Visa fullständig version : Vänjer sig musklerna?
jojjep91
2007-09-28, 15:50
Kan musklerna vänja sig vid tungt arbete, och ändå inte bli övertränade?
Som tex Vaderna. Dem ansträngs varje dag.
vi säger att jag börjar på lager arbete, och börjar lyfta feta tunga kartonger på 50kg + och nästan knäcker sönder ryggen.
I början blir det ju skitjobbigt, nästan som ryggträning.
Men vänjer sig inte musklerna senare?
Varför jag fråga är För att:
Jag har lång skolunch och ibland brukar jag och min polare dra ner te gymmet o bänka lite fort för skojjs skull. Oftast maxar vi, det tar väl 15 min.
Ett uppvärmings set.
Sen lite lätt på 50-60kg.
Sen maxning.
Sen går vi.
Om man gör detta varje dag, blir musklerna övertränade då? elr ökar jag bara mer i styrka? Jag menar,
jag menar 2lätta set och ett tungt på 1rep på 15min är väl ingenting
*mini* :D
Maxar varje dag? Inte så jättesmart.
jojjep91
2007-09-28, 15:58
Maxar varje dag? Inte så jättesmart.
Okej vad händer då raggis?
Ínte maxar jag varje dag, dem gångerna vi drar ner dit. Det har väl varit 2-3 ggr hittils.
men vi har gjort det nårra gånger :D
Men de va inte svaret jag ville ha.
OKEJ OM HAN O JAG DRAR NER O REPPAR PÅ 40kG Varje dag. Det är ju för bröst istället för ryggen som ja skrev.
Vad vill du ha för svar?
"Ja, kör på! Ser asbra ut, kan knappt bli bättre."
Eller ärliga svar?
jojjep91
2007-09-28, 16:04
[QUOTE=Raggis;2539685]Vad vill du ha för svar?
Aff jag edit ju,, missförstod dej,
mitt svar till ditt första svar var.
Vad händer då?
För tänk om jag får lyfta kartonger varje dag som är som maxning för mej i marklyft.
Du fattar nog vad jag menar.
QUOTE]
Doctor Snuggles
2007-09-28, 16:26
Överansträngning är baserad på hur mycket arbetskapacitet du har, och vilken nivå du ligger på. Förstås så kommer den att öka med mer träning, men i frågan lagerarbete så viss, först kommer det vara tunga lyft, men sedan när du har vant dig/blivit starkare så kommer det vara medeltunga, sen lätta... ja du fattar.
När det gäller maxa varenda dag så beror det nog på vilken vikt man ligger på. Att vara elitstyrkelyftare och maxa varenda dag skulle nog inte funka t.ex.
Sen så finns det gamla oldschool-metoder med att göra typ 2 tunga set per dag (inte till failure), varje dag, och få bra ökningar.
jojjep91
2007-09-28, 16:29
Överansträngning är baserad på hur mycket arbetskapacitet du har, och vilken nivå du ligger på. Förstås så kommer den att öka med mer träning, men i frågan lagerarbete så viss, först kommer det vara tunga lyft, men sedan när du har vant dig/blivit starkare så kommer det vara medeltunga, sen lätta... ja du fattar.
När det gäller maxa varenda dag så beror det nog på vilken vikt man ligger på. Att vara elitstyrkelyftare och maxa varenda dag skulle nog inte funka t.ex.
Sen så finns det gamla oldschool-metoder med att göra typ 2 tunga set per dag (inte till failure), varje dag, och få bra ökningar.
Okej, Det där var ett bra svar!
Tack så mycket. !
major Pectoralis
2007-09-28, 16:31
Om inte annat så kommer du att bränna ut dig mentalt av ren tristess om du skall maxa varje dag under någon längre tidsperiod.
Jag skulle tippa på att du kommer att få någon förslitning men det går inte att veta. Kroppen är, som du skriver, ibland mer smart och stryktålig än vad man tror. Ibland är den dock mindre smart/smärttålig än vad man tror. Det som talar för att man skulle kunna maxa en gång varje dag är att man inte bränner någon muskelenergi; vid så korta insatser så använder kroppen ATP och CP och de återhämtas fort. Det som talar för att du blir övertränad är allting annat. Inte ens öststaslyftarna maxade varje dag. De kunde lyfta tungt varje dag, men inte maxningar. Anledningen till detta var att ett sådant träningsupplägg skulle leda till mental utbrändhet. Maxade gjorde de på tävling och därefter tog det lång tid för dem att hamna i fas igen.
jojjep91
2007-09-28, 16:35
Om inte annat så kommer du att bränna ut dig mentalt av ren tristess om du skall maxa varje dag under någon längre tidsperiod.
Jag skulle tippa på att du kommer att få någon förslitning men det går inte att veta. Kroppen är, som du skriver, ibland mer smart och stryktålig än vad man tror. Ibland är den dock mindre smart/smärttålig än vad man tror. Det som talar för att man skulle kunna maxa en gång varje dag är att man inte bränner någon muskelenergi; vid så korta insatser så använder kroppen ATP och CP och de återhämtas fort. Det som talar för att du blir övertränad är allting annat. Inte ens öststaslyftarna maxade varje dag. De lyfte tungt varje dag, men inte maxningar. Anledningen till detta var att ett sådant träningsupplägg skulle leda till mental utbrändhet. Maxade gjorde de på tävling och därefter tog det lång tid för dem att hamna i fas igen.
Okej pec~
Jo det va de jag menade, Kroppen bränner ju knappt nån energi vid så korta tränings "pass"
dvs. jag tycker inte att kroppen borde bryta ner så mkt muskelfibrer att man måste ha en vilodag för att man har maxat på en kvart.
Men som sagt. Mental utbrändhet.
Vad menast med ATP och CP?'
Handcuff
2007-09-28, 16:44
Antar att jag är för gammal för att förstå...men varför springer ni ner och "maxar" i bänk på rasten - varje dag :confused:
läst boken ett hål om dagen? handlar om en grabb som gräver ett håll om dagen. En kubikmeter. Det är jättejobbigt i början. Sen går det lättare.
I slutet inser han att han har blivit stark och grov. bra träningsbok!
major Pectoralis
2007-09-28, 16:53
Okej pec~
Jo det va de jag menade, Kroppen bränner ju knappt nån energi vid så korta tränings "pass"
dvs. jag tycker inte att kroppen borde bryta ner så mkt muskelfibrer att man måste ha en vilodag för att man har maxat på en kvart.
Men som sagt. Mental utbrändhet.
Vad menast med ATP och CP?'
De är energisystem.
ATP står för adonesintrifosfat (stavade jag rätt ? :D ) och CP för kreatinfosfat. Genom kemiska processer kan kroppen utvinna energi från dessa föreningar, grovt, grovt förenkelt sagt.
Du skall även komma ihåg att även andra kroppsdelar som leder och muskelfästen kan ta skada av sådana ansträningar. I synnerhet som jag tror att ni är taskigt uppvärmda.
Jag hade inte gett mig på det upplägget.
jojjep91
2007-09-28, 16:54
läst boken ett hål om dagen? handlar om en grabb som gräver ett håll om dagen. En kubikmeter. Det är jättejobbigt i början. Sen går det lättare.
I slutet inser han att han har blivit stark och grov. bra träningsbok!
aah! den filmen har jag sett ! fett bra! :thumbup:
Men det är de jag menar. Borde inte den "grabben" bli övetränad. Men de blir han inte, han ökar ju i styrka fast han tränar samma muskler varje dag?
Isf borde man ju kunna högreppa i bänkpress varje dag med bra resultat?
major Pectoralis
2007-09-28, 16:56
aah! den filmen har jag sett ! fett bra! :thumbup:
Men det är de jag menar. Borde inte den "grabben" bli övetränad. Men de blir han inte, han ökar ju i styrka fast han tränar samma muskler varje dag?
Isf borde man ju kunna högreppa i bänkpress varje dag med bra resultat?
Jämför du en film med verkligheten och att gräva en grop med att maxa bänkpress? Tänk om, skulle jag säga.
jojjep91
2007-09-28, 16:56
Antar att jag är för gammal för att förstå...men varför springer ni ner och "maxar" i bänk på rasten - varje dag :confused:
Inte varje dag, men nån gång ibland typ ba, Äsch fan vi dra o bänka lite.
Elr ibland kan de vara nått annat, typ köra rotatorcuffar elr så. Rätt gött o kunna slänga in de nån gång.
Men bänkpress är ju för jävla roligt inte sant? :thumbup: :D
Jag har fortfarande det i mej som alla nybörjare har. "BÄNKPRESS 4 ever" ! :hbang:
skämt o sido, men de är ju fan skojj :D
jojjep91
2007-09-28, 16:58
Jämför du en film med verkligheten och att gräva en grop med att maxa bänkpress? Tänk om, skulle jag säga.
haha, naee, men liknande. Iställe för att gräva en grop,
så finns de ju som sagt folk som lastar paket varje dag.
Tex min bror, väger 45kg, lastar paket på lager som väger 50kg, han är typ död varje gång. Kmr han bränna ut sig? det tror jag. Med tanke på vad han äter.
efter några år gräver man nog gropar relativt lätt.
Tränar man bänkpress 20 reps om dan så gör man nog 20 reps ganska bra också efter några år. Det är ändå kass träning :P
Vill du träna så föreslår jag att du ger dig på skogsarbete för hand eller liknande
jojjep91
2007-09-28, 17:20
haha okej
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.