handdator

Visa fullständig version : Kalorierinkalorierut

Tovelina
2007-10-05, 18:03
Jag har feeeeet ångest just nu. Har ätit pizza (1500-2000kcal) och 3-4hg (1200-1600kcal) godis idag, utöver mitt kcalbehov... alltså cirka 3000-4000+! Det är ju ett halvt kilo? Om jag inte äter nåt imorn och tränar bort 1000 kcal, så jag hamnar på -3000, går jag upp något då ändå? Detta kanske låter sjukt men mår verkligen dåligt, brukar inte äta såhär mycket! uschhh. Vill varken gå ner/upp men verkligen inte upp så svara tack :(

Ayla
2007-10-05, 18:30
Fortsätt äta som vanligt, om du nu brukar äta hälsosamt, så kommer det att ge sig. Du går inte upp i vikt av ett "snedsteg". Tro mig jag har gjort många "snedsteg" utan att gå upp i vikt.

Racso
2007-10-05, 18:41
Om det inte blir en vana, så har du inget att oroa dig för. Ät imorgon som du åt igår, kompensera inte.

Tovelina
2007-10-05, 18:44
Jag kommer aldrig palla att inte äta någonting så det är lugnt. Men rent teoretiskt skulle man kunna göra så, eller hur?

Tolkia
2007-10-05, 19:07
Jag kommer aldrig palla att inte äta någonting så det är lugnt. Men rent teoretiskt skulle man kunna göra så, eller hur?
Nej. Rent teoretiskt skulle kompensationsbeteende (vilket är vad det är fråga om) leda till att risken för återfall i precis det beteende man försöker kompensera för. Dessutom empiriskt bevisat tusen och åter tusen gånger.

"Feeeeeeet ångest" för att ha ätit för mycket (Vem bestämmer vad som är för mycket?), ätit utanför sitt schema (Varför är det så viktigt att hålla schemat?), eventuellt gå upp ett halvt kilo/500 g (Vad blir konsekvensen? Gå världen under? Förvandlar dessa 500 g dig till en fet dinosaurie?) är inte en rimlig reaktion. Icke heller är det ett rimligt sätt att hantera ångesten att ge efter för den och försöka "straffkompensera".

Ayla
2007-10-05, 19:26

Om du inte äter imorgon kommer det att straffa sig precis som det skrivs här, du kan lättare falla tillbaka till att göra samma sak igen. Försök att äta som vanligt.

Cerberus
2007-10-06, 02:02
låter som ätstörning, kompensationsbeteende kommer bara förstärka relationen mat->ångest.

GurraGo
2007-10-06, 08:52
låter som ätstörning, kompensationsbeteende kommer bara förstärka relationen mat->ångest.

Lite överdrivet ? Drar du inte lite för stora växlar på ett uttalande om ångest över att ha käkat en pizza? Det är väl ändå något de flesta (i alla fall många) har haft mer än en gång och efter en filmkväll där man t.ex käkat pizza, chips och druckit öl *whistle* har jag i alla fall tänkt: "usch, idag får jag se tilll att dra ner på matintaget".

Kan väl inte uteslutas att man har ätstörning om man alltid/ofta "kompenserar" genom att inte äta något alls efter det att man ätit något onyttigt men från det här inlägget är väl det en överdriven diagnos?

Tovelina
2007-10-06, 09:50
Lite överdrivet ? Drar du inte lite för stora växlar på ett uttalande om ångest över att ha käkat en pizza? Det är väl ändå något de flesta (i alla fall många) har haft mer än en gång och efter en filmkväll där man t.ex käkat pizza, chips och druckit öl *whistle* har jag i alla fall tänkt: "usch, idag får jag se tilll att dra ner på matintaget".

Kan väl inte uteslutas att man har ätstörning om man alltid/ofta "kompenserar" genom att inte äta något alls efter det att man ätit något onyttigt men från det här inlägget är väl det en överdriven diagnos?

Precis. Jag brukar inte få ångest om jag bara äter litegranna över. Men 3000 på en dag är något drastiskt! Dessutom hade jag inte tänkt svälta, men äta kanske ett mål på 700-1000 kcal + träna sen inget mer. Känns så onödigt att plusa 3000 på en enda dag. Aja, det enda jag ville veta var om det faktiskt går att göra så, eller ej.. men inte fått ett tydligt svar på det? Bara att man inte ska göra så för att det lätt kan bli till en ovana.

Tovelina
2007-10-06, 09:54
Nej. Rent teoretiskt skulle kompensationsbeteende (vilket är vad det är fråga om) leda till att risken för återfall i precis det beteende man försöker kompensera för. Dessutom empiriskt bevisat tusen och åter tusen gånger.

"Feeeeeeet ångest" för att ha ätit för mycket (Vem bestämmer vad som är för mycket?), ätit utanför sitt schema (Varför är det så viktigt att hålla schemat?), eventuellt gå upp ett halvt kilo/500 g (Vad blir konsekvensen? Gå världen under? Förvandlar dessa 500 g dig till en fet dinosaurie?) är inte en rimlig reaktion. Icke heller är det ett rimligt sätt att hantera ångesten att ge efter för den och försöka "straffkompensera".

Jag tror inte att jag kommer förvandlas till någon dinosaurie för att jag går upp ett halvt kilo. Men det känns en aning onödigt att gå upp ett halvt kg på en enda dag?

Jay-Z
2007-10-06, 09:56
Jag tror inte att jag kommer förvandlas till någon dinosaurie för att jag går upp ett halvt kilo. Men det känns en aning onödigt att gå upp ett halvt kg på en enda dag?

Du går inte upp ett halvt kilo fett på en dag, var inte dum.

Tolkia
2007-10-06, 10:02
Jag vet inte hur det är med dig, men de flesta får nog inte "feeeeeeeeet ångest" för något som är "en aning onödigt". Jag får en känsla av att lite perspektiv på kroppen, maten och vikten inte skulle skada. Och jag vidhåller (som du ser är jag inte ensam om det) att kompensationsbeteende varken är sunt eller produktivt.

GurraGo
2007-10-06, 10:28
Precis. Jag brukar inte få ångest om jag bara äter litegranna över. Men 3000 på en dag är något drastiskt! Dessutom hade jag inte tänkt svälta, men äta kanske ett mål på 700-1000 kcal + träna sen inget mer. Känns så onödigt att plusa 3000 på en enda dag. Aja, det enda jag ville veta var om det faktiskt går att göra så, eller ej.. men inte fått ett tydligt svar på det? Bara att man inte ska göra så för att det lätt kan bli till en ovana.

Går och går ? Såklart att ditt veckokcal-intag blir mindre men jag tror de flesta är överens om att det bästa efter en dag som varit väldigt onyttig är att nästa dag käka mer eller mindre normalt. Tycker i n t e att du ska nöja dig med 700-1000 kcal på en dag, särskilt om du då tränar och det då snarare är skadligt att ligga på kraftigt kcalunderskott. Däremot kan det ju vara "sunt" att undvika onyttigheter denna dag också.

Jag vet inte hur det är med dig, men de flesta får nog inte "feeeeeeeeet ångest" för något som är "en aning onödigt". Jag får en känsla av att lite perspektiv på kroppen, maten och vikten inte skulle skada. Och jag vidhåller (som du ser är jag inte ensam om det) att kompensationsbeteende varken är sunt eller produktivt.

Men 3000 kcal är över dagsbehovet är väl kanske inte vad personen i fråga klassar som "en aning onödigt" utan att det är "en aning onödigt" att gå upp ½ kilo på en dag (vilket hon vad jag har förstått knappast gör). Men hade jag käkat mitt normala kcal intag (runt 2000-2500 kcal) och utöver det käkat en pizza och ätit godis hade jag 1) kopplat av och njutit av det, man får unna sig det goda i livet (vilket jag tror att alla i tråden är överens om) 2) haft ångest (ett ord som för många är väldigt starkt men som en del bara slänger ur sig när de ångrar något de gjort) dagen efter och undvikit onyttigheter samt kanske försökt förbränna lite extra, men dock intagit mat motsvarande mitt vanliga kcalbehov, more or less.

LadyG
2007-10-06, 10:55
Men 3000 kcal är över dagsbehovet är väl kanske inte vad personen i fråga klassar som "en aning onödigt" utan att det är "en aning onödigt" att gå upp ½ kilo på en dag (vilket hon vad jag har förstått knappast gör). Men hade jag käkat mitt normala kcal intag (runt 2000-2500 kcal) och utöver det käkat en pizza och ätit godis hade jag 1) kopplat av och njutit av det, man får unna sig det goda i livet (vilket jag tror att alla i tråden är överens om) 2) haft ångest (ett ord som för många är väldigt starkt men som en del bara slänger ur sig när de ångrar något de gjort) dagen efter och undvikit onyttigheter samt kanske försökt förbränna lite extra, men dock intagit mat motsvarande mitt vanliga kcalbehov, more or less.

+1

Man kan ångra sig i efterhand utan att vara störd.

Cerberus
2007-10-06, 12:42
ok, kanske lite överdrivet. Men skulle jag överäta försöker jag se det positivt eftersom man också bygger muskler, iof en hel del fett men whatever liksom. Så länge man inte måste va i form vid specifikt datum, spela roll liksom.

Det lät bara som ett varningens tecken i mina ögon. Har sett en hel del byggare på bodys forum som har idiot-hetsätardagar men ändå kommer i form så det kanske inte är så big deal med överskott.

Muskelbyggaren
2007-10-06, 12:56
Det påverkar ingenting! Herregud vad är det med världen egentligen...

Tovelina
2007-10-06, 13:19
För det första så är jag ingen muskelbyggare.. och jag hade inte tänkt svälta pga. detta. Jag ville bara veta om det faktiskt går att göra så? Jag har inga ätstörningar.. ångrade/ångrar mig bara, så onödigt med ett så stort överskott på en dag :/

King Grub
2007-10-06, 13:29
Jag ville bara veta om det faktiskt går att göra så?

Ja, visst, rent fysiologiskt går det utmärkt. Ett dygn är bara en mätperiod. Man skulle lika gärna kunna ta t ex en vecka som mätperiod - då skulle vikten påverkas upp eller ned beroende på hur stort över- eller underskottet varit totalt under den tiden, dvs man skulle kunna överäta en dag, underäta en annan, osv. Det händer inget speciellt vid ett viusst klockslag så kroppen "nollställs", utan både förbränning och inlagring pågår konstant, samtidigt.

Tovelina
2007-10-06, 14:13
Tack för svaret King Grub:)