Logga in

Visa fullständig version : Kosten vid sjukdom, ska man..?

BaNaN80
2003-04-20, 13:38
Kosten vid sjukdom, ska man äta lika mycket som man brukar göra eller går bara maten till spillo pga att man är sjuk. Kanske varier detta från sjukdom till sjukdom, men säg att man är förkyld.

Brukar ni styrketräna i huvudtaget och äta lik förbannat lika mycket eller ska man bara vila och låta sjukdomen ta sin gång. Jag har tappat 1 kg pga sjukdom....man blir ju så förb*nnad. Och viktförlusten pga att ja inte har ätit lika mkt. Men om man käkar lika mycket kommer man ligga kvar på samma vikt eller?? :smash:

King Grub
2003-04-20, 13:41
Minst lika mycket! Särskilt protein, och särskilt om du har feber. Feber höjer ämnesomsättningen och har en oroande förmåga att äta upp muskelmassa. Det som du kan dra ner på något om du misstänker att uppehållet blir långvarigt är kolhydraterna, som du kanske inte har någon större nytta av i sängen. När du håller dig så pass still är fett en viktigare energikälla än kolhydrater. Det behövs helt enkelt inte så pass bra bränsle som kolhydrater om man inte rör på sig, förutom hjärnan, som behöver sin andel.

Wilson
2003-04-20, 21:11
jag gick ner ett kilo när jag hade förkylning, lite feber förmodligen och halsont :insane:

vet inte ifall det var muskler lr vad.... det konstiga är att ajg inte märket att ajg blivit mindre

shirunai
2003-04-20, 21:27
Originally posted by Wilson
jag gick ner ett kilo när jag hade förkylning, lite feber förmodligen och halsont :insane:

vet inte ifall det var muskler lr vad.... det konstiga är att ajg inte märket att ajg blivit mindre

vätska! går ned ca ½kg när jag festar

Everest
2003-04-20, 22:46
<vätska! går ned ca ½kg när jag festar<

Och du menar att du inte förtär nån vätska när du festar :D :cheers:

Greenman
2003-04-21, 06:45
appropå sjudom och vila: Detta är kontroversiellt men jag anser inte man ska vila när man är sjuk, det förlänger bara sjukdomsperioden och gör bara att man tappar onödigt mycket. Vilket i slutändan gör att man får en onödigt låg motståndsraft efter sjukdomen, vilket jag tycker mig se ofta hos mina vänner som vilar sig friska, de är ofta sjuka i långa perioder, drabbas av förkylning efter förkylning. Det är inte bra för varken din grundkondition eller immunförsvar att ligga still.

Har du inte feber kan du köra på som vanligt, dock kanske inte wasaloppet, ta det helt enkelt lite lugnare bara, har du feber så ta en promenad.

Detta att man kan vila sig frisk är bara rent skitsnack, det är en missuppfattning från gågna tider då man kurerade sjukdom med sängliggande. Detta är rent antiproduktivt. Grundregeln är, så länge det känns bra är det bra, känns träningen bra så är den bra med andra ord.

obbe
2003-04-21, 11:19
Är man förskyld ska man absolut inte träna någon konditionskrävande sport. det är ett flertal personer som dött av detta.:nono: