Visa fullständig version : Tips på Livets vatten.
emmphiil
2007-10-01, 11:05
Har sedan en tid tillbaka upptäckt den gudomliga drycken Whiskey.
Nu vill jag gärna ha tips på vad jag ska införskaffa för nya sorter. Är ute efter en som passar bra till vardags (100-300 kr) och en helgsort för max 600 kr. Eftersom jag fortfarande är nybörjare på området kanske de allra mest rökiga whiskeysorterna inte de som passar mig bäst förtillfället...
12-årig Highland Park tycker jag är grymt prisvärd. Verkar vara en whiskey som de flesta uppskattar.
Sir Anselm
2007-10-01, 11:18
Eftersom jag fortfarande är nybörjare på området kanske de allra mest rökiga whiskeysorterna inte de som passar mig bäst förtillfället...
Säg inte det, jag är också nybörjare och min favorit är nog Laphroiag, och den är ju "ganska" rökig.... Mitt tips är nog att gå till en irländsk eller skotsk pub och testa lite olika varianter för att se vad du gillar...
Nybörjarwhisky:
Glenmorangie (valfri sort) 3-500 för de vanliga har jag för mig.
Bunnahabhain 12, en mild smakrik Islay som inte är rökig.
Helg/riktigt god whisky:
Ardbeg uigeadail, visserligen rökig, men väldigt balanserad sötma och rökighet, underbar! Snittåldern i denna är från mitten av 70-talet.
Highland Park 18, mycket god, framröstad som världens godaste spritsort iår (eller var det förra året?), ingen påtaglig rökighet, men mycket karaktär.
/Jazz
Tullamore Dew tycker jag är en lättdrucken och god lättvariant.
Annars tenderar jag till att växla mellan Bowmore (12år) och Laphroaig (10år).
Den senare får dock kategoriseras under rökig... :cool:
Laphroaig som flera nämner borde du prova. Då vet du i alla fall om du uppskattar rökig whiskey efteråt. Själv tycker jag att den är riktigt bra.
Även jag måste säga att Laphroaig är en favorit!
http://www.scotchwhisky.com/focus/lagavulin.htm
Enda jag tål att dricka, lätt drucken och inte allt för starka eftersmaker. :thumbup: