handdator

Visa fullständig version : Har jag gått på en rejäl nit?


rikke_B
2007-10-13, 13:01
Blev uppringd av en telefonsäljare på förmiddagen som erbjöd gratis Lacoste strumpor!
Utan kostnader och utan bindningstid (för bra för att vara sant?).

Eftersom att han var så ihärdig så tackade jag till slut ja.

Visade sig sen att företaget hette Centurion.
En sökning gav bland annat detta... http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=13686

Har ni blivit kontaktade av dem, hur gick det i sådana fall?

Blir nog Nix registret nu *grr*

oath5
2007-10-13, 13:08
Men lolz0r varför tackade du ja? Det är väll bara att lägga på luren? Onödigt att försätta sig i sådana hära situationer.

rikke_B
2007-10-13, 13:10
Har ringt och spärrrat nu på 020-27 70 00 :) ¨

Sjukt nog så måste man bekräfta spärrningen genom att ringa en gång till. Tidigast efter 2 dagar. *screwy*

Undrar just hur många som missar det...

panzerpig
2007-10-13, 13:11
jag har inte blivit kontaktade av dem (vad jag vet) köper som regel aldrig något via telefon. Kolla sidan du länkade till, där står det hur du ska gå tillväga om det blir strul.
Du kan ju redan nu kontakta deras kundtjänst, berätta vad du fick för erbjudande, att du blivit lovad gratis strumpor, se vad dom säger. säger dom något annat, häv "köpet".

XroW
2007-10-13, 13:13
Du kan ju redan nu kontakta deras kundtjänst, berätta vad du fick för erbjudande, att du blivit lovad gratis strumpor, se vad dom säger. säger dom något annat, häv "köpet".

precis, du har 14 dagars ångersrätt.

rikke_B
2007-10-13, 13:39
Men lolz0r varför tackade du ja? Det är väll bara att lägga på luren? Onödigt att försätta sig i sådana hära situationer.

Ja visst det är ju lätt att vara efterklok. Men det var ju inte riktigt vad man hade föreställt sig!

jag har inte blivit kontaktade av dem (vad jag vet) köper som regel aldrig något via telefon. Kolla sidan du länkade till, där står det hur du ska gå tillväga om det blir strul.
Du kan ju redan nu kontakta deras kundtjänst, berätta vad du fick för erbjudande, att du blivit lovad gratis strumpor, se vad dom säger. säger dom något annat, häv "köpet".

Problemet verkar ju vara det att dom skickar faktura och produkt fastän man meddelat att man inte vill ha fler samt att det är svårt/omöjligt att kontakta kundtjänst. Tydligen försöker de med inkasso också.

precis, du har 14 dagars ångersrätt.

De verkar ju skita i konsumentköplagen... :(

Får se hur det går, tydligen säljer de strumpor och rakhyvlar. Kanske ingenting att satsa på för gemene man! *slap*

Slartibartfast
2007-10-13, 14:04
En gång gick jag med på att köpa ett par boxershorts av en telefonförsäljare. Behövde bara betala postavgiften. Bästa paret boxers jag haft! Avregistrerade mig på nätet när jag fått dem.

Bra som fan.

Tjuckot
2007-10-13, 14:27
Jag använde easyshave som tydligen tillhörde det där företaget. Jag fick rakhyvel och ett par blad gratis, och en månad senare fick jag som de hade sagt ett paket med mera blad till en viss kostnad. Efter att jag fått det så betalade jag och avregistrerade jag mig på deras hemsida, fungerade utan problem. Bra rakblad/hyvel var det med.

Ca ett år sen.

tjabon
2007-10-13, 14:28
Blev uppringd av en telefonsäljare på förmiddagen som erbjöd gratis Lacoste strumpor!
Utan kostnader och utan bindningstid (för bra för att vara sant?).

Eftersom att han var så ihärdig så tackade jag till slut ja.

Visade sig sen att företaget hette Centurion.
En sökning gav bland annat detta... http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=13686

Har ni blivit kontaktade av dem, hur gick det i sådana fall?

Blir nog Nix registret nu *grr*

Du kan alltid häva ett köp om du inte har ingått något avtal
med vedebörande.
Kolla konsumenteverket för mer detaljer:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=4075&lngCategoryID=1674

Shakemynuts
2007-10-13, 15:34
Annars kanske de är riktigt fula, som de var mot min morfar. De ringde och ringde och ringde. Tillslut sa min morfar ja och försäkrade sig om att det inte skulle bli några kostnader osv.

Sen kom självklart ett inbetalningskort, som min morfar vägrade betala. De hotade med kronofogden tillslut. Min morfar fick då höra en inspelning, av samtalet då han gått med på allt. De hade tagit hans "ja" och klippt ihop med ett annat avtal. Men de gav upp tillslut och hävde min morfars "köp".

rikke_B
2007-10-13, 18:07
Jag använde easyshave som tydligen tillhörde det där företaget. Jag fick rakhyvel och ett par blad gratis, och en månad senare fick jag som de hade sagt ett paket med mera blad till en viss kostnad. Efter att jag fått det så betalade jag och avregistrerade jag mig på deras hemsida, fungerade utan problem. Bra rakblad/hyvel var det med.

Ca ett år sen.

Har också provat någon rakhyvel som sålts via telefon, var okej. Var precis likadan som de som säljs på apoteket, kommer dock inte i håg namnet. Det köpet funkade också utan problem för mig!

Du kan alltid häva ett köp om du inte har ingått något avtal
med vedebörande.
Kolla konsumenteverket för mer detaljer:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=4075&lngCategoryID=1674

Ja tyvärr har man väll ingåt avtal då de bandade samtalet. Men borde gå att häva ändå, då det var över distans!?

Annars kanske de är riktigt fula, som de var mot min morfar. De ringde och ringde och ringde. Tillslut sa min morfar ja och försäkrade sig om att det inte skulle bli några kostnader osv.

Sen kom självklart ett inbetalningskort, som min morfar vägrade betala. De hotade med kronofogden tillslut. Min morfar fick då höra en inspelning, av samtalet då han gått med på allt. De hade tagit hans "ja" och klippt ihop med ett annat avtal. Men de gav upp tillslut och hävde min morfars "köp".

Så jäkla fult gjort!

Det är den här känslan man får, även om man inte ska måla fan på väggen. Känns tyvärr lite för bra för att vara sant så här i efterhand då strumporna var gratis!

Kanske blir man "tvungen" att köpa mer för att slippa få hot om inkasso...

Ska prova ringa dit på måndag och ångra avtalet.
Det är sånna här telefonsäljare som sätter hela kåren i skiten!

Röda_Lacket
2007-10-13, 18:16
Äsch! du kommer ju vara kungen i dina nya Lacoste strumpor! träna i shorts på gymmet och dra upp strumporna till knäna *drool* . Rådjurstjejerna kommer drägla och biffarna kommer tappa vikterna

gl hf

blekfet2
2007-10-13, 18:19
ingår man avtal över telefon (vad det än gäller) så får man skylla sig själv om man blir "spräckt i brunan".




Nu har du iaf lärt dig en läxa :D

Cilia
2007-10-13, 18:22
Jag brukar be att dom ska skicka mig informationen så jag kan läsa mig till villkoren. Då brukar dom ge upp men iofs bli sura

Yucko
2007-10-13, 18:29
Seinfeld is teh shit:

Jerry: This isn't a good time.
Telemarketer: When would be a good time to call back, sir?
Jerry: I have an idea, why don't you give me your home number and I'll call you back later?
Telemarketer: Umm, we're not allowed to do that.
Jerry: Oh, I guess because you don't want strangers calling you at home.
Telemarketer: Umm, no.
Jerry: Well, now you know how I feel.
[hangs up phone]

http://www.drunkendonkey.net/eng/html/emoticons/giggle.gif

Fartman
2007-10-13, 19:01
Grundregeln är att aldrig tacka ja till något över telefon.

rikke_B
2007-10-13, 23:34
Äsch! du kommer ju vara kungen i dina nya Lacoste strumpor! träna i shorts på gymmet och dra upp strumporna till knäna *drool* . Rådjurstjejerna kommer drägla och biffarna kommer tappa vikterna

gl hf

He he får jag valuta för pengarna så kanske det är värt det. Nu när jag tänker efter känns det dock nästan lite gay med lacoste strumpor, man är ju trots allt riktig norrlänning å inte stureplans brat! :thumbup:

Jag brukar be att dom ska skicka mig informationen så jag kan läsa mig till villkoren. Då brukar dom ge upp men iofs bli sura

Så lätt som möjligt är nog deras devis. Så fort man blir lite "krånglig" så kan de oftast inte hjälpa till. Antingen blir det väll som du säger eller så får man svaret, "prova, du har ångerrätt, det kostar inget" etc.

ingår man avtal över telefon (vad det än gäller) så får man skylla sig själv om man blir "spräckt i brunan".




Nu har du iaf lärt dig en läxa :D

Vanligtvis klarar jag mig undan sånna här försök men idag bjöd man in, uppenbarligen ;)

I framtiden får Nix rädda mig! :)

rikke_B
2007-10-13, 23:37
Grundregeln är att aldrig tacka ja till något över telefon.

Eller i vart fall inte på direkten. Erbjuds man möjlighet att fundera så kan det kanske vara värt det. Det är ju dock sällan så i konsumentförhållanden, att de återkommer.