handdator

Visa fullständig version : Dejt och notan

tomccc
2007-09-29, 11:09
Hur gör ni på middagsdejt, betalar ni för tjejen? Jag brukar göra det, men endast för att det skulle kännas konstigt och gnidigt att börja räkna och splitta på notan. ;)

Hur ser ni tjejer på saken, förväntar ni er att killen ska betala?

Officer
2007-09-29, 11:11
Om det är jag som har bjudit ut tjejen (lite konstigt annars..) så betalar jag naturligtvis. De försöker ibland med "neej jag insisterar - vi ska dela" osv - då är det bara att säga "du får gengälda det någon annan gång.. med en middag.. eller något" och låta henne tolka det som hon vill*flex*

Tricklev
2007-09-29, 11:12
Jag förväntar mig att killar betalar notan lika mycket som jag förväntar mig att tjejer ska städa hemmet och laga mat.

Edit: Ja jag är kille.
Och även om jag önskar att jag vore man nog att säga åt dom att betala, så brukar jag själv betala kalaset, mina principer är vekare än min drift till att få ligga.

Officer
2007-09-29, 11:12
Jag förväntar mig att killar betalar notan lika mycket som jag förväntar mig att tjejer ska städa hemmet och laga mat.

+1

Tricklev
2007-09-29, 11:14
Ap, du missade min edit.;)

Edit: Även om jag i princip håller med dig.

Pepparkakssmurfen
2007-09-29, 11:14
Om man är säker på att man får :kinky: så kan man betala hela notan.

Bite
2007-09-29, 11:19
Jag är man och betalar notan. Det känns rätt.

Pepparkakssmurfen
2007-09-29, 11:20
Jag är man och betalar notan. Det känns rätt.

Du känner dig manlig när du betalar notan m.a.o?

Bite
2007-09-29, 11:22
Du känner dig manlig när du betalar notan m.a.o?

Nej, jag upplyser trådstartaren om att jag är av hankön.

coxie
2007-09-29, 11:25
Jag betalar notan och ja lite manligt känns det allt trots allt bråk om jämnställdhet i dagens samhälle. Brukar säga "bjud igen nån gång" om de börjar bråka om notan.

mini
2007-09-29, 11:31
Det är sällan jag har middagsdejter på restaurant. Någon gång har jag blivit betald för, men det vill jag gärna ha klart för mig innan. Det har hänt att jag bjudit killen också.

Snafu
2007-09-29, 11:39
England är som ni kanske vet lite mer konservativt än Sverige. Skulle killen INTE betala middagen första dejten skulle nog tjejen inte bli alltför imponerad. Det finns ett uttryck för när ett par på en dejt väljer att dela på notan, det kallas för att "go dutch", dvs splitta notan.

Tjejer blir inte imponerade, hennes polare kommer inte bli imponerade och det minskar möjligheterna att ligga.

pkulle
2007-09-29, 11:39
Jag anser att den som tar initiativ till middagen ska betala notan, då blir det oftast killen som får stå för det hela.

gibfel
2007-09-29, 11:40
Har alltid varit glad att jag inte bor i England. Nu ska jag gå och käka lunch.

+1 pkulle. Om tjejen bjuder ut killen känns det konstigt att killen ska stå för bådas nota.

Ryska_raketen
2007-09-29, 11:41
Jag brukar inte ta betalt för min matlåda.

Snafu
2007-09-29, 11:41
Har alltid varit glad att jag inte bor i England. Nu ska jag gå och käka lunch.

Det är klockrent med konservativa könsroller. Män beter sig som män och kvinnor som kvinnor och inga feminister så långt ögat kan se :thumbup:

gibfel
2007-09-29, 11:52
Det är klockrent med konservativa könsroller. Män beter sig som män och kvinnor som kvinnor och inga feminister så långt ögat kan se :thumbup:

Ha:D Inga feminister= Ja tack!

Solros
2007-09-29, 11:52
Jag betalar för mig själv enbart.
Betala hennes jävla sörjiga purjölökssoppa, fan heller!

Cilia
2007-09-29, 12:42
Jag tycker det är svårt.
Ibland tycker jag det känns obekvämt att bli bjuden.
Det känns som om jag är skylig ngt.

The_RobRoy
2007-09-29, 12:44

sex?

mela
2007-09-29, 12:47
Jag gillar inte att bli bjuden, inte ens om jag är tillsammans med killen.
Jag får ångest och precis som Cilia så känns det som om jag står i skuld.
Jag tjänar mina egna pengar, det är klart att jag ska betala själv också.
Absolut på dejt.

Jorgen
2007-09-29, 12:48
Jag tycker det är svårt.
Ibland tycker jag det känns obekvämt att bli bjuden.

+1.

kharon
2007-09-29, 13:02
Spelar ingen roll för mig, blir jag utbjuden frågar jag i något skede om jag ska betala min del eller om jag får bjuda på nåt annat eller hur hon vill ha det. Jag gör inte så stor grej av det hela. Jag tycker det är lite gulligt med tjejer som ska betala själva då jag bjuder ut. Jag frågar också ofta vad de har för syn på notan, som samtalsämne. Ett bra sätt att få veta mera om hennes värderingar och man kan också styra det till andra frågor väldigt lätt. Jag går inte ut med luder som förväntar sig att man ska betala.

shadowfire
2007-09-29, 13:18
Inledningsvis under dateing osv har jag sett det som självklart att gå före, hålla uppdörrar, bjuda och betala osv... sedan har det växlat över ju djupare relationen har blivit, så från 100-0 i förhållande så har det övergått till kanske 60-40 då tjejen börjar ta för sig och bjuda tillbaka.

edit: jag har iofs svårt att låta mig bli bjuden, brukar alltid börja tjafsa och insistera på att jag ska betala av ngn dum anledning.. egentligen, innerst inne vill jag ju ha mina stålars för mig själv ;)

Hades
2007-09-29, 13:26
Om tjejen tycker jag är så jävla trist att umgås med att jag måste betala hennes käk för att hon ska vilja spendera tid med mig så kan jag lika gärna vara utan.

The_RobRoy
2007-09-29, 13:28
Har aldrig bjudit någon tjej på restaurang, däremot vänner.

Kanske därför man får ligga så lite :(

raZmus
2007-09-29, 13:31
Har aldrig bjudit någon tjej på restaurang, däremot vänner.

Kanske därför man får ligga så lite :(

Är det inte din flickvän på din avatar?

PowPow
2007-09-29, 13:41
Jag brukar försöka övertala tjejen att betala hela notan. Vägrar hon så ställer jag till en scen och stormar ut ur restaurangen. Någon jävla ordning får det vara.

Diggler
2007-09-29, 13:47
Nu är jag gift sen många år tillbaks och vi har delad ekonomi, men om jag inte var det, hade jag gärna betalt hela sibylla/mc-donalds/hämtpizza - notan. Utan att vänta mig något. Har man enorm kommunallön så har man.

The_RobRoy
2007-09-29, 13:49
Är det inte din flickvän på din avatar?

Tyvärr..

lind<a
2007-09-29, 14:21
är o ch försig också en tjej som tycker att d känns obekvämt att killen tar hela notan fast sskulle ja ge dig ett råd så tycker ja faktist, att har du bjudit ut henne och det är första dejten kommer hon nog uppskatta om du tar notan, e nästan säker på att hon själv erbjuder sig framöver, lycka till

Granatgiraffen
2007-09-29, 14:41
Tycker den rikaste ska betala.

edit

Typiskt svenskt "känns som att man är skyldig något" osv. Liksom vafan?! Handlar det om 500kr? Värt att lipa över.

Metal_boy_
2007-09-29, 14:48
Tycker den rikaste ska betala.

edit

Typiskt svenskt "känns som att man är skyldig något" osv. Liksom vafan?! Handlar det om 500kr? Värt att lipa över.

500:- är jävligt mycket pengar för mig iaf.

Granatgiraffen
2007-09-29, 14:49
500:- är jävligt mycket pengar för mig iaf.

Beror väl på hur ofta hur ofta du går på date då kanske. Du får spara dig till mer speciella tjejer kompis.

Piranha
2007-09-29, 14:49
Jag tar notan om inget annat sägs.

Solros
2007-09-29, 14:50
Jag brukar ursäkta mig med att jag "ska pudra näsan". Sedan springer jag för allt vad tygen håller, HAHA!

mystic[-_-]
2007-09-29, 14:51
Jag brukar ursäkta mig med att jag "ska pudra näsan". Sedan springer jag för allt vad tygen håller, HAHA!

FREE MEAL! :hbang:

Tricklev
2007-09-29, 15:23

:hbang: :laugh:

mangemani
2007-09-29, 15:31
tjejer som förväntar sej att man ska betala för notan ska man(enligt mej) dumpa fort som bara den,det är ett typiskt exempel på "ta hand om mej" bs inställningen.
självklart ska båda betala om man har varit ute och käkat.

shut teh face
2007-09-29, 16:08
I ett förhållande så är det ju rätt enkelt jag eller tjejen betalar. Då jämner det ut sig i slutändan då man "turas" om.

Dejter har jag ingen erfarenhet av gällande middagar. :cool:

Rahf
2007-09-29, 16:33
Dela på notan rakt av.

petah
2007-09-29, 17:40
Jag frågar om det är lugnt om jag betalar, tjötar hon så säger jag att hon får bjuda nästa gång med glimten i ögat, funkar bra.

Deceiver85
2007-09-29, 17:55
Var och en betalar för sig, men ifall någon insisterar på att få betala så...varför inte?

bulldozer
2007-09-29, 20:09
Den som vill ha en dejt payar..
Första gången jag var ute med min sambo var det jag som föreslog att vi
skulle äta ute, allså payade jag. Känns himla gnidigt och komplicerat annars,
ska man liksom låta bli och gå ut om den som man vill gå ut med inte har
pengar just då eller?

St0ned
2007-09-29, 20:32
Jag bjuder hellre än blir bjuden, dejt eller inte..

Metal_boy_
2007-09-29, 22:41
Beror väl på hur ofta hur ofta du går på date då kanske. Du får spara dig till mer speciella tjejer kompis.

Hon får en burk ravioli av märket Eldorado om jag får ligga först.

skaparn
2007-09-30, 10:25
Jag gillar att göra saker tillsammans, så vi kör springnota. Tillsammans.

Hardcore_pb
2007-09-30, 16:37
Jag är uppfostrad konservativt, alltså betalar jag. Dagens moderna samhälle där killar och tjejer ses som ett är nästan skrämmande.

England nästa för min del, Cambridge är fint konservativt, synd att tjejerna i England ser allt annat än bra ut =/

hahavaffan
2007-09-30, 16:51
Jag gillar att betala, men insisterar hon får hon självklart betala för sig.

Carolinew
2007-09-30, 17:09
Jag hatar att bli bjuden, verkligen, känns bara fel på något vis. Som någon sa i början av tråden, fast lite omvänt: Jag tycker det är lika självklart att man delar på notan som att man delar på hushållssysslorna. Undantag finns givetvis...

LadyInsane
2007-09-30, 17:16
Nej, pöjkar får inte bjuda mig på middag. Dela rakt av känns oftast bäst.

Bjuda på fika däremot är helt okej, sålänge jag bjuder nästa gång.

Bjuda på dricka på krogen får pojkarna göra om d vill.. :D

stevebc
2007-09-30, 17:18

Bjuda på dricka på krogen får pojkarna göra om d vill.. :DHaha men vafan :D Sprit går alltid hem verkar det som :thumbup:

T: Självklart hade jag bjudit om det var mitt initiativ, tja så länge hon inte hade insisterat på annat såklart.

LadyInsane
2007-09-30, 17:20
Haha men vafan :D Sprit går alltid hem verkar det som :thumbup:

*whistle*

edit: INTE skumma drinkar

Hardcore_pb
2007-09-30, 17:38

Bjuda på dricka på krogen får pojkarna göra om d vill.. :D

Detta är väldigt roligt och synonymt med (inte sagt att LadyInsane är sådan) småstadsmänniskor och förortspack. Att bli bjuden på mat är inte okej för det känns som att man blir skyldig nåt. Att bli bjuden på drinkar på krogen är heeeelt okej. Vad är grejen? Känns det inte bara billigt att klänga på folk på krogen för att få gratis dricka? Känner ni inte att ni måste ge tillbaka något då?

Konstigt att jag aldrig stött på en artig och väluppfostrad tjej från bättre bemedlade familjer som bråkat om notan, borde de inte vara dessa som gärna vill betala för sig, de har ju absolut ekonomi för det? eller är de så att dessa tjejer är så trygga i sig själva att de inte behöver bråka om en nota för att inte känna sig underlägsna, att de inte har något problem med att tjejer är tjejer och killar är killar. Jag vet inte, vad tror ni?

Tricklev
2007-09-30, 17:39
Bjuda på en måltid och fika går väll, brukar jongleras fram och tillbaks där. Däremot att bjuda tjejer på drinka är ett no no, finns det folk som ens gör det?
Trodde det bara hände i filmer.

Edit: Vad är idén med det ens? Är det ett försök att säga "vel knola" fast man är för blyg för att snacka med henne? Funkar det? Tar tjejerna det som en komplimang, eller skakar dom av sig det och sedan går tillbaks till sitt tjejgäng om hur snygga dom är?

Edit2: Att ta emot drinkar på krogen är prostition.

petah
2007-09-30, 18:04
Detta är väldigt roligt och synonymt med (inte sagt att LadyInsane är sådan) småstadsmänniskor och förortspack. Att bli bjuden på mat är inte okej för det känns som att man blir skyldig nåt. Att bli bjuden på drinkar på krogen är heeeelt okej. Vad är grejen? Känns det inte bara billigt att klänga på folk på krogen för att få gratis dricka? Känner ni inte att ni måste ge tillbaka något då?

Konstigt att jag aldrig stött på en artig och väluppfostrad tjej från bättre bemedlade familjer som bråkat om notan, borde de inte vara dessa som gärna vill betala för sig, de har ju absolut ekonomi för det? eller är de så att dessa tjejer är så trygga i sig själva att de inte behöver bråka om en nota för att inte känna sig underlägsna, att de inte har något problem med att tjejer är tjejer och killar är killar. Jag vet inte, vad tror ni?

+1

LadyInsane
2007-09-30, 18:15

Jag är emot könsroller!

Just drinkprincipen har att göra med att de flesta killar bjuder mig på drinkar för att få lite "booty". Majoriteten är alltså idioter och får skylla sig själva! ha!

backflash
2007-09-30, 18:19
Jag är emot könsroller!

Just drinkprincipen har att göra med att de flesta killar bjuder mig på drinkar för att få lite "booty". Majoriteten är alltså idioter och får skylla sig själva! ha!

Du är emot könsroller, dessa är per se kollektivistiska, men de som gynnar dig ur ett individualistiskt perspektiv funkar - ja så länge man får sprit så!!!one391

LadyInsane
2007-09-30, 18:20
Du är emot könsroller, dessa är per se kollektivistiska, men de som gynnar dig ur ett individualistiskt perspektiv funkar - ja så länge man får sprit så!!!one391

Du kan tycka så om du vill. Dock har jag bjudit killar på drinkar flera gånger, så nej din teori håller inte!

backflash
2007-09-30, 18:22
Du kan tycka så om du vill. Dock har jag bjudit killar på drinkar flera gånger, så nej din teori håller inte!

Klart jag kan. Men vad har din andra mening med min teori att göra?

Cilia
2007-09-30, 18:23
Jag är uppfostrad konservativt, alltså betalar jag. Dagens moderna samhälle där killar och tjejer ses som ett är nästan skrämmande.

jobbigt att din manlighet måste sitta i plånboken.
känns inte det lite lamt?

Det härstammar väl ifrån att killar tjänar mer än tjejer?

LadyInsane
2007-09-30, 18:27
Klart jag kan. Men vad har din andra mening med min teori att göra?

Jag kan ha missuppfattat men jag tog det som att du tyckte att "Killar bjuder" principen tillhör könsroller och att jag, som är emot dessa, hycklar till det eftersom jag inte har några problem med att utnyttja dessa, sålänge de nyttjar mig individuellt.

stevebc
2007-09-30, 18:30

Det härstammar väl ifrån att killar tjänar mer än tjejer?Yes. Förstår inte varför män inte får vara gold-diggers :D

På tal om att känna sig "skyldig" när man blir bjuden på mat kan jag bara instämma. Jag snyltar gärna på polarens smirnoff, men får dåligt samvete om han bjuder mig på fyllekäk 6h senare. Och jag kommer inte från en håla på landet heller utan Danmarks ex-huvudstad. Så det så!

Tricklev
2007-09-30, 18:30
Jag kan ha missuppfattat men jag tog det som att du tyckte att "Killar bjuder" principen tillhör könsroller och att jag, som är emot dessa, hycklar till det eftersom jag inte har några problem med att utnyttja dessa, sålänge de nyttjar mig individuellt.

Ja, du borde, i jämnstäldhetensnamn säga nejtack till drickan.

LadyInsane
2007-09-30, 18:32
Ja, du borde, i jämnstäldhetensnamn säga nejtack till drickan.

Vilket jäkla skitsnack.

Tricklev
2007-09-30, 18:36
Vilket jäkla skitsnack.

:D

Visst formulerade jag det på ett speciellt sätt, men det faktum att du utnyttjar könsrollen att män ska bjuda kvinnor på dricka... för att få dricka...

Ser du vart jag är påväg?
Du utnyttjar könsrollen. <--- Notera punkten.

Cilia
2007-09-30, 18:38
Kontentan är väl att det är ok att låta sig bjudas bara man känner sig bekväm med det hela. Det är ju fritt för den som bjuder om den vill eller inte. Men bara för att man kan tänka sig att bli bjuden på en sak är det inte samma sak som att man vill bli bjuden på allt.

backflash
2007-09-30, 18:39

Du är emot könsroller; du uppskattar inte det som kallas könsroller.
Killar bjuder - i tron att få ligga eller inte, i ett fall verkar de vara korkade; Ett upprätthållande av könsroller oavsett om man får ligga eller inte.
Dessa bygger i grund och botten på representationer, vad som syns/tänks/sägs/menas, må de vara manifesta eller mentala. De är med andra ord kollektiva i och med att de byggs upp individuellt. Så även om sprit är trevligt när det är gratis, så är det svårt att säga att det som i vardagligt tal kallas könsroller inte upprätthålls här - oavsett om killen får ligga eller inte. Att du sen bjuder nån grabbhalva på sprit har inte mycket med saken att göra.

LadyInsane
2007-09-30, 18:40

Visst formulerade jag det på ett speciellt sätt, men det faktum att du utnyttjar könsrollen att män ska bjuda kvinnor på dricka... för att få dricka...

Du utnyttjar könsrollen. <--- Notera punkten.

Nej du förstod inte vad jag skrev.

Jag tycker inte att det är en könsroll att män ska bjuda på dricka, därav nyttjar jag den! Jag har bjudit ruskigt mycket killar på öl och inte gör det mig till en man.

stevebc
2007-09-30, 18:41

Du utnyttjar könsrollen. <--- Notera punkten.Jag tycker inte att det är LadyInsane som utnyttjar sin könsroll utan killarna som bjuder på dricka. Det är dom som försöker utnyttja ett system där mannen ska försörja kvinnan och kvinnan ska i sin tur återgälda med sex m.m. Bara för att hon tackar ja till att bli bjuden på sprit innebär inte att hon accepterar systemet. Och jag är säker på att hon hade tackat ja till en gratis drink från en en tjej, eller hur?

Tricklev
2007-09-30, 18:41
Jag tycker inte att det är en könsroll att man ska tjäna mer än kvinnor.
Därför nyttjar jag den, och tjänar mer än min syster och kvinnliga bekanta.

Förstår du inte vart ditt tänkande slår fel?

Tricklev
2007-09-30, 18:42
Jag tycker inte att det är LadyInsane som utnyttjar sin könsroll utan killarna som bjuder på dricka. Det är dom som försöker utnyttja ett system där mannen ska försörja kvinnan och kvinnan ska i sin tur återgälda med sex m.m. Bara för att hon tackar ja till att bli bjuden på sprit innebär inte att hon accepterar systemet. Och jag är säker på att hon hade tackat ja på en gratis drink från en en tjej, eller hur?

Jo, sålänge du accepterar, och lever såsom könsrollarna säger, så inte bara accepterar du dom, utan du stödjer dom även.

LadyInsane
2007-09-30, 18:43
Jag tycker inte att det är LadyInsane som utnyttjar sin könsroll utan killarna som bjuder på dricka. Det är dom som försöker utnyttja ett system där mannen ska försörja kvinnan och kvinnan ska i sin tur återgälda med sex m.m. Bara för att hon tackar ja till att bli bjuden på sprit innebär inte att hon accepterar systemet. Och jag är säker på att hon hade tackat ja till en gratis drink från en en tjej, eller hur?

Tack SteveBC, riktigt bra post!

stevebc
2007-09-30, 18:45
Jo, sålänge du accepterar, och lever såsom könsrollarna säger, så inte bara accepterar du dom, utan du stödjer dom även.Jo men det faktum att hon tar emot sprit utan att känna sig förpliktigad att göra något tillbaka är ju ett sätt att slå tillbaka mot vad könsrollerna säger, iaf enligt mig :)

LadyInsane
2007-09-30, 18:46
Jo, sålänge du accepterar, och lever såsom könsrollarna säger, så inte bara accepterar du dom, utan du stödjer dom även.

Folk definerar könsroller olika. Jag ser det inte som en könsroll att killen bjuder på en drink. Jag ser det som ett idiotiskt försök till action.

Tricklev
2007-09-30, 18:47
Jo men det faktum att hon tar emot sprit utan att känna sig förpliktigad att göra något tillbaka är ju ett sätt att slå tillbaka mot vad könsrollerna säger, iaf enligt mig :)

Äsh, dom har i alal tider taget emot saker utan att ge emot.

Såhär säger könsrollarna.

Killarna bjuder på sprit
Tjejerna nickar glatt och tar emot.

LI nickar glatt och tar emot spriten.

På vilket sätt slår hon tillbaks emot könsrollerna?

Purren
2007-09-30, 18:47
Den som bjudit ut tar notan. Ser inga problem med det.

Sen så skulle jag nog inte bjuda ut någon på middag som förstadejt men det är en annan femma.

skaparn
2007-09-30, 18:48

Tack för de orden.

Jax
2007-09-30, 18:48
Nej du förstod inte vad jag skrev.

Jag tycker inte att det är en könsroll att män ska bjuda på dricka, därav nyttjar jag den! Jag har bjudit ruskigt mycket killar på öl och inte gör det mig till en man.
Varför är det då en könsroll om mannen bjuder på middag?

Personligen så tycker jag att man ska dela om man tillsammans har bestämt att man ska gå ut och äta. Har jag däremot frågat om jag får bjuda ut henne på middag/fika så kommer jag att betala om hon inte vill något annat. Har hon bjudit ut mig så får hon gärna betala om hon vill, men jag kommer nog ändå att fråga om vi ska dela.

Förstår inte varför de som alltid säger att könsroller är förlegat börjar snacka om det så fort en kille vill betala. Det är ju ganska tydligt att de personer verkligen har hakat upp sig på gamla könsroller och verkligen inte kan tänka sig att göra så bara för sakens skull. I min mening går det alldeles utmärkt att säga "tack, jag betalar nästa gång".

internethjälten
2007-09-30, 18:49
Jag följer inte med på en middag om inte tjejen betalar.

"whats goes around comes around"

LadyInsane
På vilket sätt slår hon tillbaks emot könsrollerna?

Genom att själv bjuda på drinkar!

Så enligt dig bör varken killar eller tjejer bjuda varandra? Idiotiskt och ohållbart. Jag slår helt enkelt tillbaka genom att göra detsamma.

backflash
Jag tycker inte att det är LadyInsane som utnyttjar sin könsroll utan killarna som bjuder på dricka. Det är dom som försöker utnyttja ett system där mannen ska försörja kvinnan och kvinnan ska i sin tur återgälda med sex m.m. Bara för att hon tackar ja till att bli bjuden på sprit innebär inte att hon accepterar systemet. Och jag är säker på att hon hade tackat ja till en gratis drink från en en tjej, eller hur?

Om det redan finns ett system som accepteras vilket ska stödja/stjälpa sitt kön så nyttjar man det snarare än utnyttjar. Bjuda på sprit är isåfall som tidigare upplysts om, tydligen, en förväntan om sex. För inte får väl alla som bjuder på sprit sex? (isåfall bjuder jag alldeles för sällan). Så jo, bara för att man tackar ja. Om hon tackar ja till en tjej, finns det något som säger något om det? Bjuder en tjej en kille, finns det något sådant? Representationer.

Notera att jag är inne på koncepten här, jag bryr mig inte om hon tackar ja till en drink från Tjikatilo :)

Tricklev
2007-09-30, 18:53
LI: Gå tillbaks och läs dina egna formuleringar, det är du som tar upp detta med drinkar, i samband med att någon nämner könsroller angående att bjuda på mat. Det är även du som tar upp "drinkprincipen", men du försvarar det hela med "dom är ändå idioter".

Kort sagt, du säger ju i stort sätt att det är en könsroll du utnyttjar för att den nyttjar dig. Backar du på detta nu?

LadyInsane
2007-09-30, 18:53
Jag har föresten ingen lust att bli utpekad som ett förbaskat jäkla drinkluder för att jag tar emot drinkar av folk, ja, killar och tjejer. I min värld ska tjejer och killar ha möjlighet att kunna bjuda varandra på saker, båda två.

Jax
2007-09-30, 18:55
Jag har föresten ingen lust att bli utpekad som ett förbaskat jäkla drinkluder för att jag tar emot drinkar av folk, ja, killar och tjejer. I min värld ska tjejer och killar ha möjlighet att kunna bjuda varandra på saker, båda två.
Varför inte middag?

Tricklev
2007-09-30, 18:55

Men förfan LI, det är ingen som dömmer dig, det är antagligen ingen i hela jävla tråden som bryr sig om dig till den graden att dom bryr sig om att dömma dig. SJÄLVDISTANS, snälla.

Och jag håller med om att folk ska få bjuda folk fram och tillbaks hur dom vill, men det är inte så du uttrycker det ibörjan av dina inlägg, då uttrycker du det som att du utnyttjar idioter som försöker använda förlegade könsroller, för att dom förtjänar det.

Edit: För övrigt vill jag länka till Lellans kärleksfullt skäll (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=101678&highlight=k%E4rleksfullt), före någon anmäller mig. ;)

LadyInsane
2007-09-30, 18:59
Men förfan LI, det är ingen som dömmer dig, det är antagligen ingen i hela jävla tråden som bryr sig om dig till den graden att dom bryr sig om att dömma dig. SJÄLVDISTANS, snälla.

Gött, nu kunde du trycka ned mig till tårna också och få mig att känna mig värdelös.

Varför inte middag?

För att det handlar om mycket mer pengar. En drink är en drink ffs.

Jag vill inte bli bjuden på middag av någon.

Tricklev
2007-09-30, 19:01
Gött, nu kunde du trycka ned mig till tårna också och få mig att känna mig värdelös.

Skälet till den meningen var snarare att du verkar, relativt ofta i diverse sådana här diskussioner ta åt dig åsikter som personliga angrepp emot din karaktär, trots att dom inte alls är riktade så.

Kärleksfullt skäll, kärleksfullt! :D

Cilia
2007-09-30, 19:02
För att det handlar om mycket mer pengar. En drink är en drink ffs.

Jag vill inte bli bjuden på middag av någon.

jag tror du har en poäng där
jag skrev tidigt att jag inte är helt bekväm med att bli bjuden men det beror på.
Vet jag att mannen är ganska tät så är det lättare. Då känns det inte lika jobbigt.
Men om jag vet att det gräver gropar på hans sparkonto är det inte ok för då blir det lite som en investering för honom och då känns det jobbigare.

LadyInsane
2007-09-30, 19:02
Skälet till den meningen var snarare att du verkar, relativt ofta i diverse sådana här diskussioner ta åt dig åsikter som personliga angrepp emot din karaktär, trots att dom inte alls är riktade så.

Kärleksfullt skäll, kärleksfullt! :D

Jag är en passionerad person. Tar allt personligt. Har dessutom haft en av de värsta dagarna i mitt liv, så humöret är inte på topp heller... well well.. lämnar denna tråd nu.

Edit:

Cilia: Precis! Middag kan ju bli ruskigt dyrt.

Vinter: Visst, men bara om jag får ligga! haha...

Vinter
2007-09-30, 19:03
Jag blir gärna bjuden på drinkar av vem som helst, äny takers? :D

Deceiver85
2007-09-30, 19:05
Haha, vad är det med folk ibland? Ni grinar så jävla illa över att en tjej utnyttjar de könsroller som ni själva har suttit upp? Sura över att ni inte kom på ett säkert system?

Könsroller är på ont och på gott, och finns det idioter som gärna bjuder brudar på drinkar för att de tror att de ska få något så låt dem vara just idioter...

Solros
2007-09-30, 19:09
Drinkar är inte så mycket billigare än en middag, två drinkar för strax över 200:-, det är väl ungefär vad en middag på restaurang går på per person?

Tricklev
2007-09-30, 19:13
Haha, vad är det med folk ibland? Ni grinar så jävla illa över att en tjej utnyttjar de könsroller som ni själva har suttit upp? Sura över att ni inte kom på ett säkert system?

Könsroller är på ont och på gott, och finns det idioter som gärna bjuder brudar på drinkar för att de tror att de ska få något så låt dem vara just idioter...

Dom enda som var med i den diskussionen var jag, LI och Backlash, nu vet jag inget om Backlash, men både jag och LI är för unga för att minnas den tiden då dessa könsroller utformades. Och jag har aldrig någonsin bjudit tjejer på en dricka.

Du sparkar många bollar men det är få som kommer nära mål, vill du försöka igen?

Edit: Främmande tjejer, vänner och dylikt bjuder jag, precis som dom bjuder tillbaks.

regus
2007-09-30, 19:20
Hur gör ni på middagsdejt, betalar ni för tjejen? Jag brukar göra det, men endast för att det skulle kännas konstigt och gnidigt att börja räkna och splitta på notan. ;)

Hur ser ni tjejer på saken, förväntar ni er att killen ska betala?

Den som bjuder betalar, även om jag inte skulle bli sur om jag som bjuden "tvingas" betala min del.

Ja ä int snål

Men har väldigt, väldigt svårt för folk som drinkhorar.

backflash
2007-09-30, 19:22

Är tro och förväntan samma sak? Ibland är det det.

Så om en vet att det finns en förväntan, är inte ett upprätthållande av den förväntan något problematisk om en i samma stund anser sig vara emot den? Förväntan behöver alltså inte slå in. För en förväntan gör det inte alltid eller hur?

Vinter
2007-09-30, 19:23
Könsroller är roliga, krockar totalt med verkligheten 2007. Det är faktiskt rätt roande att se alla suckers som bjuder tjejerna på drinkar för att försöka få ut något av det. Men jag vet inte om det har så mycket med könsroller att köra egentligen. Min manliga kusin har blivit bjuden på drinkar av killar som senare försökt ragga på honom(ja han är hetro), vet inte vart i könsrolls debatten man placerar det fenomenet....

skaparn
2007-09-30, 19:28
Av någon ytterst bisarr anledning är detta träff #3 när man bildgooglar på "drinkhora".

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.18037!defaultImage/743590485.jpg

Grisen
2007-09-30, 19:34
skaparn: Den femte bilden är passande i sammanhanget också.

Hardcore_pb
2007-09-30, 19:40
Jag är emot könsroller!

Jag gillar att du kallar de killar som bjuder dig på dricka för idioter för att i nästa stund påtala att du minsann själv bjuder killar på drinkar. Ursäkta men är inte du lika mycket "idiot" som killarna som bjuder dig på dricka i sådana fall?

Detta har ingenting med manlighet och pengar att göra, kära nån vi diskuterar en middag.

Jag måste säga att jag inte förstår hela den här debatten egentligen. Inser inte ni tjejer som vägrar ta emot en middag att ni bara sätter er själva och tjejer överlag i en nedvärderande ställning då ni menar att tjejer som blir bjudna hamnar i underläge gentemot killen i fråga. Hör ni inte själva hur dumt det låter, och det kommer från er tjejer, jag har tror mig inte sett något seriöst inlägg här eller någon annanstans där killar anser att om man bjudit en tjej på middag så ska hon betala igen det på ett eller annat sätt. Hur tror ni de tjejer som blir bjudna och inte tycker det är något konstigt med det eftersom det alltid varit så fram till den här löjliga debatten drogs igång, hur känner de sig när de sitter där och låter sig bli bjudna idag?

Vari ligger problemet att killar betalar på första daten, så som det alltid varit, så som det ser ut i stora delar av världen. Ska vi sluta ha tomte på julafton också för tomten är ju alltid är manlig, eller varför inte ha en kvinnlig tomte vartannat år.

Debatten är ännu bara ett sätt att klassa tjejer som offer för den manliga världen, ett sätt att förminska tjejer och deras förmåga att själva avgöra vad de vill och inte vill göra.

Det är sorligt att se när bara de tjejer med gott självförtroende vågar låta sig bjudas idag medan varenda tjej med minsta lilla osäkerhet inte kan ta emot en middag med risk för att klassas som offer av den manliga världen, men igen, vem klassar dem som offer? Det är inte killarna, utan istället är det deras lika osäkra vänner som nu gör klart för henne att hon minsann ha satt sig i en sits där hon måste ge killen något tillbaka, där något är synonymt med sex. Välkommen till det jämlika Sverige 2007 :)

LadyInsane
2007-09-30, 20:29
Jag gillar att du kallar de killar som bjuder dig på dricka för idioter för att i nästa stund påtala att du minsann själv bjuder killar på drinkar. Ursäkta men är inte du lika mycket "idiot" som killarna som bjuder dig på dricka i sådana fall?

JA det är jag. Om jag bjuder någon på en drink och förväntar mig något.. DEFINITIVT!

Jax
2007-09-30, 20:35
Hardcore_pb: vari ligger problemet att tjejen bjuder på första middagen eller att man delar för den delen? Liknelsen med jultomten suger för övrigt.

Deceiver85
2007-09-30, 20:54
Hardcore_pb: vari ligger problemet att tjejen bjuder på första middagen eller att man delar för den delen? Liknelsen med jultomten suger för övrigt.
Kanske har hardcore_pb aldrig blivit bjuden på middag och är därför bitter?

Bell@
2007-09-30, 20:59
Om jag träffar en kille och går och äter och om vi kommer fram till att vi ska dela på notan så är han nog ingen kille jag vill träffa mer... Jag inisterar att få betala för att se hur länge han kan hålla på, men ger han sig lätt så tycker jag inte att han är man nog i mitt tycke.

Va faktiskt på en date häromdan och han sa lite sådär att han ville betala för mig också men eftersom jag inte tyckte han va snygg så ville jag absolut betala för mig så att jag inte fick honnom känna sig dum----->DUMPAD

Men oftast brukar det jäma ut sig det där med betaningen om man har träffats ett tag... Han betalar ibland och självfallet betalar jag.

skaparn
2007-09-30, 21:05
Om jag träffar en kille och går och äter och om vi kommer fram till att vi ska dela på notan så är han nog ingen kille jag vill träffa mer... Jag inisterar att få betala för att se hur länge han kan hålla på, men ger han sig lätt så tycker jag inte att han är man nog i mitt tycke.

Va faktiskt på en date häromdan och han sa lite sådär att han ville betala för mig också men eftersom jag inte tyckte han va snygg så ville jag absolut betala för mig så att jag inte fick honnom känna sig dum----->DUMPAD

Men oftast brukar det jäma ut sig det där med betaningen om man har träffats ett tag... Han betalar ibland och självfallet betalar jag.

Från och med nu ska jag alltid insistera på att vi delar notan. Ett utmärkt filter.

Trance
2007-09-30, 21:09
Jag vet inte riktigt varför, men denna tråden är rätt rolig på ett tragiskt sätt. Typ som ett slagsmål mellan två utvecklingsstörda.

Granatgiraffen
2007-09-30, 21:10

Du verkar vara en jättebra tjej.

Jax
2007-09-30, 21:10
Från och med nu ska jag alltid insistera på att vi delar notan. Ett utmärkt filter.
+1

mystic[-_-]
2007-09-30, 21:11

kunglig :bow:

Deceiver85
2007-09-30, 22:34
Jag vet inte riktigt varför, men denna tråden är rätt rolig på ett tragiskt sätt. Typ som ett slagsmål mellan två utvecklingsstörda.
Signatur-material

tobbo
2007-09-30, 23:41
http://dogtoe.com/weblog/wp-content/uploads/2007/01/arguing_on_the_internet.jpg

OnT: Den som bjuder ut får betala, eller eventuellt splitta om det nämns.

Frida.B
2007-09-30, 23:55
Den som bjuder ut betalar notan. Varför jag aldrig bjuder ut någon

fat_joe
2007-10-01, 00:46
Vända kappan efter vinden fungerar sällan när ens inlägg sparas...

Solros
2007-10-01, 15:06

Väldigt sant!

Jiggen
2007-10-01, 15:17
Genom att själv bjuda på drinkar!

Så enligt dig bör varken killar eller tjejer bjuda varandra? Idiotiskt och ohållbart. Jag slår helt enkelt tillbaka genom att göra detsamma.

kommer jag till stholm någon gång kan jag bjuda dig på en proteindrink :laugh:

pxp
2007-10-01, 15:27
Jag betalar min mat och äter jag upp hennes så betalar jag den med.

machine gun
2007-10-01, 15:48

Du kan väl ändå inte vara seriös med det inlägget?

Metal_boy_
2007-10-01, 16:03

Eller så ger han sig lätt, för att han inte tycker att du är kvinna nog att slösa pengar på? :)

fat_joe
2007-10-01, 16:19

Det värsta är att hon nog är det :D

Cilia
2007-10-01, 18:16

Jag förstår inte ens vad hon försöker säga.

Cilia
2007-10-01, 18:20
Detta har ingenting med manlighet och pengar att göra, kära nån vi diskuterar en middag.

Jag måste säga att jag inte förstår hela den här debatten egentligen. Inser inte ni tjejer som vägrar ta emot en middag att ni bara sätter er själva och tjejer överlag i en nedvärderande ställning då ni menar att tjejer som blir bjudna hamnar i underläge gentemot killen i fråga. Hör ni inte själva hur dumt det låter, och det kommer från er tjejer, jag har tror mig inte sett något seriöst inlägg här eller någon annanstans där killar anser att om man bjudit en tjej på middag så ska hon betala igen det på ett eller annat sätt. Hur tror ni de tjejer som blir bjudna och inte tycker det är något konstigt med det eftersom det alltid varit så fram till den här löjliga debatten drogs igång, hur känner de sig när de sitter där och låter sig bli bjudna idag?

Vari ligger problemet att killar betalar på första daten, så som det alltid varit, så som det ser ut i stora delar av världen. Ska vi sluta ha tomte på julafton också för tomten är ju alltid är manlig, eller varför inte ha en kvinnlig tomte vartannat år.

Debatten är ännu bara ett sätt att klassa tjejer som offer för den manliga världen, ett sätt att förminska tjejer och deras förmåga att själva avgöra vad de vill och inte vill göra.

Det är sorligt att se när bara de tjejer med gott självförtroende vågar låta sig bjudas idag medan varenda tjej med minsta lilla osäkerhet inte kan ta emot en middag med risk för att klassas som offer av den manliga världen, men igen, vem klassar dem som offer? Det är inte killarna, utan istället är det deras lika osäkra vänner som nu gör klart för henne att hon minsann ha satt sig i en sits där hon måste ge killen något tillbaka, där något är synonymt med sex. Välkommen till det jämlika Sverige 2007 :)

Om det inte har med manlighet att göra för dig vad har det då att göra med?
För det enda du har som argument är traditionella känsroller.

Jag har ingenstans sagt att jag kommer i underläge bara att det känns som om jag är skyldig något. Det gäller inte i alla lägen och har inget med killar och tjejer att göra.

Grunden är väl att det ska kännas ok för båda?

stenis
2007-10-01, 19:05
Jag erbjuder mig alltid att ta notan, så kan hon få ta nästa om det nu blir en nästa gång. Insisterar hon på att hon vill ta den så får hon väl göra det då så tar jag nästa helt enkelt, svårare än så äre inte.

Men att hålla på och splitta en nota det gillar jag inte, dejter ska gå smidigt och inte sluta med krångel pga. en splittad nota.

Mvh

Rahf
2007-10-01, 19:34
Jag erbjuder mig alltid att ta notan, så kan hon få ta nästa om det nu blir en nästa gång. Insisterar hon på att hon vill ta den så får hon väl göra det då så tar jag nästa helt enkelt, svårare än så äre inte.

Men att hålla på och splitta en nota det gillar jag inte, dejter ska gå smidigt och inte sluta med krångel pga. en splittad nota.

Mvh

En splittad nota för mig är att man betalar hälften var. Smidigt och smärtfritt. JA jag vet att nån kan ha tagit för mycket osv osv. Det skiter man i och sen betalar man. Man får väl dricka vatten och äta endast förrätt om man inte vill att den andre ska betala mer än vad de ätit för.

fyrkantig_rondell
2007-10-01, 20:01
Vid första dejterna betalar var och en för sig. Efter det kan man turas om, jag har inget imot att bjuda.

Super_Johan
2007-10-01, 20:02
Jag är feminist, hon betalar.

skaparn
2007-10-01, 20:12
Jag är feminist, hon betalar.

Alltid hon. Feminister är lesbiska.

Batman
2007-10-01, 20:18
Jaja fancy middagar hit o dit är uppenbara. Men hur är det med Luncher ?!
Och div andra aktiviteter som bowling, biljard, klättring, tivoli, ÖL ?

Srednq
2007-10-01, 20:38
Jaja fancy middagar hit o dit är uppenbara. Men hur är det med Luncher ?!
Och div andra aktiviteter som bowling, biljard, klättring, tivoli, ÖL ?

lunch? varannan gång. eller så betalar du maten och hon bowlingen å sen varannan runda i baren. eller nåt liknande

Trance
2007-10-01, 20:44
lunch? varannan gång. eller så betalar du maten och hon bowlingen å sen varannan runda i baren. eller nåt liknande

Om L är lunch och B får vara bowling samt R är bar. Då får vi x = (Lv/L) /(2B+R). Känns som det är den mest romantiska lösningen.

pxp
2007-10-01, 20:56

I det läget kan det vara bra om man har med en egen kalkylator så man verkligen får det rätt. Bowlingen brukar ju kosta samma men om hon äter mer eller dyrare rätter när du betalar så kan det ju hända att det blir dyrare för dig. Ska det bli exakt lika så gäller det att man äter samma mat varje gång.

NiXPhoenix
2007-10-01, 20:59
Om L är lunch och B får vara bowling samt R är bar. Då får vi x = (Lv/L) /(2B+R). Känns som det är den mest romantiska lösningen.

Jag förstår inte din formel alls, sitter och grunnar här. Du får gärna förtydliga.
Du har inte gjort några antaganden vad gäller de olika sakernas värde vad jag kan se.

pxp: Reggad i oktober ser jag. Enkom för denna tråd. :thumbup:

Tenzu
2007-10-01, 22:07
Den som bjuder ut betalar notan. Varför jag aldrig bjuder ut någon

Såklart. Bjuder man (ut) någon så bjuder man, vore konstigt annars.

Synen att mannen bjuder har snarare att göra med att det traditionellt är mannen som bjuder ut och inte traditionella könsroller kring vem som ska betala. Tönteriet med splittad nota är ett påhitt rotat i ett i detta fall vanföreställd könsmaktstruktur.

Det enda "problemet" som finns här är att tjejer generellt inte vågar ta första steget, och det kan ni lösa aaaalldeles själva *kissass*
(o så bristen på vanligt hyfs då)