Visa fullständig version : Mc donalds
"Banta med Mc Donalds"
Nån som har sett reklamen i i kvällstidningarna???
Asså jafan :smash: :smash: :smash:
Ät en burgarimitation spy för 2?
"vilken värdemeny du än väljer så innehåller den mindre fett än den genomsnittliga dagenslunch på en restaurang"
Blir till o deffa på Mc donalds inför sommarn då :hbang: :nono:
Uhhhhh ett lustigt sätt att säga att deras mat är gjord av gammla bildäck men visst.
Langster
2003-04-21, 20:22
Ja det är klart det funkar, för det enda som gäller är ju att undvika fett! Helst helt och hållet, då blir man smal, man kan ju trycka i sig hur mycket kolhydrater som helst utan att gå upp ett gram faktiskt.
Jävla nollor det finns....:insane:
Den allmäna uppfattning om fett tycker jag är jäävligt snedvriden
ivandrago
2003-04-21, 20:56
mm såg reklamen på sidan efter ledarsidan i DN för nån dag sedan. Blev faktiskt ganska paff att de hade mage och påstå att deras mat var NYTTIG!
Jaja man blir så jäkla förbannad. Såg nån jäkla chef för MC donalds som lärde ut till yngre barn att deras mat var nyttig! :insane:
något stackars barn frågade chefen: "så man blir inte tjock av att äta här?"
svarade "nä, kolla på mig. Jag är inte tjock, eller hur?"
ha det är tamejfan sorgligt....
Skiter man i stripsen, osten, dressingen och dricker något annat än läsk till så är det ju helt OK.
Inte så mycket kvar då dock, deras microbburgare tillverkade av gammla däck är ju inte mycket att hänga i julgranen. Sen är brödet snabbare energi än socker med.
"faktum är att många svenskar skulle må bättre av att äta på mcdonalds lite oftare"
:smash:
Megatuttarna
2003-04-22, 09:26
Det enda som e bra och gott på McDonalds, det är ju deras kycklingsallad om man skippar brödkrutongerna å dressingen!
Jag tycker att maten är sådär, den går att äta om jag inte ätit där på länge. Det som är problemet är att den är så dyr, om man tar mitt bamsemål: 4 McFeast och en mellan milkshake så kostar det multum! (+100:-) Om man äter sig mätt på en kinesrestaurang på lunchbufeen så kostar det kanske 60:- Och man kan välja mellan grillade kyckling fileer och ris, hur gott och nyttigt som helst! Så egentligen bör man inte äta på McDonalds om man inte har bråttom, vilket alla verkar vara mer eller mindre. :eating: och va glad!
-Konve-
Jag försvarar på intet sätt smaken på vår mat, då det är individuellt vad man uppskattar, men att säga att man blir fet av att äta hos oss punkt är att inte vara påläst. ersätt pommes friten med en side sallad, ta bort osten, och helst såsen, och drick mineralvatten till och helt plötsligt är maten både hög på protein och ganska kalorisnål. Sen kan man alltid diskutera om den är värd pengarna eller inte, men att säga att man blir tjock av att äta på mcdonald's är samma sak som att säga att man förstör kroppen av att styrketräna.
Linnet: För det första har du då bytt ut nästan hela menyn förutom burgaren och för det andra är inte lågt på kcal = nyttigt.
Brödet kvalar inte heller in till nyttigt, vad har vi kvar? Köttbiten om man nu kan kvalicficera den som det?
Nejdu att på de kriterierna kalla mcd nyttigt är att vända på ordets betydelse tills det att den passar vad man vill åstakomma med det.
Grahn, nähä, sa jag att man måste gilla maten? Nä, jag sa bara att om man vill kan man, och grahn äta färre kalorier ÄR bättre än att äta många kalorier om man inte vill gå upp i vikt. Jo visst är en stor del av menyn utbytt, men det är fortfarande ett alternativ. Brödet är snabbt, men det är allt bröd, och en fördel är att du på mcdonald's kan få information om exakt vilken sammansättning din mat har, något som väldigt få matställen skyltar med, ofta för att mat på restauranger är otroligt kaloririk, men det antar jag att du endast ser som en fördel eftersom det är onödigt att bry sig om hur mycket kalorier maten innehåller när man vill hålla vikten, därför behöver du inte bry dig om dessa och kan således äta på mcdonald's utan risk, allt enligt ditt eget resonemang.
Langster
2003-04-22, 13:21
Linnet, vad menar du med VÅR MAT?
Jag tycker iof att maten på McDonalds är god, lite mjäkig kanske, men det går ner väldigt lätt!
Att äta färre kcal kan vara precis lika illa som att äta flera om man vill gå ner i vikt eller hålla formen.
Att innehålla få kcal kvalar inte in en matvara som nyttig för då skulle frigolit vara nyttigt och det är det inte såvitt jag vet.
Kvalitet på energin är det som räknas inte fettmängd eller kcalmängd.
Har jag sagt att alla andra matställen serverar väldigt nyttig mat?
De har iofs inte dragit igång en stor kampanj där de hävdar det heller.
Langster
2003-04-22, 13:28
Grahn, hur klassar du energi som nyttig eller ej?
Vad jag vet så finns det bara tre energikällor som vi kan ta upp: Fett, protein och kolhydrater.
Förvisso kan fett vara väldigt olika nyttigt, men kolhydrater är alltid sockerarter och protein kan kan ha olika aminosyresammansättning, men de lär inte vara onyttiga för det.
Det är ju de övriga näringsämnena, vitaminer, fiber osv som verkligen gör skillnaden för om något är nyttigt, iaf i mina ögon. Och där kan man ju faktiskt göra nåt åt maten på McD genom att välja lite andra saker än de som vanligtvis följer med menyerna.
"Tomma kalorier" är ett uttryck som används ibland. Men det är väl detsamma som snabba kolhydrater, typ socker, såvitt jag förstår.
Langster: Tja kvalitet på energi sa jag väl iofs, måste jag förklara det?
Kvaliteten på energin i McD är dålig för att i en standardmeny(skiter faktiskt i att man kan ändra eftersom ingen gör det) så har du massor av högraffinerade kolydrater och fett vilket vare sig man vill eller inte kommer att starta en inlagring av energi som kroppsfett.
sen är ju inte heller MCd vidrigt som företag lr så, linnet? :smash:
iofs så finns det många äckliga företag. dum som man är pallar man väl inte att bry sig om sådant utan äter väl ibland på mcd. dvs kanske nåra ggr/halvår. BK slår lätt mcd i smak!! :hbang:
så har du massor av högraffinerade kolydrater och fett vilket vare sig man vill eller inte kommer att starta en inlagring av energi som kroppsfett.
Hur skulle det gå till om man t.ex. äter 500 kcal under "maintenance calories"?
Matti: Väldigt enkelt kroppen vet inte vad du kommer att göra eller vad du gjort utan bara vad du just stoppat i den.
Testa att deffa på godis så får du se hur det går.
Matti: Väldigt enkelt kroppen vet inte vad du kommer att göra eller vad du gjort utan bara vad du just stoppat i den.
Aha. Så om man äter en stor måltid som består av magisk kombination (mättat fett + snabba kolhydrater?) så kommer en del av maten att lagras som fett.
Då undrar jag vad kroppen gör när den märker den inte får i sig tillräckligt med energi från maten? (kom ihåg, vi ligger på -500 kcal / dygn)
Matti:
"Aha. Så om man äter en stor måltid som består av magisk kombination (mättat fett + snabba kolhydrater?) så kommer en del av maten att lagras som fett om kroppen inte kan använda alla energi direkt. "
Jepp precis så.
"Då undrar jag vad kroppen gör när den märker den inte får i sig tillräckligt med energi från maten? (kom ihåg, vi ligger på -500 kcal / dygn)"
Massor av saker händer, muskelnedbrytning, fettnedbrytning, nedsatt immunförsvar, trötthet osv osv.
Och nej de två effekterna tar inte ut varandra och nej det funkar inte heller bra i praktiken då hungrigt folk äter.
Langster
2003-04-23, 10:33
Klart man kommer att gå ner i vikt då, inget snack om den saken!
Det är kanske inte det mest hälsosamma sätt att gå ner i vikt, men en kalori är alltid en kalori och den ger lika mycket energi till kroppen, oberoende av vad den kommer ifrån!
Deffa kanske inte går så bra, men gå ner i vikt, ja.
Originally posted by Langster
Klart man kommer att gå ner i vikt då, inget snack om den saken!
Det är kanske inte det mest hälsosamma sätt att gå ner i vikt, men en kalori är alltid en kalori och den ger lika mycket energi till kroppen, oberoende av vad den kommer ifrån!
Deffa kanske inte går så bra, men gå ner i vikt, ja.
En kallori är inte bara en kallori, det är en grov förenkling.
Gå ner i vikt går knappast "bra" på det sättet, att haverera sin ämnesomsättning och bli stor, fet, orkeslös och sjuklig däremot går aldelens utmärkt.
Langster> vår mat, då jag jobbar på nämnda företag.
Grahn> säg vad fan du vill, du är tydligen ute efter att få fram din åsikt, inte diskutera, vilket är synd.
Wilson> jag försvarar inte företaget, but you got to make a living...
"Grahn: säg vad fan du vill, du är tydligen ute efter att få fram din åsikt, inte diskutera, vilket är synd. "
Uhhhh jaha....tro vad du vill och ät vad du vill.
FÖ ser jag på intet sätt ner på folk som jobbar på McD, tja såvida de inte tror på den här skiten och lurar i folk att det är nyttigt att äta där dvs.
Massor av saker händer, muskelnedbrytning, fettnedbrytning, nedsatt immunförsvar, trötthet osv osv.
Så först lagras fettet och sedan bryts det nyss lagrade fettet ner igen för att användas som energi? Det verkar inte som att det spelar någon roll att man skulle råka lagra en del fett då man äter en stor måltid under t.ex. en deff, om det ändå måste brytas ner igen när kroppen behöver energi. Muskelnedbrytning lär inte vara något större problem om proteinintaget är tillräckligt högt.
Gå ner i vikt går knappast "bra" på det sättet, att haverera sin ämnesomsättning
Hur havereras ämnesomsättningen av att äta på det sättet?
och bli stor, fet, orkeslös och sjuklig däremot går aldelens utmärkt.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna bli fet om man äter mindre än man förbrukar. Säg mig, har du någon studie som referens till dina påståenden eller är det bara dina egna teorier? ;)
Originally posted by Matti
Så först lagras fettet och sedan bryts det nyss lagrade fettet ner igen för att användas som energi? Det verkar inte som att det spelar någon roll att man skulle råka lagra en del fett då man äter en stor måltid under t.ex. en deff, om det ändå måste brytas ner igen när kroppen behöver energi. Muskelnedbrytning lär inte vara något större problem om proteinintaget är tillräckligt högt.
Hur havereras ämnesomsättningen av att äta på det sättet?
Jag har väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna bli fet om man äter mindre än man förbrukar. Säg mig, har du någon studie som referens till dina påståenden eller är det bara dina egna teorier? ;)
http://www.t-mag.com/nation_previous/03.html
1) Nehe det är inte ett stort problem att du studsar kroppen mellan inlagring och förbränning?Ursäkta mig men du förenklar processen av lagra och använda lagrad energi ngt enormt och sedan drar du slutsatser av det.
2) Äter du under break even gränsen på kcal länge justerar kroppen och du måste sänka igen för att ligga lika mkt under. Repetera det ett par ggr och du hittarr de felsta viktväktarna som väger 140kg och blir feta av 2 salladsblad per dag.
3) Finns massor av studier, har du läst några?
Läs artikeln jag gav dig länken till. Läs studierna och lär.
Äter du under break even gränsen på kcal länge justerar kroppen och du måste sänka igen för att ligga lika mkt under.
Ja. Vad har det att göra med Mcdonalds eller maten där? Det händer alltid om man äter mindre än förbrukar. Det går till en viss del att motverka med regelbunda "refeeds".
Repetera det ett par ggr och du hittarr de felsta viktväktarna som väger 140kg och blir feta av 2 salladsblad per dag.
Deras metabolism skulle återställas om de återgick till ursprungsläget (höjde muskelmassan och kroppsvikten till samma nivå som innan "bantningen").
Läs artikeln jag gav dig länken till.
Du länkade till http://www.t-mag.com/nation_previous/03.html. Vilken av artiklarna vill du att jag ska läsa? Låt mig gissa, något av Berardi? Exakt vilken/vilka studie(r) är det du vill att jag ska läsa (och lära mig av)?
(btw, jag har läst t-mag sedan 2001.. ;))
Ja. Vad har det att göra med Mcdonalds eller maten där? Det händer alltid om man äter mindre än förbrukar. Det går till en viss del att motverka med regelbunda "refeeds".
Deras metabolism skulle återställas om de återgick till ursprungsläget (höjde muskelmassan och kroppsvikten till samma nivå som innan "bantningen").
Du länkade till http://www.t-mag.com/nation_previous/03.html. Vilken av artiklarna vill du att jag ska läsa? Låt mig gissa, något av Berardi? Exakt vilken/vilka studie(r) är det du vill att jag ska läsa (och lära mig av)?
(btw, jag har läst t-mag sedan 2001.. ;))
1) Det var du som pratade om att ligga under kcalgränsen som positivt, själv ser jag inte det som nyttigt. Ser du många svenssons som har regelbundna kontrollerade refeeds och konstant kontrollerar sin kcalgäns?
2) Visst går det att återställa, vad har det med mcd och att man blir fet att att kombinera fett och snabba kolhydrater att göra?
3) Apetite for construction av JB just det ja, a calorie is not a calorie heter columnen.
Förvånad över att du läser den och sedan argumenterar för McDs nyttighet.
Det var du som pratade om att ligga under kcalgränsen som positivt
Positivt? Min poäng, som kanske inte är helt tydlig, är att man inte lägger på sig fettvikt om man äter mindre än man förbrukar. Finns det inga kalorier att lagra så finns det inte det.
Apetite for construction av JB just det ja, a calorie is not a calorie heter columnen.
Jag hittar ingen studie där som stödjer påståendet om att man kan gå upp i fettvikt trots att man äter mindre än man förbrukar? Bidra gärna med namnet på studien, för jag hittar den inte.
Förvånad över att du läser den och sedan argumenterar för McDs nyttighet.
Var har jag argumenterat för McDs nyttighet? Jag undrar bara om det finns några bevis för att mättat fett + snabba kolhydrater gör en fetare än t.ex. fleromättat fett + långsamma kolhydrater (förutsatt att kcalintaget annars är densamma).
Langster
2003-04-23, 12:44
Det är väl ingen här som sagt att maten på McD är hälsosam. Vissa likställer ju hälsosam med smal, vilket är fel.
Jag ville bara påpeka att kcal intaget avgör om man går upp i vikt eller inte.
Positivt? Min poäng, som kanske inte är helt tydlig, är att man inte lägger på sig fettvikt om man äter mindre än man förbrukar. Finns det inga kalorier att lagra så finns det inte det.
Jag hittar ingen studie där som stödjer påståendet om att man kan gå upp i fettvikt trots att man äter mindre än man förbrukar? Bidra gärna med namnet på studien, för jag hittar den inte.
Var har jag argumenterat för McDs nyttighet? Jag undrar bara om det finns några bevis för att mättat fett + snabba kolhydrater gör en fetare än t.ex. fleromättat fett + långsamma kolhydrater (förutsatt att kcalintaget annars är densamma).
Matti:
Suck, orkar knappt förklara det för dig. Studera det själv..ät 3000kcal choklad varje dag eller 3000kcal tonfisk och ris och se vilket du blir fetast på.
Läste du ens artikeln?
Fleromättat fett och snabba kolhydrater gör dig precis lika fet som mättat fett och snabba kolhydrater. Aldrig sagt att fettvarianten spelar roll. Visserligen lättare att tappa fettet om det var fleromättat senare.
Jag har läst 90-95% av artiklarna på T-mag. "A calorie isn't a calore" läste jag antagligen samma helg som den publicerades. Jag har även länkat till den artikeln i andra debatter på andra forum. Men nu är det inte 3000 kcal från choklad vs. 3000 kcal från ris och tonfisk vi diskuterar. Frågan handlade om Mcdonalds och deras mat. Jag tycker att du har kommit med en del konstiga påståenden och det är dem jag stör mig på:
"Att äta färre kcal kan vara precis lika illa som att äta flera om man vill gå ner i vikt eller hålla formen."
"så har du massor av högraffinerade kolydrater och fett vilket vare sig man vill eller inte kommer att starta en inlagring av energi som kroppsfett."
"Gå ner i vikt går knappast "bra" på det sättet, att haverera sin ämnesomsättning och bli stor, fet, orkeslös och sjuklig däremot går aldelens utmärkt."
Jag tolkar det som att du anser att kalorierna från Mcdonalds mat är mycket värre än kalorierna från vanlig mat. Jag tror inte att det gör någon märkbar skillnad om man får i sig maten på Mcdonalds eller hemmalagad, "nyttig mat", så länge som det handlar om samma samma mängder protein, fett och kolhydrater.
Det finns många personer som tycker att man bör låta bli att äta snabba kolhydrater tillsammans med onyttig fett, för att det enligt dem leder till stor fettinlagring (snabba kolhydrater --> högt insulin --> massa fett trycks in i fettcellerna, eller hur det nu är). Berardi förespråkar väl att man bör äta måltider som består av kolhydrater + protein eller protein + fett.
Det jag undrar är följande: spelar det verkligen någon roll hur man kombinerar maten, eller när man äter den, om mängderna av de tre näringsämnena annars är lika. Jag har inte sett några studier som tyder på att det skulle vara viktigt, och därför kommer jag även att i fortsättningen att fortsätta tro att det är mängden energi som är det viktiga. Inte huruvida man får i sig sina kolhydrater från Mcdonalds bröd eller havregrynsgröt.
King Grub
2003-04-23, 16:06
Om inte annat så är ju det en fin filosofi för att med gott samvete kunna skippa frukostgröten och knalla över till McDonald's för en frukostmeny...
Får väl förtydliga citaten av mig då.
"Att äta färre kcal kan vara precis lika illa som att äta flera om man vill gå ner i vikt eller hålla formen."
Går du för långt blir det svält, vad är problemet? Att bara basera sin diet bara på kcal restriktioner är inte vettigt.
"så har du massor av högraffinerade kolydrater och fett vilket vare sig man vill eller inte kommer att starta en inlagring av energi som kroppsfett."
Vad är problemet? Det stämmer givetvis då högt insulin lagar in fettet. Den enda invändningen man kan komma med är att fett och kolhydrater skiljer i upptagningshastighet. Den invändningen är iofs viktig men bara om man ser till varje enskild måltid som en isolerad händelse.
"Gå ner i vikt går knappast "bra" på det sättet, att haverera sin ämnesomsättning och bli stor, fet, orkeslös och sjuklig däremot går aldelens utmärkt."
Ja om man bara baserar sin viktförlust på kcal restriktion så blir det effekten. Vad är problemet? Visst finns det botemedel men hur avancerad diet tror du medelsvenson kör?
--------------------------------------------------------------------------
"Jag har inte sett några studier som tyder på att det skulle vara viktigt, och därför kommer jag även att i fortsättningen att fortsätta tro att det är mängden energi som är det viktiga. Inte huruvida man får i sig sina kolhydrater från Mcdonalds bröd eller havregrynsgröt."
Du får tro vad du vill det skiter väl jag i. Men kolhydrater från bröd har högt GI och gröt lågt, ser du det som irrelevant ur dietperspektiv så kör hårt.
Lev på socker och bacon om du vill jag skiter i vilket.
Ja om man bara baserar sin viktförlust på kcal restriktion så blir det effekten.
Blir man stor och fet om man baserar sin viktförlust på en restriktion av kaloriintaget?
Hur?
Ja om du bara drar ner kcal för att bli smal så kontrar kroppen med att dra ner förbränningen och tillslut når du botten.
Aldrig pratat med evighetsbantare som ser ut som michelingubben?
Ja om du bara drar ner kcal för att bli smal så kontrar kroppen med att dra ner förbränningen och tillslut når du botten.
Måste man inte äta mindre än man förbrukar för att gå ner i vikt?
Matti: Som sagt ät 3000kcal rent protein och du tappar vikt även om du kanske skulle lägga på dig vikt av 3000kcal fett och kolhydrater. Definera äta mer energi än du gör av med.
Även om man måste få en negativ energibalans för att gå ner i vikt så påverkar massor av saker när detta inträffar och hur det sker vilket gör kcalintaget endast till en faktor i det hela.
Att säga att enbart äta lägre kcal än man gör av med för att gå ner i vikt är en GROV förenkling av problemet och i längden inte en hållbar lösning.
Megatuttarna
2003-04-23, 18:06
Jag talar för Grahn av egen erfarenhet!
Jag drog ner på kollisarna helt och levde bara på protte å inte gick jag ner ett skvatt, trots att jag låg under min kaloriförbrukning.
Min kropp ställde ju ner förbränningen och nu när jag kompletterar med gröt så har kilona börjat rasa igen!
Det handlar om att äta smart!
ivandrago
2003-04-23, 22:06
grahn har rätt. Det spelar väldigt stor roll vad/hur/när man äter. Att bara titta på kalorierna är till för kvällstidningarna och evighetsbantarna som aldrig kommer att lyckas.
Visst kan du banta med godis och mcdonalds i nån vecka tills kroppen säger stopp. Din viktnedgång slutar, din ämnesomsättning är i botten. Vad gör du? Drar ner på kcal ännu mer och sänker ämnesomsättningen ännu mer och mår dåligt och blir sjuk? Knappast. Du ger snarare upp inom en snar framtid och börjar äta som vanligt igen och vips så har du fått tillbaka alla kilon + lite extra, samtidigt som du har blivit av med lite muskler också. :thumbup:
Max Delifresh-burgare, kan det vara nåt? :eating:
http://www.max.se/
gick in på sidan och kikade, det verkar lovande! Måste ta och besöka max någon dag nu för att smaka på lite nyttiga hamburgare, eller varför inte en pastasallad med kyckling och en färskpressad hallonsmothie till? MUMS!
När jag var i Italien hade de börjat med att sälja lite fruktigare och nyttigare saker i snabbmatsrestaurangerna där. Jag tror att de flesta snabbmatsföretagen kommer börja göra som Max nu med lite mer nyttig föda (bara att hoppas!). För går man i stan idag, så finns det inte så många nyttiga snabbtmatsställen att gå till, iaf inte vad jag vet.
ivandrago
2003-04-24, 18:27
"keselladressade smoothies och fräscha fruktsallader." fan det låter ju lovande! men förmodligen kommer de smocka in ett kilo socker i grejerna ändå och komma undan med det eftersom det är low fat :(
Våran pastasallad som inte längre finns i sortimentet var den fetaste produkt vi hade.
Varför inte bara gå o käka sushi helt enkelt. Har just fastnat för det. maki rullarna e mega goda.
McDonalds i Canada har tydlig nyttigare käk än vad som är normalt på sådana restauranger i världen i övrigt, frågan är om de rätterna smakar lika illa kvarstår dock.
mangemani
2003-04-26, 12:32
Originally posted by Langster
Ja det är klart det funkar, för det enda som gäller är ju att undvika fett! Helst helt och hållet, då blir man smal, man kan ju trycka i sig hur mycket kolhydrater som helst utan att gå upp ett gram faktiskt.
Jävla nollor det finns....:insane:
kolisarna ska man undvika att äta för mycket utav!
fett är bra för kroppen,det hjälper fettförbränningen(beronde på vilket fett dvs).
Originally posted by mangemani
kolisarna ska man undvika att äta för mycket utav!
fett är bra för kroppen,det hjälper fettförbränningen(beronde på vilket fett dvs).
Tror nog att inlägget du svarade på var ironi :smokin:
Förresten, provade MAX's Delifresh kycklingburgare idag.
Har bara en sak att säga: :thumbup:
mangemani
2003-04-26, 14:13
nä,faktiskt inte.
det som alla har sgt till mej på den här sidan är att man ska få i sej bra fett tillsammans med mycket proteiner och någotlunda mycket kolisar.......fettintaget ska man ju inte strypa helt när man deffar.
Du verkar missförstå alla idag, mangemani? :)
ivandrago
2003-04-26, 16:43
mangemani verkar ha huvudet på skaft idag :rolleyes:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.