Visa fullständig version : Vegan kaloriöverskott
Jag saknar tillgång till våg hemma och skulle behöva hjälp med att räkna ut mitt ungefärliga energibehov och tar gärna emot synpunkter på hur jag kan förbättra maten, jag ska försöka ligga c:a 500 kalorier överskott/dag.
Frukost:
Halv dl sojamjöl (393 kcal/100g)
Halv dl krossade linfrön (516 kcal/100g)
1 dl havregryn (140 kcal är det)
Sojamjölk till det (40 kcal/100g)
Middag:
1 dl okokt quinoa (380 kcal/100g)
1 dl okokta linser (303 kcal/100g)
Random mängd broccoli
Övrigt:
1 banan
1 näve cashew nötter (580 kcal/100g)
4 skivor fullkornsbröd
1 tablett "mitt val vegetarian" kosttillskott
1 brustablett c-vitamin
1 morot
Proteinkällor:
Quinoa (12g/100g)
Linser (24g/100g)
Sojamjöl (39g/100g)
Cashewnötter (15g/100g)
Havregryn (13g/100g)
Sen är det även skollunch, där jag brukar käka ungefär hälften grönsaker på tallriken och det skolan tillagat, så det är väldigt svårt att mäta. Kanske verkar väldigt besatt av protein, men många brukar klaga på det i veganska dieter. ;)
Längd: 186 cm
Vikt: 76 kg
Saknar matvåg hemma så svårt att väga maten och räkna ut hur mycket kcal det blir. Så frågorna blir: hur mycket kcal/dag blir det på ett ungefär, och hur hög är min energiförbrukning vikt/längd osv. Tränar i övrigt 4 dagar/vecka. Har haft en känsla av att min mat är ganska kass, återstår väl att se. :)
Säkrast sättet är att du köper en våg nu ! Några hundralappar och du plockar bort alla felkällor.
Vad väger du idag. Vad vägde du för 6 månader sedan ?
Det är bara att räkna ut vad du äter varje dag så har du ditt ungefärliga kaloribehov. Därefter justerar du kalorierna beroende på viktskillnaden 6 månader tillbaka. Räkna krasst med 6 500 kcal per kg viktökning eller viktminskning. Fördela de kalorierna på 180 dygn. Jag gissar att denna insats kommer närmre verkligheten än något kaloriprogram.
Havregryn och bröd är bra man var är resten ? Riset, vetet ? Du behöver något som kompletterar sojan och linserna.
För de livsmedel som du redan har ett mått på så är det bara att kolla på påsen hur mycket det motsvarar i gram då det brukar stå, t ex havregryn och mjöl. För brödet så kollar du på påsen eller om du bakar själv så räknar du på hur många skivor du får ut och beräknar sen receptet. De flesta av de övriga matvarorna hittar du på livsmedelsverkets hemsida där det även finns portionstorlekar (en banan t ex) så du kommer ganska nära bara genom att fylla i de saker du hittar där.
Krossade linfrön skulle jag dra ner till någon matsked eller mindre, det tillför en massa fibrer förutom att det kan vara skadligt pga cyanväten som bildas när innehållet kommer i kontakt med luften.
...mycket fibrer blir det.
Fungerar din mage på det där?
machine gun
2007-10-12, 09:20
Det första jag reagerar på är din konsumtion av krossade linfrön. 0,5 dl per dag är alldeles för mkt. MAX 2 msk per dag ligger gränsen för övre intag på pga att det blir toxiskt vid högt intag.
För övrigt, tallriksmodell vid vegetarisk kosthållning:
http://www.studiedagskatalogen.se/inlaga/bilder/djurensratt4.jpg
Havregryn och bröd är bra man var är resten ? Riset, vetet ? Du behöver något som kompletterar sojan och linserna.
Mjo, man skulle nog ta och investera i en våg, men är väldigt fattig och studerande, men det är nog värt det ändå. Quinoan kompletterar linserna istället för ris (74/g kolhydrater per 100/g), och är även en bra proteinkälla. Vetet? Typ pasta eller något?
Krossade linfrön skulle jag dra ner till någon matsked eller mindre, det tillför en massa fibrer förutom att det kan vara skadligt pga cyanväten som bildas när innehållet kommer i kontakt med luften..
Ah, okay då ska jag defenetivt dra ned på det. Länken till livsmedelsverket har jag för mig ska finnas här på forumet, så får ta och leta upp den, var sticked om jag inte minns helt fel.
...mycket fibrer blir det.
Fungerar din mage på det där?
Jodå, den fungerar utmärkt, den är van. :hbang:
Det första jag reagerar på är din konsumtion av krossade linfrön. 0,5 dl per dag är alldeles för mkt. MAX 2 msk per dag ligger gränsen för övre intag på pga att det blir toxiskt vid högt intag.
Ja, läste runt lite sen om blåsyra, ska sänka mitt intag av linfrön. I övrigt så äter jag efter tallriksmodellen så det är inga problem där.
Broccoli: grönsaker
quinoa: används som ris
Linser: protein
machine gun
2007-10-12, 11:31
Äter du bara linser eller även andra baljväxter (eller varianter av dessa, t.ex. tofu)? Att variera sig är alltid bra.
Jag har varit vegan tidigare och det är inga problem att få ihop en bra vegansk kost om man är hyffsat medveten om vad man sysslar med :)
Äter du bara linser eller även andra baljväxter (eller varianter av dessa, t.ex. tofu)? Att variera sig är alltid bra.
Jag har varit vegan tidigare och det är inga problem att få ihop en bra vegansk kost om man är hyffsat medveten om vad man sysslar med :)
Jag varierar mitt baljväxtintag dagligen, det som används mest är väl kikärtor, sojabönor, adzukibönor, svarta bönor och så klart linser. Tyvär bor jag i ett väldigt litet samhälle så det går inte att få tag på tofu här.
Ah okay, mjo att vara vegan är nog rätt överhypat angående näring, har man bara läst näringslära litegran och insett att man inte överlever på enbart pasta så är det i princip inga problem. Har däremot funderat på att börja använda kvarg just bara för att det är lättsamt och väldigt bra, men tror nog jag klarar mig bra på sojamjöl som "tillskott" än så länge. :)
Jag varierar mitt baljväxtintag dagligen, det som används mest är väl kikärtor, sojabönor, adzukibönor, svarta bönor och så klart linser. Tyvär bor jag i ett väldigt litet samhälle så det går inte att få tag på tofu här.
Ah okay, mjo att vara vegan är nog rätt överhypat angående näring, har man bara läst näringslära litegran och insett att man inte överlever på enbart pasta så är det i princip inga problem. Har däremot funderat på att börja använda kvarg just bara för att det är lättsamt och väldigt bra, men tror nog jag klarar mig bra på sojamjöl som "tillskott" än så länge. :)
Känns lite löjligt att påpeka detta, men äter du kvarg kan du inte kalla dig vegan. Och för 20 år sedan inte ens vegetarian.
machine gun
2007-10-12, 11:44
Känns lite löjligt att påpeka detta, men äter du kvarg kan du inte kalla dig vegan. Och för 20 år sedan inte ens vegetarian.
+1
Det är som folk som kallar sig vegetarianer fast de äter fisk, som om det vore nån slags växt.
machine gun
2007-10-12, 11:45
Tofu säljs ju på Ica. Låter mystiskt att det inte skulle gå att få tag på. Om inte annat så kan man ju bara fråga personalen på lokala butiken om de kan tänka sig att ta hem det.
Eller göra egen. Det är faktiskt inte så svårt (om än ganska omständigt).
Nej jag vet, men jag har övervägt att sluta äta veganskt just bara för kvarg, men det tar emot jämt så jag låter bli. Tycker inte det är ett dugg viktigt vad jag kallar mig, det är bara en förklaring lite grovt vad man äter, frågar folk i övrigt äter jag bara mat, fortsätter dem fråga äter jag inte djur, frågar dem ut mig mer efter det äter jag inte mjölk eller ägg heller. :)
Det är som folk som kallar sig vegetarianer fast de äter fisk, som om det vore nån slags växt.
Haha, det är ganska roligt, allt för att tillhöra något grupp och kunna placera sig själv i något fack för att känna behörighet, sen får man ju kalla sig vegetarian också vilket är väldigt modernt idag. Tofu går nog att få tag på, jag har däremot inte frågat varken Ica eller hälsoshoppen om de kan köpa in, får nog ta och styra upp det någon dag. :)
http://www.studiedagskatalogen.se/inlaga/bilder/djurensratt4.jpg
Måste bara fråga, vad är det för toxiska effekter man får av för mycket linfrön?
machine gun
2007-10-12, 13:03
Måste bara fråga, vad är det för toxiska effekter man får av för mycket linfrön?
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.