Visa fullständig version : Hur mkt av kalorierna försvinner?
jojjep91
2007-10-03, 21:15
För att få i mig lite extra snabba kalorier brukar jag dricka tex Juice.
1l juice 5,50kr - Hemköp = 550kcal.
Räknas dem kalorierna med? elr hur mkt försvinner i urinet och avföringen?
kom ihåg att Eddie vedder svarade på nån sån här fråga från mej innan men hittar fan inte de svaret.
som sagt, är detta isf en bra kalori källa?
Skulle man kunna gå upp i vikt genom att bara dricka tex, juice, saft o sånt om de innehåller mkt kalorier?
Eddie Vedder
2007-10-03, 21:24
För att få i mig lite extra snabba kalorier brukar jag dricka tex Juice.
1l juice 5,50kr - Hemköp = 550kcal.
Räknas dem kalorierna med? elr hur mkt försvinner i urinet och avföringen?
kom ihåg att Eddie vedder svarade på nån sån här fråga från mej innan men hittar fan inte de svaret.
som sagt, är detta isf en bra kalori källa?
Skulle man kunna gå upp i vikt genom att bara dricka tex, juice, saft o sånt om de innehåller mkt kalorier?
Jag tror den förra frågan gällde om sojaprotein absorberas eller bara lämnar kroppen via faeces (d.v.s. om du skiter ut det:D). Och så är det ju inte, och så är det definitivt inte med kcal från juice eller annan energigivande dryck heller.
Att lägga till etra energi i form av saft kanske inte är det bästa men självklart kan du ta et glas saft om du tycker om det.:) Ett glas saft, ett glas apelsinjuice och ett glas mjölk om dagen så har du ju redan där lite extra kcal.:) Som med ALLT är det mängden som avgör. Bra kost bör vara basen, vill du dricka kcal är olika mjölkvarianter troligtivs att föredra (både vanlig komjölk och vegetariska varianter), juice kan du dricka även det men sedan mindre av saft och läsk.
En hel liter låter dock i överkant.
En hel liter låter dock i överkant.
Får man fråga varför? Dricker själv en liter juice om dan då det är ett bekvämt sätt att få i sig kalorier. Utöver att det bara är en massa fruktos med allt vad det innebär, finns det några övriga downsides?
Eddie Vedder
2007-10-03, 21:35
Utöver att det bara är en massa fruktos med allt vad det innebär, finns det några övriga downsides?
Nej.
Att låta 550kcal om dagen enbart komma från juice tycker jag helt enkelt låter lite väl magstarkt, men det är ju bara vad jag tycker. Det är ju trots allt 550kcal från rena sockerarter.
Lite väl stor risk för att fruktosmätta levern om man dricker så pass mycket juice?
Eddie Vedder
2007-10-04, 08:07
Lite väl stor risk för att fruktosmätta levern om man dricker så pass mycket juice?
Det beror på hur man fördelar drickandet också. En liter rätt uppochner är nog inte så klokt. Men tar man ett glas då och då under dagen så hinner ju fruktosen oxidera mellan varven.
Så det är svårt att säga, men självklart är risken större om man dricker en liter juice än om man inte gör det.
Doctor Snuggles
2007-10-04, 08:34
Fruktosen kan glyceras också. Fast har inte hittat några konkreta uppgifter på i stor utsträckning detta sker vid just fruktjuicer (till skillnad från ren fruktos som används som tillskott i diverse processerade matprodukter, vilket är rent utav hälsovådligt).
YAY! Färskpressad apelsinjuice är riktigt redigt gott! Tror nog jag kan dryfta mig till att säga att jag trycker i mig ungefär 0,5-0,7l om dan. Gott är det!
Sparrisen
2007-10-04, 11:05
Alla kcal räknas :) Själv fyller jag ut med cola och burn för tillfället. Har övergett ALLT vad light heter.
machine gun
2007-10-04, 14:21
Att låta 550kcal om dagen enbart komma från juice tycker jag helt enkelt låter lite väl magstarkt, men det är ju bara vad jag tycker. Det är ju trots allt 550kcal från rena sockerarter.
Det beror ju på hur högt energiintag man ligger på också. Ligger man på sådär 2000 kcal/dag är det kanske inte så lämpligt, men ligger man på t.ex. 4000 kcal/dag och resten utgörs av bra mat, så ser jag inga som helst problem med det.
jojjep91
2007-10-04, 15:36
Nej.
För att komma in lite närmare på saken, så kan jag säga att jag oftast tar det efter träning, då kolhydrater är bra i samband med en protein bar.
:) men som sagt, använder juice i sista hand. Om det är typ akut. För vill helst inte slänga i mig olja precis. Men proteinbaren innehåller ca 29,5 g kolisar + 17,5 g protein, så. Men bruka dricka juice ändå :)
jojjep91
2007-10-04, 15:39
Det beror ju på hur högt energiintag man ligger på också. Ligger man på sådär 2000 kcal/dag är det kanske inte så lämpligt, men ligger man på t.ex. 4000 kcal/dag och resten utgörs av bra mat, så ser jag inga som helst problem med det.
+1
jag tycker jag har haft svårt för att gå upp i vikt så försökte "fuska" och försöka dricka i mej det sista.
Det beror på hur man fördelar drickandet också. En liter rätt uppochner är nog inte så klokt. Men tar man ett glas då och då under dagen så hinner ju fruktosen oxidera mellan varven.
Så det är svårt att säga, men självklart är risken större om man dricker en liter juice än om man inte gör det.
Du råkar inte veta genom vilka mekanismer som fruktos utövar sina negativa effekter (hypertriglyceridemi och hyperuricemi t.ex.)?
För att komma in lite närmare på saken, så kan jag säga att jag oftast tar det efter träning, då kolhydrater är bra i samband med en protein bar.
:) men som sagt, använder juice i sista hand. Om det är typ akut. För vill helst inte slänga i mig olja precis. Men proteinbaren innehåller ca 29,5 g kolisar + 17,5 g protein, så. Men bruka dricka juice ändå :)
Man tänker framförallt på snabba kolhydrater, juice är ju mestadels fruktos. Det kan inte ens lagras i musklerna :(
Eddie Vedder
2007-10-04, 17:08
Du råkar inte veta genom vilka mekanismer som fruktos utövar sina negativa effekter (hypertriglyceridemi och hyperuricemi t.ex.)?
Att fruktos har en större benägenhet att omvandlas till triglycerider känner jag till ja. Menar du alltså att det är helt oväsentligt om man dricker sitt första glas klockan 7 på morgonen, ett till lunch, ett innan träningen och ett innan man går och lägger sig t.ex.? Och fördelar litern så jämfört med att halsa en liter rakt uppochner?
Hyperuricemi känner jag inte till så det får du gärna gå in djupare på.
Jag kan, jag kan ( hoppar upp och ned i stolen och viftar med handen ):D
hyperuricemi = förhöjda koncentrationer av urinsyra. Urinsyra bildas ur kvävebaserna purin. Purin finns alltså i livsmedel med hög naturlig halt DNA. Läs Främst animaliska livsmedel.
Hur man kan få fruktosen att koppla samman med urinsyra är bortom mina kunskaper.
jojjep91
2007-10-04, 18:59
Man tänker framförallt på snabba kolhydrater, juice är ju mestadels fruktos. Det kan inte ens lagras i musklerna :(
aah! vet, tänkte på de innan, skulle fråga det.
Men tur är att jag också äter sockerbitar efter träningen :D
är det bara vanligt druvsocker ( glukos ) som kan lagras i musklerna?
Eddie Vedder
2007-10-04, 19:02
Men tur är att jag också äter sockerbitar efter träningen :D
Vanligt socker är till hälften fruktos.;)
är det bara vanligt druvsocker ( glukos ) som kan lagras i musklerna?
Ja fast det innebär ju inte att du behöver få i dig det som ren glukos. Dom digererbara kolhydraterna i kosten kommer så småningom spjälkas och absorberas som glukos. Så skippa för guds skull inte potatis och havregryn och byt ut mot dextrosol.:D
jojjep91
2007-10-04, 19:10
Vad jag hört så finns det väl massor av tillsatt socker i juice?
så glukos finns väl också. Så de borde ändå va bra med juice efter träning med.
Bara det inte är 100% fruktjuice.
jojjep91
2007-10-04, 19:12
Vanligt socker är till hälften fruktos.;)
jasså *mini* okej.
Ja fast det innebär ju inte att du behöver få i dig det som ren glukos. Dom digererbara kolhydraterna i kosten kommer så småningom spjälkas och absorberas som glukos. Så skippa för guds skull inte potatis och havregryn och byt ut mot dextrosol.:D
hehe vet, konstigt ändå de där att kroppen gör om allt till socker.
Typ man kollar på en krov. Om kroppen inte har fått i sig vanliga kolhydrater så blir korven glukos :D
coolt! *flex*
zeusden1
2007-10-04, 19:13
Är det bra att blanda i strösocker i sin vanliga protein drink efter passet?
King Grub
2007-10-04, 19:14
Vad jag hört så finns det väl massor av tillsatt socker i juice?
Du har hört fel. Juice är ett skyddat namn, och högst 15 g socker per liter får tillsättas, om man fortfarande vill kunna kalla sin produkt fruktjuice.
King Grub
Är det bra att blanda i strösocker i sin vanliga protein drink efter passet?
Bättre med maltodextrin el druvsocker.
Shakemynuts
Det är väl ganska dåligt ph-värde i juice va? Inte pra för magen. Magsår kanske?
jojjep91
2007-10-04, 19:16
Du har hört fel. Juice är ett skyddat namn, och högst 15 g socker per liter får tillsättas, om man fortfarande vill kunna kalla sin produkt fruktjuice.
ahh okej. :(
jojjep91
2007-10-04, 19:18
Bättre med maltodextrin el druvsocker.
varför?
går dextro också bra?
King Grub
2007-10-04, 19:19
varför?
Motfråga - finns det något som får dig att tro att 50% fruktos skulle vara bättre, eller ens bra? Styrketräning förbrukar inte leverglykogen i nämnvärd utsträckning.
"Dextro" är druvsocker.
jojjep91
2007-10-04, 19:31
Motfråga - finns det något som får dig att tro att 50% fruktos skulle vara bättre, eller ens bra? Styrketräning förbrukar inte leverglykogen i nämnvärd utsträckning.
Eddie skrev ju ffs att druvsocker är till hälften fruktos lol.
aff Oj, nej självklart inte, jag är bara trött tror jag.
"Dextro" är druvsocker
Aha okej hahah. Fyfan va dryg jag är just nu, elr alltid varit.
King Grub
2007-10-04, 19:33
Eddie skrev ju ffs att druvsocker är till hälften fruktos lol.
Nä. Läs om, läs rätt.
jojjep91
2007-10-04, 19:34
Nä. Läs om, läs rätt.
aff oj menar strösocker, nu skrev jag både i nattmössan, och läste fel.
fyfan asså. Ni borde banna mej.
fyfan asså. Ni borde banna mej.
ah, äntligen kläcker han ur sig nåt vettigt!:D
Det är väl ganska dåligt ph-värde i juice va? Inte pra för magen. Magsår kanske?
Magsår får man av bakterier (Helicobacter pylori), men surt är det ju. Cola är dock värre.
Hur man kan få fruktosen att koppla samman med urinsyra är bortom mina kunskaper.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2555870&postcount=59
Det finns en koppling. Visste jag inte.
Att fruktos har en större benägenhet att omvandlas till triglycerider känner jag till ja. Menar du alltså att det är helt oväsentligt om man dricker sitt första glas klockan 7 på morgonen, ett till lunch, ett innan träningen och ett innan man går och lägger sig t.ex.? Och fördelar litern så jämfört med att halsa en liter rakt uppochner?
Hyperuricemi känner jag inte till så det får du gärna gå in djupare på.
Inte bara att omvandlas, men även inducera lipogenes (jag vet inte genom vilken mekanism).
Jag menade inte det, det är bara ett av alternativen; utövar fruktos sina negativa effekter oavsett metabolism, eller endast om det inte oxideras? I det senare fallet vore alltså en uppdelning inte vara nån fara, medan en liter vid ett enda tillfälle skulle ge upphov till bieffekter ;)
Som Sverker sa, hyperuricemi är förhöjda nivåer av urinsyra vilket leder till gikt. Enligt artikeln som Sverker länkade (tack!) finns det tydligen också kopplingar till allmän CV-(o)hälsa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.