Visa fullständig version : Hur mkt ska man äta?
Jag har kollat runt nu i "Search" knappen o jag hittar ingenstans hur mkt man ska äta och nu menar jag normal viktigt utan bulk eller öka massa. Alla äter ju olika men jag skulle bara vilja jämnföra hur mkt jag äter o hur mkt ni äter. Vissa grejer undrar jag detta, ska man bara äta 1 portion även ifall man är hungrig?
Vet inte ifall detta e någon korkad fråga men jag har gått runt med den i flera dagar nu...
Alfred Nobel
2007-10-01, 19:11
Du själv bestämmer hur mycket du vill äta. Är syftet att öka i vikt har mängden på tallriken givetvis stor betydelse. Ät dig mätt och väg dig titt som tätt. Märker du av viktökningar är det bara att trappa ner på maten och hålla dig i balans. Tillslut finner du ett riktmärke på hur mycket mat din kropp klarar av att förbränna.
Sedan har din aktivitetsfaktor betydelse, även vikt/längd och gener ger biverkningar på förbränningen.
Jag äter frukost 400kcal, lunch 600-700kcal och middag på 600-700kcal och någon frukt mellan måltiderna. Det nöjer jag mig med, jag varken ökar eller tappar i vikt. Vissa dagar blir det mer, andra mindre.
Jag äter frukost 400kcal, lunch 600-700kcal och middag på 600-700kcal och någon frukt mellan måltiderna. Det nöjer jag mig med, jag varken ökar eller tappar i vikt. Vissa dagar blir det mer, andra mindre.
Exakt detta, hur vet du hur mkt du ska äta o hur kan du räkna ut de :O
Alfred Nobel
2007-10-01, 19:20
Exakt detta, hur vet du hur mkt du ska äta o hur kan du räkna ut de :O
Allt jag behöver är en våg och sedan räknar jag ut hur mycket energi(kcal/100g) varan/varorna ger mig. Sen efter ett tag sitter de flesta standardvarorna i ryggmärjen, om jag käkar likadanfrukost etc.
1kalkonskiva ~ 10kcal och 1ägg 80-90kcal etc, etc, etc...
Alfred Nobel
2007-10-01, 19:21
Dessa bör du läsa, innantill.
Beräkning av kcal (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177)
Aktivitetsfaktor/guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Turbonisse
2007-10-02, 07:43
Det bästa du kan göra är att pröva dig fram. Alla dessa uträkningsmetoder ger bara en fingervisning. personligen äter jag cirka 2500kcal på vildodagar utan att öka eller minska i vikt.(Sitter i stort sätt hela dagarna, cyklar till och från skolan(ca 1mil tur och retur) Samt promenerar sista biten. Dvs normalt rörelseschema. :)
Det bästa du kan göra är att pröva dig fram.
:thumbup:
Vill man ligga still i vikt och gör det på det man äter så har man hittat rätt. De flesta behöver dessutom varken räkna eller väga maten för att nå dit då de flesta redan ligger still i kroppsvikt men märker man att man går ner så får man äta mer och går man upp så äter man mindre.
bertbert
2007-10-02, 08:34
Till experimenterandet bör läggas en viss förståelse för vilka livsmedel som är mättande och vilka som är energirika. Då ger dig vågen något färre överaskningar. Jag orkar aldrig räkna kalorier men eftersom jag har skaffat mig en känsla för vad som är energirikt och mättande kan jag i större utsträckning styra min kroppsvikt utan att räkna.
o damn va ni kan, okej men nu vill jag veta va e den mest mättande och nyttigaste grejen ni kan komma på som man kan ta med sig för jag har mat i skolan kl 12 o slutar 4 och exakt efter jag har slutat så måste jag dra till min basket träning så jag e skit hungrig under träningen, kan inte koncetrera mig eller nåt.
Exempel på mättande livsmedel
potatis, broccoli, kött (gärna fettsnålt kött) eller fisk, blomkål, morötter, kvarg, "skosulebröd", de flesta grönsaker egentligen.
Exempel på ickemättande livsmedel:
ketchup, pasta, vitt bröd, mazariner, marabou mjölkchoklad, läsk, honung, jordmötssmör.
Efter träningen ska du äta massviss!!! mkt vitt bröd är ett plus
piraten99
2007-10-02, 20:59
jag tycker grovt bröd mättar länge.
äter en nu efter en gainer på 650 kcal i slukad för 1 ½ timme sen.
ett måttstock du kan använda är att äta 3 stora måltider= frukost, lunch och middag.
genom att använda en kalkylerad modell alá muskeltillväxt så ska dessa 3 måltider hamna på skalan 4 från 1-5. Där 1 är hungrig och 5 är proppmätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.