Visa fullständig version : Nintendo 8bit
TcAnders
2007-10-07, 15:21
Tjena!
Jag letade nyss reda på mitt Nintendo som jag har haft liggandes i en låda sen barndomen, jag kommer ihåg att det vart någe problem med den då..
Men jag tänkte göra ett försök, jag har kopplat in den till antennutaget osv, men lampan på framsidan blinkar bara.. Är det meningen att spelet ska dra igång direkt när jag startar det utan att jag behöver byta kanal? Eller?
Jag har hört att det finns en massa knep, t.ex. vända det uppochner.. Vad ska jag testa?
Vore SKITKUL att spela SuperMario igen.
// Anders
Med vårt NES så måste jag sätta på en annan kanal, typ videokanalen eller 0an eller något.
Sedan blinkar den bara när det är något fel, iaf vårt. Kan funka att blåsa ur spelet och själva NESen, få ur allt damm.
När du har startat spelet måste du göra en kanalsökning och sedan spara på en kanalplats då du fått fram bilden
TcAnders
2007-10-07, 15:34
He-Man: Men jag får ju inte igång på själva spelet så någon kanal hittas inte.. Jag har sökt och sökt..
Ska man satsa på att blåsa lite mer kanske..
// Anders
Om den röda lampan på nintendot blinkar är det nog tyvärr inte kanalvalsfel. Den ska lysa stadigt så fort man slår på det. (Alltså inte slår på det, utan sätter på det. Ehrm.)
Hm, vad är blinkningsfrekvensen förresten? Har för mig att det blinkar i ~1 Hz om det inte är någon spelkassett i.
TcAnders
2007-10-07, 15:47
Jag har fått det till att lysa helt nu, men när jag kanalsöker så hittar jag en plats där det är grått.. Och startar jag om spelet så blir det svart osv, så det måste vara konsolplatsen.. MEN, spelen vägrar alltså sättas igång nu.. Enbart gråskärm..
Edit, vad ska jag välja på baksidan.. CH-3 CH-4?
// Anders
King Grub
2007-10-07, 15:48
http://www.spelforum.nu/artiklar.asp?visaartikel=12
TcAnders
2007-10-07, 15:57
Grub: Läste artikeln, men då måste jag köpa mig en "connector" ellerhur? Jobbigt.. .. ...
// Anders
Eftersom kassetten är lite, lite mindre än kassettplatsen kan man sätta i den på olika sätt. Prova dig fram.
MacGyver
2007-10-07, 16:45
Man ska inte blåsa i spelen eftersom att det påskyndar oxideringen, använd tops utan vätska istället.
hahavaffan
2007-10-07, 17:13
Fan vad fett. Jag vill också ha!
Nalfaren
2007-10-07, 17:30
En av de stora anledningar till varför jag köpte ett Wii.
Har köpt ett par 8-bitars spel nu som t.ex. Super Mario Bros och
så kör jag med Classic kontrollen.. Ahh så skoj. har spelat igenom
ett par gamla spel nu igen.
Sedan har man typ alla spel som emulator i HTPC men ingen bra dosa :|
Mitt NES saknar strömadaptern, buhuuu.
TcAnders
2007-10-07, 18:58
Jag blir GALEN!.. jag får det faneme inte att funka..
Enda spelet jag fått igång på är Kalle Anka, och det lockar inte så mkt.. Det är Mario jag vill åt!
// Anders
Connectorn kostar en dryg hundring på Tradera och går sannolikt även att enkelt få tag på, på spelbörser och liknande. Köp.
hahavaffan
2007-10-07, 19:06
Då är det nog fel på själva spelet, och inte konsollen. Har du tvättat kasettens metallytor som ska ha kontakt med konsollen? T-röd+tops.
jag förstår vad du menar. Jag har alla sladdar dock, några nya (de behöver jag själv) Och resulterar ofta i att min lampa på konsollen också blinkar. Den skall lysa.
Jag fattar inte vad problemet är heller, jag som såg fram emot att spela mega man 4 och massa andra godingar!!! :/
Om jag kommer på hur man gör så kan jag tipsa dig kanske. :)
TcAnders
2007-10-08, 19:58
Jag har fått det att funka nu igen, men det tar tid.. Lång tid att få spelen att starta.. Men det är det värt, tyvärr har jag bara 4 olika spel.. Kanske blir att inhandla fler sen.. Kul är det verkligen!
Jag skall ta å köpa mig en connector sen..
Edit: Jag måste ha den uppochner för att kunna spela, sen måste jag även lirka/blåsa endel när spelet sitter i.. Då kan det hoppa igång, jag vet att det blir sämre längre fram om man blåser, men det är det helt klart värt för att få spela nu..=)
// Anders
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.