Visa fullständig version : gott efter träningen!
lite mattips :thumbup:
efter träningen har jag kommit på att man kan äta sånt här "naturgodis, tex "japan-mix". om ni har smakat det det vet jag ju inte....
per 100 gram:
kolhydrater: 75 gram
fett: 7 gram
protein: 11 gram
dock kanske lite mycket fett... men går säkert hitta andra mixer som är färre fett i. Dem väger iaf inte så mycket så man kan få i såg rätt rejäla mängder, vilket ju är bra ibland
Köpte rökt makrillfilé idag. det var grymt gott... så det tycker jag ni borde pröva som inte gjort det.
Sen var det visst nåt mer men det kommer jag inte på just nu!
:eating:
King Grub
2003-04-21, 18:10
Mmmm! Sådant är gott! Just efter träningen kanske det emellertid är bäst att inte stoppa i sig alltför mycket fett och sakta ner proteinupptaget i onödan. Jag föredrar rent sockergodis. Idag blev det 100 gram blå och rosa bumlingar + vassledrink. Sedan hem, duscha, och börja smaska på klyftpotatis och fläskfilé. :hbang:
hehe gottegris va=)
jag föredrar ju helt klart nåt riktigt som godis eller liknande istället för tex dextropur... dextropur är mest äckligt.
ska försöka hitta nån sån där mix utan fett lr iaf med mindre i.
Originally posted by Wilson
hehe gottegris va=)
jag föredrar ju helt klart nåt riktigt som godis eller liknande istället för tex dextropur... dextropur är mest äckligt.
ska försöka hitta nån sån där mix utan fett lr iaf med mindre i.
Wilson skaffa dig en bok om näringslära snarast. Japanmixen innehåller pyttelite vatten och då är 7g fett faktiskt pyttelite.
Jag räkna ut att japanmixen innehåller 407 kcal per hg och då utgör 7 g fett bara 15,5 procent av energiinnehållet. Med tanke på att de bodybuilders som äter minst fett, brukar ligga runt 20% av energin, så är det inte mycket, även om man räknar in att man äter det efter träning, man kan kompensera detta genom att äta lite mer istället, så ökar mängden upptaget kolhydrat per minut.
Livsmedelsverket rekommenderar 30% av energin från fett och svensönerna vräker i sig närmare 40E% i allmänhet.
Men du har ju japanskt påbrå och just japaner har iaf haft en mycket fettsnålkost runt 10E%.
Yngve
hehe nja det där med 7 gram fett var mer för att det skulle slöa ner proteinupptaget.
Jag äter inte så ofta japanska mat nu längre sen jag börjat träna och så. Fast klar det händer ju att vi äter maträtter som liknar japanska, bestående av mycket japansk soja, bambuskott m.m.
Fast mestadels äter vi vanlig mat...
Wilson, då är proteininnehållet i din japanmix ett större problem.
11 g protein utgör bara 10,8E% vilket också är pyttelite.
Svensönerna äter ca 13E% och en bodybuilder bör äta åtminstonde 20E%. Sen tror jag inte 15E% fett slöar ner proteinupptaget i nån större omfattning och att man dessutom lätt kompenserar detta genom att äta lite extra. Dom här extrema efterträningen pulvrerna, som knappt innehåller nå´t fett är ju lite sjuka - jag vet inte helt säkert, men jag tror att det ökar återhämtningen om man får i sig lite essentiella fettsyror direkt efter träningen. Därmed inte sagt att man skall äta vanlig fet mat efter träningen. Själv äter jag gröt med ärter och mjölk efter träningen ibland och det ger ca 13 E% fett och 20E% protein. Man blir hungrig grymt snabbt igen, trots 100g grötblandning torrvikt, så upptaget av protein, fett och kolhydrat, verkar gå väldigt snabbt.
Yngve
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.