Visa fullständig version : Militärpress med hantlar
Pudzianovski
2003-04-20, 18:42
Ngn som kör det? testade lite idag. Hade svårt o låsa ut ordentligt.
Annars tyckte jag den var jäkligt skönt.
Ngn som kör den? åsikter om övningen allmänt?
:bpump:
jag kör den, men inte i 90 graders vinkel mellan överkropp och ben.
har ett eller två snäpp bakåt från lodrätt läge på pallen.
om någon nu fattar...
tycker för övrigt att det är en skön övning, bra rörelseomfång.
Kallas det inte bara hantelpress?
Originally posted by spinkoo
Kallas det inte bara hantelpress?
Hantelpress för axlarna, isåfall. Kan blandas ihop med "hantelbänkpress".
Men alla säger väl olika.
mangemani
2003-04-20, 19:20
tänkte faktsikt köra den övningen imorn på axelpasset för första gången,men då kör jag med stång iof
Spinkoo: man får väl vara lite crazy och kalla det för liggande/sittande/stående hantelpress beroende på vad man ska träna :)
den är väldigt skön och tar förbannat bra på axlarna.. i början var den lite krånlig innan man fått in balansen.. det kan också ibland va tungt att få upp hantlarna men när man väl lärt sig att "kicka" upp dom så brukar det gå bra..
Pudzianovski
2003-04-20, 23:45
I det här fallet är det STÅENDE jag syftar på. missade nog det.
Muskelsmurfen
2003-04-20, 23:50
Klart trevlig övning. :D
Jag har dock för mig att man ofta rekomenderar denna övning sittande för att skona ryggen.
Klart favoritövningen för axlar. Angående att få upp hantlarna så verkar jag vara rätt ensam om min teknik (i varje fall på mitt gym). Är det fler än jag som, vad ska jag kalla det, frivänder upp hantlarna. Alltså
1- sitter-böjer sig ned greppar hantlar
2- frivänder i en rörelse till raka armar
Nån fler därute?
Originally posted by Veggie
Klart favoritövningen för axlar. Angående att få upp hantlarna så verkar jag vara rätt ensam om min teknik (i varje fall på mitt gym). Är det fler än jag som, vad ska jag kalla det, frivänder upp hantlarna. Alltså
1- sitter-böjer sig ned greppar hantlar
2- frivänder i en rörelse till raka armar
Nån fler därute?
You're not alone :smokin:
Frivänder upp hantlarna? :eek: Är det 15kg´s-hantlar vi pratar om eller??? Det kan fan inte vara bra för ryggen eller lederna när hantlarna blir tyngre.
Vänligen,,,
Petrus
Tja
Vissa pass kör jag hantelpress för axlarna, andra pass kör jag militärpress. Den känsla (observera ordvalet) jag får är att militärpress med stång (till skillnad från hantlar) är att m.p. tar mer på framsida axlar då man måste hålla stången en bit framför ansiktet för att förhindra att få stången i ansiktet.
Med hantlar har man inte denna problematik och kan därför köra mer "rakt ovanför axlarna" och därmed bör den mellersta delten samt trapzen kopplas in mer jämfört med militärpress med stång.
Nu finns det säkerligen sidor som bättre redogör för detta, så lyssna inte på mig =)
Sen instämmer jag med någon tidigare talare, se till att inte svanka för mkt, vilket är förbannat lätt vid pressövninga ovanför huvudet. Så, att sitta ner kan nog fasen vara en bra idé. Det här känner du iofs säkerligen redan till då du tränat sååå många fler år än mig. Glad påsk i efterskott!
Originally posted by Tinner
Frivänder upp hantlarna? :eek: Är det 15kg´s-hantlar vi pratar om eller??? Det kan fan inte vara bra för ryggen eller lederna när hantlarna blir tyngre.
Har en kompis som har en film på en snubbe som frivänder ett par 140kgs-hantlar och sen kör hantelpressar på dem (3 reps tror jag det var) :hbang:
Originally posted by Pudzianovski
I det här fallet är det STÅENDE jag syftar på. missade nog det.
Jag har testat några pass men tycker det blir för vingligt. Måste hela tiden koncentrera mig för att inte låta ryggen få extrem översvank och då blir det för mkt att både koncentrera sig på ryggen samt balansera hantlarna.
Men z_bumbi gillar den skarpt!!
Jo, väldigt vingligt blir det om man kör stående. Själv brukar jag sitta, utan ryggstöd såklart när jag kör hantlepress. Man kopplar in övre bröst för mycket om man kör med ryggstöd tycker jag.
//jörgen
Vadå är inte storleken på hantlarna allt? :D
Ryggstödets egoeffekt!
Va, kör ni inte med ryggstöd grabbar? Men då kan ni ju inte fuska med tyngre hantlar än ni egentligen orkar! Bättring, tack!:D
allan
Fasen också. Jag skall genast ändra. Ryggstödet skall gärna luta en del också va? ;)
//j
Fan det e viktigt jue Jörgen.... osså ska man inte går för djupt....man måste ju få största möjliga aktivation av egosimus dorsi och se till att machomus maximus aktiverar i sin fulla längd!
*asg* Jäkla Arne, det har han aldrig tagit upp på sina kurser. Tack för att du rättar mig Grahn. :thumbup:
//jörgen
Arne behåller sånna hemlisar för sig själv för att han inte vill att hans elever ska bli större än hansjälv! :D
Att köra stående och vingla: Man har kört övningen för lite så man är inte van men det brukar lösa sig efter ett tag.
Tappar man balansen när man sitter så är det svårt att rädda axellederna (eller vad som nu riskeras gå sönder.) vid stående så är det ju lättare att flytta kroppen/släppa hantlarna (Var bered på att bli utslängd från gymen men du har ju i alla fall axlarna i behåll.)
Det är även svårt att få ut sista repsen genom att kickstöta upp hantlarna om man sitter ner (Om man nu har det som mål.)
Att frivända upp hantalarna: Hur får man annars upp dem ? Har två slavar som lyfter dem på plats ?
Att sitta ner med lutande ryggstöd och bara köra en rörelse på 2 dm är däremot helt klart bäst för egot :D
Originally posted by Tinner
Vänligen,,,
Petrus
Hehe, svag är jag, men inte så svag. Jag tror det ser värre ut än det känns, jag tycker det är rätt behagligt. Framförallt betydligt lättare än att "kicka" upp dem.
Om man ska köra utan ryggstöd, är det något särskilt man ska tänka på vid utförandet, några allmänna tips bara?
"Att frivända upp hantalarna: Hur får man annars upp dem ? Har två slavar som lyfter dem på plats ?"
Det har jag tjatat om länge på gymmet men det är fan ingen som lyssnar. Jag vill ha slavar, det är ju jobbigt att lyfta vikter ju. :MrT:
//jörgen
Jorgen: Jo Slavar vore bra men då vid benpressen. :D
Skaffa en caddie. Det hade Levrone - en snubbe som bara riggade maskinerna åt honom. Sen hade han en annan som bara skrek åt honom och hjälpte till, hämtade vatten, höll i handduken och blev utskälld av Levrone.
allan
Survivor
2003-04-21, 12:28
Originally posted by z_bumbi
Det är även svårt att få ut sista repsen genom att kickstöta upp hantlarna om man sitter ner (Om man nu har det som mål.)
Börjar man "kickstöta" upp hantlarna när man har tillräckligt med kraft för att balansera dem bra, då är man en mes.
Stöta upp hantlarna när man inte har någon kraft kvar är inget att rekommendera, då de kan fara iväg lite hursomhelst.
Känner man för att kickstöta upp grejorna, är det lika bra att börja med stången och göra militärpressar som de ska se ut.
allan
feldtarn
2003-04-21, 12:50
Brukar kicka upp hantlarna med knäna till axlarna... annart går jag sönder:(
Det höll jag på att göra i fredags i hantelpressen!
envis som man är så skulle jag promt köra dendär sista repsen trots att jag inte orka! Tappa balansen, hanteln och min arm faller handlöst rakt i låret! Samt att det knakade till i axeln som in i helvete!
Så ett blåmärke stort som en bombkrater o en ond axel blev resulatatet...
Men är man korkad får man skylla sig själv:em: :smash: :furious:
Langster
2003-04-21, 19:46
Jag frivänder upp hantlarna, har iof högst kört med 45 kilos. Men det går snabbast och bäst tycker jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.