Visa fullständig version : Mitt upplägg bra/dåligt?
Kör en 3-split tränar varje vardag.
Dag 1 : Ben , Rygg
Dag 2 : Bröst , Axlar
Dag 3 : Armar , Mage
Värmer upp med ca 1km springande
Vad hittar ni för nackdelar i mitt upplägg?
Är det någon man bör kasta om? Hur skulle ni lägga upp en 3-split om ni tränade 5 gånger i veckan?
Målet är att bygga så mycket som möjligt. Tar kostillskott för att hålla upp kroppens energi och uppbyggnad.
/Spawn
Liten Men Fet
2007-10-12, 11:03
Dag 1 : Ben , Rygg
Dag 2 : Bröst , Axlar
Dag 3 : Armar , Mage
Värmer upp med ca 1km springande
Vad hittar ni för nackdelar i mitt upplägg?
Är det någon man bör kasta om? Hur skulle ni lägga upp en 3-split om ni tränade 5 gånger i veckan?
Målet är att bygga så mycket som möjligt. Tar kostillskott för att hålla upp kroppens energi och uppbyggnad.
/Spawn
Dag 1 kan ju bli jävligt tung om man vill köra marklyft, skivstångsrodd, knäböj och frontböj.. jämfört med dag 3 där man inte kör några större övningar.
Jag skulle nog dela upp det så här:
bröst, axlar, tricep
rygg, biceps
ben, mage, vader
Så har man en större muskelgrupp varje pass. Sen kan man lägga in extra övningar för baksida lår på ryggdagen och skippa det på bendagen då baksidan lår/rumpa aktiveras mycket av marklyft. Mage kan man ju köra sist på antingen rygge eller ben dagen beroende på vilken som är kortast.
Hur har du tänkt när du delat upp det? Jag hade aldrig kört de två tyngsta jobbigaste muskelgrupperna ben och rygg ihop, och dag tre, armar och mage, är toksömnigt. Jag plusettar fettot ovan.
Damien Thorne
2007-10-12, 12:19
Hur har du tänkt när du delat upp det? Jag hade aldrig kört de två tyngsta jobbigaste muskelgrupperna ben och rygg ihop, och dag tre, armar och mage, är toksömnigt. Jag plusettar fettot ovan.
Jag också :thumbup:
Liten Men Fet
2007-10-12, 13:06
Jag också :thumbup:
Wohooo min internetpenis växer! :D
Jag tycker inte att det är något problem har blivit mycket starkade, jag kör benpress,marklyft samma dag det är ju baggis. Men ska testa ditt upplägg med början idag. Kanske är det bra, skulle du kunna redogöra för mig varför du har lagt det som du gjort.
Han har ju redan redogjort det. Två stora muskelgrupper på samma dag, när du tränar armar och mage ett annat pass. Inte så lyckat upplägg direkt.
pragmatist
2007-10-12, 13:22
Det är ju inte så hemskt att ha en dag som är lite lugnare och lite mer "disco" än de andra. Det kan ju t.ex. göra att man tycker att det är roligare, vilket i sin tur gör att man orkar ta i mer på de tyngre dagarna.
Han har ju redan redogjort det. Två stora muskelgrupper på samma dag, när du tränar armar och mage ett annat pass. Inte så lyckat upplägg direkt.
Men menar lite mer i detalj typ varför inte köra biceps och triceps på samma dag för.
Men menar lite mer i detalj typ varför inte köra biceps och triceps på samma dag för.
Visst kan du köra biceps och triceps under samma pass. Men, bröst involverar triceps ganska mycket, därav blekfets beslut. Likadant med biceps och rygg.
Det är ju inte så hemskt att ha en dag som är lite lugnare och lite mer "disco" än de andra. Det kan ju t.ex. göra att man tycker att det är roligare, vilket i sin tur gör att man orkar ta i mer på de tyngre dagarna.
+1
Det här tyckte jag var värre
Det kan bli mycket slitigt för vissa delar av kroppen att belasta så ofta med en tresplit, några exempel är att biceps tränas dagen innan rygg och axlarna belastas varje pass.
Liten Men Fet
2007-10-12, 14:14
Bicep tricep på samma dag är inga problem, det jag försökte göra var att dela upp musklegrupperna så att varje pass blir ungefär lika jobbigt. Det är inte fel att ha en lite lugnare dag men inte om det är på bekostnad av att man får köra rövhårt en annan dag.
Jag vill gärna köra knäböj och front böj på mina benpass, 4-5 set på varje, sen vill jag köra 5 set marklyft på ryggdagen och 5 set tunga skivstångsroddar. Det resulterar i alldeles för många tunga set för att jag ska klara av att köra det på en dag.
Sen säger ju z_bumbi en viktigt sak, det blir troligtvis lite tungt att köra det alla vardagar i veckan. Jag skulle testa att träna varannan dag och sen gå upp och träna 2 dagar och vila en träna 2 dagar vila en och sen kasta in nån extra vilodag här och där.
Raggis har för övrigt genomskådat precis hur jag tänkt.
Vill man köra en 3-splitt många gånger i veckan är det vettigt att försöka lägga muskelgrupper som "samverkar" mycket på samma dag så dom får vila ordenligt innan nästa gång man tränar dom. Annars blir det lätt att man träna axlar 2-3 ggr i veckan och triceps ännu mer dessutom blir det lätt flera dagar på raken för nån muskelgrupp.
Bicep tricep på samma dag är inga problem, det jag försökte göra var att dela upp musklegrupperna så att varje pass blir ungefär lika jobbigt. Det är inte fel att ha en lite lugnare dag men inte om det är på bekostnad av att man får köra rövhårt en annan dag.
Jag vill gärna köra knäböj och front böj på mina benpass, 4-5 set på varje, sen vill jag köra 5 set marklyft på ryggdagen och 5 set tunga skivstångsroddar. Det resulterar i alldeles för många tunga set för att jag ska klara av att köra det på en dag.
Sen säger ju z_bumbi en viktigt sak, det blir troligtvis lite tungt att köra det alla vardagar i veckan. Jag skulle testa att träna varannan dag och sen gå upp och träna 2 dagar och vila en träna 2 dagar vila en och sen kasta in nån extra vilodag här och där.
Raggis har för övrigt genomskådat precis hur jag tänkt.
Vill man köra en 3-splitt många gånger i veckan är det vettigt att försöka lägga muskelgrupper som "samverkar" mycket på samma dag så dom får vila ordenligt innan nästa gång man tränar dom. Annars blir det lätt att man träna axlar 2-3 ggr i veckan och triceps ännu mer dessutom blir det lätt flera dagar på raken för nån muskelgrupp.
Okey jag förstår vad du säger fast jag har kört mitt upplägg i kanske 1.5 månad utan avbrott och kroppen tycker att det är lungt. Äter vettigt och sover 7-10 timmar per dag så sömn får jag.
Men du kanske rekomenderar mig en 4 - splitt kanske? För jag känner att jag behöver träna varje dag för att hålla upp mitt engagemang + bygga kroppen. Jag tränar efter jobbet så jag slipper åka in till stan på helgen om jag inte har annat för mig då. Så kanske lägga in en 4 - splitt träna mån,tisdag vila onsdag köra torsdag fredag vila helgen sedan upprepa?
Om det är att föredra hur ser en genomtänkt 4-splitt ut?
Tack för er hjälp hittills kommer köra på 3-splitten du föreslog om jag inte tycker att 4-splitten om någon kommer med ett bra förslag och varför så testar jag den.
+1
Det här tyckte jag var värre
Det kan bli mycket slitigt för vissa delar av kroppen att belasta så ofta med en tresplit, några exempel är att biceps tränas dagen innan rygg och axlarna belastas varje pass.
Men på bendagen belastas väl axlarna inte så mycket kanske i marklyft men inte annars eller? För kör benpress, benspark,knäböj och baksida lår
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.