Visa fullständig version : Komma åt min stationära ifrån bärbara?
shut teh face
2007-10-05, 13:03
De är inkopplade i samma ADSL modem, jag vill kunna dela ut mappar etc på stationära som jag sedan kan nå på bärbara!
Det funkade ej när jag körde windows "egna" guide där man accepterar fildelning i nätverk och sedan konfigurerar nätverket osv. När jag gick in på mina nätverksplatser så hitta jag endast stationära på stationära och bärbara med bärbara, de nådde ej varandra. :(
Jag vet att det inte är en hub eller liknande men kompisen har samma isp/modem och han gör såhär, men han minns ej hur han gjorde då han satt och tryckte på allt. Vilket känns rätt osäkert att göra ...
hjalp
hahavaffan
2007-10-05, 13:25
Och modemet har inbyggd router antar jag?
Det lättaste är att se till att de har samma IP-adress förutom sista siffran. T.ex. 192.168.1.100 och 192.168.1.101.
Sen delar du den mapp du vill på t.ex. den stationära, och döper den på nätverket till t.ex. Bajs. Sen går du in med den bärbara på Mina Nätverksplatser, och ser om den ploppar upp där. Gör den inte det så väljer du "Lägg till nätverksplats". Där klickar du dig fram tills du får skriva in en adress i ett fält. Skriv \\192.168.1.100\Bajs så ska det funka. Märk nu att det är \-slashar och inte /.
shut teh face
2007-10-05, 13:31
Jag gör precis så. Men den accepterar inte, testat med IP och datornamn osv.
Men modemet har ingen inbyggd router, eller jag vet ej om BBB har det men polaren har samma och det funkar för honom. Han skriver endast \\f0rest i "Kör" och får fram allt som stationära delat ut. :cryout:
shut teh face
2007-10-05, 13:34
Om jag öppnar en FTP på stationära så borde jag ju kunna fixa lösen/user så jag kan komma in via laptopen. Då blir ju hastigheten extremt snabb även om man löser det via FTP. Samma princip som att man kan skicka till varandra på samma nätverk hur snabbt som helst, i t.ex msn/icq.
?
Scratch89
2007-10-05, 13:40
Om jag öppnar en FTP på stationära så borde jag ju kunna fixa lösen/user så jag kan komma in via laptopen. Då blir ju hastigheten extremt snabb även om man löser det via FTP. Samma princip som att man kan skicka till varandra på samma nätverk hur snabbt som helst, i t.ex msn/icq.
?
Jupp. Om du nu orkar öppna upp en ftp. Varför inte bara skicka över msn precis som du skriver?
FTP-server är ju smidigt och skönt. Sen kan du ju även komma åt dina filer från torsten flincks dator också
hahavaffan
2007-10-05, 14:05
FTP-server är ju smidigt och skönt. Sen kan du ju även komma åt dina filer från torsten flincks dator ocksåTorsten fick inte ha dator i den för polisen kända knarkarkvarten han för tillfället uppehåller sig i.
Scratch89
2007-10-05, 14:09
Torsten fick inte ha dator i den för polisen kända knarkarkvarten han för tillfället uppehåller sig i.
:D
shut teh face
2007-10-05, 14:34
Det är rätt jobbigt att hålla på skicka över saker på msn hela tiden. Det vore ju skönt att kunna köra filer ifrån stationära. Kan man det via FTP?
Tips på ett gratis ftp serv program?
http://janim.net/web-freeware/free-ftp-servers.php
google, baby!!!! Sen om dom är bra eller så, vet jag inte. :D
shut teh face
2007-10-05, 15:17
Det blev inge bra med FTP.
Jag ville kunna köra filerna ifrån stationära, det fick jag inte med ftpn, den ville ladda ned. :cryout:
Det blev inge bra med FTP.
Jag ville kunna köra filerna ifrån stationära, det fick jag inte med ftpn, den ville ladda ned. :cryout:
Remote desktop? =D
Scratch89
2007-10-05, 18:52
Remote desktop? =D
Fast remote desktop suger ju verkligen. Det är ju en fördröjning på hundra år, och det är segt som fan.
Fast remote desktop suger ju verkligen. Det är ju en fördröjning på hundra år, och det är segt som fan.
Kanske är din dator/nät som är segt? Är ju inte helt ovanligt att folk jobbar genom remote desktop när de är ute och reser och enligt min erfarenhet så funkar det rätt bra.
På mitt förra jobb så anvädne jag remote desktop till datorn hemma alltid. och det fungerade klockrent :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.