Visa fullständig version : vilka viktminskningstillskott fungerar i praktiken?
Animalistic
2007-10-10, 13:19
finns det några enligt er själva viktminskningstillskott som fungerat?
jag tror att det kan handla om en relativt liten marginal. men några ingredienser eller dylikt?
tack
Eddie Vedder
2007-10-10, 13:25
Om jätteliten (läs mer eller mindre obefiintlig) extrapush i energiförbrukningen räcker så skulle jag säga koffein och grönt té extrakt.
Även capsaicin påverkar energiförbrukningen en aning men jag är osäker på om det finns i tillskottsform, förekommer hursomelst naturligt i många starka kryddor såsom chilipeppar, piri piri, ingefära etc.
Paltkoma
2007-10-10, 14:24
Precis, tillskott som ökar energiförbrukningen - utan att vara skadliga - ger marginell effekt.
Viktigare är att äta sådant som gör att man blir mätt på färre kalorier, och där är ju protein det effektivaste. Ska man snacka tillskott, så blir det proteinpulver och måltidsersättningspulver med mycket protein.
Fibrer mättar också, och det finns säkert vattenlösliga fibrer att köpa som tillskott, om man absolut vill.
Vissa fetter, omega-3 och CLA ökar hjärnans känslighet för mättnadshormon (t ex leptin).
Allt detta går dock att äta som vanlig mat, förutom CLA. CLA har väl mest tveksam effekt.
Eddie Vedder
2007-10-10, 14:41
Allt detta går dock att äta som vanlig mat, förutom CLA. CLA har väl mest tveksam effekt.
Jodå, konjugerad linolsyra förekommer i våmmen hos idisslare. CLA är alltså den transfettsyran som vi får i oss från mjölkfett. Det är i formen trans-9 cis-11, i tillskott tra jag dessutom det ofta förekommer i formen trans-10 cis-12.
Det innebär att mellan varje dubbelbindning på fettkedjan sitter en enkelbinding, d.v.s. mellan 9 och 11 samt mellan 10 och 12 i dessa två fall. Att den ena är i cis-form och den andra i trans-form handlar om att väteatomerna befinner sig på olika sidor av kedjan.
Något sånt.:Virro Jag lär bli tillrättavisad av King Grub eller Sverker om jag förklarat fel.:D
Animalistic
2007-10-10, 14:50
chitosan som nämnts innan?
Paltkoma
2007-10-10, 15:04
Jodå, konjugerad linolsyra förekommer i våmmen hos idisslare. CLA är alltså den transfettsyran som vi får i oss från mjölkfett. Det är i formen trans-9 cis-11, i tillskott tra jag dessutom det ofta förekommer i formen trans-10 cis-12.
Det innebär att mellan varje dubbelbindning på fettkedjan sitter en enkelbinding, d.v.s. mellan 9 och 11 samt mellan 10 och 12 i dessa två fall. Att den ena är i cis-form och den andra i trans-form handlar om att väteatomerna befinner sig på olika sidor av kedjan.
Något sånt.:Virro Jag lär bli tillrättavisad av King Grub eller Sverker om jag förklarat fel.:D
Ok, jag slarvade. CLA finns så klart i mat. Men inte i sådana mängder att det ger den effekt som vissa experiment visat.
Dessutom är nettoeffekten av mjölkfetter med allt mättat fett knappast mer genomsläppliga cellmembran --> dvs knappast ökad känslighet för mättnadshormon. Men det är bara en kvalificerad gissning.
Nikotin höjer ämnesomsättningen. Inget man ska stoppa i sig "bara för att", men om man röker kan man gå över till snus medan man går ner i vikt för att sen givetvis sluta helt när man har nått sin målvikt.
zeusden1
2007-10-10, 16:26
Varför inte bara deffa en extra vecka, eller köra liiiite mer cardio? Då sparar man ju några hundralappar
Jag tycker en kombination av grönt te koffein och yohimbine är bra. Jag köper de separat för att köpa färdiga ihopblandningar är oftast onödigt dyrt. Allt ger såklart marginella förändringar men det är inga dyra preparat heller så jag kör på det.
Animalistic
2007-10-11, 07:50
Jag tycker en kombination av grönt te koffein och yohimbine är bra. Jag köper de separat för att köpa färdiga ihopblandningar är oftast onödigt dyrt. Allt ger såklart marginella förändringar men det är inga dyra preparat heller så jag kör på det.
ok :) ska kolla upp det.
men gällande te, snackar vi cirka 4 koppar om dagen ?
tack för alla svar
tack för alla svar
Grönt te i tabletter för annars får du dricka mängder för att komma upp i verksamma mängder.
tack för alla svar
Glöm inte att leta priser för de kan variera rejält beroende på vilket märke. Det kan bli dyrt om man väljer dyrare märken.
Eddie Vedder
2007-10-11, 17:57
Java Fit kaffe kanske?
Background: The purpose of this study was to examine the effects of a functional
coffee beverage containing additional caffeine, green tea extracts, niacin and garcinia
cambogia to regular coffee to determine the effects on resting energy expenditure
(REE) and hemodynamic variables.
Methods: Subjects included five male (26 ± 2.1 y, 97.16 ± 10.05 kg, 183.89 ± 6.60 cm)
and five female (28.8 ± 5.3 y, 142.2 ± 12.6 lbs) regular coffee drinkers. Subjects fasted
for 10 hours and were assessed for 1 hour prior (PRE) and 3 hours following 1.5 cups of
coffee ingestion [JavaFit™ Energy Extreme (JF) ~400 mg total caffeine; Folgers (F)
~200 mg total caffeine] in a double-blind, crossover design. REE, resting heart rate
(RHR), and systolic (SBP) and diastolic (DBP) blood pressure was assessed at PRE
and 1, 2, and 3-hours post coffee ingestion. Data were analyzed by three-factor
repeated measures ANOVA (p<0.05).
Results: JF trial resulted in a significant main effect for REE (p<0.01), SBP (p<0.01),
RER (p<0.01), and VO2 (p<0.01) compared to F, with no difference between trials on
the RHR and DBP variables. A significant interaction for trial and time point (p<0.05)
was observed for the variable REE. The JF trial resulted in a significant overall mean
increase in REE of 14.4% (males = 12.1%, females = 17.9%) over the observation
period (p<0.05), while the F trial produced an overall decrease in REE of 5.7%. SBP
was significantly higher in the JF trial; however, there was no significant increase from
PRE to 3-hours post.
Conclusions: Results from this study suggest that JavaFit™ Energy Extreme coffee is
more effective than Folgers regular caffeinated coffee at increasing REE in regular coffee drinkers for up to 3 hours following ingestion without any adverse hemodynamic
effects.
Lemuel W. Taylor, Colin D. Wilborn, Travis Harvey, Jennifer Wismann, & Darryn S.
Willoughby. Acute effects of ingesting Java FitTM energy extreme functional coffee
on resting energy expenditure and hemodynamic responses in male
and female coffee drinkers. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2007, 4:10
Dessutom är nettoeffekten av mjölkfetter med allt mättat fett knappast mer genomsläppliga cellmembran --> dvs knappast ökad känslighet för mättnadshormon. Men det är bara en kvalificerad gissning.
Njaaa...vilka fettsyror som hamnar i cellmembranet, och hur de i sin tur påverkar receptorerna i cellmembranet, är snarare beroende på VILKA fettsyror du äter och ger kroppen möjlighet at bygga in. Får kroppen bara tillräckligt med EPA, DHA, GLA, AA osv så går det rätt bra att äta rejält med mjölkfett som förbränns som ren energi.
Eddie Vedder:thumbup:
Paltkoma
2007-10-12, 07:11
Njaaa...vilka fettsyror som hamnar i cellmembranet, och hur de i sin tur påverkar receptorerna i cellmembranet, är snarare beroende på VILKA fettsyror du äter och ger kroppen möjlighet at bygga in. Får kroppen bara tillräckligt med EPA, DHA, GLA, AA osv så går det rätt bra att äta rejält med mjölkfett som förbränns som ren energi.
Jo, det håller jag med om, men jag tänkte på huruvida det var meningsfullt att äta mjölkfett i tro att just den kosten skulle öka cellmembranens genomsläpplighet.
machine gun
2007-10-12, 12:33
Även capsaicin påverkar energiförbrukningen en aning men jag är osäker på om det finns i tillskottsform, förekommer hursomelst naturligt i många starka kryddor såsom chilipeppar, piri piri, ingefära etc.
Innehåller ingefära capsaicin? Trodde det var unikt för chili.
Har aldrig hört ingefäras styrka mätas i Scovillegrader.
Eddie Vedder
2007-10-12, 14:57
Innehåller ingefära capsaicin? Trodde det var unikt för chili.
Har aldrig hört ingefäras styrka mätas i Scovillegrader.
Kanske är fel, hursomhelst är ingefära en krydda som nämns när de står om kryddor som påverkar energiförbrukningen. Måhända att det är skitsnack.
Eddie Vedder
2007-10-12, 15:11
Du har rätt machine gun, jag har uppfattat det som att capsaicinet är den bioaktiva substansen i alla kryddor som tillskrivs metabola effekter.
I ingefäran verkar det vara ett ämne som heter zingerone på engelska (ingen aning om svenska ordet).
Enligt den här så är det just zingerone som är anledningen till att ingefära är positivt mot diarré.:)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17880155&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=8890298&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
Tros kunna vara bra mot cancer också tydligen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17175086&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Jo, det håller jag med om, men jag tänkte på huruvida det var meningsfullt att äta mjölkfett i tro att just den kosten skulle öka cellmembranens genomsläpplighet.
Jag vill inte öka genomsläppligheten i mina cellmembran. Alkohol är duktigt att öka genomsläppligheten och påverkar den elektriska potensialen över cellmembranet:D
För mig är mjölkfett ren energi. Mycket unik i sammansättningen med korta fettsyror, grenade fettsyror, udda kedjelängd mm men fortfarande bara ren energi.
Intressant ifall korna var frigående och betande för då stiger mängderna CLA och där har vi en liten vinst.
De essentiella fettsyrorna får vi söka på annat håll.
Jag tror, som Sverker, inte att man vill öka genomsläppligheten i cellmembranen. Känsligheten för olika hormoner styrs som regel av mängden receptorer för hormonet ifråga, samt av vilken "sprutt" det är på de reaktioner som hormonet styr.
King Grub
2007-12-11, 16:49
Bump på JavaFit!
The purpose of this study was to examine the effects of ingesting JavaFitTM Energy Extreme (JEE) on aerobic and anaerobic performance measures in recreationally-active male and female coffee drinkers. Five male (27.6 +/- 4.2 yrs, 93.2 +/- 11.7 kg, 181.6 +/- 6.9 cm) and five female (29 +/- 4.6 yrs, 61.5 +/- 9.2 kg, 167.6 +/- 6.9 cm) regular coffee drinkers (i.e., 223.9 +/- 62.7 mg * d-1 of caffeine) participated in this study. In a cross-over, randomized design, participants performed a baseline (BASELINE) graded treadmill test (GXT) for peak VO2 assessment and a Wingate test for peak power. Approximately 3-4 d following BASELINE testing, participants returned to the lab for the first trial and ingested 354 ml of either JEE or decaffeinated coffee (DECAF), after which they performed a GXT and Wingate test. Criterion measures during the GXT included an assessment of peakVO2 at maximal exercise, as well as VO2 at 3 minutes and 10 minutes post-exercise. Additionally, time-to-exhaustion (TTE), maximal RPE, mean heart rate (HR), mean systolic pressure (SBP), and mean diastolic blood pressure (DBP) were measured during each condition. Criterion measures for the Wingate included mean HR, SBP, DBP, peak power, and time to peak power (TTP). Participants then returned to the lab approximately one week later to perform the second trial under the same conditions as the first, except consuming the remaining coffee. Data were analyzed using a one way ANOVA (p < 0.05). Our results indicate that JEE significantly increased VO2 at 3 minutes post-exercise when compared to BASELINE (p = 0.04) and DECAF (p = 0.02) values, which may be beneficial in enhancing post-exercise fat metabolism.
J Int Soc Sports Nutr. 2007 Dec 8;4(1):25. Effects of ingesting JavaFit Energy Extreme functional coffee on aerobic and anaerobic fitness markers in recreationally-active coffee consumers.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.