Logga in

Visa fullständig version : Kolhydratintag

Turbonisse
2007-10-10, 14:34
Tjena!

Jag är en obotlig brödälskare. Efter allt tjat i diverse medier om kolhydraternas vara eller icke, undrar jag hur mycket bröd som är rekomenderat att äta per dag. Jag kan tänka mig att jag översksrider dagsbehovet av kollisar ganska markant iom mitt brödätande. Det bör väll tilläggas att jag till stor del ersätter övriga kollisar så som potatis och pasta med just bröd samt gryn.
Läste i någon tidigare tråd om "novo lipogenes".

H/David

Eddie Vedder
2007-10-10, 14:46
Du har inget "dagsbehov av kolisar". Du kan låta en stor del utgöras av kolhydrater och allt det kan komma från bröd. Om du nu skulle känna för det.

Det är viktigt att du får i dig essentiella aminosyror och fett men fördelningen kan se ut lite hursomhelst utan att för den delen vara fel.

Men som sagt, det finns ingen övre gräns för varken bröd eller kolhydrater (bara renframställt socker i såna fall, där bör gränsen inte överstiga 10E% per dag enligt officiella rekommendationer).
Se till att äta en varierad kost helt enkelt, den får gärna innehålla mycket bröd om du mår bra, håller vikten och får i dig tillräckligt med essentiella näringsämnen.:thumbup:

King Grub
2007-10-10, 14:56
Det beror helt på vad du gör, hur aktiv du är. Kolhydratintaget bör anpassas efter aktivitetsnivån. En konditionsidrottare t ex bör inte ligga lägre än 7 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dygn för maximal prestation. En person som inte tränar, inte har ett fysisk arbete, utan mest sitter still, får äta mindre. Där passar normala rekommendationer för procent av den dagliga energin bättre.

Att en stor del av kolhydratintaget består av bröd är bara bra.

Crichton
2007-10-10, 15:13
Jag har läst att man ska äta 5-8 skivor bröd om dagen.
Rör du på dig och äter bra, så är mycket bröd inget negativt.
Se bara till att äta "bra" bröd, nyckelhålsmärkt.

Eddie Vedder
2007-10-10, 15:21
Jag har läst att man ska äta 5-8 skivor bröd om dagen.

"6-8 brödskivor" om dagen är en riktig klassiker!:D Socialstyrelsen gick ut med den rekommendationen, tror det var -76.

Så vitt jag vet var det väl egentligen Brödinstitutet som de facto drev den kampanjen och Socialstyrelsen mest hängde på. Fast jag kan ju ha fel, hursomhelst är den rekommendationen klassisk och inte ligger det särskilt mycket "fysiologisk evidens" bakom den. Men bröd är ju bra mat i regel, att rekommendera ett visst antal skivor per dag från statligt håll kanske är att ta i dock.;)

King Grub
2007-10-10, 15:37
I dag är det:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13890&epslanguage=SV

"Bröd bör vara den enskilt största energikällan i kosten. Med andra ord är bröd baslivsmedel nummer ett."

Turbonisse
2007-10-10, 16:07
I dag är det:

"Bröd bör vara den enskilt största energikällan i kosten. Med andra ord är bröd baslivsmedel nummer ett."

Det var härligt att höra :thumbup:

tntballe
2007-10-10, 16:12
I dag är det:

Det där lär många behöva läsa fler ggr för att tro på. Av egen erfarenhet så är det många som tror att bröd är något man bör undvika.

C.E.J.
2007-10-10, 16:14
I dag är det:

Åh hej och hå! Äter 200g/5 skivor om dan och det är 440kcal, fan vad mycket bröd man måste äta för att det ska bli den största energikällan!

Depzon
2007-10-10, 16:28
Det är ju härligt att äta bröd istället för pasta; man behöver inte tillaga det!

Emil_Larsson
2007-10-10, 17:15
Det är ju härligt att äta bröd istället för pasta; man behöver inte tillaga det!

Om man inte orkar koka potatis (som jag) så kan man ju bara slänga på 10 köttbullar på några smörgåsar, mycket lättvindigare än att koka potatis i en halvtimme :D

C.E.J.
2007-10-10, 19:20
Om man inte orkar koka potatis (som jag) så kan man ju bara slänga på 10 köttbullar på några smörgåsar, mycket lättvindigare än att koka potatis i en halvtimme :D

Köttbullar som kolhydratkälla? *screwy*

King Grub
2007-10-10, 19:25
"på några smörgåsar"

Pepz
2007-10-10, 19:28
Köttbullar som kolhydratkälla? *screwy*

Varför inte. köper du färdiga köttbullar så är det upp till 15% kolhydrater i dessa
:)

C.E.J.
2007-10-10, 19:52
My bad :em: