hos mamma osv.

Just det, min lilla gudson är halvsyrian med...

Bolio
2007-10-14, 12:48
Dom syrianer jag känner går iallfall på soc. En har ägt en kiosk en gång. Men annars är det mycket möjligtvis dom lataste killarna ever. Bor hos mamma osv.

Hur många i din omgivning är framgångsrika affärsmän eller jurister i övrigt?

Oktay
2007-10-14, 12:56

så är det hos alla ju, alla är ju inte framgångsrika men jag tycker att för att inte vara ett så stort folk just här i sverige så har vi stuckit ut rätt rejält genom att just vara framgångsrika... ock så även finns södertälje och det stället är lite speciellt ju..

Baan
2007-10-14, 12:56

Var inte diskussionen ifall syrianerna/assyrierna är en lyckad grupp i stort, inte om lyckade a/s (orkar inte skriva ut) är lyckade. Det är dom väl ;)

Själv tror jag på mina landsmän och folket däromkring (surprise?). Å andra sidan är vi närmare Sverige och Europa på mågna sätt än folk från Mellanöstern så det är ju lite cheating.

Angel
2007-10-14, 12:57

Dom flesta jag känner har högskoleutbildning + flashiga jobb. Det är bara jag som inte kommer någonstans..

Granatgiraffen
2007-10-14, 13:01
Jag känner ett par syrianer, trevliga snubbar. Bjuder alltid på mat och är väldigt öppna med sina hem, tvärtom jämfört med svenskar alltså. Ser också ut att lyckas relativt bra i arbetslivet. Väger lätt upp det dom inte har i kunskap (i arbetslivet) med social kompetens och engagemang.

edit
Det ska väl sägas att jag umgås kanske inte med förortkids med för stora egon heller, så jag har nog inte en helt rättvis bild.

Angel
2007-10-14, 13:04
Vad är grejjen med södertälje och syrianer då? och varför hatar syrianer och assyrer varandra? *ingen koll*

Oktay
2007-10-14, 13:15
Vad är grejjen med södertälje och syrianer då? och varför hatar syrianer och assyrer varandra? *ingen koll*
hat o hat, samma folk samma språk, vi syrianer säger vi härstammar från arameér medans assyrerna säger dom härstammar från just.. assyrierna, så lite dispyter emellan o så

paddanboy
2007-10-14, 13:25
Kolozzeums största rasist och nationalist är tillbaka... Bolio, förstår inte bara varför han fortsätter bedriva debatter han inte förstår sig på.

Angel
2007-10-14, 14:27
Är Bolio kurd?

Bolio
2007-10-14, 15:12
Ja, Bolio är kurd. Hur så?