Visa fullständig version : Gore fick fredspriset. Bra/Dåligt?
MasterChief
2007-10-12, 11:46
Diskutera
Själv är jag mest förbryllad.
Va? Varför? För hans kampanj emot manbearpig?
Jag hörde att de pratade om honom och sen även om olika fredspristagare på P1 som står på här i bakgrunden, men jag kopplade inte alls ihop det så.
Jag hörde i morse att han var en av de nominerade, men tänkte att det var väl en av många ganska långsökta kandidater. Nästan som ett skämt.
Visst har han gjort mycket för att folk ska få upp ögonen för frågan om vad vi släpper ut i atmosfären men priset känns något PK.
MasterChief
2007-10-12, 11:50
:D
Ja, självklart.
Jag hörde att de pratade om honom och sen även om olika fredspristagare på P1 som står på här i bakgrunden, men jag kopplade inte alls ihop det så.
Jag var tvungen att bildgoogla. Så mycket jag inte visste...
http://img139.imageshack.us/img139/4669/manbearpig7po.png
MasterChief
2007-10-12, 11:52
Jag hörde i morse att han var en av de nominerade, men tänkte att det var väl en av många ganska långsökta kandidater. Nästan som ett skämt.
Visst har han gjort mycket för att folk ska få upp ögonen för frågan om vad vi släpper ut i atmosfären men priset känns något PK.
Det känns väldigt PK. Visst, bra miljö kanske leder till mindre krig osv i väldigt långa loppet, men det känns som det finns andra kandidater som verkligen ägnar sig åt det som Nobel hade i åtanke:
"och en del åt den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och avskaffande eller minskning av stående arméer samt bildande och spridande av fredskongresser"
Mig veterligen så krigade man även på medeltiden när miljön var toppen.
Jag var tvungen att bildgoogla. Så mycket jag inte visste...
http://img139.imageshack.us/img139/4669/manbearpig7po.png
Manbearpig: half man, half bear, half pig.
Det är från ett soutpark-avsnitt. Hejdlöst kul! Im serial!
MasterChief
2007-10-12, 11:56
För övrigt finns det ju massor av eldsjälar inom miljörörelsen som jobbat hårt betydligt längre än Gore med dessa frågor. Nu ska han ju skänka pengarna till miljörörelsen men ändå...
För övrigt är jag ju skeptisk till hela miljörörelsen och dess agenda vilket gör att jag tycker detta smakar lite illa.
Manbearpig e ju Gabriel Gonzagas smeknamn
http://blip.tv/uploadedFiles/Jumbieg-ItsNapaosTimeATributeToGabrielGonzaga667-577.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/1666/gabrielgonzagaxn9.jpg
Ignatius72
2007-10-12, 12:00
Då har klimatreligionen fått sin officiella påve också. Följer traditionellt mönster. Domedagen närmar sig så det är bara att leta upp rätt religion så att man får frälsning. Men det duger i vanligordning inte att ha rätt förhållningssätt, man måste betala för sin absolution-utsläppsrätter, bensinskatt och annat jox.
För övrigt finns det ju massor av eldsjälar inom miljörörelsen som jobbat hårt betydligt längre än Gore med dessa frågor. Nu ska han ju skänka pengarna till miljörörelsen men ändå...
För övrigt är jag ju skeptisk till hela miljörörelsen och dess agenda vilket gör att jag tycker detta smakar lite illa.
Ja, det som går under namnet "miljörörelsen" känns något reaktionärt, och jag kan inte skaka av mig föreställningen att de snarare använder miljöfrågan som ett verktyg att få sin vilja att styra andra mäniskor igenom, än att de har ett genuint intresse för att skapa en miljö så bra för oss människor som möjligt. Det senare är nämligen vad jag är intresserad i mitt eget miljömupperi. Sedan finns det såklart de som verkligen brinner för miljön, men de å andra sidan verkar ge miljön ett slags egenvärde bortom den nytta en "bra miljö"(tm) kan tillföra oss människor. Undrar vilka som är värre av de två.
Angående fredpriskommitténs fria tolkning av Nobels sista vilja var ju förra årets pris inte heller särskilt fred. Mikrolån är kanske som MC skriver om detta, förebyggande när alla lever rikt och lyckligt men det är ju inte direkt nelsonmandelskt att bara låna ut lite cash.
Förstå mig rätt. Mikrolån är ett sjukt bra system för utvecklingsländer att ta sig ur fattigdom genom egen kraft och inte bara bistånd, och det är dessutom lite sådär lagomt NEK-porrigt. Men ett stort slag för freden måste man se ganska långt efter sekundära och vadnumotsvarighetenärnärdetäritredjeled effekter för att finna.
IPCC fick ju det också, även om jag håller med att det inte har så mycket med fred att göra.
MasterChief
2007-10-12, 12:11
IPCC fick ju det också, även om jag håller med att det inte har så mycket med fred att göra.
Jag hade faktiskt missat det. Hade så bråttom att först skapa en tråd på Kolo (innan alla andra). Därefter har jag ägnat min tid åt att klura ut smarta svar istället för att läsa på.
Manbearpig: half man, half bear, half pig.
Det är från ett soutpark-avsnitt. Hejdlöst kul! Im serial!
Im super serial, my clue is definitely pointing this way.
South park borde fått nobelpriset istället.
Jag hade faktiskt missat det. Hade så bråttom att först skapa en tråd på Kolo (innan alla andra). Därefter har jag ägnat min tid åt att klura ut smarta svar istället för att läsa på.
Såja såja. Du får det att låta så negativt.
MasterChief
2007-10-12, 12:14
Angående fredpriskommitténs fria tolkning av Nobels sista vilja var ju förra årets pris inte heller särskilt fred. Mikrolån är kanske som MC skriver om detta, förebyggande när alla lever rikt och lyckligt men det är ju inte direkt nelsonmandelskt att bara låna ut lite cash.
Förstå mig rätt. Mikrolån är ett sjukt bra system för utvecklingsländer att ta sig ur fattigdom genom egen kraft och inte bara bistånd, och det är dessutom lite sådär lagomt NEK-porrigt. Men ett stort slag för freden måste man se ganska långt efter sekundära och vadnumotsvarighetenärnärdetäritredjeled effekter för att finna.
Ja, det har du rätt i. Fredspriset har blivit något "Nu ska vi få det mysigt"-pris på sistone. Kanske inte fel med breddningen. Men någonstans tycker jag det är roligare när de lyfter upp en eldsjäl som brunnit för sin sak och kämpat "vid fronten".
Arf Pingvin
2007-10-12, 12:15
Är tanken kanske att stora klimatförändringar leder till att folk måste flytta på sig, det i sin tur leder till motsättningar och i slutändan krig. Tror det kan vara så.
wintersnowdrift
2007-10-12, 12:34
Ja, det har du rätt i. Fredspriset har blivit något "Nu ska vi få det mysigt"-pris på sistone. Kanske inte fel med breddningen. Men någonstans tycker jag det är roligare när de lyfter upp en eldsjäl som brunnit för sin sak och kämpat "vid fronten".
+1. Fast att man känner så kanske mest är ett uttryck för behovet av hollywoodyanska hjältar. En ärrad frihetskämpe som offrat blod, svett och tårar i det Godas namn är ju trots allt lite hippare än ett gäng klimatforskare som ritat diagram och gjort klimatanalyser.
Tror också att "fred", precis "demokrati", håller på att bli ett samlingsbegrepp för allt-det-som-är-politiskt-korrekt-och-bra-enligt-västerländska-liberala-demokratiers-normer. Det är lite synd tycker jag.
//Kristin
Tror också att "fred", precis "demokrati", håller på att bli ett samlingsbegrepp för allt-det-som-är-politiskt-korrekt-och-bra-enligt-västerländska-liberala-demokratiers-normer. Det är lite synd tycker jag.
//Kristin
Nu är du bra odemokratisk. Jag funderar på att stifta lagar mot dina odemokratiska åsikter.
wintersnowdrift
2007-10-12, 12:40
Nu är du bra odemokratisk. Jag funderar på att stifta lagar mot dina odemokratiska åsikter.
Då kommer jag att införa ekonomiska sanktioner mot odemokratisk cykelimport från fasciststater som Italien.
//Kristin
Jag tycker att Nobels fredspris dödar lite av resten av nobelprisernas trovärdighet. Al Gore, ffs, jelp. Inte bara den här gången utan även tidigare nomineringar och vinnare. Ibland kryper det lite under skinnet.
Jag skyller på norrmännen.
MasterChief
2007-10-12, 13:08
+1. Fast att man känner så kanske mest är ett uttryck för behovet av hollywoodyanska hjältar. En ärrad frihetskämpe som offrat blod, svett och tårar i det Godas namn är ju trots allt lite hippare än ett gäng klimatforskare som ritat diagram och gjort klimatanalyser.
//Kristin
Jag tänker mest på vad Nobel hade i tankarna. Att ge fredspriset till Gore/FN Klimatpanel är lite som att ge medicinpriset till Pfizer. Jag ser inga problem med att en privat stiftelse skänker alla sina pengar till vem det än behagar. Priset har ju som sagt givits till alla möjliga vars agenda är "en bättre värld". I det här fallet är dock "en bättre värld" en aning kontroversiellt.
MasterChief
2007-10-12, 13:11
Det var för övrigt den tredje amerikanska presidenten som fick priset (inkl.V.P då).
panzerpig
2007-10-12, 17:45
jag tycker att Gores arbete är bra, hans film verkar ha startat en hel del miljödebatt i USA, vilket verkligen behövs.
sen om det är värt nobels FREDSPRIS? ha. njaa...
Eddie Vedder
2007-10-12, 18:19
Jag tycker inte man ska se det alltför mycket som att priset går till Gore faktiskt. Jag tolkar det mer som att priset går till IPCC's kampanj för fortsatt forskning kring vår miljö.
Att sedan Gore råkar vara förgrundsfiguren innebär ju att han lyfts fram mer än "random klimatforskare". Han är ju helt enkelt affischnamnet för det här arbetet, priset tolkar jag som sagt som att det är riktat mot IPCC's arbete i sig. Sen kan man säkert hitta en något långsökt förklaring till hur det kan bidra till att skapa fred/motverka nya konflikter.
Tycker inte det var så dumt egentligen. Håller med om att det är charmigt när fredspriset går till eldsjälar, men sett till hur många som påverkas måste ju herr Gore ligga i toppen. Jag tycker breddningen är bra, och förra årets pristagare Muhammad Yunus var ju också överraskande men roligt tycker jag.
Dåligt koll på övriga kandidater, själv hoppades jag på GW Bush
Fredspriset har ju alltid varit ett ganska konstigt pris, finns ett antal väldigt skumma fredspristagare. Med tanke på vilka tidigare som fått fredspriset så kunde det lätt ha hänt att Bush fick priset. Det hade varit lite humor att se reaktionerna runt om i världen om detta hände, hehe.
Om Gore hade fått ett miljöpris, hade jag gratulerat.
Men Fredspriset?
Är det ett Norgeskämt eller?
Jag håller med Amesty och andra fredsorganisationer som tycker
att fokus vänds bort från folk och organisationer som direkt jobbar
mot väpnade konfliker och är involverade i konkret fredsarbete.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.