Logga in

Visa fullständig version : 3 P's 3 D's med IF!

insolation
2007-10-01, 21:33
Jag är hyfast ny här på kollozeum har inte skrivit så värst mycke inlägg, men kände nu att det var dags att börja med en tränings journal så att det blir lite ordning och reda på träningen. Det blir så dålig kontionuitet när man inte skriver träningsdagbok, har försökt göra det hemma på datorn men det har ej funkat så bra då motivationen har svikit mig.

Jag har tränings bakgrund i fridrott som jag höll på med i ganska många år, riktigt härliga tider men jag kände att det var dags att sluta då träningen styrde allt i mitt liv.

Lite stats i nuläget och tidigare.

Ålder: 25 år
Längd: 182
Vikt : 101 kg
antal tränings år: ren styrketräning med koll på kost, träning osv mindre än ett år,men med fridrottandet så blir det nog en 8 år.

Marklyft: 200 kg med kroppsvikt på 94 som 18 åring.

Bänkpress: gjorde en 6a på 120 kg i våras men med massor av studs trots allt det starkast jag gjort. Vägde då runt 96.

Knäböj: 170 kg som 18 åring med en vikt på 94 kg, men med riktigt rygg dödar teknik där jag bryter upp stången med ryggen för att jag har tyngdpunkten för långt fram.

Mål: mitt mål är att väga 85 kg och göra minst 150 kg i bänkpress, samt minst 250 i marklyft och minst 200 i knäböj.

Träningsprogram: dag 1(måndag)
1. explosiv bänk 4x3
2. knäböjning 5x3
3. frontböj 3x4
4. raka mark 5x5
5. mage 4x8
dag 2(onsdag)
1. bänkpress 5x3
2. smalbänk 4x4
3. incline bänk 3x3
4. militärpress 3x5
5. rodd 4x4
dag 3(torsdag)
1. marklyft 5x4
2. lats drag. 4x4
3. biceps 4x5
4. grepp 5x5
5. rygg i bellyback 4x10
6. mage 4x8

Iden till programmet var min egen, med exempelvis övningarna men ihopsnickrandet av programmet har jag fått hjälp med av stahlberg som jag tackar så oerhört mycket för att jag har kunnat bolla lite tankar med nån som är så kunnig inom SL som han.

Jag är ännu inne lite i en testfas för att se hur det funkar att köra detta program, och hur mycke jag ska öka vikterna med från vecka till vecka, sen ifall jag kommer fortsätta med pyramid ökningar som jag gjorde idag som var min första dag med detta program.

Jag försöker även gå ner lite i vikt samtidigt som jag försöker öka i styrka, om jag känner att det påverkar styrkan negativt kommer jag att ändra om i mina planer och fortsätta köra på för att öka i styrka som är mitt främsta mål nu.

Jag tränar efter IF den nya modeflugan ;) och hittils tycker jag det känns bra iaf. Jag försöker ligga på -500 kcal sett över 2 dagar där den dagen jag tränar kommer ligga på 4000kcal medans den dagen jag vilar ligger på 2500 kcal där kalorierna främst kommer från protein. Jag har dock lite dålig koll på hur mycke som ska komma från vad av dom kalorierna båda dagarna, jag är knappast fullärd.

Idag så träningen ut så här.

Dag 1(måndag)
1. Explosiv bänk 4x3 på 60 kg där jag tar kanske en sekund ner sen när jag nuddar bröstet(ej studsar) så försöker jag explodera så snabbt jag kan. Jag upplevde att det kändes explosivt idag samt att jag kände mig väldigt utvilad i kroppen.
2. Knäböjning 5x3 här körde jag en pyramid där jag började på 50 kg sen ökade med 20 kg tills jag kom upp till 130 där jag var klar. Det kändes bra men tyckte inte jag tog ut mig så värst mycket. Jag kör förövrigt brett mellan bena hära med fötterna pekande ut mot sidorna, vad jag ska köra på för vikt nästa vecka återstår att se.
3. Frontböj 3x4(pyramid) 4(60)4(80)4(100) det kändes bra men jag hade glömt bort hur mycke Frontböj tog på magmusklerna, kom då fram till att detta är en övningar jag ej kommer köra med bälte i, då den är viktig för bål stabiliteten.
4. Raka mark 5x5 körde på 80 kg kändes bra men var nog lite lätt, får se vad jag ökar till nästa vecka, men en ökning får det bli iaf.
5. Mage 4x8 här kör jag en variant på en övning som heter kneeling cable crunch, fast jag står upp istället och gör samma övning.

sammanfattning: skönt pass men känner att jag inte har sån super koll på vilken % av max man ska ligga på i explosiva bänkpressar, samma sak med knäböjen om jag ska köra pyramid samt hur tunga vikter jag ska upp på av max.

Nån som har koll på styrkelyft får gärna komma med förslag tills dess tackar jag för mig.

kommer nog dyka upp nån bild med förr eller senare.

PS 3P's 3D's står för patience, persistance perserverance & discipline, dedication & desire, tyckte det lät ballt så det fick bli den

Petf
2007-10-01, 21:38
18 år och 170kg i böj va inte illa pinkat , ska bli kul att se va du kan prestera.. har du inga bilder att slänga upp ?

insolation
2007-10-01, 21:48
18 år och 170kg i böj va inte illa pinkat , ska bli kul att se va du kan prestera.. har du inga bilder att slänga upp ?

tackar :) har dock inte varit speciellt nära i just mark och knäböj av dom vikterna jag gjorde när jag var 18, men det ska det bli ändring på nu.

sjyssta stats du med för att väga 65 kg, imponerande. Kör hårt så blir det bra :hbang:

bilder kommer men inte idag.

hoppas träningen går bra :thumbup:

Petf
2007-10-01, 21:56
tackar :) har dock inte varit speciellt nära i just mark och knäböj av dom vikterna jag gjorde när jag var 18, men det ska det bli ändring på nu.

sjyssta stats du med för att väga 65 kg, imponerande. Kör hårt så blir det bra :hbang:

bilder kommer men inte idag.

hoppas träningen går bra :thumbup:

hihi väger 68 nu men orkar inte uppdatera :D . gött, bilder är alltid skoj

Sniggel
2007-10-02, 16:19
Ja men titta där är du ju :D

Verkar vara ett mastigt program med rejäla övningar du komponerat ihop.

Får väl titta till den här journalen lite då och då så jag kan avslöja när du ljuger om siffrorna. *whistle*

insolation
2007-10-03, 21:05
dag 2(onsdag)
1. bänkpress 5x350,65,80,95,110 3,3,3,3,3

vet inte riktigt hur detta funkar för det blir inte någorlunda tungt förens 95, det är först på 110 som jag får kämpa lite denna pyramid kanske inte är så bra ändå.

2. smalbänk 4x4 50,65,80,95 4,4,4,4

samma problem som med bänkpressen det är tungt först på 80 och 95,vet inte riktigt hur bra det är at bara 2 set är tunga.

3. incline bänk 3x3 50,65,80 3,3,3

här vart det aldrig tungt, kändes lätt.

4. militärpress 3x540,50,50 5,5,5

enda övningen som var tung idag, trodde dock att jag var starkare än vad jag var, körde med bred fattning här iaf gillar den breda fattningen.

5. rodd 4x4120,140,160,180(pounds)

kändes bra, hittade idag ett handtag som gjorde att jag fick riktigt bra kontakt med ryggen som annars brukar vara ett problem i just denna övning.det var inte för lätt eller för tungt det kändes bra idag.

sammanfattning

passet kändes visserligen bra,men undrar ifall denna pyramid där jag kör så lätt första seten verkligen ger nåt,återstår att se.jag var iaf väldigt fokuserad.