Visa fullständig version : "Optimala liggpositionen"?
Misstolka inte rubriken... ;)
För någon vecka sen inhandlade jag en säng och då passade jag på att köpa en sådan "elsäng" där man ställa in rygg & huvud. Ni vet en sån där alla vill leka med på en sängaffär :)
Vanligtvis använder jag bara de funktionerna vid t.ex TV-tittande och sängläsande.
Det jag undrar är: är det bäst att ligga på en helt rak madrass (som alla sängar är), eller kan man ändra ryggen/fötterna till högre position? Vilket är bäst alltså.
Dags för sömn om någon timme igen...
Att höjja benen avlastar svanken. Så det kan ju vara skönt, om man vill det. Annars är det väl bara att testa dig fram? Det är ju du som har sängen, och du som ska ligga i den.
Nitrometan
2007-10-09, 20:57
Opti?
Sked tycker jag.
Eftersom man rör sig en del i sömnen är den optimala positionen nerfälld. På så vis avlastas kroppen mest.
Gentleman's do... aha....
Höj fötterna. Det är riktigt riktigt najs att sova så.
Eddie Vedder
2007-10-09, 21:40
Jag har en säng där man kan höja nackstödet och benenen. Tycker det är odugligt att sova så. Det är perfekt när man ligger och vilar, ligger och läser, ser på TV o.s.v.
Men under natten tycker jag inte det funkar. Inte för mig, jag rör mig helt enkelt för mycket. Så då vaknar jag upp med rejält oergonomisk ställning för nacken och ryggen, även om jag må ha lagt mig till ro jättebra när jag lade mig.
Så ligger du still under natten kanske det är bra. Har du en teendens att byta liggläge lär du kunna hamna i alla möjliga konstiga krökningar på ryggen och nacken.
hahavaffan
2007-10-09, 21:55
Rak madrass med en bra kudde.
Daniiiel
2007-10-09, 21:58
Viktigare med en ordentlig säng istället för vilket position man ligger.
jag brukar ligga på mage, med händerna under kudden, tror inte de tär det "bästa" men det är skönt så...
Det optimala är ligga på rygg med händerna knäppta på magen.
Edit. Som argument för detta påminner jag om att man lägger döda människor så, om det inte vore optimalt så hade man knappast ställt folk i det läget med tanke på hur länge dom ska ligga så.
Edit. Som argument för detta påminner jag om att man lägger döda människor så, om det inte vore optimalt så hade man knappast ställt folk i det läget med tanke på hur länge dom ska ligga så.
hah känns jobbigt att jag tyckte det var så roligt :laugh:
OnT: Tycker det är skönast att ligga på rygg rakt på grund av att jag har en tendens att röra på mig en del.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.