handdator

Visa fullständig version : Dags att förbjuda dubbdäcken?

Fatalist
2007-10-07, 13:24
http://di.se/Index/Nyheter/2007/10/05/251411.htm?src=xlink

Som artikeln nämner dör fler av upprivna vägpartiklar än av trafikolyckor varje år. Det kan tänkas att en stor del av dessa partiklar rivs upp under vinterhalvåret då bilar med dubbdäck slaktar våra vägar. I artikeln står det att Tyskland har ett totalförbud på dubbdäck, och att Norge har en straffavgift på att köra dubbat på grund av vägslitaget (och kan tänkas, hälsoproblemen det medför).

Är det inte dags att vi i Sverige tar tag i detta problem, och börjar fasa ut dubbdäck till förmån för både vår hälsa och landets vägunderhållskostnader?

Ryska_raketen
2007-10-07, 13:30
Orka.

Arf Pingvin
2007-10-07, 13:34
Tyskland har inte vinter som vi har. Kom upp till norrbotten i vinter med dina dubbfria däck och se hur vägarna är här uppe.

hahavaffan
2007-10-07, 13:37
Det är rätt stor skillnad på dubbfria och dubbade däck. Och sen är det skillnad på Tyskland och norrland.

Jazen
2007-10-07, 13:40
körde dubbfritt med evon förra vintern. kan säga att jag åkte på sladd en o annan gång utan att jag försökte. dubbfritt är ju värdelöst på hala sträckor. och bor man längre upp i sverige är risken större

Rahf
2007-10-07, 13:47
Dubbfritt suger. Ska man köra på is och hårdpackad snö så ska man ha dubb och därmed basta.

Motorbreath
2007-10-07, 13:49
Förbjud vägsaltet istället

Arf Pingvin
2007-10-07, 13:49
Enda anledningen till att dubbfria däck fungerar hyggligt här uppe är att de flesta kör med dubbdäck och ruggar upp ytan. Bara dubbfria däck polerar ytan på en vinterväg till blankis.

Trance
2007-10-07, 13:51
Förbjud norrland!

Viktor_Balck
2007-10-07, 13:54
Förbjud norrland!

Förbjud bilar.

XroW
2007-10-07, 13:57
Förbjud norrland!

Jaa! såga lös norrland.

Fatalist
2007-10-07, 14:00
Är det ingen i tråden som har problem med att riskera fyra andra människors liv istället för bara ert eget?

Statistiskt underlag för frågan finner ni i första inlägget.

Nitrometan
2007-10-07, 14:01
Dubbfritt suger. Ska man köra på is och hårdpackad snö så ska man ha dubb och därmed basta.
Men ska du köra på asfalt så kanske du ska ha dubbfritt?

hahavaffan
2007-10-07, 14:02
Är det ingen i tråden som har problem med att riskera fyra andra människors liv istället för bara ert eget?Du kör med andra ord inte bil?

Erik__
2007-10-07, 14:02
Är det ingen i tråden som har problem med att riskera fyra andra människors liv istället för bara ert eget?

Statistiskt underlag för frågan finner ni i första inlägget.

det är bra att man alltid kan lita på statistiken iaf =)

Fatalist
2007-10-07, 14:04
Du kör med andra ord inte bil?

Jag kör bil, jag kör inte med dubbdäck. Utan dubbdäck finns det en risk att du får sladd och hamnar i diket, eller krockar och orsakar en olycka där flera personer dör.

Med dubbdäck river du upp såpass mycket vägdamm så att fyra gånger fler människor dör av det än vad trafikolyckor kräver totalt årligen.

XroW
2007-10-07, 14:07
Jag kör bil, jag kör inte med dubbdäck. Utan dubbdäck finns det en risk att du får sladd och hamnar i diket, eller krockar och orsakar en olycka där flera personer dör.

Med dubbdäck river du upp såpass mycket vägdamm så att fyra gånger fler människor dör av det än vad trafikolyckor kräver totalt årligen.

Så du bor typ i skåne eller?

tuben
2007-10-07, 14:08

Ja och alla börjar köra utan dubbdäck på vintern så skjuter dödsolyckorna i höjden garanterat.
Ta bort vägsalt tycker jag, det som gör vägarna helt förjävliga. Bättre om dom bara plogar imo.

Hades
2007-10-07, 14:14
För det första vet man ju inte hur många som skulle dö i olyckor om alla körde dubbfritt, så det är svårt att veta hur många liv vi skulle spara på detta. För det andra reagerade jag på föjande stycke:

"Det finns, med moderna bilar och nya dubbfria däck, inte längre några trafiksäkerhetsskäl att välja dubbade vinterdäck"

Hur stor andel av bilarna på de svenska vägarna kan räknas som "moderna"? Jag kör en nästan 20 år gammal 740 och att köra den utan dubb på halt underlag är inte det roligaste.

http://www.bilsport.se/news.php?id=49033

För det tredje skulle jag vilja veta hur man kom fram till att just dessa partiklar är boven bakom 1800 dödsfall i sjukdomar som beror av många olika faktorer.

Fatalist
2007-10-07, 14:15
För varje person ni kör ihjäl dör fyra av utsläpp! Statistik ljuger inte.

hahavaffan
2007-10-07, 14:17
För varje person ni kör ihjäl dör fyra av utsläpp! Statistik ljuger inte.:thumbup:

Loke
2007-10-07, 14:17
Tyvärr har folk hakat upp sig på säkra bilar när det ofta är mycket mer kostnadseffektivt med satsningar på säkra vägar. Ja, dubbdäcken ska bort med tiden.

På stora vägar är halka inte alls ett svåröverkomligt problem. Eftersom trafiken håller vägbanan varm är det sällan snö och is kan ligga kvar. Man skulle kunna tänka sig ett fjärrvärmesystem som på vintern gav ifrån sig värme till vägbanan och på sommaren värmdes av vägbanan vilket skulle ge nettokostnad på nära 0. Visserligen är fjärrvärme betydligt dyrare på vintern, men ändå...

På små vägar är det ett större problem, men då får man väl sanda då eller helt enkelt köra försiktigt.

Nitrometan
2007-10-07, 14:18
Jag har inte kört ihjäl nån. Hur många dör då?

Fatalist
2007-10-07, 14:27
För det första vet man ju inte hur många som skulle dö i olyckor om alla körde dubbfritt, så det är svårt att veta hur många liv vi skulle spara på detta. För det andra reagerade jag på föjande stycke:

"Det finns, med moderna bilar och nya dubbfria däck, inte längre några trafiksäkerhetsskäl att välja dubbade vinterdäck"

Hur stor andel av bilarna på de svenska vägarna kan räknas som "moderna"? Jag kör en nästan 20 år gammal 740 och att köra den utan dubb på halt underlag är inte det roligaste.

http://www.bilsport.se/news.php?id=49033

För det tredje skulle jag vilja veta hur man kom fram till att just dessa partiklar är boven bakom 1800 dödsfall i sjukdomar som beror av många olika faktorer.

Varför inte köra lungt och ansvarsfullt så att det inte krävs några dubbade däck, istället för att döda fyra människor per varje människa som dör i trafikolyckor?

Alla kan köra på vilken allmän väg som helst utan dubbdäck på ett säkert sätt. Det handlar om att köra med sunt förnuft.

Som du skriver är det inte kul att köra din 740 på halt underlag - kör ansvarsfullt, eller låt bli. Att du har en 740 med dåliga vägegenskaper vid halka är ditt problem - inte den andel av de 1800 som indirekt dör av dina vägutsläpp varje år.

1800 människor dör per år av vägutsläpp - trots att dom kanske inte ens kört bil i närheten av dig. Du har varit med och dödat dessa människor då du väljer att använda dubbdäck.

Rahf
2007-10-07, 14:37
Tyvärr har folk hakat upp sig på säkra bilar när det ofta är mycket mer kostnadseffektivt med satsningar på säkra vägar. Ja, dubbdäcken ska bort med tiden.

På stora vägar är halka inte alls ett svåröverkomligt problem. Eftersom trafiken håller vägbanan varm är det sällan snö och is kan ligga kvar. Man skulle kunna tänka sig ett fjärrvärmesystem som på vintern gav ifrån sig värme till vägbanan och på sommaren värmdes av vägbanan vilket skulle ge nettokostnad på nära 0. Visserligen är fjärrvärme betydligt dyrare på vintern, men ändå...

På små vägar är det ett större problem, men då får man väl sanda då eller helt enkelt köra försiktigt.

Ni verkar inte fatta just hur stort nätverket av "små vägar" är i snöiga Norrland. Ja det är förmodligen ungefär samma som i söder men här så är det förjävligt svårt att ta sig fram på hårdpackad snö. Har det varit snöslask som frusit på så är det med andra ord kört utan dubbdäck, du spinner bara på plats.

Här uppe så saltas E4:an och andra stora vägar. Det är ändå en väldigt liten del av helheten vi snackar om. Resten plogas och sandas och sand gör inte mycket mot packad snö. Sen så kan plogningen vara under all kritik här också.

Nitrometan
2007-10-07, 14:40
1800 människor dör per år av vägutsläpp - trots att dom kanske inte ens kört bil i närheten av dig. Du har varit med och dödat dessa människor då du väljer att använda dubbdäck.
Jag har inte använt dubbar på flera år. Men frågan återstår - Jag har inte kört ihjäl en enda person, hur många har dött p.g.a. "vägutsläpp" för att jag inte har kört ihjäl nån?

Det är lite över 400 personer som dör i trafiken varje år (ser ut att bli fler iår) och du säjer att det är 1800 dödsfall som direkt kan relateras till asfaltspartiklar från våra vägar. Det får jag till 4,5 dödsfall per trafikdödad.

1800/400 = 4,5

Men statistik ljuger inte så det är väl jag som räknar konstigt.

Hades
2007-10-07, 14:44
Varför inte köra lungt och ansvarsfullt så att det inte krävs några dubbade däck, istället för att döda fyra människor per varje människa som dör i trafikolyckor?

Alla kan köra på vilken allmän väg som helst utan dubbdäck på ett säkert sätt. Det handlar om att köra med sunt förnuft.

Som du skriver är det inte kul att köra din 740 på halt underlag - kör ansvarsfullt, eller låt bli. Att du har en 740 med dåliga vägegenskaper vid halka är ditt problem - inte den andel av de 1800 som indirekt dör av dina vägutsläpp varje år.

Nu halkade (pun intended) du in på ett annat ämne, tycker jag. Man måste utgå från hur det ser ut i dagsläget och vilka förändringar som är rimliga att göra. I dagsläget vill folk köra 90 på 90-väg. Att be dem byta till odubbat och dessutom att sänka hastigheten till 70 är inte ett rimligt krav. Dessutom kan jag knappt ta mig fram i stan utan dubbar. Hjulen bara spinner i uppförsbackar t ex.

Visst är det mitt problem att jag inte har pengar att lägga på en bil med bra väghållning, men det är ett problem jag inte kan göra så mycket åt just nu.

Besvara gärna min sista fråga också, eftersom det är den biten du bygger hela din argumentation på.

coxie
2007-10-07, 14:46
Jag ger upp mina dubdäck den dagen det blir totalförbud eller den dagen då mina medtrafikanter lär sig köra bil. Skiter fullständigt om jag bidrar till att 1800 dör av sjukdomar, mitt liv skattar jag högre än 1800 främlingar.

Rahf
2007-10-07, 14:48
Att man har en 740 med dubbdäck blir ju nån annans problem eftersom man kanske inte har kapitalet att ta sig ur den situationen.

Fatalist
2007-10-07, 14:48
Nu halkade (pun intended) du in på ett annat ämne, tycker jag. Man måste utgå från hur det ser ut i dagsläget och vilka förändringar som är rimliga att göra. I dagsläget vill folk köra 90 på 90-väg. Att be dem byta till odubbat och dessutom att sänka hastigheten till 70 är inte ett rimligt krav.

Du skall enligt lag hålla tillräckligt låg hastighet, vad som är tillräckligt låg hastighet skall du bedömma efter de rådande vägförhållandena. Kör du av en väg p g a halka har du uppenbarligen inte hållt tillräckligt låg hastighet, det är föraren som kör av vägen, inte bilen, inte däcken.

Visst är det mitt problem att jag inte har pengar att lägga på en bil med bra väghållning, men det är ett problem jag inte kan göra så mycket åt.

Besvara gärna min sista fråga också, eftersom det är den biten du bygger hela din argumentation på.

Det har inte jag heller svar på - jag grundade hela den här debatten på en tidningsartikel som jag flitigt citerat. Jag antar att jag har förlorat på den här punkten!

Fatalist
2007-10-07, 14:50
Edit-tiden suger. Det ska stå refererat till, inte citerat, ovan. :smash:

Jag har inte använt dubbar på flera år. Men frågan återstår - Jag har inte kört ihjäl en enda person, hur många har dött p.g.a. "vägutsläpp" för att jag inte har kört ihjäl nån?

Det är lite över 400 personer som dör i trafiken varje år (ser ut att bli fler iår) och du säjer att det är 1800 dödsfall som direkt kan relateras till asfaltspartiklar från våra vägar. Det får jag till 4,5 dödsfall per trafikdödad.

1800/400 = 4,5

Men statistik ljuger inte så det är väl jag som räknar konstigt.

Ja, eftersom du räknar med storheten 400 människor, när du själv säger att det "är lite över 400 personer som dör i trafiken varje år". ;)

coxie
2007-10-07, 14:52
Du skall enligt lag hålla tillräckligt låg hastighet, vad som är tillräckligt låg hastighet skall du bedömma efter de rådande vägförhållandena. Kör du av en väg p g a halka har du uppenbarligen inte hållt tillräckligt låg hastighet, det är föraren som kör av vägen, inte bilen, inte däcken.

Just av den anledningen blir det jävligt svårt att få vissa (mig inräknad) att inte köra dubbat. Det är rätt bra för min egen del om jag har grepp nog att veja/stanna när retard nr 1241 får sladd på sin gamla pansarvagn beskodd med 10 år gamla sommardäck framför mig.

Fatalist
2007-10-07, 14:55
Just av den anledningen blir det jävligt svårt att få vissa (mig inräknad) att inte köra dubbat. Det är rätt bra för min egen del om jag har grepp nog att veja/stanna när retard nr 1241 får sladd på sin gamla pansarvagn beskodd med 10 år gamla sommardäck framför mig.

Du har en poäng - retard nr 1241 med 10 år gamla sommardäck hör inte hemma på vägen - men du skall även köra i tillräckligt låg hastighet för att hinna stanna för eventuella faror och hinder på vägen. Rena olyckshändelser händer också givetvis.

Faktum kvarstår, även om du kör in i retard nr 1241 på grund av ett dubbdäcksförbud, har du varit med och räddat 4.5 (enligt nitrometan) människoliv. Nettovinsten blir 2.5 människoliv, och du dog för en god sak.

Fettecke
2007-10-07, 14:56
http://di.se/Index/Nyheter/2007/10/05/251411.htm?src=xlink

Som artikeln nämner dör fler av upprivna vägpartiklar än av trafikolyckor varje år. Det kan tänkas att en stor del av dessa partiklar rivs upp under vinterhalvåret då bilar med dubbdäck slaktar våra vägar. I artikeln står det att Tyskland har ett totalförbud på dubbdäck, och att Norge har en straffavgift på att köra dubbat på grund av vägslitaget (och kan tänkas, hälsoproblemen det medför).

Är det inte dags att vi i Sverige tar tag i detta problem, och börjar fasa ut dubbdäck till förmån för både vår hälsa och landets vägunderhållskostnader?

du bor i stockholm va?, har du sett snö och is på vägen någon gång?

Fatalist
2007-10-07, 14:58
du bor i stockholm va?, har du sett snö och is på vägen någon gång?

Nej, jag bor i Småland, och vi har väldigt mycket packsnö och is på våra vägar vintertid p g a den snåla havsblåsten. Dessutom finns det många undermåliga vägar mellan alla hålor.

Nitrometan
2007-10-07, 14:58
Det var inte lätt att hitta några källor i den artikeln. De hänvisade till "en forskningsrapport från Umeå". Jag tittade bland pressreleaser och forskningsrapporter från Umeå universitet från 2006 och 2007.

http://www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelanden.aspx?type=2

Men det närmaste jag hittade var en rapport om att dieselavgaser är farliga för hjärtsjuka.

Kan du inte hitta riktiga källor för dina påståenden är du snäll?

Fatalist
2007-10-07, 14:59
Det var inte lätt att hitta några källor i den artikeln. De hänvisade till "en forskningsrapport från Umeå". Jag tittade bland pressreleaser och forskningsrapporter från Umeå universitet från 2006 och 2007.

http://www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelanden.aspx?type=2

Men det närmaste jag hittade var en rapport om att dieselavgaser är farliga för hjärtsjuka.

Kan du inte hitta riktiga källor för dina påståenden är du snäll?

Nej, allt jag säger är baserat på tidningsartikeln. Menar du att tidningsartikeln ljuger om sina källor?

Motorbreath
2007-10-07, 15:00
Kan någon länka till studien som påvisar de 1800 påstådda dödsfallen?

Fettecke
2007-10-07, 15:01
Nej, jag bor i Småland, och vi har väldigt mycket packsnö och is på våra vägar vintertid p g a den snåla havsblåsten. Dessutom finns det många undermåliga vägar mellan alla hålor.

jaja, du får tolka mitt inlägg som att det kanske funkar i vissa delar av landet, men ju längre norrut du kommer desto svårare kommer det vara att plocka bort dubben... jag känner inte en person som kör med Allrounddäck om vintern... vad ska VV göra när dubben försvinner?, salta utav helvete så allt rostar sönder?

Jag är inte insatt alls i det här, men för mig låter det som vansinne att tabort dubben då det är det enda som tillåter vettigt fäste på vägen

Fatalist
2007-10-07, 15:03
jaja, du får tolka mitt inlägg som att det kanske funkar i vissa delar av landet, men ju längre norrut du kommer desto svårare kommer det vara att plocka bort dubben... jag känner inte en person som kör med Allrounddäck om vintern... vad ska VV göra när dubbel försvinner?, salta utav helvete så allt rostar sönder?

Jag är inte insatt alls i det här, men för mig låter det som vansinne att tabort dubben då det är det enda som tillåter vettigt fäste på vägen

Jag håller med om att det låter som en dålig idé att förbjuda dubbdäck!

Nitrometan
2007-10-07, 15:04
Ja, eftersom du räknar med storheten 400 människor, när du själv säger att det "är lite över 400 personer som dör i trafiken varje år". ;)
Ja, de senaste åren har det varit 440, 425 och 406 om jag minns rätt. I år ser det ut att hamna högre (redan nära 400).

1800/440 = 4,1
1800/425 = 4,2
1800/406 = 4,4

Jag tänkte att 1800 var säkert ingen exakt siffra, utan snarare ett närmevärde och då dög närmevärdet 400 lika bra. Felmarginalen är säkert lika stor på båda.

Statistik ljuger inte!

Men den kan presenteras helt fel och i irrelevanta sammanhang. vilket är nästan lika illa.

coxie
2007-10-07, 15:04
Du har en poäng - retard nr 1241 med 10 år gamla sommardäck hör inte hemma på vägen - men du skall även köra i tillräckligt låg hastighet för att hinna stanna för eventuella faror och hinder på vägen. Rena olyckshändelser händer också givetvis.

Faktum kvarstår, även om du kör in i retard nr 1241 på grund av ett dubbdäcksförbud, har du varit med och räddat 4.5 (enligt nitrometan) människoliv. Nettovinsten blir 2.5 människoliv, och du dog för en god sak.

Det är tur att jag värderar mitt liv 6 000 000 000 000 gånger högre än annat mänskligt liv här i världen vilket gör att jag trots din statistik kan leva med att köra dubbat varje vinter.

Nitrometan
2007-10-07, 15:05
Nej, allt jag säger är baserat på tidningsartikeln. Menar du att tidningsartikeln ljuger om sina källor?
Nej, de anger ju inga källor. Då kan de väl inte ljuga?

Fatalist
2007-10-07, 15:06
Nej, de anger ju inga källor. Då kan de väl inte ljuga?

Det kan de?

Jag är av åsikten att dubbdäck behövs, och troligen kommer behövas flera år frammåt. Efterhand som att gamla bilar mer och mer ersätts av nyare bilar med bättre väghållning och säkerhet tror jag att en utfasning av dubbdäck är realistisk.

Ja, de senaste åren har det varit 440, 425 och 406 om jag minns rätt. I år ser det ut att hamna högre (redan nära 400).

1800/440 = 4,1
1800/425 = 4,2
1800/406 = 4,4

Jag tänkte att 1800 var säkert ingen exakt siffra, utan snarare ett närmevärde och då dög närmevärdet 400 lika bra. Felmarginalen är säkert lika stor på båda.

Statistik ljuger inte!

Men den kan presenteras helt fel och i irrelevanta sammanhang. vilket är nästan lika illa.

Japp.:)

Hades
2007-10-07, 15:06

Det är precis min poäng. Det är ett orimligt krav att ställa på landets förare att de ska byta till däck med sämre väghållning och därmed bli tvungna att sänka hastigheten med kanske 20 km/h för att kunna köra säkert.

Dessutom vet vi som sagt inte hur många liv vi skulle spara på en sådan övergång, även om vi utgår ifrån att siffran 1800 stämmer så vet vi ju föga om hur många som skulle dö i trafiken efter att folk slutar använda dubbdäck.

Nitrometan
2007-10-07, 15:07

Du har fortfarande inte svarat på frågan.

Fatalist
2007-10-07, 15:08
Ni har överbevisat mig, och jag erkänner mig som förloraren.

Loke
2007-10-07, 18:26
Ni verkar inte fatta just hur stort nätverket av "små vägar" är i snöiga Norrland. Ja det är förmodligen ungefär samma som i söder men här så är det förjävligt svårt att ta sig fram på hårdpackad snö. Har det varit snöslask som frusit på så är det med andra ord kört utan dubbdäck, du spinner bara på plats.

Här uppe så saltas E4:an och andra stora vägar. Det är ändå en väldigt liten del av helheten vi snackar om. Resten plogas och sandas och sand gör inte mycket mot packad snö. Sen så kan plogningen vara under all kritik här också.

Jodå, jag fattar helt klart. Vi har små vägar även här nere, och även här blir det vinter.

Men å andra sidan fattar jag också hur få människor totalt i sverige som över huvud taget kör på dessa små vägar om vintern. Att rätt och slätt förbjuda dubbdäck är ju såklart nästan omöjligt, men man kan göra dem onödiga för över 90% av befolkningen och det behöver faktiskt inte vara mycket dyrare för samhället än de extra kostnader som dubbdäck medför. Men det är mycket lättare för individer att köpa dubbdäck än för samhället att komma till skott med isfria vägar.

Elwyndaz
2007-10-07, 18:36
Men man river ju inte upp några vägpartiklar om vägen är packad med is/snö, eller? det dom vill få fram med artikeln måste väl vara att man inte ska köra med dubb om man inte behöver, alltså när man kör på asfalt och inte snö/is. eller är det något jag missat? :smash:

Baan
2007-10-07, 18:44
Jodå, jag fattar helt klart. Vi har små vägar även här nere, och även här blir det vinter.

Men å andra sidan fattar jag också hur få människor totalt i sverige som över huvud taget kör på dessa små vägar om vintern. Att rätt och slätt förbjuda dubbdäck är ju såklart nästan omöjligt, men man kan göra dem onödiga för över 90% av befolkningen och det behöver faktiskt inte vara mycket dyrare för samhället än de extra kostnader som dubbdäck medför. Men det är mycket lättare för individer att köpa dubbdäck än för samhället att komma till skott med isfria vägar.

Något mellanting borde vara möjligt, undersöka var det behövs och var man kan klara sig utan. Större delen av Sverige (populationsmässigt) kan nog köra på friktionsdäck och resten som absolut måste ha dubb kan få laglig tillåtelse till det. Tror det är så dte funkar i något land, kanske Schweiz, kommer inte ihåg riktigt. Behöver inte vara allt eller inget.

Loke
2007-10-07, 20:00
Men man river ju inte upp några vägpartiklar om vägen är packad med is/snö, eller? det dom vill få fram med artikeln måste väl vara att man inte ska köra med dubb om man inte behöver, alltså när man kör på asfalt och inte snö/is. eller är det något jag missat? :smash:

Problemet är att i städerna är nästan alltid de större vägarna isfria. Det beror dels på trafiken och dels på bebyggelse under vägarna som värmer upp vägbanan. Samtidigt kan landsvägarna mycket väl vara isiga och packade med snö. Detta gör att de flesta måste använda dubbdäck trots att vägarna i städerna (där partiklarna är störst problem) inte alls kräver dubbdäck.