handdator

Visa fullständig version : Nationalekonomi vs Sociologi

Gädda
2007-10-09, 09:12
Ska välja kurs inför vårterminen och det ämne som troligen ska bli mitt huvudämne. Skulle vilja höra vad folk som läst dessa två ämnen tycker om dem angående hur intressanta/roliga de kan vara, hur svåra de är osv.

Sociologi känns en aning slappare och flummigare måste jag säga (ingen direkt fördel för mig personligen), medan jag är tveksam till hur kul och intressant nationalekonomi kan vara. Måste man va skitbra på matte i natioalekonomi? Jag är ganska bra på att tänka matte, problemet är att jag aldrig tyckt det varit särskilt kul och att jag tappar tålamodet på det snabbt om jag inte fattar direkt..

Handcuff
2007-10-09, 09:15
Vad är målet/syftet :confused: Låter som om du bara ska plugga för att plugga och inte för att du är intresserad av ämnena. Brukar inte sluta bra....

Snafu
2007-10-09, 09:26
Skippa sociologi. Endast människor med låga ambitioner samt förkärlek för att skjuta av moralkakor läser sociologi samt småbarnsmammor.

Nationalekonomi är intressant helt klart och du behöver ha viss mattekunskap eller åtminstone förståelse för matematiskt tänkande (många grafer och skit).

Jag kan inte direkt säga att du bör läsa det ena eller det andra, jag skulle föreslå att du läser ett program men med tanke på att du står och väljer mellan två så vitt skilda ämnen misstänker jag att du är kursare.

Noodles
2007-10-09, 09:28
Jag har läst nationalekonomi och skulle definitivt rekommendera det. Matten i nationalekonomin var inget jag upplevde som särskilt svårt.

Handcuff
2007-10-09, 09:34
Skippa sociologi. Endast människor med låga ambitioner samt förkärlek för att skjuta av moralkakor läser sociologi samt småbarnsmammor.

Nationalekonomi är intressant helt klart och du behöver ha viss mattekunskap eller åtminstone förståelse för matematiskt tänkande (många grafer och skit).

Jag kan inte direkt säga att du bör läsa det ena eller det andra, jag skulle föreslå att du läser ett program men med tanke på att du står och väljer mellan två så vitt skilda ämnen misstänker jag att du är kursare.

Kan vara det dummaste jag hört på ett bra tag :thumbup:

skaparn
2007-10-09, 09:34
Det underlättar att ha viss känsla för grundläggande matematik såsom derivering och matematisk statistik, men det går att lära sig längs vägen. Nu gör institutionerna lite olika men fick jag bestämma skulle man inleda varje termin med några poäng med den matematik som behövs för kommande moment. I Umeå gjorde man nämligen på det mindre fördelaktiga sättet att köra allt i en enda fempoängare som ganska många glömt ett år senare då det var dags att läsa ekonometri eller två år senare då mikroekonomin blev svår på riktigt.

Är du inte drabbad av vad man visst kallar dyskalkyli så kommer inte matematiken hindra dig från NEK.

mini
2007-10-09, 09:36
Som frågat innan - vad är syfte och mål?

Snafu
2007-10-09, 09:37
Kan vara det dummaste jag hört på ett bra tag :thumbup:

Jag glömde lägga till att 90% är kommunist-leninist-marxister.

Jay-Z
2007-10-09, 09:38

Fan folk som man tror är vettiga kan bli pajasar rätt fort. :)

Jag har läst sociologi och har rätt höga ambitioner och har kommit rätt långt, imo. Men jag är iofs småbarnspappa.

Palm
2007-10-09, 09:41
Som kuriosa är ekonomer (möjligen tillsammans med kosmologer) de enda som försöker sig på att beräkna tredje- och fjärdederivator. Klart intressant.

Snafu
2007-10-09, 09:44
Okey okey jag erkänner, jag överdriver naturligtvis milsväga :)

Jag pluggade i Umeå där det naturligtvis kryllade av ovanstående och där den politiska kartan inte på något sätt liknar den i resten av landet.

Folk som läser sociologi är bra människor. Utan dom skulle vi inte ha några som tog hand om patrasket i landet :Ö

Bärs
2007-10-09, 09:45
Man kan ifrågasätta sociologins status som vetenskap. Framtiden för sociologin är oklar.

Slartibartfast
2007-10-09, 09:53
Nationalekonomi är väldigt intressant!

JJ
2007-10-09, 09:58
Nationalekonomi är rätt kul faktiskt, jag har läst 15 poäng samtidigt som jag jobbade enbart för att jag kände för det. Matten var inte direkt svår, men då är jag ingenjör i grunden så det säger kanske inte så mycket.

Gädda
2007-10-09, 10:00
Jag går fritt program där båda dessa ämnen är möjliga. Mitt mål/syfte är att lyckas så bra som möjligt och att det ska gå och få ett jobb som är intressant efteråt, skulle vilja jobba som typ utredare efteråt eller nån form av rådgivning. Det kanske inte verkar som några glasklara mål, men så är det när man inte går nån yrkesutbildning, man vet inte vad man kommer att "bli" efteråt. Det skulle bli ganska svårt om man hade som mål att få exakt en viss yrkestitel, därför handlar det mest om att inrikta sig på intresseområden.

Olof
2007-10-09, 11:26
Jag har läst 10 poäng (ränkat med gamla sytemet) i nationalekonomi (ingick i samhällskunskap) det var bland det mest roliga och intressanta jag läst. Trots att jag var beredd på att det skulle vara hur trist och tråkigt som helst.

Sociologi har jag läst ca 20 poäng (inom samhällskunskapen) jag upplevde ämnet som väldigt abstrakt och bitvis flummigt. Men vissa moment var väldigt intressanta så som kulturmöten. Men risken är att man kommer bli ganska trött på resonemanget kulturen kontra samhället och individen kontra stukturerna.

Snabel
2007-10-09, 12:28
Jag läser Nek A nu och det är absolut ett intressant ämne, det är dock många som tycker att det är det värsta och sämsta de har läst.

Än har jag inte behövt några avancerade mattekunskaper ändå sägs det att den "jobbiga" biten är avklarad.

Sociologi vet jag väl direkt inget om, men det är säkert häftigt.

Gädda
2007-10-09, 14:08
Okej, sociologin kan vi lämna åt sidan, jag är rätt insatt i det egentligen bara börjat tveka på sistone. Vilka ämnen kan vara bra att läsa som biämnen till nationalekonomi? Har funderat på statistik och sen kanske nåt beteendevetenskapligt eller juridiskt...

Snafu
2007-10-09, 14:14
Okej, sociologin kan vi lämna åt sidan, jag är rätt insatt i det egentligen bara börjat tveka på sistone. Vilka ämnen kan vara bra att läsa som biämnen till nationalekonomi? Har funderat på statistik och sen kanske nåt beteendevetenskapligt eller juridiskt...

Statistik är ett ämne man ALLTID har nytta av, typ. Jag har dock aldrig läst det själv men önskar väl kanske att man gjort det. Nu vet jag inte hur mkt du menar med biämne men om du kan klämma in 10-20p skadar det inte.

Många kombinerar NEK med FEK (företagsekonomi), åtminstone FEK-A-kursen men oftast mer (jag vet inte riktigt hur det ser ut på Civ.Ing och hur mkt de läser nuförtiden?).

Juridik är också ett sånt där ämne som alltid är bra att ha, åtminstone juridisk översiktskurs men gärna en hel del mer (beror naturligtvis på vilken inriktning du vill ta).

Beteendevetenskapliga ämnen är oftast väldigt intressanta, men frågan är om det är värt studielånspengarna alla gånger, så att säga.

skaparn
2007-10-09, 14:15

Statsvetenskap och statistik. Hade jag fått börja om från då jag var 20 år, vilket jag givetvis fortfarande är, hade jag läst NEK, statsvetenskap och betydligt mer statistik än jag gjort hittills. Nästan så att jag blir sugen på en kvällskurs. Eller så inte... men ett gediget ämne är det.

Snafu
2007-10-09, 14:30
Hade jag valt om hade jag läst Civilekonom alternativt juridik.

Istället blev det en salig blandning, mest statsvetenskap. A-kursen gav mest och är väl i samma grupp av "bra att ha läst" som JÖKen och statistik.

Snafu
2007-10-09, 14:36
Sen måste jag krypa till korset, jag har alltså inget hat mot sociologi. Jag har till och med läst 5 poäng själv (som fristående kurs så jag flunkade inte de resterande 15 poängen, för det fanns inga). Det är väl mest ärketypen av socionom jag orättvist nog hyser...inte agg mot men...dom brukar vara alldeles för....nånting... på ett jobbigt sätt....?

Burn me please.

Super_Johan
2007-10-09, 14:52
Ska välja kurs inför vårterminen och det ämne som troligen ska bli mitt huvudämne. Skulle vilja höra vad folk som läst dessa två ämnen tycker om dem angående hur intressanta/roliga de kan vara, hur svåra de är osv.

Sociologi känns en aning slappare och flummigare måste jag säga (ingen direkt fördel för mig personligen), medan jag är tveksam till hur kul och intressant nationalekonomi kan vara. Måste man va skitbra på matte i natioalekonomi? Jag är ganska bra på att tänka matte, problemet är att jag aldrig tyckt det varit särskilt kul och att jag tappar tålamodet på det snabbt om jag inte fattar direkt..

Bra smak, precis de 2 ämnen jag funderar på också. :D
Jag vet inte vad jag vill jobba med i framtiden, sociologi är ju intressant och känns väsentligt. Men samtidigt väldigt flummigt. Börjat fundera om man har någon nytta av sociologi förutom egennytta. Som huvudämne tror jag det inte är någon bra ide. Men som biämne är det ju som sagt.. intressant. :thumbup:

pragmatist
2007-10-09, 14:58
Jag är själv statsvetare och vet en del om arbetsmarknaden för samhällsvetare i allmänhet. Nationalekonomi är utan tvekan den inriktning som erbjuder bäst anställningsmöjligheter. Sociologi som ämne är tämligen stendött om du inte kombinerar det med omfattande studier i statistik, tillsammans med statistik kan det vara helt ok särskilt om du är inriktad mot socialförsäkringar, missbruk o.s.v.

Utan statistik och/eller nationalekonomi i bagaget är de flesta samhällsvetenskapliga utbildningar tämligen döda på arbetsmarknaden, vill jag påstå.

Gädda
2007-10-09, 17:01
Okej, pragmatist, det lät ju inget vidare. Får man fråga vad du själv har för jobb? Hur mkt statistik menar du med omfattande?

Enligt hsv ser det ljusare ut framåt i tiden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article409557.ab

Eller hela rapporten den artikeln refererar till:

http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/0606R.pdf

-Klicka till sidan "samhälls- och beteendevetare".

Bolio
2007-10-09, 17:09
Debattör pragmatist är lärarinna på Universitet.

Snafu
2007-10-09, 18:32
Okej, pragmatist, det lät ju inget vidare. Får man fråga vad du själv har för jobb? Hur mkt statistik menar du med omfattande?

Jag skulle lägga väldigt liten vikt vad statistik säger. Jag minns jag när valde till universitetet slutet av 90-talet samt när jag väl började plugga och under studietiden var det oerhört mycket snack om "det kommer finnas så mkt jobb för er ska ni veta, pensionsavgångar och jaddajaddajadda". Blev det så? Inte direkt.

pragmatist
2007-10-09, 18:45

Det är sant att många samhällsvetarjobb innehas av 40-talister och att det kommer bli omfattande pensionsavgångar de närmaste åren. Det samhällsvetenskapliga fältet är dock väldigt brett och inkluderar de nationalekonomer och statistiker som jag nämnde tidigare. Troligen kommer nationalekonomer och statistiker dominera de jobb som blir lediga även i framtiden.

Men som sagt, sociologi eller statsvetenskap är helt ok som grundämne om man också har statistik i meritlistan, särskilt om man har någon "samhällsnyttig" inriktning inom dessa ämnen. Utan statistik sjunker din anställningsbarhet som en sten.

Debattör pragmatist är lärarinna på Universitet.

Upphöjd till kvinna, jo jag tackar! Men annars har du ju rätt. ;)

Gädda
2007-10-09, 18:59
Okej, för att vara konkret då: Sociologi ABC och Statistik AB? Skulle det funka? Eller NEK ABC, statistik A o sen nåt kul...Kanske borde gå till studievägledaren också, bara att hon hade noll koll på allt sist jag träffade henne, det var jag som fick förklara saker för henne och inte tvärtom... Jaja, tack för all hjälp!

pragmatist
2007-10-09, 19:19
Finns ju inget som förhindrar att du läser både nationalekonomi och sociologi i och för sig, t.ex. som enstaka kurs. Det är ingen dum kombination.

Det viktiga med statistikdelen är att du lär dig hantera statistiska dataprogram och lär dig behärska grunderna (konfidensintervall o.s.v.). Troligen krävs inte några särskilt omfattande studier i ämnet statistik för att lära sig såna saker. För 20 år sedan lärde man sig sånt inom ramen för sociologi, statsvetenskap o.s.v. men det gör man inte längre, vanligtvis.

raikou
2007-10-09, 20:04
Jag läste nationalekonomi 20 poäng förra terminen och tyckte att det var den mest givande kursen jag har läst hittils. Precis som folk har påpekat innan så är en fallenhet för matte bra men inte ett krav för att man ska tycka att kursen är rolig.

Fed up
2007-10-09, 21:13
Jag har läst 20 p sociologi och sen lite av varje då jag har samhällsvetenskap som huvudämne i min lärarexamen. Om jag skulle välja att läsa ett samhällsvetenskapligt ämne skulle jag välja internationella relationer. Jätteintressant, relevant och spännande.

Nationalekonomi är roligare än man tror när man väl fattar, men rätt klurigt och myycket liksom. Skulle mycket hellre läsa ekonomisk historia som är mycket mer lättbegripligt och väldigt intressant.

Sociologi var rätt kul men lite väl vagt och flummigt tyckte jag. Skulle hellre läsa kriminologi idag, det är jätteintressant och mer konkret. Även rättsociologi tror jag är kul och verkar inte slappt efter att ha sett en kompis som läste det slita.

Så jag föreslår internationella relationer (ämnet heter kanske internationell politik förresten, lite osäker), ekonomisk historia eller kriminologi. Läs på mer om olika ämnen innan du bestämmer dig.

Om du absolut vill läsa ett av de där två röstar jag för nationalekonomi.

ps. jag har noll fallenhet för matte men tyckte ändå att nationalekonomin var intressant- om än lite klurig bitvis- men jag har ju inte läst vanliga grundkursen på universitetet, så det hade nog varit kämpigare, men om du fattar sånt konstigt mattetänk så går det säkert bra.

PowPow
2007-10-09, 21:16
Sen måste jag krypa till korset, jag har alltså inget hat mot sociologi. Jag har till och med läst 5 poäng själv (som fristående kurs så jag flunkade inte de resterande 15 poängen, för det fanns inga). Det är väl mest ärketypen av socionom jag orättvist nog hyser...inte agg mot men...dom brukar vara alldeles för....nånting... på ett jobbigt sätt....?

Burn me please.

Men det känns ju lite dumt att vara hater mot sociologi för att du hyser agg mot socionomer. Hade du hyst agg mot sociologer, så hade det kanske varit mer förståeligt.

Känns ju dumt att ogilla matematik för att man hatar civilekonomer eller fysiker liksom /=

Snafu
2007-10-09, 21:27
Men det känns ju lite dumt att vara hater mot sociologi för att du hyser agg mot socionomer. Hade du hyst agg mot sociologer, så hade det kanske varit mer förståeligt.

Känns ju dumt att ogilla matematik för att man hatar civilekonomer eller fysiker liksom /=

Dont get me started on fysiker. Jävla overallsnissar.

PowPow
2007-10-09, 21:28

My point exactly /=

Snafu
2007-10-09, 21:30
My point exactly /=

:D

wintersnowdrift
2007-10-09, 22:12
Statsvetenskap och statistik. Hade jag fått börja om från då jag var 20 år, vilket jag givetvis fortfarande är, hade jag läst NEK, statsvetenskap och betydligt mer statistik än jag gjort hittills. Nästan så att jag blir sugen på en kvällskurs. Eller så inte... men ett gediget ämne är det.

Alla de tvivel jag förvisso inte har haft så jättemånga av gällande min utbildning försvann just.

//Kristin

Palm
2007-10-10, 08:55

Vad läser jag? Lite respekt tack.