Logga in

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp med min kost

Roobinw90
2007-10-04, 17:13
Tja alla,, jag har lite problem med vad ja ska äta, jag har börjat styrke träna sen en månad tbx. Min kompis säger ja måste äta så j**vla mkt men jag börjar se att jag går upp mest i fett ska jag de lr? Visst jag har får muskler med min trivs inte med fettet, visst har varit trådsmal innan så det kanske är konstigt att se sig förändras. :Virro

Pump IT *flex*

Nimille
2007-10-04, 17:15
Hur mycket väger du nu och hur mycket har du gått upp i vikt sen du började träna?
Att gå upp för snabbt är onödigt du kommer öka ändå, satsa på runt 1-2kg/månad.
Men du får räkna med lite fett om du vill ha muskler.

Roobinw90
2007-10-04, 17:25
Nu väger jag cirka 75 kilo. För 1 och en halv månad sen vägde jag ungefär 71 kilo, bra eller dåligt? :D :Virro

Eddie Vedder
2007-10-04, 17:29
Det är ju en ganska snabb viktuppgång, allt är förstås inte fett men ändå en rätt stor viktuppgång.

Trivs du inte så är det ju bara att ta det lugnare. Har du en polare som säger att du måste äta mycket ska du ju inte tolka det som att inget händer om du inte tokfrossar i dig mat 24/7.
Du behöver äta mer än du förbrukar men det behöver inte vara så jättemycket för det. Har man ett kcalbehov på 2000kcal räcker det ju gott och väl med kanske 2400-2500kcal om dagen för en bra viktuppgång, och det är ju inte särskilt mycket.

Så man ska helt enkelt överstiga sitt behov, behovet i sig varierar ju oerhört mellan individer.

Roobinw90
2007-10-04, 17:34
heh yeees men jag vet inte rkt vad mitt kcalbehov ligger på :/.. men ska helt klart ändra kosten lite grann :thumbup:

Nimille
2007-10-04, 17:36
heh yeees men jag vet inte rkt vad mitt kcalbehov ligger på :/.. men ska helt klart ändra kosten lite grann :thumbup:
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Roobinw90
2007-10-04, 17:40
ahha okej min matte är ju inte på topp men ska försöka :thumbup:

jojjep91
2007-10-04, 20:12
Jag tror inte du gått upp så mkt, prova väg dej på morronen, du har bara vägt dej på dagen ju.

Jag kan pendla 3-4 kg på en dag.

Roobinw90
2007-10-04, 20:24
OKay Biffen :thumbup:

Pump IT *flex*

jojjep91
2007-10-04, 20:49
pfft, jag är ingen biff bara för att jag är 31 runt armarna med låg fett % ! *mini*

vill du se på biff? specca mr.olympia *flex*

Eddie Vedder
2007-10-08, 15:38
Måste fråga dej en fråga kanske en dum fråga men vill så gärna veta xD..
hörde att du var duktigt med att veta vad man ska äta/hur mkt. Så nu har ja en fråga om det här räcker att äta på en dag:

Vid halv 12 tiden: frukost: 3 mörka mackor med 2ägg "gick upp vid 11"

Efter träning: En liter röd mjölk , en banan, en stor tallrik fullkorns spaghetti

"Lite godis"

Vid 6: tiden: 2 bitar kassler, 1 korv , med stekt potatis,,

vid 9: tiden en makrills burk med 3 mörka mackor..

vid 10: en banan

mer mat lr midre mat? får ja i mej tillräckligt me protoiner?

Jag citerar frågan du ställde till mig i min journal och svarar här i din tråd istället. Risk för att du aldrig hittar svaret bland allt spam annars.:D

Maten är bra, inget snack om det. Som i så många andra fall är det frukt och grönt som kan tänkas saknas så att t.ex. lägga in någon portion broccoli, käka lite paprika, något äpple. Någon banan käkar du ju redan och det är bra. Komplettera sedan med lite grönsaker och t.ex. ett äpple kanske.
Det skulle göra kosten betydligt mer varierad och skulle dessutom "piffa upp" lite.:)

Mängden kan jag inte avgöra, inte heller hur mycket du behöver. Jag har ingen aning om hur mycket energi "lite godis" innehåller, inte heller "2 bitar kassler", "3 mörka mackor" eller "en stor tallrik fullkornsspaghetti" o.s.v. Vad du tycker är mycket och hur pass stor "en bit" eller "en portion" är instämmer troligtvis inte med min uppfattning o.s.v.

Så det går aldrig att direkt avgöra hur mycket någon äter såvida inte vikten på dom enskilda livsmedlen anges. Sedan har du redan fått Harris&Benedict-ekvationen till hjälp av Nimille för att försöka uppskatta ditt energibehov. Du är ju trots allt född 1990 så plus och minus och multiplikation lär du ha lärt dig.;)

Men som sagt, kosten är bra. Alla tiders! Sedan får du helt enkelt äta på det viset ett tag och se efter åt vilket håll vågen pekar. Går din utveckling åt rätt håll träningsmässigt samt att vågen och spegelbilden visar önskat resultat så kär på, annars får du göra lite småändringar här och där.

Lycka till!:thumbup:

Roobinw90
2007-10-08, 18:52
aoo okej thx Eddie :thumbup: