Visa fullständig version : Hjälp!!!
martial_man
2007-10-06, 19:21
tjaa allihopa har för nån vecka sen avslutat min deff!! men det tragiska jag fick höra av doktorn var att min kropp hade hamnat i svältläge utan att jag har märkt det:S och det hade resulterat i att jag blev inlagd på sjukhuset för att jag fick för låg puls (33-38) men nu är jag ute och har gått ut ur svält läget och är på väg tillbaka till det normala. Men hade gått ner 12 kg på 3 månader. sen så är det så att jag inte får träna för doktorn på ETT TAG
!! Men min fråga är hur pass illa tar kroppen av att hamna i svältläge? nån som vet. är det sant att man lagrar på massor utav fett mär man återgår till det normala? går det överhuvudtaget att få tillbaka sin tidigare ämnesomsättning? Kan man fortfarande bygga muskler effektivt? kan man någonsin deffa igen?
innan jag var inlagd på sjukhuset hadde jag ett ganska skjyst 6-pack men nu så känns det som ett stort lager fett eller överskotts hud svept över magen och det ser jätte äckligt ut ser knappt mina magmuskler längre:S
men min huvud fråga! Kan min kropp och fettförbränning någonsin bli som förr?:banned :cryout:
King Grub
2007-10-06, 19:25
Ämnesomsättningen normaliseras fort efter återgång till normal kost och viktökning, med början omedelbart.
Det är främst fett som viktökningen består av, till status quo är uppnått.
Man lägger inte in folk hursomhelst, vilket får mig att misstänka att din deff gått lite överstyr. Hursomhelst har du knappast gått upp tolv kilo fett på den tiden du har varit inlagd, så "jätteäckligt" osv. är nog mer din egen upplevelse av hur det ser ut än fakta.
Handcuff
2007-10-06, 19:35
Du kanske borde prioritera din hälsa före ett 6-pack :confused:
martial_man
2007-10-06, 19:49
asså har inte gått upp 12 kg när jag var på sjukhuset:S föressten är 1,86 cm lång och väger 70,1 kg
asså har inte gått upp 12 kg när jag var på sjukhuset:S föressten är 1,86 cm lång och väger 70,1 kg
Det var ungefär vad jag ville få fram. Ergo knappast "ett stort lager fett eller överskotts hud svept över magen" eller "jätte äckligt".
martial_man
2007-10-06, 20:42
ja är väl inte underviktig:S??
ja är väl inte underviktig:S??
Jo?
martial_man
2007-10-06, 20:45
asså gick upp ett halvt kg under en vecka på sjukhuset med ett näringsintag på ca 2400-2600 kcal och jag var i sängläge! Fick inte röra mig en timma eftermaten eftersom jag hade hjärtproblem
martial_man
2007-10-06, 20:48
så har inte tränat på 2,5 vecka! bara ätit och vilat så det känns som om att allt i kroppen blivigt slappt?:S
King Grub
2007-10-06, 20:52
Dags att ta en långvila från allt vad träning och kostprogram och tankar kring dessa heter. Innan du tar död på dig.
Ta av dig nattmössan och kom ut ur dimman nu. Man kan inte köra hur långt eller fort som helst utan bränsle. Läs igenom det du själv har skrivit här, noga. Ringer det inte en liten varningsklocka någonstans? En ung man som svälter sig så han hamnar på sjukhus med hjärtproblem? Och bland det första du undrar är hur lång tid det kan ta tills du kan börja om med det igen?
Vad för läkare var det som lade in dig? Psykiatriker?
Precis som Grub skrev, så råder jag dig att koppla bort allt vad träning innebär ett tag. Mest för att rensa skallen lite. Att bli inlagd sådär är nog ett sk. wake-up call för dom flesta.
Kom hem från senaste sjukhusbesöket nu idag, blev akutinlagd över natten för att ta hjärtfrekvens under sömn eftersom min puls legat så lågt (30-35). Du väger mer än mig (jag ligger på 61 pannor på 1.85) och jag lovar dig, du vill inte komma ner i samma stadie som jag är i och med tanke på ditt resonemang är du på god väg. Önskar att någon överhuvudtaget ska behöva uppleva det för övrigt. Jag har kontakt med AB-kliniken varje vecka, liksom läkare och gud vet allt och är på god väg - men tro mig, ta dig i kragen och slipp skiten!
Ta det från en som varit och ÄR i samma situation: HÄLSAN före allt annat. Ett sexpack är inte direkt det viktigaste i världen. Tycker du borde fått dig en tankeställare när du legat inne. Jag har i varje fall kommit till insikten att jag i fortsättningen hellre än RUND och GLAD än smal och ledsen och går och tänker i "vad-ska-jag-äta-härnäst"-banor.
Tänk om, för din egen skull.
Ämnesomsättningen normaliseras fort efter återgång till normal kost och viktökning, med början omedelbart.
Gäller det för alla eller kan det finnas stora individuella skillnader? Min kcal-förbrukning verkar ha sjunkit enormt mycket efter jag gick ur svältläge, konstigaste är att 1500-3000kcal = vikten stannar, har experimenterat mycket även fast bara under veckolånga perioder. Går inte upp ifall jag inte ligger på 3000kcal och går inte ner ifall jag inte ligger på mindre än 1500kcal, med samma träning. Har slutat tänka så mycket på kosten nu för att försöka återställa det och antog att det skulle ta väldigt lång tid (upp till ett halvår på+-0). Har gått ca 3 månader, inte testat ligga på minus senaste ~3 veckorna. Kan det bero på hur länge man ligger på svält? Många frågor :D
Gäller det för alla eller kan det finnas stora individuella skillnader? Min kcal-förbrukning verkar ha sjunkit enormt mycket efter jag gick ur svältläge, konstigaste är att 1500-3000kcal = vikten stannar, har experimenterat mycket även fast bara under veckolånga perioder. Går inte upp ifall jag inte ligger på 3000kcal och går inte ner ifall jag inte ligger på mindre än 1500kcal, med samma träning. Har slutat tänka så mycket på kosten nu för att försöka återställa det och antog att det skulle ta väldigt lång tid (upp till ett halvår på+-0). Har gått ca 3 månader, inte testat ligga på minus senaste ~3 veckorna. Kan det bero på hur länge man ligger på svält? Många frågor :D
Hur långa är dina mätperioder?
Att jojo-banta är inte så fint det heller.
King Grub
2007-10-07, 04:20
Gäller det för alla
Generellt, ja. Det finns heller inga bevis för att "jojobantning" skulle leda till mer permanent sänkt ämnesomsättning.
martial_man
2007-10-07, 13:58
tack för tipsen och all info jag vet att jag ska lägga av med träningen ett tag det är bara lite svårt att när man har haft det som vana är det svårt att sluta! Men iallafall min hälsa går före ett sexpack :P och ska softa bort ifrån träning och kost ett BRA tag nu!!
tack för tipsen och all info jag vet att jag ska lägga av med träningen ett tag det är bara lite svårt att när man har haft det som vana är det svårt att sluta! Men iallafall min hälsa går före ett sexpack :P och ska softa bort ifrån träning och kost ett BRA tag nu!!
Blir så glad när jag läser sånt här, verkligen :)! Starkt av dig! Kom ihåg att ingen här försöker vara taskig. Vi vill trots allt ditt bästa.
Paltkoma
2007-10-07, 15:13
asså gick upp ett halvt kg under en vecka på sjukhuset med ett näringsintag på ca 2400-2600 kcal och jag var i sängläge! Fick inte röra mig en timma eftermaten eftersom jag hade hjärtproblem
0,5 kg? Det är ju felmarginalen på en tarmtömning... Inte ens värt att kalla för en viktökning.
Håller jag med tidigare skribenter om att du nog har en farlig kroppsuppfattning just nu och borde ta det lugnt med träning/deffning.
Bra att du är på rätt spår.
martial_man
2007-10-07, 16:05
mjoo men det är bara att jag inte gillar den hära känslan ni vet när man inte har tränat på ett tag och man känner att allt är "mjukt" och hängande! ni förstår säkert;P Men är det nån av er som har lite erfarenheter när det gäller återhämtningen efter ha varit i svältläge?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.