handdator

Visa fullständig version : Motivation, hur gör ni?

Jennyiz
2007-10-08, 18:06
Hur håller ni motivationen uppe för att inte falla tillbaka till alla frestelser? Själv så tycker jag det bästa är att ta kort på sig själv och sen kolla på det och faktiskt se att man fått resultat, och vem vill förstöra det?! ;)

L-Sami
2007-10-08, 18:16
När man har bestämt sig för att göra något, då ska man avsluta det också. Men den inställningen klarar man sig fint. Man sätter upp ett mål, och gör allt för nå det. Sånt härdar psyket också, och man utvecklas som person.

Jennyiz
2007-10-08, 18:22
När man har bestämt sig för att göra något, då ska man avsluta det också. Men den inställningen klarar man sig fint. Man sätter upp ett mål, och gör allt för nå det. Sånt härdar psyket också, och man utvecklas som person.

Jo sant, men ibland så motivationen mindre och man sitter och sneglar på chokladen. Som jag gjorde nu, men kollade på mina bilder och slängde skiten ;)

Dalle89
2007-10-08, 18:48
Jo sant, men ibland så motivationen mindre och man sitter och sneglar på chokladen. Som jag gjorde nu, men kollade på mina bilder och slängde skiten ;)

Bra gjort! Under min förra deff gjorde jag så att jag dels ställde mig framför spegeln om jag var sötsugen, och insåg att jag inte har den kroppen jag vill ha ännu.. Dessutom hade jag förebilder, i mitt fall nick auger, som jag kunde se och tänka att: Fan sån fysik SKA jag med ha! Och det funkade oftast hur bra som helst!
Ett till tips, om än något extremt, är att väga maten och räkna kalorier.. Då inser man att man rubbar sin kosthållning genom att äta godis.. En chokladkaka är typ halva dagsbehovet under en deff och det känns sjukt onödigt att äta den...

Paltkoma
2007-10-08, 19:08
Det viktigaste för att hålla sötsakerna stångna är att inte utsätta sig för överdriven hunger, utan att försöka optimera de kalorier man ska äta så att man känner sig mätt.

Sedan kommer planering. Att ha en plan som man håller sig till.

Jag har skrivit en hel del om detta i min blogg.

GurraGo
2007-10-08, 19:50
Bra gjort! Under min förra deff gjorde jag så att jag dels ställde mig framför spegeln om jag var sötsugen, och insåg att jag inte har den kroppen jag vill ha ännu.. Dessutom hade jag förebilder, i mitt fall nick auger, som jag kunde se och tänka att: Fan sån fysik SKA jag med ha! Och det funkade oftast hur bra som helst!
Ett till tips, om än något extremt, är att väga maten och räkna kalorier.. Då inser man att man rubbar sin kosthållning genom att äta godis.. En chokladkaka är typ halva dagsbehovet under en deff och det känns sjukt onödigt att äta den...

+1 . Hade svårt för att inte gå och köpa godis på vardagskvällar förut. Blev ofta smått och gott under dagen eftersom jag ofta pluggar mycket. Nuförtiden har jag inte alls det problemet, då jag i slutet på augusti började använda det välkända excel-makrot. Vill nu absolut inte slänga in godis i makrot eftersom t.ex 2 hg (en normalpåse för mig en filmkväll) = 700-900 kcal och alltså mer än någon annan enskild måltid *gah!* . Och att bara ta lite godis/en chokladruta är ungefär som det gamla klassiska självbedrägeriet ang. alkoholen. Man säger ju då ofta "jo, men jag hänger med ut och tar bara en öl...",,, mmm eller blev det 5 ? *whistle* .

sprakis
2007-10-08, 20:38
Jag har 12 veckor kvar på min deff och har uppnått bra resultat hittills. Igår så föll jag i en svacka och tyckte synd om mig själv. Jag åt 1 st enkel daim, en dubbel daim, en dubbel sport lunch, en 100grams sweichernöt, 2 sockermunkar, en chokladmunk, en munk med med jordgubbsglasyr, 3 st chockladmunkar med vaniljkräm och en 200gr påse chips. Typ en miljard kalorier.

Idag så var jag på gymmet och tränade och avslutade med ett intervallpass på löpbandet, jag brände strax under 300 kalorier på joggandet/gåendet. Efter passet blev jag skitförbannad på mig själv att jag svullade som en gris dagen innan, och detta motiverar mig att skärpa till mig i ytterligare 12 veckor.

mangemani
2007-10-08, 20:52
man gör det väl bara.
disciplin och vilja...enda man behöver.

Longshot
2007-10-08, 21:41
Sätter upp ett mål som är värt slitet.

Noctrl
2007-10-08, 21:43
Jag får motivation av att se heta brudar :)

thexbishop
2007-10-08, 22:40

Instämmer helt, blir inte lika gott när man ser hur jävla många kcal det innehåller. Och skulle man trycka i sig en äre inte värt de dåliga samvetet man får efteråt!

RassK
2007-10-08, 22:50
Delmål

M|cke
2007-10-09, 08:38
Brukar titta på min kollega som är 50år och har sån där fin gubbmage.
Sen går jag ner och kör ett hårt pass på gymmet eller spinning.

Funkar kanoners :)

Jennyiz
2007-10-09, 09:25
Är så jävla stolt, precis hemkommen ifrån min vanliga löparrunda (1,3 mil), och det var såå förbannat kallt imorse så det var nära att jag inte drog ut. Men jag drog på mig understället, kläderna och en mössa så drog jag ut, och det ångrar jag verkligen inte nu. Hell yeah! Nu har jag mer motivation än någonsin :hbang:

mela
2007-10-09, 14:20
Min motivation är att jag vet att om jag inte håller mig någorlunda smal så får jag återfall i bulimin och det är ett rent HELVETE.

Dalle89
2007-10-09, 15:13
Just det jag glömde säga det innan.. En stor motivationskälla, precis som jennyiz sa, är om man tränar.. Gärna tidigt pådagen... För då kommer man ihåg att man tränat och all träning skulle vara "förgäves" om man äter något onytigt...

King Grub
2007-10-09, 15:37
man gör det väl bara.

Precis. Skall jag göra något, gör jag det bara.

Raggis
2007-10-09, 15:40
För då kommer man ihåg att man tränat och all träning skulle vara "förgäves" om man äter något onytigt...

Något du intalar dig eller? :D För stämmer gör det väl knappast, hehe.

Yankeee
2007-10-09, 15:43
För då kommer man ihåg att man tränat och all träning skulle vara "förgäves" om man äter något onytigt...

Träningen är inte "förgäves" oavsett vad du än äter.

dude
2007-10-09, 16:13
Jag har 12 veckor kvar på min deff och har uppnått bra resultat hittills. Igår så föll jag i en svacka och tyckte synd om mig själv. Jag åt 1 st enkel daim, en dubbel daim, en dubbel sport lunch, en 100grams sweichernöt, 2 sockermunkar, en chokladmunk, en munk med med jordgubbsglasyr, 3 st chockladmunkar med vaniljkräm och en 200gr påse chips. Typ en miljard kalorier.

Idag så var jag på gymmet och tränade och avslutade med ett intervallpass på löpbandet, jag brände strax under 300 kalorier på joggandet/gåendet. Efter passet blev jag skitförbannad på mig själv att jag svullade som en gris dagen innan, och detta motiverar mig att skärpa till mig i ytterligare 12 veckor.

Damn 12 veckor kvar hur lange har du deffat?

Dalle89
2007-10-09, 18:21
Något du intalar dig eller? :D För stämmer gör det väl knappast, hehe.

Träningen är inte "förgäves" oavsett vad du än äter.

Haha jag vet att det inte stämmer.. Därför satte jag citationstecken runt om det... Men om man tränar kondition i syfte att gå ner så stämmer det ganska bra om den där godisen innebär att man hamnar på ett energiöverskott...

loztdignity
2007-10-09, 18:53
Jag har målbilder och tänker framåt och inser att det är värt det. Sen väger jag mig också regelbundet och kollar spegeln rätt ofta.

Jag njuter nog lite av att plåga mig själv ;)

ZHTOHELLAS
2007-10-09, 19:10
Jag blir helt omotiverad utan att ha något mål med träningen, då räknas inte bygga muskler eller vara hälsosam.

Skaffa ett mål, någon speciell vikt du vill klara på gymet eller på vågen, vad som brukar ge en hel del.

sprakis
2007-10-09, 19:46
Damn 12 veckor kvar hur lange har du deffat?

Runt 17 veckor typ, orkar inte gå in i bastun o kolla min vikt logg. Började på 105 iaf är nere på 87. Började ett par dagar efter jag reggade mig här, dessa forum har hjälpt mig enormt mkt vill jag tillägga.

dude
2007-10-09, 19:49
Damn skulle aldrig palla att deffa sa lange =)))

max 2 manader.

sprakis
2007-10-09, 19:53
Damn skulle aldrig palla att deffa sa lange =)))

max 2 manader.

Tröttnade på att vara en 125 kg tjockis, jag ska ner till 75-78kg innan året är slut varje kilo jag tappar är motivation nog. Bara bita ihop och kämpa vidare.

DjiinZ
2007-10-09, 21:33
Försöka o komma i samma kondition o styrka som B. Lee *cupid*

Vinter
2007-10-09, 21:42
Jag sätter upp realistiska mål och höjer ribban när jag når ett delmål. Man får helt enkelt inte vara så hård på sig själv om något inte fungerar, utan se över vad man håller på med och göra det bättre.

När jag var 19 tröttnade jag på att vara fet, lästa allt jag kunde om kost och körde cardio 30min-60min varje dag. Vägde först ca 107kg och efter ett antal månader var jag nere i 85kg. Då slutade jag med fettförbränning och försökte knäcka 1mil i löpning, efter en mil blev målet 2 mil. Osv...

Rahf
2007-10-09, 22:32
De facto att jag aldrig varit starkare eller större motiverar mig. Ett par månader kvar på livets första planerade viktuppgång och sen är det nedåt som vågen kommer att peka.

knazcandy
2007-10-10, 09:57
Motivationen är väl fåfängan egentligen.
Jag kollar mig själv ofta i spegeln, både hemma och när jag tränar. Blir ordentligt peppad av att se muskler arbeta på mig själv.
Min målbild av mig själv kan hjälpa när jag går långpromenaden på morgonen och den är seg, då föreställer jag mig själv i bikini eller på gymmet. Sen brukar jag prova träningskläder, eftersom jag spenderar så mycket tid på gymmet gillar jag att ha snygga kläder där med och det motiverar också..
Man blir ordentlige fåfäng att ha träning o kost som ett intresse.*flex*

Delmål är också något, vid nästa delmål har jag lovat mig själv en ny pulsklocka.

Slartibartfast
2007-10-10, 10:53
Precis. Skall jag göra något, gör jag det bara.

+1

Har för övrigt aldrig förstått dethär med att motivera sig till att inte göra nånting.

Att motivera sig till att släpa sig till gymmet för ett benpass kan jag tänka mig att man behöver motivera sig till ibland.

Men att motivera sig till att inte äta choklad? I don't get it. Det är ju bara att...låta bli?

Fat tony
2007-10-10, 11:04
man far fan unna sig en gang i veckan tycker jag, jag at en bulle fran ICA for 7.50..... javla tjocks*drool*

Cinna
2007-10-10, 11:20
man gör det väl bara.

:thumbup:

Man bestämmer sig, sen tänker man inte så mycket mer på det - klart!

pia
2007-10-11, 07:34
Har dålig disciplin. Jag gör i princip alltid det jag känner för men jag älskar att träna så där behöver jag ingen motivation som tur är. Jag skulle behöva mer disciplin men jag har svårt att göra något jag inte vill. Jag skulle aldrig tillåta mig att bli tjock så där ligger nog min motivation. Jag klarar inte av en massa fett för jag har fettfobi.

Greg
2007-10-11, 09:33
Det bästa är att glida runt på forumet och kolla in alla fysiker, alternativt bara surfa runt på tuben och checka läget.

Annars om jag ser en godsak så frågar jag mig själv:

"Får jag äta?"

Direkt hör jag Krampus röst:

"Näääääääe, de' får du ente!!!"

Cerberus
2007-10-11, 09:42
visualisering är viktigt för att motivera mig iaf, att jag ser mig i den form jag drömmer om. Iof har ja aldrig lyckats komma i någon bra form men några kilon har man ju brännt genom åren :)

Annars finns det ju mycket böcker, ljudböcker för mental träning osv. Anthony Robbins, Wayne Dyer bland många.

Greg
2007-10-11, 09:51
+1

Har för övrigt aldrig förstått dethär med att motivera sig till att inte göra nånting.

Att motivera sig till att släpa sig till gymmet för ett benpass kan jag tänka mig att man behöver motivera sig till ibland.

Men att motivera sig till att inte äta choklad? I don't get it. Det är ju bara att...låta bli?

För vissa är det inte så lätt eftersom en hel del har väldigt dålig självkontroll.

Sen att de sväljer aftonbladet artiklar med hull och hår "omigosh jag har sötsug!!!"

Hur många gånger har man inte hört det i en diskussion förut? Alla tjejer och en hel del killar verkar lida av detta sötsug.

melle
2007-10-11, 14:11
Humm något som gör mig motiverad är att se förändringarna =) Ibland står det ju stilla och då kan man bli lite less (som nu när jag varit sjuk i två veckor). Men för det mesta går det ju framåt och det motiverar mig att köra på och äta äta äta =) Men just nu tillåter jag mig själv att äta något extra gott på lördagar, tycker inte att det förstör något.. Inte på mig i af. Jag har märkt att jag mår bättre av att käka supernyttigt på alla andra dagar och sedan ha lördagen att se fram emot något extra gott =) Denna lördag blir det macka på SUBWAY! =D Kränger ju inte i mig asmkt mat den dagen men NGT extra gott som sagt. Som tur är så gillar varken mina smaklökar eller min mage flåtiga pizzor och hamburgare! haha.

CIAO!

jwzrd
2007-10-11, 14:16
Det är bara svårt att motivera sig i perioder då man inte bestämt sig på riktigt utan bara önskar att resultaten kommer lite av sig själv.

melancoolio
2007-10-11, 14:40
Vi är olika som personer och hittar motivation från olika källor.

Hitta ett vinnande koncept och sen är det bara att tuta och köra!

Paltkoma
2007-10-11, 14:52
Är 33 år. Min far har diabetes typ 2 och min mor har högt blodtryck. Dvs jag har troligen gener som kan göra mig rätt sjuk om jag inte anlägger en vettig livsstil och håller vikten. Det gör mig motiverad. Och att kunna orka ta hand om mina barn. Och att vara lite snygg för frugan. Och att kunna koncentrera mig bättre på jobbet. Tanken på att även när jag blir gammal kunna fortsätta ha sex och åka på äventyrliga resor och passa barnbarn osv motiverar också.

Om jag bara påminner mig om de sakerna, då känns det rätt motiverat. :)

big_bone
2007-10-13, 20:59
jag är verkligen kass på detta med att lyfta ändan, skipa skitmat o massa annat...men för ett par dar såg jag mig i spegeln och såg att så här såg jag verkligen ut då jag gick i högstadiet...då var jag smallare och åt in te nödvändigtvis kebab på lunchen eller åt sent eller satt vid datorn...har under två år kommit upp o ner då det gäller gymmet och träning...men efter att ha läst hur ni gör och knepet ni sätter, ska jag ta och göra samma sak...

Viktor_Balck
2007-10-13, 22:19
Vet inte hur jag gör riktigt, när det gäller att dieta så finns det en jäkla massa som vill göra det men inte klarar av det, handlar väl om hur mycket man vill vara vältränad lr gå ner i vikt antar jag. Personligen har jag inte som helst problem att köra en strikt diet under en lång period utan att fuska då man vet att det bara sabbar för en själv i slutändan.

Bhavna
2007-10-14, 09:40
för mig handlar det om att låta träningen vara en del av vardagen, det är inget jag måste göra. liksom det inte är så att jag måste äta nyttigt varje dag. jag bara gör det och försöker inte att tänka så mycket.