handdator

Visa fullständig version : Ultimata kost och träningsrekommendationer för en 16åring.

NTON
2007-10-11, 19:38
Är 16 bast väger ca 60kg och är ca 175cm lång, tänkte börja träna lite mer seriöst på gymet nu. Då undrar jag:

När man kommer hem efter träning. VAD ska man ha där i kylskåpet som lixom i stort sätt bara är att plocka fram? Är filmjölk bara en gammal skröna? Känns som det, då det bara är 4% protein, man vill ju ha mer kolhydrater innan och mer protein efter - det känns inte som 4% räcker. Jag är lixom inte så sugen på att steka kött klockan 10 på kvällen. Gainomax Recovery + Banan? Eller filmjölk? Vad är det ultimata? Inga kosttillskott tack, och det jag äter/dricker får gärna gå ner utan större problem! ;)

Har någon sorts proteindryck hemma som man blandar 1msk med 2dl mjölk plus en banan. Det kanske är bra efter träning, vad säger ni?

En sak till:
Jag har en bit kvar att växa tror jag, hur mycket träning ska jag begränsa mig till? Vill ha lite marginal, så att det är inte är farligt för kroppen. Jag hade själv tänkt mig två-tre ggr i veckan, är det att rekommendera?

<3

Eddie Vedder
2007-10-11, 19:47
Kolhydrater och protein är viktigt både före och efter träningen, så ät en rejäl måltid vid båda tillfällena helt enkelt.

Filmjölk ÄR bra, att det "bara" är 3.5%protein i filmjölk innebär inte att det är lite, det är en bra proteinkälla. Om vi säger såhär:

Lättfil är 35kcal/100g, 3.5g protein=14kcal (3.5*4). Med andra ord är det en ganska stor andel E% (energiprocent) från protein även om viktprocenten säger något helt annat. Man dricker ju sällan 1dl fil efter träning.;)

Gainomax är helt okej efter träning, relativt dyrt men det kanske inte är något problem. Men visserligen ville du ju inte ta något tillskott men det är dock inget fel eller farligt.

Men hursomhelst, en rejäl måltid mat behöver du efter passet. Att det är sent på kvällen spelar ingen som helst roll. Man blir inte tjockare av att äta sent.

Haeffner
2007-10-12, 19:10
Se till att få lite hjälp med din seriösa träningsdebut.
Tala gärna med någon kunnig på gymmet; En instruktör, PT eller annan utbildad personal. Ofta ingår nån form av rådgivning i priset eller i alla fall nån kortare genomgång.

Ha inte för bråttom och träna på rätt sätt. Fall inte i nybörjarfällan att ta för mycket tips och info från andra och lyssna blint på dessa bara för att dom är stora eller "kunniga"...