Logga in

Visa fullständig version : Lightläsk vs mina tänder

jonasl
2007-10-03, 12:34
Jag har fått för mig att lightläsk borde vara, om än måttligt, mindre skadligt för tänderna än vad vanlig sockersötad läsk. Just eftersom det inte innehåller något socker.
Är det helt galet? :smash:

apa_ola
2007-10-03, 12:39
Jag har fått för mig att lightläsk borde vara, om än måttligt, mindre skadligt för tänderna än vad vanlig sockersötad läsk. Just eftersom det inte innehåller något socker.
Är det helt galet? :smash:

Mindre skadligt med light än med sockrad, men mer skadligt än vatten.

Eddie Vedder
2007-10-03, 12:39
Nej det är inte helt galet. Socker är ju dåligt för tänderna. Men sedan finns andra negativa faktorer för tanhälsan hos läsk, främst fosforsyra i cola.

Tandemaljen består av kalciumfosfat vilket inte är lösligt i vatten men däremot i syra. Fosforsyra är en sån syra som löser upp kalciumfosfat (fosfor-fosfat). Även kolsyra ska visst vara dåligt.

Men visst, mindre socker är ju en faktor mindre. Dricker du dessutom någon annan lightläsk än cola så slipper du ju ytterligare några negativa faktorer.

jonasl
2007-10-03, 12:51
Right, tur att man dricker mestadels vatten ändå.

Så colaläsker är alltså de läsker som är men skadligt för tänderna, om man vill vara petig. Alltid rolig att veta.

Slartibartfast
2007-10-03, 14:08
Aha. Så kolsyran är inte dålig för tänderna?

Eddie Vedder
2007-10-03, 14:14
Aha. Så kolsyran är inte dålig för tänderna?

Jo den också. Fast det ska inte vara lika dåligt. King Grub vet det där.;)

King Grub
2007-10-03, 14:16
Ja, cola är ju värst, som har tre syror: fosfor-, citron-, och kolsyra. Rejäl syraattack för varje klunk.

blekfet2
2007-10-03, 14:25
Ja, cola är ju värst, som har tre syror: fosfor-, citron-, och kolsyra. Rejäl syraattack för varje klunk.

Har ingen flaska brevid mig just nu så jag undrar om det också gäller Pepsi-max? *whistle*

King Grub
2007-10-03, 14:26
Det är klart.

blekfet2
2007-10-03, 14:28
Det är klart.

Men det är juh Pepsi :D

Ville bara förtränga sanningen då jag dricker nog nog lite för mycket dricka än vad mina tänder vill.

King Grub
2007-10-03, 14:34
Beverages used in this study included: Coca Cola Classic, Diet Coke, Gatorade sports drink, Red Bull high-energy drink, Starbucks Frappuccino coffee drink, Dasani water (bottled), and tap water (control).

Results showed that Coca-Cola Classic, Gatorade and Red Bull with/without fluoride revealed the highest post-treatment surface roughness measurements. Coca-Cola Classic, Diet Coke, Gatorade, and Red Bull all showed significantly higher post treatment readings than StarBucks coffee, Dasani water, and tap water. Fluoride varnish was not a significant impact factor; however, beverage (type) and exposure time were significant impact variables.

Both carbonated and non-carbonated beverages displayed a significant erosive effect on dental enamel; however, fluoride varnish treatments did not demonstrate a significant protective influence on enamel surfaces.

J Clin Pediatr Dent. 2007 Spring;31(3):153-9. Effect of carbonated beverages, coffee, sports and high energy drinks, and bottled water on the in vitro erosion characteristics of dental enamel.

The erosive potential within the first minutes of exposure was determined solely by the pH of the drink, and the erosive potential was ten-fold higher in cola drinks compared with juices.

J Dent Res. 2006 Mar;85(3):226-30. Immediate erosive potential of cola drinks and orange juices.

MAXX
2007-10-03, 14:35
hur är det med funlight? inte så farligt mot tänderna va?

ramagoen
2007-10-03, 15:39
hur är det med funlight? inte så farligt mot tänderna va?

Helt ofarligt om jag inte missminns, som att dricka vatten!

Muskelmannen
2007-10-03, 17:22
Vem bryr sig om sina tänder när man dricker light-läsk? Tänk istället på leukemi.

King Grub
2007-10-03, 17:28
Men tandpåverkan är 100% bekräftad. Cancer är det inte.