handdator

Visa fullständig version : Att få kramas eller inte?

Handcuff
2007-10-03, 16:56
Att få kramas eller att inte få kramas...är det frågan?

http://www.expressen.se/nyheter/1.865545/skar-av-sig-orat
http://www.expressen.se/nyheter/1.864535/anhoriga-demonstrerade-for-att-krama-kriminella
http://www.expressen.se/nyheter/1.863563/hur-kan-kramar-bli-till-en-risk
http://www.aftonbladet.se/orebro/article925795.ab

Intagna på säkerhetsavdelningen på Kumla är ledsna för att de inte får kramas (med anhöriga. varandra får dom krama :)) under de veckovisa 2 timmarsbesöken. Det som dom verkar glömma bort är att det finns en anledning till att de hamnat på en avdelning med fler restriktioner. På en "normalavdelning" har du möjlighet till obevakde besök och på vissa anstalter finns även övernattningslägenheter där intagna får bo med sin familj.

Missköter du dig inne på anstalten (rymmer, hotar, missbrukar narkotika eller stökar) så riskerar du att förflyttas till en avdelning med ett snäpp högre säkerhet. Sköter du dig har du möjlighet att vandra åt andra hållet. Dvs. till en öppnare form av anstaltsvistelse. Till och med frigång (du har ett vanligt arbete utanför anstalten under dagen men sover på anstalten) är vanligt bland "motiverade" intagna.

Ett ganska naturligt system med andra ord. Så om man vill få en chans till att återanpassa sig eller bara ha en bra tid på kåken - sköt dig. Gillar du istället att droga, bråka med vårdare, misshandla medfångar, rymma eller leka upplopp - gråt inte sedan när du förlorar lite förmåner, och viktigaste av allt = vill du kramas? Se då till att du sköter dig :thumbup:

Nitrometan
2007-10-03, 17:04
Vissa våldsbrottslingar hamnar direkt på de hårdbevakade avdelningarna med alla restriktioner. Kriminalvården vågar inte chansa med att sätta dem på en "lättare anstalt" först.

Men det finns ju anledningar till att de sitter där. De är ju inte inspärrade utan anledning.

Handcuff
2007-10-03, 17:08
Vissa våldsbrottslingar hamnar direkt på de hårdbevakade avdelningarna med alla restriktioner. Kriminalvården vågar inte chansa med att sätta dem på en "lättare anstalt" först.

Men det finns ju anledningar till att de sitter där. De är ju inte inspärrade utan anledning.

Det görs alltid en sk. riskbedömning innan placering, många faktorer som det hänsyn till. Blanda inte ihop häkte med anstalt och dess restriktioner. Att hamna på en säkerhetsavdelning är inget som sker utan vidare.

Sköter du dig så kommer du att hamna på en lättare avdelning, finns mycket begränsat antal säkerhetsplatser.

hahavaffan
2007-10-03, 17:14
Är dom ledsna? :( Shit vad synd om dom, de har ju aldrig gjort någonting dumt. :(

kharon
Jag tror att en kram gör mer gott, än vad ett förbud ger. Jag antar att det är ett sätt att "tvinga" fångarna till att vara snälla; "var snäll så får du kramas, var dum så förbjuder vi dig att kramas."

Såklart har fångarna gjort saker för att de ska sitta där, men inte ska vi beröva dom på något så mänskligt som en kram.

Kramis till alla interner som läser detta! :thumbup:

(har man internet på fängelser?)

Nitrometan
Att hamna på en säkerhetsavdelning är inget som sker utan vidare.
Observera att jag sa "vissa våldsbrottslingar". Jag påstod inte att det var vanligt. Jag sa också att det fanns anledning till det.

Jag tänkte på att det förekommer att en del som har utfört t.ex. väpnade rån, mord, kidnappningar och liknande hamnar direkt på rejält låsta avdelningar.

Handcuff
2007-10-03, 17:17
Orsaken till at de inte får kramas på besöken (läs kroppskontakt) är för att förhindra det vanligaste sättet (tillsammans med att personal smugglar in)att få in narkotika och annat skit på anstalterna. Givetvis inte för att förhindra kramar.....

Herr Oberst
2007-10-03, 17:26
Tänk på mördarnas offers anhöriga. De kommer aldrig nånsin få krama sina nära och kära mer.
Låt de intagna skära av sig alla sina öron, jag bryr mig inte ett skit.

Alla anhöriga som är på bild från dessa demonstrationer ser ut att vara invandrare, ändå är dem förvånade över reglerna här i Sverige. Är det slappare i deras hemländer då? Knappast....!

"Sebastians tvååriga dotter får röra sig fritt i rummet. Men inte de vuxna.
– Om hon slår sig på min sida av bordet och ropar på pappa så får han inte komma och trösta, säger hon."

Nämen ojdå. Det är ju inte klokt, och inte heller får pappa vara med i hemmet och se sin dotter växa upp. Det verkar ju vara som rena fängelset för de stackars mördarna.

"– Det är de anhöriga som får lida för brotten som de här personerna är dömda för."

Ja för inte är det offrena som får lida. Det är aldrig synd om dem. Gnälla under rättegångarna är de enda dem duger till. Och skadestånd ska dem ha också, som skattebetalarna iofs står för...Men ändå. Taskigt är det.

"– Han har en mor som är cancersjuk. De här reglerna har gjort att det inte går att få en kontakt som fungerar. "

Ja det är fanimig reglernas fel. Internen har ju då rakt inget ansvar i det hela.

Jag lider verkligen med Tony Olsson.

Nitrometan
2007-10-03, 17:34
Precis, herr oberst, jävla regler. Varför ska de låsa in mördarna överhuvudtaget?

Stackars fångarna...

Det kunde de ha tänkt på lite tidigare.

Eller som amerikanerna säger "if you can't do the time - don't do the crime".

kharon
2007-10-03, 17:39
Orsaken till at de inte får kramas på besöken (läs kroppskontakt) är för att förhindra det vanligaste sättet (tillsammans med att personal smugglar in)att få in narkotika och annat skit på anstalterna. Givetvis inte för att förhindra kramar.....

Ok, erkänner att jag inte läste artiklarna. :em:

Det måste väl finnas bättre sätt att se till att ingen smugglar in knark än att förbjuda kroppskontakt (kramar) mellan interner och besökare? Fast enklast är det väl att smälla upp en glasruta mellan dom.

Handcuff
2007-10-03, 17:42
Ok, erkänner att jag inte läste artiklarna. :em:

Det måste väl finnas bättre sätt att se till att ingen smugglar in knark än att förbjuda kroppskontakt (kramar) mellan interner och besökare? Fast enklast är det väl att smälla upp en glasruta mellan dom.

Om man inte beter sig som en idiot inne på fängelset så har man (som jag nämt tidigare) möjlighet att ha permissioner (vars frekvens ökar med tiden upp till 3 dagar hemma?), frigång mån-fre, obevakade besök eventuellt i sk. besökslägenhet osv.

Men visst beter man sig som idiot så slipper man ju dessa förmåner.....

Dumleman
2007-10-03, 18:26
Mycket bra initiativ! Snacka om avskräckande, var hård mot de hårda. Detta borde helt logiskt leda till att alla blivande brottslingar avskräcks och jag uppskattar att år 2010 har vi utrotat brottsligheten i Sverige och det är helt lugnt i fängelserna!

Handcuff
2007-10-03, 18:36
Mycket bra initiativ! Snacka om avskräckande, var hård mot de hårda. Detta borde helt logiskt leda till att alla blivande brottslingar avskräcks och jag uppskattar att år 2010 har vi utrotat brottsligheten i Sverige och det är helt lugnt i fängelserna!

Igår förstod du inte det jag skrev och gjorde en kass/felaktig tolkning. Idag fattar du återigen inte vad tråden handlar om. Har du ens läst föregående poster? Eller är det en medveten strategi att göra dig dum och försöka skapa debatt :confused:

Timme
2007-10-03, 18:45
Jag brukar tvångskrama mina klasskamrater (3st idag). Är jag en ond människa?
:confused:

Hades
2007-10-03, 18:50

Ser framför mig Meatloaf-scenen ur Fight Club. Ja, du är ond.

;)

Nitrometan
2007-10-03, 19:01
En ond panda är vad du är.

Timme
2007-10-03, 19:04
Ser framför mig Meatloaf-scenen ur Fight Club. Ja, du är ond.

;)

Ouch, den kändes *cry*

Tricklev
2007-10-03, 19:04
Försöker Hades säga att Timme har utvecklat kvinnobröst efter en överdriven konsumption av diverse illegala preparat? *popcorn*

För övrigt så känns det väldigt ointressant, du får kramar, sålänge du inte är en av "dom värsta" kriminella. Så undvik att döda folk bara.

Timme
2007-10-03, 19:07

Jag misstänkte det :(

Timme
2007-10-03, 19:08
Försöker Hades säga att Timme har utvecklat kvinnobröst efter en överdriven konsumption av diverse illegala preparat? *popcorn*

Ja det undrar jag också. Är det det du försöker säga Hades!? *mini*

Nitrometan
2007-10-03, 19:08

Jag misstänkte det :(

Ond, ond, ond... Iaf mot de tunga vikterna. :D

Bronkitkorv
2007-10-03, 19:11
Bla bla bla en massa text bla bla, osv. osv. :thumbup:

(har man interner på fängelser?)

Ja det brukar vara där dom finns...:smash:

Allt detta bråk är ett verk av uppviglaren T. Olsson tror jag och det i sin tur kommer sej av att dom är understimulerade och uttråkade.

Hades
2007-10-03, 19:18
Ja det undrar jag också. Är det det du försöker säga Hades!? *mini*

If you have to ask, you'll never know.

Sheogorath
2007-10-03, 19:46
Vad herr Handcuff kanske helt glömmer är att ömhet och närhet är terapeutiskt.

Handcuff
2007-10-03, 19:56
Vad herr Handcuff kanske helt glömmer är att ömhet och närhet är terapeutiskt.

Är det mina regler:confused: Hur som helst så är det deras egna fria vilja som är orsaken till att de för tillfället får bo på en säkerhetsavdelning. Det bästa vore om de kunnat bete sig och fungerat i samhället och aldrig dödat någon polis till exempel, förmodligen skulle mammorna till de döda poliserna vilja krama sina söner. Sedan fortsätta och hota till sig förmåner inne på anstalten, starta upplopp och droga. Men givetvis...riv murarna, spräng bunkern och dansa glada hand i hand och tillsammans ut i friheten (som i en musikal) med dessa missförstådda grabbar :thumbup: DET ÄR TERAPI!

Nitrometan
2007-10-03, 20:03
Släpp fångarne loss det är vår!

PowPow
2007-10-03, 20:05
Förbjud kramar! De hör hemma på flygplatser och i familjesammanhang. Inte i fängelser eller skolor!

http://www.metro.se/se/article/2007/10/02/17/5542-42/index.xml

Sheogorath
2007-10-03, 20:46
Är det mina regler:confused: Hur som helst så är det deras egna fria vilja som är orsaken till att de för tillfället får bo på en säkerhetsavdelning. Det bästa vore om de kunnat bete sig och fungerat i samhället och aldrig dödat någon polis till exempel, förmodligen skulle mammorna till de döda poliserna vilja krama sina söner. Sedan fortsätta och hota till sig förmåner inne på anstalten, starta upplopp och droga. Men givetvis...riv murarna, spräng bunkern och dansa glada hand i hand och tillsammans ut i friheten (som i en musikal) med dessa missförstådda grabbar :thumbup: DET ÄR TERAPI!

Jag slutade läsa där. Sorry. Ditt tänk är så barnsligt att det nästan är skrattretande. Men jag skrattar inte. :MrT:

Cilia
2007-10-03, 21:13
Jag tycker det är svårt.
Lätt att säga. Lås in dom inte faaan ska dom få kramas som har begått så hemska brott.
Men det är andra som straffas med t ex deras barn.
Men främst tänker jag att dom kommer komma ut i vårt samhälle igen förr eller senare och då vill jag att dom ska vara relativt fungerande individer. Gärna bättre fungerande än innan dom åkte in och det blir dom inte om dom får en omänsklig behandling i fängelset.

PowPow
2007-10-03, 21:16
Det handlar väl i slutaändan om vilken syn man har på kriminalvården och dess syfte. Ser man kriminalvården som ett medel för att ge eventuella anhöriga till offer och liknande mer sinnero, och "ge igen" för de dåd fångarna begått. Ja, då är ju kramförbud ett ypperligt medel. Ja, fram med piskan för tusan.

Men om man ser kriminalvården som en institution vars mål inte har med offers anhöriga att göra, utan vars funktion är att förändra folk och göra dem till fugnerande samhällsmedborgare, ja, då verkar det snarast kontraproduktivt att förbjuda saker som kärleksyttringar.

Sen har vi ju hela säkerhetsaspekten också. Men som ensamstående argument känns det som ett ganska tamt försök för att rättfärdiga ett kramförbud. Både i skolor och fängelser.

Tricklev
2007-10-03, 21:17
Varför är säkerhets-aspekten inte mer än ett tamt försök? Det om något borde ju vara ganska viktigt i ett fängelse.

pxp
2007-10-03, 21:21
Kriminal-vård. Låt dom få kramas någon minut i veckan. Det förtar inte det hårda i straffet ändå. En kram eller två i veckan gör ju knappast ett livstidsstraff till en dans på rosor. Ni som tycker det är bra med kramförbud kan ju ha i åtanke att ni kan få möta dessa män igen. Om det handlar om säkerhet så går ju kramarna att övervaka på nära håll.

Krampus
2007-10-03, 21:27
Generaliserings- och fördömande klubben på Kolozzeum håller ännu ett möte ser jag.

Greg
2007-10-03, 21:28
Generaliserings- och fördömande klubben på Kolozzeum håller ännu ett möte ser jag.

*KRAAAAAAAAAM*

PowPow
2007-10-03, 21:30
Varför är säkerhets-aspekten inte mer än ett tamt försök? Det om något borde ju vara ganska viktigt i ett fängelse.

I fängelsefallet (kramar mellan intagna och besökare) så skulle ju säkerheten kunna säkerställas ganska enkelt. Vill man så gärna krama sina polare på kåken så får man väl genomgå en visitering innan man träffar honom eller henne. Det känns som om det hade varit relativt enkelt att fixa. Om det nu inte handlar om att internen skulle börja misshandla sin besökare.. men då borde de ju inte ens få vara i samma rum.

På skolan vet jag inte. Förstod inte riktigt på vilket sätt säkerheten var hotad.

Krampus
2007-10-03, 21:31
*KRAAAAAAAAAM*

-PUUUUUUUUUS. :)

Timme
2007-10-03, 21:53

När och var någonstans var det första mötet?

Greg
2007-10-03, 21:55
När och var någonstans var det första mötet?

Nawww... Missade du det?

*KRAAAAAAAAAAAAAAM*

Timme
2007-10-03, 22:03
Nawww... Missade du det?

*KRAAAAAAAAAAAAAAM*

Kraaaaam *cupid*

Det ända jag har missat är att det har varit ett klubb möte för generaliserare och fördömare... Var har ett sådant möte ägt rum?

Trance
2007-10-03, 22:08
Kraaaaam *cupid*

Det ända jag har missat är att det har varit ett klubb möte för generaliserare och fördömare... Var har ett sådant möte ägt rum?

I din ända!! Fan jag är så rolig. Hur som helst, döds straf till hela bunten och som Cilia säger, tänk på barnen! Barnen!

Krampus
2007-10-03, 22:10
Kraaaaam *cupid*

Det är inte till din fördel att göra många inlägg Timme.

Timme
2007-10-03, 22:23
Det är inte till din fördel att göra många inlägg Timme.

Vet du vad jag tror? Jag tror du menar att att sådant möta ägt rum i Göran Rosén tråden :)

Sedan så talar du ofta i gåtor som en dum skitunge som jag knappt förstår.

Kan du inte vara lite mer tydlig så att vi mindre begåvade hajar ibland?

tntballe
2007-10-03, 22:27
grabbar, låt kärleken flöda.

Timme
2007-10-03, 22:29
grabbar, låt kärleken flöda.

Jag vill gärna det.

Muskelbyggaren
2007-10-03, 22:32
Den är när man läser vissa inlägg i trådar som denna jag känner ett kall att skriva en bok i de moraliska utvecklingar som skett sedan medeltiden, lite av en crash course för de förtappade, i all välmening.

Krampus
2007-10-03, 22:43
Vet du vad jag tror? Jag tror du menar att att sådant möta ägt rum i Göran Rosén tråden :)

Att, att, att det gjort? :D
Nae, det vet i fan, men en sådan klubb är väll inget att eftersträva att va med i kan man trycka. Jag får reklamblad från den, fast att jag har "ej reklam" på dörren. Det sitter arga lappar i min tvättstuga signerade "Generaliserings- och fördömande klubben".

Men det är så lätt att spy ur sig ilska på dem som är vedertaget "onda", Timme.
Prepparna, knarkarna (tm), mördarna, de som man ska tycka illa om för att de är ju onda människor. Alla de där. Inga undantag. Eller...?
Att man mer än gärna glömmer att varje fall är unikt får mig att undra om man har något att dölja själv vissa gånger. När det börjar bli ett återkommande eko om hur jävla illa man tycker om de dåliga, börjar retstickan att komma fram i mig. Är vi så jävla bra själva? Pxp´s inlägg var mycket bra. "Vi" som anser oss som bättre borde vi i så fall föregå med gott exempel.

Krampus
2007-10-03, 22:45
Sedan så talar du ofta i gåtor som en dum skitunge som jag knappt förstår.

Kan du inte vara lite mer tydlig så att vi mindre begåvade hajar ibland?

Nu ska du inte ta till hårda ord vännen. Se mitt förra inlägg. Löööve. :)

Timme
2007-10-04, 12:58
Att, att, att det gjort? :D
Nae, det vet i fan, men en sådan klubb är väll inget att eftersträva att va med i kan man trycka. Jag får reklamblad från den, fast att jag har "ej reklam" på dörren. Det sitter arga lappar i min tvättstuga signerade "Generaliserings- och fördömande klubben".

Men det är så lätt att spy ur sig ilska på dem som är vedertaget "onda", Timme.
Prepparna, knarkarna (tm), mördarna, de som man ska tycka illa om för att de är ju onda människor. Alla de där. Inga undantag. Eller...?
Att man mer än gärna glömmer att varje fall är unikt får mig att undra om man har något att dölja själv vissa gånger. När det börjar bli ett återkommande eko om hur jävla illa man tycker om de dåliga, börjar retstickan att komma fram i mig. Är vi så jävla bra själva? Pxp´s inlägg var mycket bra. "Vi" som anser oss som bättre borde vi i så fall föregå med gott exempel.

Jag vill absolut inte vara medlem i den klubben och jag missupfattade dig. Jag ber om ursäkt. Jag håller med dig i det du skriver. Självklart är det individuella fall det handlar om och nej, "Vi" är inte så bra själva. Det är fel att fördömma alla.

Timme
2007-10-04, 13:02
Nu ska du inte ta till hårda ord vännen. Se mitt förra inlägg. Löööve. :)

Nu ser jag att jag skrev väldigt klantigt när du quotade mig. Jag skrev att det var jag som var en dum skitunge eftersom jag inte förstod gåtorna du skrev i. Jag menar absolut inte att du är en skitunge.

Ja, Löve *cupid* jag känner att den kommer tillbaka nu :D Jag inser somsagt att jag missupfattat dig och jag ber om ursäkt.

snartspensligvegan
2007-11-06, 22:31
För folk blir ju säkert mycket bättre människor av att inte få kramas.

Är det straff eller rehabilitering vi talar om?

petah
2007-11-06, 23:32
[QUOTE=Herr Oberst;2548450] "Sebastians tvååriga dotter får röra sig fritt i rummet. Men inte de vuxna.
– Om hon slår sig på min sida av bordet och ropar på pappa så får han inte komma och trösta, säger hon."

Nämen ojdå. Det är ju inte klokt, och inte heller får pappa vara med i hemmet och se sin dotter växa upp. Det verkar ju vara som rena fängelset för de stackars mördarna.

"– Det är de anhöriga som får lida för brotten som de här personerna är dömda för."

Ja för inte är det offrena som får lida. Det är aldrig synd om dem. Gnälla under rättegångarna är de enda dem duger till. Och skadestånd ska dem ha också, som skattebetalarna iofs står för...Men ändå. Taskigt är det.

"– Han har en mor som är cancersjuk. De här reglerna har gjort att det inte går att få en kontakt som fungerar. "

Ja det är fanimig reglernas fel. Internen har ju då rakt inget ansvar i det hela.

Jag lider verkligen med Tony Olsson.[/ QUOTE]

+1