handdator

Visa fullständig version : Datorproblem

Xealswe
2007-10-10, 15:57
Tjena!

Har nyligen satt ihop en dator åt min bror med div äldre komponenter varav systemhårddisken och grafikkortet är de enda nya

När jag ska installera xp på denna går det enormt trögt, formateringen tar drygt en timme och installationen nästintill samma tid med

Inne i windows har jag dessutom bara 4-bitars färger med en maxupplösning på 640*480, dvs värre än vad man vanligtvis har innan grafikkortsdrivrutiner är installerade

Jag har absolut ingen aning vad det kan bero på, det enda jag misstänker är att hårddisken är knasig, alt moderkortet. Vad tror ni?

Nalfaren
2007-10-10, 16:01
Tjena!

Har nyligen satt ihop en dator åt min bror med div äldre komponenter varav systemhårddisken och grafikkortet är de enda nya

När jag ska installera xp på denna går det enormt trögt, formateringen tar drygt en timme och installationen nästintill samma tid med

Inne i windows har jag dessutom bara 4-bitars färger med en maxupplösning på 640*480, dvs värre än vad man vanligtvis har innan grafikkortsdrivrutiner är installerade

Jag har absolut ingen aning vad det kan bero på, det enda jag misstänker är att hårddisken är knasig, alt moderkortet. Vad tror ni?

Hårddiskformatering via windows installation kan ta jekligt lång tid, jag har fått sitta flera timmar på 500 gb diskar. Går att ta quickformat, men om det är ny disk så är det inte att föredra. Windows XP är inte heller känt för att vara snabb på installationen. 40-60 min är nog rätt normalt.

Låter hårddisken misstänkt? Rasslar å skit?

Grafikkortet, hmm, installera drivrutiner så bör la det fixa sig.
Så länge kanske du kan välja Super VGA - SVGA som har stöd för
iaf 800x600 har jag för mig. Kan vara mycket annat också...

Prankie
2007-10-10, 16:05
Du kan ju berätta vilka komponenter du använde? Kan ju vara en värdelöst moderkort och processor som gör det hela segt.

Xealswe
2007-10-11, 00:00
Hårddiskformatering via windows installation kan ta jekligt lång tid, jag har fått sitta flera timmar på 500 gb diskar. Går att ta quickformat, men om det är ny disk så är det inte att föredra. Windows XP är inte heller känt för att vara snabb på installationen. 40-60 min är nog rätt normalt.

Låter hårddisken misstänkt? Rasslar å skit?

Grafikkortet, hmm, installera drivrutiner så bör la det fixa sig.
Så länge kanske du kan välja Super VGA - SVGA som har stöd för
iaf 800x600 har jag för mig. Kan vara mycket annat också...

Problemet är ju just det att det är 4-bitars färger med lägsta möjliga upplösning. Det är ingen standard efter någon xp installation. Jag kan heller ej installera drivrutinerna heller för man kan inte se något i det flashiga gränssnittet från cdn installationsprogram som det är nu :/

Jag har försökt en del i enhetshanteraren men lyckas ej alls :/

PowPow
2007-10-11, 00:13
Det kanske är modermodemet?
http://www.fjanta.com/fjant/modermodem.jpg

Hardrocker
2007-10-11, 08:06
Installationen av xp tar en timma ungefär. Om det är en stor disk du formaterade så är en timma där även det normalt.
Att du får så dålig upplösning beror på att XP inte hittar några bättre drivrutiner att köra med utan kör med standard vga-drivrutinerna.

interpx
2007-10-11, 08:17
Bygg om skiten från scratch, testa att byta ut vissa delar och se vad som händer. Du kan ju ta dina grejer och kolla.

Sen måste du ju också installera moderkortsdrivisar ^_^ som sagt. hosta upp delar osv så man vet lite. du kan ju ha allt från AMD K7 till.. mja nyaste intell :)

Spawn
2007-10-11, 09:52
Förstår inte direkt varför du inte tar detta med de du köpte den av? Sen borde det finnas manualer eller du kanske till och med fick med en manual. Läs i den kvarstår problemen ring till leverantören.

Tror inte att man kan förvänta sig en mirakellösning på detta på ett byggarforum. Sen så är det en fördel om du skriver ner vad du har för hårdvara så KANSKE det finns någon som har koll på saken.

Bra att tänka på tills nästa tråd ;)

/Spawn

Xealswe
2007-10-17, 17:08
Det är nog mest för att jag använt datorn innan han fick den, och att jag inte fått något sådant problem under den tiden
Att jag säkert misstänker någon komponent snarare är paj, t.ex moderkortet. Vill helst inte behöva ta ut det och testa förrän allt annat är prövat, är sånt jäkla trassel! :P

Det är ett QDI Kudoz 7X moderkort, och det enda som skiljer sig ifrån då det fungerade optimalt är att jag har en ny hitachi hårddisk och ett leadtek 256mb agp 8x grafikkort

Xealswe
2007-10-24, 12:12
Okej jag pratade med supporten på inetdata här i gbg. Han var inte direkt klokare men jag testade åtminstone en gång till att formatera och installera om xp

Hör och häpna! Plötsligt hade jag 1024*768 upplösning med 32 bitars färger!
Det enda problemet nu är att datorn går extremt långsamt och har 5-10min perioder då allt låser sig
Jag tror ärligt talat att moderkortet eller processorn sen innan är paj, skulle det vara konstigheter med hårddisken eller grafikkortet får man inte dessa problem