Visa fullständig version : Tips på Livets vatten.
emmphiil
2007-10-01, 11:05
Har sedan en tid tillbaka upptäckt den gudomliga drycken Whiskey.
Nu vill jag gärna ha tips på vad jag ska införskaffa för nya sorter. Är ute efter en som passar bra till vardags (100-300 kr) och en helgsort för max 600 kr. Eftersom jag fortfarande är nybörjare på området kanske de allra mest rökiga whiskeysorterna inte de som passar mig bäst förtillfället...
12-årig Highland Park tycker jag är grymt prisvärd. Verkar vara en whiskey som de flesta uppskattar.
Sir Anselm
2007-10-01, 11:18
Eftersom jag fortfarande är nybörjare på området kanske de allra mest rökiga whiskeysorterna inte de som passar mig bäst förtillfället...
Säg inte det, jag är också nybörjare och min favorit är nog Laphroiag, och den är ju "ganska" rökig.... Mitt tips är nog att gå till en irländsk eller skotsk pub och testa lite olika varianter för att se vad du gillar...
Nybörjarwhisky:
Glenmorangie (valfri sort) 3-500 för de vanliga har jag för mig.
Bunnahabhain 12, en mild smakrik Islay som inte är rökig.
Helg/riktigt god whisky:
Ardbeg uigeadail, visserligen rökig, men väldigt balanserad sötma och rökighet, underbar! Snittåldern i denna är från mitten av 70-talet.
Highland Park 18, mycket god, framröstad som världens godaste spritsort iår (eller var det förra året?), ingen påtaglig rökighet, men mycket karaktär.
/Jazz
Tullamore Dew tycker jag är en lättdrucken och god lättvariant.
Annars tenderar jag till att växla mellan Bowmore (12år) och Laphroaig (10år).
Den senare får dock kategoriseras under rökig... :cool:
Laphroaig som flera nämner borde du prova. Då vet du i alla fall om du uppskattar rökig whiskey efteråt. Själv tycker jag att den är riktigt bra.
Även jag måste säga att Laphroaig är en favorit!
http://www.scotchwhisky.com/focus/lagavulin.htm
Enda jag tål att dricka, lätt drucken och inte allt för starka eftersmaker. :thumbup:
Ok, jag vet att det är tramsigt att påpeka men, whiskey är Irländsk och Amerikansk dricka (och i vissa fall Kanadensisk. Whisky är Skotsk, Kanadenskisk eller Japansk.
/Jazz
emmphiil
2007-10-01, 11:41
Tack för alla tips... får nog ta och tänka om när det gäller rökig whisky... bygger ju trotsallt den tanken på fördomar :)
Jack Daniels och cola, stabilt. Får jag skriva mer i tråden nu? =)
emmphiil
2007-10-01, 11:43
Säg inte det, jag är också nybörjare och min favorit är nog Laphroiag, och den är ju "ganska" rökig.... Mitt tips är nog att gå till en irländsk eller skotsk pub och testa lite olika varianter för att se vad du gillar...
Då får det nog bli ett besök på Highlander Inn... för det är väl det närmaste man kan komma en irländsk pub i den här stan (Norrköping) va?
Rock'n'Roll spriten ska drickas rent, 8cl i taget.
Tallisker är gott.
Lapgroaig tycker jag inte är särskilt spännande.
Då får det nog bli ett besök på Highlander Inn... för det är väl det närmaste man kan komma en irländsk pub i den här stan (Norrköping) va?
Prova Bishops om det ligger kvar nere på drottninggatan. Highlander var ju värsta sunkstället.
emmphiil
2007-10-01, 11:46
Ok, jag vet att det är tramsigt att påpeka men, whiskey är Irländsk och Amerikansk dricka (och i vissa fall Kanadensisk. Whisky är Skotsk, Kanadenskisk eller Japansk.
/Jazz
Du ser, man lär sig något nytt varje dag:em: :)
emmphiil
2007-10-01, 11:47
Prova Bishops om det ligger kvar nere på drottninggatan. Highlander var ju värsta sunkstället.
Fan, hur kunde jag glömma det... mjo higlander har kanske inte stans bästa rykte..
Liten Men Fet
2007-10-01, 14:09
16 årig lagavulin är fin, men vill man ha lite billigare så tycker jag GlenMorangie är riktigt bra.
Ardbeg 15 årig är en god whisky.
Fettecke
2007-10-01, 14:16
mina favoriter är Glenffiddish 18 årig, Red Label (sk. vardagswhisky) samt 12 årig Coal ila... det är fiiiina grejjer.!
bara att testa om du känner för det...
Det är nog dumt att försöka sitta här coh förklara vad som är bra och dålig whisky... smaken är som baken
Det där med nybörjare kan du köra upp någonstans :) viasa tycker om rök, vbissa inte... jag tycker om rökig whisky och har gjort det från första klunk :)
viasa tycker om rök, vbissa inte... jag tycker om rökig whisky och har gjort det från första klunk :)
Gott så, men så här dags? :naughty:
JD är fortfarande ingen whisky.
Du är härmed bannad ifrån kolo på obestämd framtid. *gah!*
Varför har det blivit så jäkla populärt med whisk(e)y de senaste åren? Det skönaste är ju att få verkar gilla det från första klunken utan tvingar sig att lära sig uppskatta det för att vara en av grabbarna.
Känns lite som flera av dem som tvingar i sig det skulle ha mer nytta och glädje av att lära sig uppskatta lite finare viner.
Men jag är vek och faller lätt för grupptryck så jag skall självklart köpa hem några lättdruckna och tvinga i mig så jag också kan säga att jag föredrar en 15-åring både i glaset och i sängen som alla andra.
Daniiiel
2007-10-01, 14:41
Jack Daniels och Tullamore Dew är det som dricks, mest för att det är lättdrucket för whiskey wannabes.
Fettecke
2007-10-01, 14:50
Varför har det blivit så jäkla populärt med whisk(e)y de senaste åren? Det skönaste är ju att få verkar gilla det från första klunken utan tvingar sig att lära sig uppskatta det för att vara en av grabbarna.
Känns lite som flera av dem som tvingar i sig det skulle ha mer nytta och glädje av att lära sig uppskatta lite finare viner.
Men jag är vek och faller lätt för grupptryck så jag skall självklart köpa hem några lättdruckna och tvinga i mig så jag också kan säga att jag föredrar en 15-åring både i glaset och i sängen som alla andra.
haha, du har alla rätt i det inlägget ;)
men det är nog samma sak som med kaffe, fungerar som en sorts sällskapsdryck
Dricker nästan uteslutet whiskey & det brukar bli Grants eller Chivas som blandas eller så kan man ha i lite vatten om man inte vill ha colan.
Sir Anselm
2007-10-01, 14:59
Japp, Bishops finns kvar, och de har ett riktigt bra utbud. Killen som håller i provningarna verkar rätt duktig också.
Hmm, stämmer kanske på vissa. För egen del har jag dom gånger jag har provat whisky inte gillat det alls, men på inrådan av min coach så tog jag ett glas kvällen innan en tävling för att svettas ut lite extra vätska. Sen dess har jag gillat whisky, tidigare var problemet att det luktade sprit men på något vis känns det inte så nu mer. Kanske hänger ihop med att man inte måste dricka stora klunkar för att bli full längre utan sitta ner ta det lugnt och kolla på tv medans man smuttar och känner efter smakerna istället.
bertbert
2007-10-01, 15:28
Finwhisky: Ardbeg 1975 är bra. Springbanks 22 år är det godaste jag smakat.
Annan whisk(e)y: Higland Park, Bowmore, Lagavulin, Tullamore dew, Famous Grouse. Slutligen gillar jag Suntory!!!!
En del av de jag skrivit är väldigt olika. Don efter dagsform mao.
Jag gillar verkligen smaken av riktigt fint brännvin och det är det säkert många andra som gör, men ändå kan jag garantera att många coola wiskey drickare fnyser åt mig och kallar det löjligt. Även smakerna på brännvin kan skilja otroligt mycket.
att låta 3 hekto hallon ligga i en liter brännvin i tre månader och blanda flaskan varannan dag ger en otroligt god snaps till midsommar...
Nitrometan
2007-10-01, 17:16
Såg att systemet hade fått en billig Tomatin 12 årig nu. Nr 443. 295 spänn.
Måste nästan avprovas.
Highland Park är säkert kort - den brukar många gilla.
Pröva Japansk, ex Yamazaki, så sätter du ribban högt för skottarna med en gång.
:thumbup:
Fettecke
2007-10-01, 18:56
att låta 3 hekto hallon ligga i en liter brännvin i tre månader och blanda flaskan varannan dag ger en otroligt god snaps till midsommar...
Det låter väldigt omständigt att göra så... är de inte bättre att köpa nått smaksatt istället som kanske kostar lite mer ? whisky tex :=) hehe
Polaren skulle bjuda på whisky en fredag, så köpte det ägget JB i plastflaska. *spy*
Fast det går faktiskt fint att grogga på vanlig äppelcider...
Det låter väldigt omständigt att göra så... är de inte bättre att köpa nått smaksatt istället som kanske kostar lite mer ? whisky tex :=) hehe
Jack D är väl billigare än 12 årig wiskey?
mäsk är ju lättare att göra än brännvin?:smash:
the_PL_man
2007-10-02, 12:27
Jo, Ardbeg 1975 är gudomlig. Provade Port Ellen på Islay också, men Ardbeg 1975 tyckte jag bättre om.
För de som inte gillar rökiga whisky så kan jag rekommendera:
- Dahlwinnie
- Balvenie
Talisker 10yo är annars en mkt trevlig sak att ha som vardagsdricka, likaså Oban.
Själv är man Islayfantast med vad allt det innebär....
http://karlstadsak.se/lars/Islay2005.htm
/the_PL_man
Finwhisky: Ardbeg 1975 är bra. Springbanks 22 år är det godaste jag smakat.
Annan whisk(e)y: Higland Park, Bowmore, Lagavulin, Tullamore dew, Famous Grouse. Slutligen gillar jag Suntory!!!!
En del av de jag skrivit är väldigt olika. Don efter dagsform mao.
Liten Men Fet
2007-10-02, 12:56
Polaren skulle bjuda på whisky en fredag, så köpte det ägget JB i plastflaska. *spy*
Fast det går faktiskt fint att grogga på vanlig äppelcider...
Billig whisky, typ jameson eller tullamore dew blandat med äppeljuice, ca 40-60 whisky - äppeljuice och sen massa krossad is i.
Blir förvånandsvärt gott.
bertbert
2007-10-02, 13:03
Oban och Talisker är ytterst välsmakande! :thumbup:
bertbert
2007-10-02, 13:05
Vad tycker PL_man om Bunnahabhain? (apropå den roliga länken du postade)
the_PL_man
2007-10-02, 13:10
Sisådär! Iofs köpte jag en flaska ändå...
Men om en 7-8 år kan de bli intressantare för mig, då vi fick lukta på en lite mer rökig variant de tagit fram.
Apropå ickerökig med mycket "bang-for-the bucks": Old Pultney var en positiv överraskning.
Annars är Caol Isla m kt trevligt prissatt på bolaget.
/the_PL_man
Vad tycker PL_man om Bunnahabhain? (apropå den roliga länken du postade)
Bushmills 16-åriga är mycket fin.
bertbert
2007-10-02, 16:37
Bushmill har jag smakat, den kan dock inte lämnat några bestående intryck för jag minns inte vad jag tyckte. :/
emmphiil
2007-12-12, 11:03
Nu har jag införskaffat en flaska Laphroaig. Det har verkligen blivit en favorit. Jag måste verkligen ta tillbaka det jag sa om att rökig whisky inte är något för nybörjare!
Oskar123
2007-12-12, 11:12
Själv tycker ja det är gott oavsett sort av whiskey att dricka när man är lite lagom full.. men ja ångrar mig alltid dan efter. :-)
marals76
2007-12-12, 11:12
Själv är jag förtjust i Glenfiddich som är lite äldre 12,15 och 18 åriga.
Måste passa på att plussa för Scapas 14-åring
dontomase
2007-12-12, 11:23
En extremt prisvärd och god Whisky är
Islay Mist de Luxe (nr 457)
Kostar 225 tror jag för en sjuttis, det är en blended med bra rökighet perfekt som vardagswhisky. Den får 4 solar av mig..
gatewarden
2007-12-12, 11:40
Helgsort, köp lagavulin 16 årig innan den är sumpad för framtiden. En vardagswhisky skulle kunna vara bowmore 12 årig eller Old Putney 12 årig. Båda billiga.
Gillar du inte för mycket rök så är Macallan och Highland Park 2 bra alternativ. Alt Glen Fiddich 15 åriga solera reserv.
Ah, tack för att ni bumpade denna tråd, nu kom jag på vad mamma ska få i julklapp. Borde kanske egentligen ge henne en på födelsedagen som infaller på nyårsafton, men eftersom jag vill hinna dricka så mycket som möjligt ur den är det bättre om hon får den på julafton. Blir nog en flaska Tallisker 10-årig. Sammetslen.
Ego?
-Jodå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.