Visa fullständig version : Tråd för arbetslösa!
Alla ni som är arbetslösa, vad gör ni? Får ni bidrag? Hur många jobb söker ni? Vad har ni för utbildning?
Jag har varit arbetslös i några månader nu, har utbildning som undersköterska, men det finns inga jobb, Eller jo det finns det, men det är bara gammla tanter som får dom. Får inga bidrag eller a-kassa eller något.
Det är lite stressigt att inte ha någon inkomst...
Arbetslös,söker inga jobb för tillfället, gick el med inriktning data på gymnasiet.
Går just nu utbildning på Lernia för att bli CNC-operatör, får 320kr/dag för det...Ganska nice :)
Varför har du inte fixat a-kassa eller bidrag?
Arbetslös, får inte en krona.
Lyckades klanta bort det genom att "bara" läsa 75% på komvux.
Se till att hålla den här tråden snygg nu. Inga besserwisserinlägg från folk om hur lätt det är att fixa jobb, eller liknande. Tips och trix mottages naturligtvis.
Angel - söker du i GBG också?
Denstillasittande
2007-10-04, 20:34
Angel
Norge behöver sjukhusfolk !
Arbetslös,söker inga jobb för tillfället, gick el med inriktning data på gymnasiet.
Går just nu utbildning på Lernia för att bli CNC-operatör, får 320kr/dag för det...Ganska nice :)
Sjysst!
Du kommer garanterat få jobb direkt efter utbildningen.
Annars så behöver vi massvis med CNC-operatörer här i Småland.
Angel: Har du hört med vårdhem m.m.??
Hemtjänsten kanske?
Personliga assistenter är det en jädra omsättning på
Fredrik S
2007-10-04, 20:46
Det är lite stressigt att inte ha någon inkomst...
Kan du inte plocka ut lite studiemedel för kurserna du läser på komvux? Borde ju bli några kronor iaf.
Oj, tack för ni vill hjälpa mig.
Problemet är att jag helst inte vill flytta just nu, har precis fått ett 1a hans kontrakt på en central lägenhet jag älskar, jag har vänner här jag inte vill lämna osv.
Situationen här är sådan att Landstinget har totalt anställningsstopp och avskedar tom folk, och inom Kommunen så anställer dom efter arbetsår i kommunen osv. Alltså har man inte så stor chans mot någon som har några år i kommunen på nacken.
Kan du inte plocka ut lite studiemedel för kurserna du läser på komvux? Borde ju bli några kronor iaf.
Nej, jag läser 150p, och det blir inte ens halvfart tydligen
Slartibartfast
2007-10-04, 20:54
Varit arbetslös i elva dagar. Nyutexaminerad ekonom. Söker jobb varje dag. Kommer antagligen att få arbetslöshetsunderstöd retrospektivt för den tid jag är utan jobb. En massa byrokrati som ska gås igenom bara.
Aldrig haft det bättre.
Fredrik S
2007-10-04, 21:02
Nej, jag läser 150p, och det blir inte ens halvfart tydligen
Såvida inte reglerna har ändrats det senaste halvåret så har du rätt att disponera dom 150p precis hur du vill. Dvs du kan plocka ut studiemedel 50% i 15 veckor.
Om det verkligen krisar, så får du väl ringa till postens paketsorteringsterminal på Torsvik, och kolla om dom behöver folk. Att arbeta där är en försmak av helvetet. *spy*
Såvida inte reglerna har ändrats det senaste halvåret så har du rätt att disponera dom 150p precis hur du vill. Dvs du kan plocka ut studiemedel 50% i 15 veckor.
Om det verkligen krisar, så får du väl ringa till postens paketsorteringsterminal på Torsvik, och kolla om dom behöver folk. Att arbeta där är en försmak av helvetet. *spy*
aha, när jag kollade så var man tvungen att fylla i studietiden, alltså antal veckor kursen fortgick. Och då blev det för lite.
Jag jobbar ju lite sporadiskt inom primärvården, Sept jobbade jag 48h något och Okt har jag iallfall 53h inbokade redan. Men det räcker ju inte när man har fasta utgifter på iallfall 6000 i mån.
tntballe
2007-10-04, 21:16
Varför har du inte fixat a-kassa eller bidrag?
Norge har haft brist på cnc-operatörer. Troligen bra betalt.
Angel:
Har du provat att söka jobb som personlig assisten? Verkar vara en populär bisyssla för sjuksköterskestudenter.
Sjysst!
Du kommer garanterat få jobb direkt efter utbildningen.
Annars så behöver vi massvis med CNC-operatörer här i Småland.
Norge har haft brist på cnc-operatörer. Troligen bra betalt.
Jodå det söks cnc-operatörer nästan överallt så det blir nog perfekt när jag är klar med utbildningen, känns så jävla värt att staten betalar MIG för att bli utbildad *cupid*
Fast nu från och med oktober så kommer det börja tas stämpel-dagar för dagarna man går kurs, det är ganska så synd för man kommer typ ha slut dagar när man är klar med kursen typ.
Dumleman
2007-10-04, 21:25
Oj, tack för ni vill hjälpa mig.
Problemet är att jag helst inte vill flytta just nu, har precis fått ett 1a hans kontrakt på en central lägenhet jag älskar, jag har vänner här jag inte vill lämna osv.
Situationen här är sådan att Landstinget har totalt anställningsstopp och avskedar tom folk, och inom Kommunen så anställer dom efter arbetsår i kommunen osv. Alltså har man inte så stor chans mot någon som har några år i kommunen på nacken.
Synd att du inte vill flytta. I norrland i lite mindre samhällen är det ett väldigt sug efter undersköterskor. Att hitta bostad är inga som helst problem där och man kan inte säga att man inte trivs förens man har testat att bo där!
Då var ju "Det är lite stressigt att inte ha någon inkomst..." att ta i, en liten och ostadig inkomst är sämre än en stor och stadig, men jävligt mycket bättre än inget.
Jobbigt att du har skaffat dig så höga fasta kostnader utan stabilitet i tillvaron bara, låter inte så genomtänkt, inte ens med fullt studiestöd blir det mycket över till mat och liknande efter fasta kostnader.
Med 6k i månaden i fasta utgifter skulle jag rekomendera dig att gifta dig rikt :D
Dumleman: Jag har tänkt tanken på att bosätta mig i minsta hålan i Norrland med hyra på 800pix i mån och Alkis-Leffe som granne, knäcka extra på pizzerian när det är Bingokvällar och fullsatt (alla 3 borden). Kanske är det just där man hittar lyckan. Men det har inte blivit av än.
Mental: Ja, jag var övertygad om att jag skulle få fast jobb lätt som en plätt.
Pluggar på distans, halvfart. Lever på intjänade pengar (fint sommarjobb is the shit), tar ej studiebidrag eller annat. Söker inget jobb för tillfället, håller lite koll på jobbtillfällen i utlandet utan något speciellt mål.
Folk kallar mig för en glidare.
I din sitts angel om det nu skulle bli riktigt ont om pengar så skulle jag endå flytta, det finns väl mycke jobb inom det dära området på andra håll. Medans tiden går är det väl bara att leta omkring...
shut teh face
2007-10-04, 23:12
Jobbar två dagar i veckan som konsult. Klarar det bra ekonomiskt då jag delar utgifter med sambon. 5 dagars helg är skönt. :)
Fast ehm, det var visst en tråd om arbetslöshet.
Jag gick arbetslös tidigare men gick ej till soc eller liknande eftersom jag tycker jag var rätt smart att inte skaffa mig utgifter utan stadig inkomst. Ingen idé att belasta någon för pengar jag inte behövde.
Ich bin arbeitslos!
Finns inga jobb för mig i min lilla håla.
Funderar på att starta eget hemifrån, men vill inte stanna i min lilla håla.
Har dock inga pengar så jag kan flytta.
Har börjat ta lite småjobb så jag kan ändra på det, men deprimerande.
Arf Pingvin
2007-10-05, 01:09
Jag är lodare. Spelar quake och lyssnar på hårdrock. Hade kunnat träna mycket mer än jag gör men jag orkar inte laga så mycket mat. Skojar inte ens.
Inga bidrag. Ingen inkomst.
Musselbank
2007-10-05, 02:27
Jag är utan jobb sedan urminnes tider... till en början självvalt, nu allt mindre så.
grisbil3n
2007-10-05, 02:58
Har gått arbetslös i en månad ca, men det är frivilligt. Väntar på en öppning på en särskild arbetsplats och har lite pengar undanstoppat. Annat jobb kan jag nog ordna upp på annat håll om detta skulle skita sig. Solida tips till er som inte hittar jobb är följande: Citymail, Premo, truckutbildning-->lagerjobb, ICA, Lidl. Vad gäller matbutikerna så är det en god idé o ordna praktik i ett par månader o visa framfötterna, sen ska det nog gå o få anställning.
Jag är student och arbetslös för att jag inte får arbeta för då försvinner mitt CSN bidrag och jag blir återbetalningsskyldig. Istället tvingas jag ta studielån för att kunna leva som en människa.
Jella skitsystem :cryout:
Sofia4_4
2007-10-05, 06:07
När jag var arbetslös bestämde mig att plugga och överleva på studielån. Det funkade bra. Men med 6000 utgifter kommer du inte att klara det.
Annars, Angel, det jag vet säkert är att de söker folk som personliga assistenter i Eksjö. Det är inte så lång väg att åka om man verkligen har kris om pengar. Men det måste finnas behov av sådana även i Jönköping, så där kan du kolla först.
Det där med att anställa bara de som har jobbat längst inom kommunen känner jag ingen. det är för jävligt.
Annars måste du kanske sälja några prylar för att överleva. Finns det inget sätt att dra ner på dina månadsutfiger?
hahavaffan
2007-10-05, 06:43
Pluggar på distans, halvfart. Lever på intjänade pengar (fint sommarjobb is the shit), tar ej studiebidrag eller annat. Söker inget jobb för tillfället, håller lite koll på jobbtillfällen i utlandet utan något speciellt mål.
Folk kallar mig för en glidare.+1, fast jag jobbar 5 timmar 4 dagar i veckan på ICA, men pluggar kvartsfart bara.
När jag var arbetslös bestämde mig att plugga och överleva på studielån. Det funkade bra. Men med 6000 utgifter kommer du inte att klara det.
Annars, Angel, det jag vet säkert är att de söker folk som personliga assistenter i Eksjö. Det är inte så lång väg att åka om man verkligen har kris om pengar. Men det måste finnas behov av sådana även i Jönköping, så där kan du kolla först.
Det där med att anställa bara de som har jobbat längst inom kommunen känner jag ingen. det är för jävligt.
Annars måste du kanske sälja några prylar för att överleva. Finns det inget sätt att dra ner på dina månadsutfiger?
Jag vägrar åka till Eksjö för att jobba för 80kr/timmen. Hur långt är det inte dit? (1,5-2timmar var det visst).
Jobbar på att dra ner månadskostnaderna lite..borde komma ner till 4600 om man bara har hyra+mobil+bredband.
Kris är det inte än, men det kan bli.
Jag vägrar åka till Eksjö för att jobba för 80kr/timmen. Hur långt är det inte dit? (1,5-2timmar var det visst).
Det är 50 minuter med bil så det borde väl inte ta så mycket längre tid med tåg/buss?
Och återigen, som jag skrev innan, har du tittat på jobb som personlig assistent i Jönköping. Verkar finnas en del om man ska tro studenter man träffar. Kan vara värt att koll upp.
Det är 50 minuter med bil så det borde väl inte ta så mycket längre tid med tåg/buss?
Och återigen, som jag skrev innan, har du tittat på jobb som personlig assistent i Jönköping. Verkar finnas en del om man ska tro studenter man träffar. Kan vara värt att koll upp.
Ja,men jag har ingen bil och enligt jlt.se så var man tvungen att åka både tåg och.
Ja, jag har kollat, det enda som jag fick var 3 tim varje måndag och varannan fredag. Så jag sket i det.
Ja,men jag har ingen bil och enligt jlt.se så var man tvungen att åka både tåg och.
Ja, jag har kollat, det enda som jag fick var 3 tim varje måndag och varannan fredag. Så jag sket i det.
Kan nog stämma, är byte i Nässjö tror jag, lite drygt.
Ok, men skulle inte det kunna fungerar ganska bra med det du redan jobbar extra? Många bäckar små...
Sen är det väl ganska troligt att du kan få mer tiden om du har varit där några veckor?
Kan nog stämma, är byte i Nässjö tror jag, lite drygt.
Ok, men skulle inte det kunna fungerar ganska bra med det du redan jobbar extra? Många bäckar små...
Sen är det väl ganska troligt att du kan få mer tiden om du har varit där några veckor?
Nej, för då hade jag varit uppbunden varje måndag och varannan fredag för bara 3 timmar när jag hade kunnat få jobba tex mån o fre/9timmar på vårdcentralen. Så det hade sucks! Dessutom är nog pers.ass mitt mardrömmsjobb. Så det är bättre någon som trivs med det fick ta det.
Är arbetslös och har varit det i ca 1år, söker heller inte något.
Spelar poker och lyfter inga bidrag.
Kan jag få någon typ av bidrag om jag går med i t.ex AMS?
Nej, för då hade jag varit uppbunden varje måndag och varannan fredag för bara 3 timmar när jag hade kunnat få jobba tex mån o fre/9timmar på vårdcentralen. Så det hade sucks! Dessutom är nog pers.ass mitt mardrömmsjobb. Så det är bättre någon som trivs med det fick ta det.
Har du fått jobb på vårdcentralen då?
Jag vet att du verkligen vill bo kvar i Jönköping iom din lägenhet. Men du kommer att förlora den om du inte fixar en inkomst. Vill inte gnälla på dig, men det är för ditt eget bästa.
Jag är student och arbetslös för att jag inte får arbeta för då försvinner mitt CSN bidrag och jag blir återbetalningsskyldig. Istället tvingas jag ta studielån för att kunna leva som en människa.
Jella skitsystem :cryout:
50 lax per halvår (som man får tjäna på ett ungefär) plus bidrag plus lån räcker inte? wtf
Ky utbildning is the shit, många jobb har en ingångslön på 22-27 bl.a högspännings tekniker som är en kurs på ett år.
50 lax per halvår (som man får tjäna på ett ungefär) plus bidrag plus lån räcker inte? wtf
64 tror jag tom det är
Har du fått jobb på vårdcentralen då?
Jag vet att du verkligen vill bo kvar i Jönköping iom din lägenhet. Men du kommer att förlora den om du inte fixar en inkomst. Vill inte gnälla på dig, men det är för ditt eget bästa.
Timvikkar på en vårdcentral.
När jag har varit arbetslös har jag arbetat som lärarvikarie, superkul har jag tyckt det varit.
Det finns ju olika vikariepooler man kan ansluta sig till, annars är det bara ringa runt till skolorna i närområdet.
När jag har varit arbetslös har jag arbetat som lärarvikarie, superkul har jag tyckt det varit.
Det finns ju olika vikariepooler man kan ansluta sig till, annars är det bara ringa runt till skolorna i närområdet.
Det är ingen dum idé. Det gjorde jag också en kort period. Riktigt roligt faktiskt. Var inte speciellt svårt att få jobba 2-3 dar i veckan (säger jag med två veckors erfarenhet). Sen beror det givetvis på var man bor.
Bah, har varit arbetslös i fyra dagar nu. Blev precis erbjuden ett arbetsledarjobb och i princip lovad att komma in på chefsutbildningen i vår. Men frågorna är: Vill jag ha jobbet och har jag något val?
Bah, har varit arbetslös i fyra dagar nu. Blev precis erbjuden ett arbetsledarjobb och i princip lovad att komma in på chefsutbildningen i vår. Men frågorna är: Vill jag ha jobbet och har jag något val?
Kör hårt, är det skit är det väl bara att hoppa av?
Kör hårt, är det skit är det väl bara att hoppa av?
Vet att det inte är skit, det är samma tjänst jag hade innan sommaren så jag vet vad det innebär. Det enda problemet egentligen är att jag skulle vilja ha ett jobb som gör att jag kan träna mer optimalt :D
Vet att det inte är skit, det är samma tjänst jag hade innan sommaren så jag vet vad det innebär. Det enda problemet egentligen är att jag skulle vilja ha ett jobb som gör att jag kan träna mer optimalt :D
Ring runt till andra intressanta ställen lite snabbt och kolla om det finns några andra öppningar. Ha det andra som säkerhet en stund om de inte kräver svar direkt.
Ring runt till andra intressanta ställen lite snabbt och kolla om det finns några andra öppningar. Ha det andra som säkerhet en stund om de inte kräver svar direkt.
Problemet är att jag inte har hittat några intressanta ställen. Ska lämna besked på måndag.
Problemet är att jag inte har hittat några intressanta ställen. Ska lämna besked på måndag.
Lite tight. Låter som om du borde tacka ja. Ganska grymt med en chefutbildning dessutom.
Sen går det ju att söka andra jobb under tiden också. Kanske inte så populärt om de betalar din utbildning i och för sig.
Ta jobbet Yankee. I värsta fall kan du alltid byta sedan. Det är alltid bättre att söka jobb när man redan har ett jobb. Arbetsledare och följaktligen chef är dessutom hur bra som helst, i stort sett frånsett vad det är för bransch.
Metal_boy_
2007-10-05, 14:01
Går det absolut inte anpassa träningen då? Förnya upplägget lite? Det är ju aldrig fel.
Problemet är iofs att man blir ruskigt lat när man väl har ett jobb, brukar inte bli så mkt jobbletande då.
Lite tight. Låter som om du borde tacka ja. Ganska grymt med en chefutbildning dessutom.
Sen går det ju att söka andra jobb under tiden också. Kanske inte så populärt om de betalar din utbildning i och för sig.
Jo, jag kommer naturligtvis att tacka ja. (Om det inte på något magiskt sätt ramlar ner ett annat jobb framför mina fötter.) Vill bara whina lite för att det inte riktigt funkar precis som jag vill (välkommen till vuxenlivet osv).
Det är rätt svårt dock då utbildningen kombineras med arbete under 6 mån eller något sådant.
Daniiiel
2007-10-05, 14:04
Jo, jag kommer naturligtvis att tacka ja. (Om det inte på något magiskt sätt ramlar ner ett annat jobb framför mina fötter.) Vill bara whina lite för att det inte riktigt funkar precis som jag vill (välkommen till vuxenlivet osv).
Det är rätt svårt dock då utbildningen kombineras med arbete under 6 mån eller något sådant.
Aaah sluta klaga nu för fan yankeee!! Skulle bli hur knäppglad som helst om jag fick erbjudande om bra jobb och chefutbildning.
Men det låter väl grymt, särskilt när du redan vet att jobbet inte är skit som du uttrycker det. Jobb hindrar träningen, men det brukar gå att lösa hyfsat. Vet att förra helgen tog hårt på dig, men med lite morgonlöpning så kanske du också kan vara med i toppen nästa år.
Ta jobbet Yankee. I värsta fall kan du alltid byta sedan. Det är alltid bättre att söka jobb när man redan har ett jobb. Arbetsledare och följaktligen chef är dessutom hur bra som helst, i stort sett frånsett vad det är för bransch.
Så sant, skönt att ni talar mig tillrätta :)
Går det absolut inte anpassa träningen då? Förnya upplägget lite? Det är ju aldrig fel.
Klart det går, men då blir det samma lika som det har varit tidigare och jag var sugen på lite nytt.
Jag tycker att det är synd att ta ett jobb man lämnat för att man inte var riktigt nöjd där. Om det nu var så.
Jag tycker att det är synd att ta ett jobb man lämnat för att man inte var riktigt nöjd där. Om det nu var så.
Var lite trött på det, ja. Fast nu är det helt nya människor och lite andra utmaningar.
Har tackat ja nu iallafall. Nu kommer jag aldrig att bli mr.o tack vare er.
Metal_boy_
2007-10-05, 14:13
Så sant, skönt att ni talar mig tillrätta :)
Klart det går, men då blir det samma lika som det har varit tidigare och jag var sugen på lite nytt.
Ok. Lägg upp nåt nytt ändå! Eller som folk sagt innan, testa ett tag. Jag tror fan du kan göra en variation även om själva jobbet ser likadant ut.
Var lite trött på det, ja. Fast nu är det helt nya människor och lite andra utmaningar.
Har tackat ja nu iallafall. Nu kommer jag aldrig att bli mr.o tack vare er.
Var inte du sån där tuff lastbils soldat?
Yankee, varför var inte soldatlivet lockande tillslut? Kanske är för privat men jag e fan nyfiken. Dont answer unless you wanna. typ.
Ok. Bli inte bekväm och bli kvar om du inte trivs bara. Å andra sidan kan du ju ändå fokusera en del på träningen om du går till ett jobb du vet hur det funkar osv. Det blir nog bra. Lite tråkigt kanske, men bra.
Yankee, varför var inte soldatlivet lockande tillslut? Kanske är för privat men jag e fan nyfiken. Dont answer unless you wanna. typ.
1. Jag trivdes inte.
2. Det motsvarande inte mina förväntningar.
Vill du ha ett mer utförligt svar, skicka ett pm :)
Nu finns det två jobb ute, ett på geriatriska i värnamo och ett på akuten i eksjö. Fashiken att det ska va så jäkla långt bort då. Man skulle haft en bil.
Nu finns det två jobb ute, ett på geriatriska i värnamo och ett på akuten i eksjö. Fashiken att det ska va så jäkla långt bort då. Man skulle haft en bil.
Skaffar du ett jobb kan du köpa en bil.
Kan du hyra ut din lägenhet i andrahand? I så fall kan du ju söka jobben och hitta en billig temporär lägenhet där. Eksjö är inte dyrt att bo i t.ex.
Jag gillar ju att kunna cykla till jobbet.
Sen är det nästan 10mil till båda ställerna tror jag.
Scratch89
2007-10-05, 14:25
Du känner inte att det är lite moment 22 över det där?
Jo tack, det gör jag också. Men nu måste jag åka till slöddersöder :/
Kan du hyra ut din lägenhet i andrahand? I så fall kan du ju söka jobben och hitta en billig temporär lägenhet där. Eksjö är inte dyrt att bo i t.ex.
Vem f-n vill bo i Eksjö då?
Du känner inte att det är lite moment 22 över det där?
Nej? Det går ju fortfarande att ta sig till jobbet utan bil.
Sen är det nästan 10mil till båda ställerna tror jag.
6 till Eksjö, men det är ändå inte roligt att åka det varje dag.
Jo tack, det gör jag också. Men nu måste jag åka till slöddersöder :/
Varför måste du åka ut till förorten?
Man har inte alltid råd att vara kräsen...
Åk till Jönne på helgerna och umgås med dina vänner. I veckorna spelar det väl inte så stor roll vars man bor?
Varför måste du åka ut till förorten?
Arbetsplatsen ligger där ;)
Vem vill inte bo i den unika trästaden?
Man har inte alltid råd att vara kräsen...
Åk till Jönne på helgerna och umgås med dina vänner. I veckorna spelar det väl inte så stor roll vars man bor?
Jo det gör det, vad ska man göra i Eksjö när man inte jobbar liksom?
Och var ligger Eksjös sjukhus (eller vad det heter?), ligger det långt från stationen så suger det ju ännu mera att pendla. Fast akut/ambulansenheten är ju onekligen det mest intressanta jobbet ja hittat hittils.
Och var ligger Eksjös sjukhus (eller vad det heter?), ligger det långt från stationen så suger det ju ännu mera att pendla. Fast akut/ambulansenheten är ju onekligen det mest intressanta jobbet ja hittat hittils.
Du kan kanske ragga på di små soldaterna på regementet? Sjuksyrror står högt i kurs. Eller Eksjö kanke är stängt nuförtiden...
Arbetsplatsen ligger där ;)
Jag lider med dig. Söder är verkligen fasansfullt.
Ligger ca 300-400 meter från stationen. Inga problem.
När du jobbar under veckorna så har du ändå inte tid att göra så mycket annat på kvällarna. Vad är det som är så kul i Jönköping som du faktiskt gör ofta som du inte kan göra i Eksjö? Träffa vänner antar jag, men grejen är väl den att sina vänner hinner man ändå inte träffa så vansinnigt mycket när man jobbar. Det görs med fördel på helgen och då är det ju bara att åka till Jönne.
Du kan kanske ragga på di små soldaterna på regementet? Sjuksyrror står högt i kurs. Eller Eksjö kanke är stängt nuförtiden...Här stängs inget! I12 lades ner men det var väl 10 år sedan. Ing2 is still going strong.
Jobbar man innom sjukvården (och denna tjänsten) så jobbar man omväxlande dag/kväll/natt och helg tjänstgöring. Vilket innebär att man får ganska så mycket tid över emellanåt i veckorna. Vad finns i Eksjö egentligen...Elgiganten vet ja finns. Och man festar på stadshotellet va..
machine gun
2007-10-05, 14:59
Klaga på att det är 6 mil till jobbet? Det är ju ingenting. Jag har 10 mil till skolan och det funkar hur bra som helst. Jag skulle ta ett jobb med pendlingsavstånd utan att tveka om jag var arbetslös, lite flexibel får man ändå lov att vara. Annars har man inte direkt rätt att klaga på att man inte har någon inkomst. Herregud, det går ju att söka andra jobb under tiden. Det handlar ju inte om att sälja sin själ till Satan direkt.
Stå där i kylan varje jäkla morgon och vänta på någon buss som aldrig kommer, försenade tåg, och går det ens förbindelser. Jag klarar mig nu, det är lite snålt bara. De dyker nog upp jobb här snart med.
Du får tänka lite mer positivt, du har det ju ganska ok och så du klarar dig. Acceptera att det är jobbigt just nu och försök fixa så att det blir lättare i framtiden. Gräv inte ned dig för mycket i nuet om det inte går att göra något åt det.
Jag har själv varit arbetslös i perioder pga att jag bodde ganska isolerat förut.
Jag accepterade att flytta och försöka fixa det bättre, men det tog sin tid att ta sig dit. Men nu ser det mycket bättre ut. Ska börja jobba med att dela ut tidningar på mornarna, inte så fett men det ger lite pengar och passa bra med tiderna jag pluggar.
Kan vara bra att se över det fasta kostnaderna, finns det något du kan skära ned på och skippa så länge?
Arbetslös.. oja. För lat för att skriva CV och skicka iväg, för feg för att ringa folk. Ingen arbetserfarenhet, sämsta gymnasiebetygen inga meriter,referenser eller bra personliga egenskaper. I'm doomed!
Arbetslös.. oja. För lat för att skriva CV och skicka iväg, för feg för att ringa folk. Ingen arbetserfarenhet, sämsta gymnasiebetygen inga meriter,referenser eller bra personliga egenskaper. I'm doomed!
Nejdå, fixar du ett jobb utan större krav och sköter det bra har du alla förutsättningar att kunna få ett mycket bättre senare. Arbetsgivare brukar kolla mer på hur man sköter sitt jobb än tidigare meriter, om det nu inte handlar om något chefs jobb :D
Börja med att snacka med dem på AMS, hittar man rätt person kan man få mycket hjälp gratis.
Självinsikt har du ju, en bra början iaf :D
shadowfire
2007-10-05, 16:09
Alltså, är du villig att offra något för att få ett jobb, eller vill du helst bara att jobbet ska ramla ner i huvudet på dig exakt där du befinner dig nu?
Ibland kan det faktiskt vara en lösning o ta något "halvdant" i väntan på något bättre, du samlar ju alltid arbetslivserfarenhet och får kunskaper, färdigheter etc från det stället med. Även om nu Eksjö är en håla, så ibland får man kanske vara beredd på att "stå ut med" vissa saker under en period i livet för att sedan få det man egentligen ville ha.
Bara en spontan reflektion... känner du att du kan ha nytta av ett jobb på annan ort så hoppa på det ett tag. Samma sak med Norge o så med, du kan ju kanske hyra ut lägenheten i 2'a hand om du bara vill dra iväg o jobba ngn månad eller så? Jag har ett ex som jobbar som sköterska i Norge och hon tjänar riktigt nice, så hon är bara iväg och jobbar ett kortare tag och kommer tillbaka med en tjock sedelbunt i fickan istället :)
Var kan man hitta kortare tjänster i norge för en undersköterska då?
shadowfire
2007-10-05, 16:21
Lite tips om du kikar åt det hållet:
http://www.grensetjansten.no/sverige/faq.htm
Exet mitt tog kontakt med bemanningsföretagen och jobbar typ 14 dgr i Norge, sedan åker hon hem till Sverige och gottar sig. http://www.manpower.se/MPNet3/Content.asp?NodeRef=JOB_SHOW_CAND&JobID=361353&Ref=SWEDEN_NORDIC
Norska ams. (http://www.nav.no/)
Lite tips om du kikar åt det hållet:
http://www.grensetjansten.no/sverige/faq.htm
Exet mitt tog kontakt med bemanningsföretagen och jobbar typ 14 dgr i Norge, sedan åker hon hem till Sverige och gottar sig. http://www.manpower.se/MPNet3/Content.asp?NodeRef=JOB_SHOW_CAND&JobID=361353&Ref=SWEDEN_NORDIC
den sista lät skitbra, två veckor hade jag gärna åkt bort. Men det var ju för ssk, jag har bara uskutbildning.
Sofia4_4
2007-10-06, 10:19
Angel, det går direktbussar från Jönköping till Eksjö som stannar precis vid sjukhuset, eftersom det är många som pendlar. Visst är det lång tid att åka men kräsen har du inte råd att vara nu. Sen kommer du att ha bra meriter att hitta ett annat jobb närmare.
Ja, det är jävligt trist att bo där, men det behöver du inte göra eftersom bussar finns och dyrt blir den inte med månadskort och jobb. Jag pendlade med den bussen när jag åkte till Karlshamn för att undervisa en gång i veckan. Då var det 2 tåg och 3 bussar jag fick byta, men ställer man om sig så kan det vara rätt skönt att åka liksom. Man hinner läsa Metro.
Sofia4_4
2007-10-06, 10:27
Jobbar på att dra ner månadskostnaderna lite..borde komma ner till 4600 om man bara har hyra+mobil+bredband.
Kris är det inte än, men det kan bli.
Det är inte alltid de utannonserar tjänster som personlig assisstent i Eksjö, så du får ringa och fråga.
Min kille jobbade några timmar där ibland när det krisade sig om pengar. Han fick 115 i timmen, men han fick förhandla. De har ju sådan brist på personal så de hade inget val.
Humanist
2007-10-11, 14:30
Hur funkar det där med bemanningsföretag egentligen?
Är man på något sätt anställd hos bemanningsföretaget och dessa hyr sedan ut en, eller förmedlar dom endast kontakten mellan den arbetssökande och företaget?
Är någon måhända anställd hos ett bemanningsföretag eller har erfarenhet av det som vill berätta lite hur det fungerar?
Mitt bästa tips, var faktiskt arbetslös i ett halvår, till för runt 8 månader sedan. Men det är om man inte redan är det, anmäl sig till arbetsförmedlingen.
Sedan knacka dörr, gå runt bland företagen som man tycker verkar intressanta, be att få tala med personalchefen och presentera sig samt lämna ett väl skrivet cv.
Det visar att man är drivande och ingen jäkla fegis.
Gå hemma i med tummen i arslet får man inget jobb av.
Jag har vart arbetslös i en och en halv vecka. Alla företag jag har kontaktakt ska "höra av sig senare". Eller vi kan ringa in dig när vi behöver.
Men jag har kanske ett jobb på gång. Max..
Yeay.. Hamburgeflippning.
Jag har vart arbetslös i en och en halv vecka. Alla företag jag har kontaktakt ska "höra av sig senare". Eller vi kan ringa in dig när vi behöver.
Men jag har kanske ett jobb på gång. Max..
Yeay.. Hamburgeflippning.
Vad har du för utbildning? Om någon? Kanske kan fixa dig nåt schysstare i el Ingles.
Arbetslös 1½ vecka. Jag DÖR snart. Men jag börjar på nytt jobb på lördag. Hade det kirrat innan men har inte fått börja än.
Vad har du för utbildning? Om någon? Kanske kan fixa dig nåt schysstare i el Ingles.
gymnasial högskoleförberedande (oh god why.).. med planer att när jag är tillräckligt gammal bli brandman (åldersgräns på yrket 25, Skydd mot olyckor-utbildningen 2 år). Så att läsa något just nu känns rätt dumt. Och tills jag blir runt 23 ska jag väl hacka mig fram.
Nu har jag 2 jobb på gång.
Sjukvården i Nord-Norge, typ Nordkap eller Lofoten...
och en intervju på Medicinkliniken på Ryhov på fredag.
Kan ju säga att jag hoppas stenhårt på det sista där.
Allt har skitit sig med mina jobb ochjag är bara extra. Alltså får jag knappt jobba *gah!* Har varit på 2 intervjuer som kändes bra, dock inte hört något än. Man hör väl ändå av sig till folk som varit på intervju? Eller?
Pudzianovski
2007-10-31, 13:04
Allt har skitit sig med mina jobb ochjag är bara extra. Alltså får jag knappt jobba *gah!* Har varit på 2 intervjuer som kändes bra, dock inte hört något än. Man hör väl ändå av sig till folk som varit på intervju? Eller?
Knappast. Händer sällan. Beror väl på typ av jobb också. Men oftast man inte tid eller bryr sig inte om det. Man kontaktar den man vill ha.
Knappast. Händer sällan. Beror väl på typ av jobb också. Men oftast man inte tid eller bryr sig inte om det. Man kontaktar den man vill ha.
Men om de säger "Vi hör av oss om XXXX" *gah!* kyyyk
Pudzianovski
2007-10-31, 13:09
Vi hör av oss! (om vi vill ha dig!!)
Vi hör av oss! (om vi vill ha dig!!)
zomg. Nu blev jag bitter :(
Kanske inte är helt ovärt att flytta till Norge och jobba? Jag menar, jag söker jobb i Sthlm och Malmö och massa småorter överallt. Jag är villig att flytta, jag VILL flytta.
Pudzianovski
2007-10-31, 13:13
Slutsats: Förvänta dig inte att de ska höra av sig bara för att de är trevliga eller säger att det ska det. Du kan även ringa och höra själv.
Ring dom och fråga hur långt dom kommit med anställningarna
Ring dom och fråga hur långt dom kommit med anställningarna
Ena jobbet vill jag helst inte ha, och om jag får det så måste jag ta det. Men ja. Jobba 18:00 - 03:30 känns sådär. No life. Åsså jobbar man 5-6 nätter i veckan.
Får ringa det andra stället med jobbet som jag gärna vill ha iaf.
Kan ingen säga grattis att ja ska på intervju på sjukhuset trots att dom egentligen har anställningsstopp.....SNÄLLA...!
Första gången jag sökte jobb registrerade jag mig runt alla sidor och AMS och skickade cv till alla osv... men det gav aldrig några som helst resultat. Jag vill inte säga att det var pågrund av mitt namn, men om jag vore anställare i ett företag och få in hundra tals cv per dag, jag skulle nog inte lägga ner tiden på ett intervju där killen har stor sannolikhet att prata med brytning eller t.o.m har svårt med svenska. Ja, kalla mig rasist eller nåt...
När jag väl kom på att tänka som en anställare som få in massor cv varje dag var det dags att byta plan. Jag skrev ut listor på alla jobb jag kunde tänka mig att ha. Sökte sedan via alla portaler på jobb som finns för tillfället. Skrev ut en bunt cv. Tog reda på vad företaget gjorde och varför jag skulle vara ett tillskott. Anpassa därefter personliga brev till varje företag. Sen gick jag runt och sålde mig till alla tänkbara ställe. Fick snabba resultat också. Gick på intervju 48 timmar senare, skrev på kontrakt och började jobba veckan efter. :)
Inte världen bästa jobb men ITsuport är inte så dumt.
Kan ingen säga grattis att ja ska på intervju på sjukhuset trots att dom egentligen har anställningsstopp.....SNÄLLA...!
Jag håller tummarna för dig :)
Grattis till intervju, ska du dit så har du förmodligen en chans. Sälj dig själv. Få de att tro du är den bästa sköterska nånsin. Hur du få människor att må bra i din omgivning. Hur mycket du älskar att ta hand om människor osv... :)
Granatgiraffen
2007-10-31, 13:25
Nog väldigt olika. På mitt jobb får ALLA svar som har sökt, på alla nivåer under rekryteringen. Lite overkill kan jag tycka.
Wayfaerer
2007-10-31, 13:30
Klart dom hör av sig om det har gått så långt som till intervju om det är ett någorlunda seriöst företag. Annars ska du självklart ringa och höra hur det går med rekryteringsprocessen, om det var mer än säg 2-3 veckor sedan du var på intervjun.
Jag är riktigt arbetslös just nu. Blev sparkad ifrån McDonald's pga. mitt skadade knä och att de inte kunde vara utan någon som arbetade mitt skift så länge. För övrigt är väl McDonald's det sämsta skitjobb som finns och sämst betalt?
Jag kommer börja söka så fort jag kan gå ordentligt igen och då ska jag söka i stort sett överallt. Köper ingen mej har jag garanterat jobb i mars men det är en jäkla tid dit :(
The_RobRoy
2007-10-31, 14:05
Jag är riktigt arbetslös just nu. Blev sparkad ifrån McDonald's pga. mitt skadade knä och att de inte kunde vara utan någon som arbetade mitt skift så länge. För övrigt är väl McDonald's det sämsta skitjobb som finns och sämst betalt?
Jag kommer börja söka så fort jag kan gå ordentligt igen och då ska jag söka i stort sett överallt. Köper ingen mej har jag garanterat jobb i mars men det är en jäkla tid dit :(
Bra inställning :thumbup: Hoppas knät blir bra snabbt!
Själv är jag i lite oroliga tider nu, jobbar extra på investmentbank, men fick veta att jag inte fick fast där jag jobbat sen i våras. Så nu söker jag runt inom banken och även andra ställen. Vill väldigt gärna ha jobbet fixat innan man sitter med examen i handen.
Grattis till intervju, ska du dit så har du förmodligen en chans. Sälj dig själv. Få de att tro du är den bästa sköterska nånsin. Hur du få människor att må bra i din omgivning. Hur mycket du älskar att ta hand om människor osv... :)
Jodå ja hoppas ja har en chans. Jag är ju så charmig och snäll, everybody loves me. Hehe, har kopierat mina betyg nu. Kanske borde skriva ut ett papper med mina kontaktuppgifter och alla anställningar och praktiker med....ehhm, ett cv alltså och ge henne.
Avdelningen är för övrigt diabetes, endokrina, njurar samt allmän-medicin.
GRATTIS!
och lycka till.
Hoppas du får jobbet.:cheers:
Jodå ja hoppas ja har en chans. Jag är ju så charmig och snäll, everybody loves me. Hehe, har kopierat mina betyg nu. Kanske borde skriva ut ett papper med mina kontaktuppgifter och alla anställningar och praktiker med....ehhm, ett cv alltså och ge henne.
Ja,
du bör förbereda ett CV.
håll det kort, max en A4 och lättläst.
kontakta också några referenspersoner och be
att få använda dom som referens.
Ja,
du bör förbereda ett CV.
håll det kort, max en A4 och lättläst.
kontakta också några referenspersoner och be
att få använda dom som referens.
Ja, två refenrenser räcker väl, den ena är min nuvarande chef och den andra är en handledare ja haft.
Lycka till Angel, hoppas du får jobbet.
Har du en chef som uppskattar dig nu så kan det vara en bra idé att be den personen om en skriftlig rekommendation. Även om den personen är med som referens på ditt cv kan det vara bra att skicka med. Dessutom har du den till framtida jobbansökningar (jag återanvände min så sent som förra veckan).
Njae vet inte om hon gillar mig. Känner henne inte så bra. Men jag har iallfall ställt upp för henne i 2års tid nu. Men ja hinner ej fixxa det nu ändå, den nya chefen får ringa henne. Fast dock tror jag hon är på kanarieöarna nu...knepigt.
The_RobRoy
2007-10-31, 15:24
Bokade just in en intervju till imorgon, ett jobb jag verkligen vill ha. Nästan lite nervöst :)
Slartibartfast
2007-10-31, 15:26
Var på intervju för ett project controllerjobb idag. Intervjun gick nästan perfekt. Senast i början av nästa vecka får jag svar. Konkurrensen är stenhård, dock.
The_RobRoy
2007-10-31, 15:40
Var på intervju för ett project controllerjobb idag. Intervjun gick nästan perfekt. Senast i början av nästa vecka får jag svar. Konkurrensen är stenhård, dock.
Visst är det skönt med alla flashiga namn. Projext Controller liksom, vilken hot-shot du kommer bli slarti :naughty:
Slartibartfast
2007-10-31, 15:54
Visst är det skönt med alla flashiga namn. Projext Controller liksom, vilken hot-shot du kommer bli slarti :naughty:
Ja, ffs! Det är high roller fast lane, big pimpin' shitznitz! :D
champion
2007-10-31, 17:01
Kanske finns nån Norrtäljebo här som har tips på vart man kan söka jobb? :D
Nån som vet nån sida mer än AMS man kan söka på?
Är inte arbetslös men behöver nytt jobb.
Ah mäktigt! :)
The_RobRoy
2007-10-31, 17:39
Ja, ffs! Det är high roller fast lane, big pimpin' shitznitz! :D
Har du fått lite mer sug att arbeta nu da, du lät så jäkla emo tidigare om att arbeta?
Det har nu gått en och en halv vecka sen jag var på en intervju, bör jag ringa dem och fråga hur det går? Jag vet att jag var den första av ett okänt antal personer de skulle prata med, men jag tycker de borde ha klarat av det under förra veckan och bestämt sig nu. Har ni varit med om att ni inte blev kontaktade efter att ha varit på en intervju? Tycker det verkar konstigt om dom inte talade om när dom tillsatt någon annan.
Det har nu gått en och en halv vecka sen jag var på en intervju, bör jag ringa dem och fråga hur det går? Jag vet att jag var den första av ett okänt antal personer de skulle prata med, men jag tycker de borde ha klarat av det under förra veckan och bestämt sig nu. Har ni varit med om att ni inte blev kontaktade efter att ha varit på en intervju? Tycker det verkar konstigt om dom inte talade om när dom tillsatt någon annan.
RING!!!
Det är -aldrig- negativt att ringa och visa sitt intresse för jobbet efter intervjun.
Det är snarare mer positivt och större chans att få kneget än att inte ringa tror jag :thumbup:
Slartibartfast
2007-10-31, 18:56
Har du fått lite mer sug att arbeta nu da, du lät så jäkla emo tidigare om att arbeta?
Nja, jag är nog fortarande emo.
Krille 87
2007-10-31, 23:11
Bokade just in en intervju till imorgon, ett jobb jag verkligen vill ha. Nästan lite nervöst :)
Va e det för Jobb RobRoy?!
The_RobRoy
2007-11-01, 00:22
Va e det för Jobb RobRoy?!
Det är ett jobb som blandar trading och kvantitativa inslag. Mycket spännande :)
Krille 87
2007-11-02, 17:26
Det är ett jobb som blandar trading och kvantitativa inslag. Mycket spännande :)
Inom vilkne marknad? Bank? Aktie? Valuta?
ftw, min kusin ska kolla efter serveringsjobb åt mig i Oslo. Ska bara fylla 20 först *cupid*
ftw, min kusin ska kolla efter serveringsjobb åt mig i Oslo. Ska bara fylla 20 först *cupid*
Jag fick jobb i nord-norge om jag ville, dom var eld och lågar, det enda man behövde skaffa va auktirisiton...eller nått sånt
intervjuen gick för övrigt sådär
Jag fick jobb i nord-norge om jag ville, dom var eld och lågar, det enda man behövde skaffa va auktirisiton...eller nått sånt
Måste vara 20 för att jobba inom restaruang i Norge. Kusinen har dessutom kontakter för lägenheter osv :) Good shit.
Är småtrött på att stå och stampa här i Partille. Flyttar gärna. Bra med dricks i Norge med.
förrutom att man inte fattar ett skit av vad som säger. Tänkte på det för det jobbet va ev på operation, när kirurgen ber om en typ tång...töööeeuuuung, "eh va?" och så dör patienten. Eller ja.
Oslo e nog sjukt kul.
Kostar att leva i Norge...
Men mja, + går man absolut.
Måste vara 20 för att jobba inom restaruang i Norge. Kusinen har dessutom kontakter för lägenheter osv :) Good shit.
Är småtrött på att stå och stampa här i Partille. Flyttar gärna. Bra med dricks i Norge med.
Är dricksen så mycket bättre att det väger upp levnadskostnaderna i Norge?
ugly_kid
2007-11-02, 19:59
gymnasial högskoleförberedande (oh god why.).. med planer att när jag är tillräckligt gammal bli brandman (åldersgräns på yrket 25, Skydd mot olyckor-utbildningen 2 år). Så att läsa något just nu känns rätt dumt. Och tills jag blir runt 23 ska jag väl hacka mig fram.
Vad har då fått det ifrån att det är 25års gräns?
jag har kompisar som jobbar som brandmän som är under 25.
Kostar att leva i Norge...
Men mja, + går man absolut.
Jo, men man jobbar mest.
Är dricksen så mycket bättre att det väger upp levnadskostnaderna i Norge?
Dricksen är inte dålig. :D Kusinen får runt 1000:-/kväll
The_RobRoy
2007-11-02, 20:34
Inom vilkne marknad? Bank? Aktie? Valuta?
OTC produkter. Olika paketerade lösningar för hedge-fonder och andra större investerare. Jag va nog tyvärr inte riktigt det dom sökte, får se var man hamnar tillslut.
Plugga IT. Verkar vara skaaaplig efterfrågan ny folk nu till och med nyutbildade...
Plugga IT. Verkar vara skaaaplig efterfrågan ny folk nu till och med nyutbildade...
Orka rekommendera IT nu, vem vet hur det ser ut om tre eller fem år. Tror iofs inte det kommer gå åt helvete men kan bli viss mättnad...
Fast. Ska man verkligen utbilda sig till något som vill få en att skjuta skallen av sig själv, bara frö att få ett välbetalt jobb? :F
The_RobRoy
2007-11-03, 00:59
Fast. Ska man verkligen utbilda sig till något som vill få en att skjuta skallen av sig själv, bara frö att få ett välbetalt jobb? :F
Nej, det är nog inte att rekomendera, sattsa på riksdagen istället, men det kan nog bli lite frustrerande för dig kanske, eftersom det lär bli 12 år till med sousse styre ;)
Nej, det är nog inte att rekomendera, sattsa på riksdagen istället, men det kan nog bli lite frustrerande för dig kanske, eftersom det lär bli 12 år till med sousse styre ;)
Det får vi verkligen inte hoppas att det blir. Går ju åt.. ja... Då. Kolla bara hur det har gått med skolan genom att läsa ditt inlägg ;)
The_RobRoy
2007-11-03, 01:07
Det får vi verkligen inte hoppas att det blir. Går ju åt.. ja... Då. Kolla bara hur det har gått med skolan genom att läsa ditt inlägg ;)
Klagar du på min meningsbyggnad :MrT:
rekommendera
satsa
Riksdagen
soussestyre
Klagar du på min meningsbyggnad :MrT:
Mer på stavningen ;)
Sedan kan jag sitta i Riksdagen även om S styr, dock inte regeringen.
rekommendera
satsa
Riksdagen
soussestyre
Mer på stavningen ;)
Vad är en sousse då? Mm... just det!
Vad är en sousse då? Mm... just det!
Sosse på kolonitiska. Fast egentligen är det inte sosse utan någonting helt annat.
The_RobRoy
2007-11-03, 01:15
rekommendera
satsa
Riksdagen
soussestyre
Mer på stavningen ;)
:)
Stavning är inte min grej, särskilt inte på internet, då jag inte bryr mig, eftersom det skulle sakta ner mitt skrivande. Tur att man klarar sig bra i skolan, fast man inte stavar så bra.
Menade att det inte blir så kul i Riksdagen om man sitter som minoritet..
Stavning är inte min grej, särskilt inte på internet, då jag inte bryr mig, eftersom det skulle sakta ner mitt skrivande. Tur att man klarar sig bra i skolan, fast man inte stavar så bra.
Varför inte? Man gör fortfarande samma arbete i princip och man kan klaga på allt.
Sosse på kolonitiska. Fast egentligen är det inte sosse utan någonting helt annat.
Då kanske RobbanRoy snackar Robbiska eller något. Touché?
Finns ju massa som pluggar tekniska utbildningar som inte kan författa en text hur mycket dom än försöker och dom klarar sig ändå. Att du klarar dig också, även om du nu skriver dåligt, är då inget konstigt ;)
http://platsbanken.ams.se/text/26/071101,150060,060905,31,0007165226.shtml
*popcorn*
The_RobRoy
2007-11-03, 01:20
Varför inte? Man gör fortfarande samma arbete i princip och man kan klaga på allt.
Hehe, jag tänkte mig att det vore roligare om man fick igenom förslag om sådant man tycker är viktigt.
Hehe, jag tänkte mig att det vore roligare om man fick igenom förslag om sådant man tycker är viktigt.
Jo, visst är det roligt.
Men å andra sidan flyr jag landet illa kvickt om vänsterblocket tar makten igen.
flenders
2007-11-03, 10:05
Gick ut skolan i somras och flyttade till Norge nästan omgående. Snabb sväng inom manpower och fick ett jobb innan jag registrerade mig i deras databas ens. Var på ett lager, fick ut cirka 21000 i månaden. Tröttnade på jobbet och hörde att Securitas sökte folk. Ansökte och fick det jobbet. Tjänar ungefär samma men nu kollar jag tv istället för att slita med kartonger. :)
Mitt tips till den arbetslösa; flytta till Norge. Du får enkelt jobb och eftersom jag inte direkt har krav så tog jag vad som helst. Kommer du hit med utbildning och erfarenhet så är det enkelt att fixa bra jobb. Det de oftast efterfrågar är fagbrev. Det är ett yrkesbevis.
Det är dyrare att bo i Norge men du tjänar mer. Väljer du att var ekonomisk så kan du spara undan mycket. Tex så kan du antingen äta kyckling för cirka 120kronor/kg eller räkor för 19kr/kg. Dessutom så har du möjlighet att storhandla när du är hemma i Sverige så att du verkligen kommer undan billigt. Tar alltid med mig kött, pasta, hygienprodukter och dylikt efter en Sverige visit.
Gick ut skolan i somras och flyttade till Norge nästan omgående. Snabb sväng inom manpower och fick ett jobb innan jag registrerade mig i deras databas ens. Var på ett lager, fick ut cirka 21000 i månaden. Tröttnade på jobbet och hörde att Securitas sökte folk. Ansökte och fick det jobbet. Tjänar ungefär samma men nu kollar jag tv istället för att slita med kartonger. :)
Mitt tips till den arbetslösa; flytta till Norge. Du får enkelt jobb och eftersom jag inte direkt har krav så tog jag vad som helst. Kommer du hit med utbildning och erfarenhet så är det enkelt att fixa bra jobb. Det de oftast efterfrågar är fagbrev. Det är ett yrkesbevis.
Det är dyrare att bo i Norge men du tjänar mer. Väljer du att var ekonomisk så kan du spara undan mycket. Tex så kan du antingen äta kyckling för cirka 120kronor/kg eller räkor för 19kr/kg. Dessutom så har du möjlighet att storhandla när du är hemma i Sverige så att du verkligen kommer undan billigt. Tar alltid med mig kött, pasta, hygienprodukter och dylikt efter en Sverige visit.
Dock vill inte alla flytta och det förstår jag. Vissa har en hel del som håller sig kvar i Sverige.
Jag vill inte vara kvar så det rä en annan femma för mig. Men jag vill jobba inom restaruang så det är ingen idé att flytta innan jag fyllt 20. Då har jag också 1½ månad på mig att fixa allt här hemma.
rememberence
2007-11-03, 12:04
Det kanske är fel tråd att fråga i, men hur stor chans har man som nyexaminerad gymnasieelev att få jobb nere i blekinge?
Denstillasittande
2007-11-03, 12:09
Det kanske är fel tråd att fråga i, men hur stor chans har man som nyexaminerad gymnasieelev att få jobb nere i blekinge?
Nyexaminerad vadå? Om du kan tänka dig lite högre upp i Kalmar finns de massvis med byggjobb där.
Thorwaldsson
2007-11-03, 12:33
Så mycket kan jag säga: Det finns en hel del här nere. Får du inget beror det på dig och inte på grund av att det är dåligt med jobb.
rememberence
2007-11-03, 12:36
Så mycket kan jag säga: Det finns en hel del här nere. Får du inget beror det på dig och inte på grund av att det är dåligt med jobb.
Okej, jag blir nyexaminerad teknikelev, med datorteknisk inriktning.
Okej, jag blir nyexaminerad teknikelev, med datorteknisk inriktning.
Sök jobb på Telenor på supporten ;)
Känner en del som gick teknik i Karlskrona som fått jobb där utan vidare. Vet dock inte om det har med deras tekniska bakgrund att göra eller för att Telenor sökte folk.
brandsoldat
2007-11-03, 14:51
Finns massa jobb här! Bara å söka runt lite. ABB vill alltid ha folk. HÖr med Flextronics å Dynapac!
jag jobbar 6-13 och har sedan hela dagen ledigt, någon som har tips på inte alltför ansträngande extraknäck, något man skulle kunna jobba med ett par timmar på eftermiddagarna? Är telemarketing något att ha? snackar om ett par tusenlappar extra i månaden.
Slartibartfast
2007-11-05, 19:01
jag jobbar 6-13 och har sedan hela dagen ledigt, någon som har tips på inte alltför ansträngande extraknäck, något man skulle kunna jobba med ett par timmar på eftermiddagarna? Är telemarketing något att ha? snackar om ett par tusenlappar extra i månaden.
Herregud, du jobbar ju redan fulltid!! Och du vill ha MER jobb!!?
Eller är det bara en dag i veckan?
Herregud, du jobbar ju redan fulltid!! Och du vill ha MER jobb!!?
Eller är det bara en dag i veckan?
han vill väl ha pengar, jag har 2st heltidsjobb. Hur ska man annars överleva i dagen samhälle.
Jesper: Taxi är det perfekta extraknäcket, beroende på hur stor stad du bor i iofs. Vardagarna kan ge mycket i en större stad med många resenärer, sen så har du helgnätterna när man drar in 2-3000 per kväll.
Slartibartfast
2007-11-05, 19:29
han vill väl ha pengar, jag har 2st heltidsjobb. Hur ska man annars överleva i dagen samhälle.
Detdär övergår min fattningsförmåga fullständigt. Jag skämtar inte.
Varför flyttar ni inte? Eller gillar ni att jobba?
Ja, jag jobbar nästan all min vakna tid, varför sitta hemma och glo in i väggen när man kan sitta på jobbet och göra nästan samma sak fast få betalt för det?
jag sparar mkt pengar. Sliter gärna 10 år till för att få en fin ekonomi. Sparar runt 5k i månaden nu i diverse fonder osv och vill spara lite till. Blir en fin slant när jag är 30.
Slartibartfast
2007-11-05, 21:40
jag sparar mkt pengar. Sliter gärna 10 år till för att få en fin ekonomi. Sparar runt 5k i månaden nu i diverse fonder osv och vill spara lite till. Blir en fin slant när jag är 30.
Och om skulle få cancer och dö om fem år? Skulle det vara värt det ändå?
Slartibartfast
2007-11-05, 21:44
Damn, de ringde från en potentiell arbetsplats på fredagskvällen, men jag brydde mig inte i att kolla upp det missade samtalet då det inte var nån av kontaktpersonerna jag hade från arbetsintervjun. Tänkte att det säkert är en telefonförsäljare. Typiskt mig. Blir att ringa imorgon förmiddag och höra vad de ville.
"Nä, tyvärr, då du inte svarade i telefon så gick platsen till nån annan" :D
Damn, de ringde från en potentiell arbetsplats på fredagskvällen, men jag brydde mig inte i att kolla upp det missade samtalet då det inte var nån av kontaktpersonerna jag hade från arbetsintervjun. Tänkte att det säkert är en telefonförsäljare. Typiskt mig. Blir att ringa imorgon förmiddag och höra vad de ville.
"Nä, tyvärr, då du inte svarade i telefon så gick platsen till nån annan" :D
Ringer dom på en fredagskväll måste dom vara angelägna. Säg att du tar tjänsten om du får betalt för en heltidstjänst men bara behöver jobba deltid!
Pudzianovski
2007-11-05, 21:53
Fan Slarti, du har verkligen växt i mina ögon på sistone. :D
Slartibartfast
2007-11-05, 21:55
Ringer dom på en fredagskväll måste dom vara angelägna. Säg att du tar tjänsten om du får betalt för en heltidstjänst men bara behöver jobba deltid!
Ja, det var tidpunkten för det missade samtalet som gjorde att jag inte tog notis om det. Det var inte sent på kvällen, utan kring halv sextiden, men ändå rejält utanför kontorstid. Om dom vore angelägna så skulle dom ha ringt igen idag, måndag, på en vettig tid, eller skickat ett mail (dom har hittills kontaktat mig via mail).
En snubbe som var väldigt angelägen att anställa mig ringde två gånger inom loppet av en halvtimme. :D Men det jobbet var bara skit.
Slartibartfast
2007-11-05, 21:57
Fan Slarti, du har verkligen växt i mina ögon på sistone. :D
Jag tänkte precis börja roida över sarkasmen i ditt inlägg och förolämpa din släkt. Men så slog det mig att du var allvarlig. :D
Vi är samma skrot och korn, du och jag. *cupid* Vi vet vad som är viktigt i livet.
Ja, det var tidpunkten för det missade samtalet som gjorde att jag inte tog notis om det. Det var inte sent på kvällen, utan kring halv sextiden, men ändå rejält utanför kontorstid. Om dom vore angelägna så skulle dom ha ringt igen idag, måndag, på en vettig tid, eller skickat ett mail (dom har hittills kontaktat mig via mail).
En snubbe som var väldigt angelägen att anställa mig ringde två gånger inom loppet av en halvtimme. :D Men det jobbet var bara skit.
Viktig fråga, skickade du med kort i ansökan? :D Svara ärligt nu!
Slartibartfast
2007-11-05, 21:58
Viktig fråga, skickade du med kort i ansökan? :D Svara ärligt nu!
Japp!
De vill säkert ha mig som koncernens ansikte utåt. :D
Om det är någon som har bakgrund i el från gymnasiet eller allmän kundserviceerfarenhet eller dylikt och känner för att flytta till England och tjäna 17.000 pund om året kan dom alltid höra av sig förresten. Placering i Durham, nordöstra England.
Om det är någon som har bakgrund i el från gymnasiet eller allmän kundserviceerfarenhet eller dylikt och känner för att flytta till England och tjäna 17.000 pund om året kan dom alltid höra av sig förresten. Placering i Durham, nordöstra England.
hehe. Snackade med med en tjej i helgen. Hon skulle jobba ett halv år i england men blev kvar i fem år.
Slartibartfast
2007-11-05, 22:44
hehe. Snackade med med en tjej i helgen. Hon skulle jobba ett halv år i england men blev kvar i fem år.
Hon märkte att hon var tre poäng hetare än alla engelska brudar, och i sverige bara en i mängden?
Det händer med säkerligen hälften av alla som åker utomlands skulle jag tro. Själv var det planerat ett halvårs vistelse. Fyra år nu i januari..gah.
Hon märkte att hon var tre poäng hetare än alla engelska brudar, och i sverige bara en i mängden?
Jag har en teori, eller snarare empiriska studier på många nivåer.
Snygga svenska tjejer tenderar att stanna i Sverige, dom åker fan inte utomlands iaf. Det verkar vara medikokra (enligt svenska standarder) tjejer som åker, för alla snygga har antagligen pojkvänner dom inte vill lämna. Nån skit är det iaf för dom verkar helt enkelt inte komma över i någon stor utsträckning.
Jag har träffat cirka 40-50 svenska tjejer här i Newcastle av vilka kanske möjligtvis 2 har varit riktiga heta. Den ration är lägre än vad den hade varit i Sverige.
Nu vill jag inte ha någon diskussion om varför jag är i England och min eventuella snygghet :D
Och om skulle få cancer och dö om fem år? Skulle det vara värt det ändå?
ja då kanske ja skulle önskat att jag levt livet med min städlön. Men skulle jag inte dö i cancer så skulle jag nog verkligen ångra att jag inte sparade ihop till ett friare liv.
Nu vill jag inte ha någon diskussion om varför jag är i England och min eventuella snygghet :D
Sant, onödigt att diskutera när det är glasklart varför du är där ;)
Slartibartfast
2007-11-21, 12:55
Faen också. Arbetssökandet går tröööögt. Skulle helst vilja jobba på ett stort företag som controller eller nåt annat soft. Börja lågt och arbeta sig upp. Det enda som jag inte kan tänka mig är försäljning i olika former. Ingen vill ha en nyutexaminerad ekonom utan erfarenhet.
Nu annonseras det ut om två kundrådgivartjänster på bank, och jag har tidigare dissat sådana tjänster direkt, för lönen är minst 500 € lägre än inom industrin och arbetsuppgifterna suger (har bekanta som jobbar med detta och de har varnat mig).
Men kanske man borde söka ändå?
Grejen är att när det väl dyker upp en tjänst inom industrin som jag faktiskt vill ha, så är min bankerfarenhet värd lika mycket som min övriga arbetserfarenhet, alltså knappt nånting alls.
Råd?
Du kan väl sluta om du vantrivs/hittar något bättre. So go for it, tycker jag.
Slartibartfast
2007-11-21, 13:10
Du kan väl sluta om du vantrivs/hittar något bättre. So go for it, tycker jag.
Kan man väl inte? Man kan ju inte börja på ett jobb och sluta två månader senare för att man inte gillar det? Hur skulle det se ut?
"Varför slutade du på ditt tidigare arbete?"
"Det sög och lönen var skit"
:MrT:
Kan man väl inte? Man kan ju inte börja på ett jobb och sluta två månader senare för att man inte gillar det? Hur skulle det se ut?
Okej, ta jobbet och jobba tills du hittar bättre. Eller så kan du stämpla lite till om du har några dagar kvar.
tntballe
2007-11-21, 13:16
Varför skulle man inte kunna göra så? Att ha gjort så på flera jobb kan nog ses som konstigt, men inte vid 1 tillfälle.
Man ska inte känna sig tvingad att jobba länge bara för att det ska se bättre ut.
Wayfaerer
2007-11-21, 16:20
Faen också. Arbetssökandet går tröööögt. Skulle helst vilja jobba på ett stort företag som controller eller nåt annat soft. Börja lågt och arbeta sig upp. Det enda som jag inte kan tänka mig är försäljning i olika former. Ingen vill ha en nyutexaminerad ekonom utan erfarenhet.
Nu annonseras det ut om två kundrådgivartjänster på bank, och jag har tidigare dissat sådana tjänster direkt, för lönen är minst 500 € lägre än inom industrin och arbetsuppgifterna suger (har bekanta som jobbar med detta och de har varnat mig).
Men kanske man borde söka ändå?
Grejen är att när det väl dyker upp en tjänst inom industrin som jag faktiskt vill ha, så är min bankerfarenhet värd lika mycket som min övriga arbetserfarenhet, alltså knappt nånting alls.
Råd?
Sök via bemanningsföretag om du inte redan gör det. Många tjänster inom industrin (beror på vilken industri iofs) hyrs in som konsulter åtminstone inledningsvis. Har du råd att inte jobba tycker jag att du ska vara ganska kräsen, det råder trots allt högkonjunktur och det finns många jobb därute. Inte alltid lätt att göra snabba "sidledes" förflyttningar inom stora företag. Å andra sidan kanske du upptäcker att de oönskade tjänsterna, läs kundrådgivare, trots allt är bra jobb även fast du inte tänkte det från början.
Slartibartfast
2007-12-21, 11:26
YES! Min kontakt inom arbetslivet ringde just och sa att jag får jobb på regionens största företag som project controller! Börjar 7.1. Lönen blir dessutom mycket bättre än jag vågat hoppas på! TJOHOO!! :hbang: Vilken julklapp!
Jag vågar inte berätta åt alla ännu, då jag inte ännu skrivit under kontraktet. Men åt kolo kan man berätta. :)
Hur ska det gå med träningen nu då slarti? Kommer du bli ännu en smalfet kontors-stekare?
Slartibartfast
2007-12-21, 11:47
Congrats Slarti! Wtg!
Thanks, dude!
Jag är skitnervös för hur det ska gå, dock. Jag fick ju jobbet för att min polare fixade in mig, och jag är lite rädd att jag blir islängd i djupa änden utan simring direkt. Jag kan ju inget om nånting! :em: Och då får min polare skit för att han rekommenderat mig till tjänsten. Jag kommer och gömmer mig hos dig i Newcastle sen! :D
Det är ett ett år långt moderskapsvikariat förövrigt.
Slartibartfast
2007-12-21, 11:50
Hur ska det gå med träningen nu då slarti? Kommer du bli ännu en smalfet kontors-stekare?
Vi får se. Om jag har någoslunda vettiga arbetstider så borde det inte gå ut över träningen. Dessutom får vi fet rabatt till finlands bästa och största gym här i Vasa. Så jag kanske blir gym-stekare istället för skitig SL-byggare som jag är nu ;)
Granatgiraffen
2007-12-21, 11:50
Thanks, dude!
Jag är skitnervös för hur det ska gå, dock. Jag fick ju jobbet för att min polare fixade in mig, och jag är lite rädd att jag blir islängd i djupa änden utan simring direkt. Jag kan ju inget om nånting! :em: Och då får min polare skit för att han rekommenderat mig till tjänsten. Jag kommer och gömmer mig hos dig i Newcastle sen! :D
Det är ett ett år långt moderskapsvikariat förövrigt.
Klart det kommer att bli tungt i början. Räkna med långa kvällar (Precis sånt som du gillar).
Annars är det ju perfekt för dig. Få en fot in i yrket plus att om det suger så kan du testa något nytt om ett år.
Pudzianovski
2007-12-21, 11:55
YES! Min kontakt inom arbetslivet ringde just och sa att jag får jobb på regionens största företag som project controller! Börjar 7.1. Lönen blir dessutom mycket bättre än jag vågat hoppas på! TJOHOO!! :hbang: Vilken julklapp!
Jag vågar inte berätta åt alla ännu, då jag inte ännu skrivit under kontraktet. Men åt kolo kan man berätta. :)
WTF? Svikare ! ;)
Grattis :thumbup:
Vi får se. Om jag har någoslunda vettiga arbetstider så borde det inte gå ut över träningen. Dessutom får vi fet rabatt till finlands bästa och största gym här i Vasa. Så jag kanske blir gym-stekare istället för skitig SL-byggare som jag är nu ;)
Grattis mannen!*flex*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.