Logga in

Visa fullständig version : sås!

duce
2007-10-12, 16:42
kan ingen lägga upp lite olika sås varianter, mindre onyttiga *whistle*
till lax och kyckling :)

Eddie Vedder
2007-10-12, 17:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88147&highlight=s%E5ser

duce
2007-10-12, 17:22
jo dar fanns det ju några redan ;) thnx

Frillan
2007-10-12, 17:25
Lätt kasella med krydor, utmärkt kallsås.

Annars brukar jag blanda Keso, tonfisk, vitlök, peppar, lime, cashewnötter.

OTROLIGT gott.

MyungChul
2007-10-12, 17:53
Random kommentar.

Till lax och kyckling.. Rödvinssås eller om man föredrar att tillaga den teriyaki går det också bra.

Rödvinssås;

Smör, schalotten, mire poix.
Vatten, sky/fond, salt, peppar, kryddor(beroende på tallriken).
Maizena/potatismjöl eller what not.

Har du t. ex. stekt dig en fin köttbit som är på väg in i ugnen så skulle jag rekommendera att glacera av pannan så behöver du inte göra "sås". En fin glace är mycket trevligt.

Bamse79
2007-10-12, 19:28
Beasås, kall. Går till ALLT! :thumbup:

fluff
2007-10-12, 19:35
Beasås, kall. Går till ALLT! :thumbup:

Bea är hemskt ;) . Men en riktigt fin rödvinssås är otroligt god, som Myung säger.

Pet
2007-10-13, 21:08
Creme fraise med lite buljongtärning nedrivet. Har provat med köttbuljong, grönsaksbuljong och kycklingbuljong - olika smak, men fortfarande gott. Ca 1/4-½ tärning för en burk creme fraise (½ tesked om man använder buljongpulver på burk - den är förresten lättast att lösa ner).

För dipp till chips så är köttbuljong godast, samma till pasta. Ris tycker jag passar bäst med kycklingbuljong....

Går att äta kall (låt stå 20 minuter så att buljongen smälter in), eller koka, eller värma i micron.

Creme fraise är bäst att använda men jag har gjort den på matlagningsyoghurt (inte en sådär jättehitt), fil (smakade fortfarande bara fil), gräddfil (gott - bara kall, dock) och turkisk yoghurt (den blev riktigt god till färsk pasta!).

Creme fraise med lite curry funkar till kyckling.

Matlagningsyoghurt med citronsaft och salt är gott till lax... alternativt en "fastare" yoghurt med salt och dill. Svartpeppar, salt och dill med gräddfil funkar till lax och pollock.

Jag älskar creme fraise, gräddfil, turkisk yoghurt, keso och kvarg. Men jag får inte köpa hem längre... *cry*

MyungChul
2007-10-14, 12:27
oj undrar vart alla pengarna går åt ....

creme fraiche btw