handdator

Visa fullständig version : För Burmas munkar

AFanatic
2007-09-28, 06:03
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=697815

rosisbägen
2007-09-28, 06:44
Japp, för det lär ju förändra situationen. Har dom tur så hör juntan deras klagomål och slutar upp med dumheterna.

Taragon
2007-09-28, 06:50
Gör en poll, har du röd tröja idag? :laugh:

Tjuckot
2007-09-28, 06:59
Det förenklade mitt klädval idag.

Guybrush
2007-09-28, 07:58
Jag har ju röd tröja idag! Men det är för att jag tycker den e snygg...

Jompan
2007-09-28, 08:20
Jag bär rött idag. :)

mini
2007-09-28, 08:22
Sickna puckon en del av er är. Vad gör ni själva förutom att fnissa åt dem som faktiskt gör något alls?

Om det blir globala manifestationer, tydliga sådana, kommer Burmas regim få en påminnelse att världen ser dem. Det kanske inte löser något idag, men det är en del i det. Att göra det enkelt för folk att agera är bra. Att många gör det är också bra. Jag ser inte problemet.

Rahf
2007-09-28, 08:23
För övrigt heter väl inte landet Burma? Det heter Myanmar. Burma är ett gammalt namn.

Trance
2007-09-28, 08:28
För övrigt heter väl inte landet Burma? Det heter Myanmar. Burma är ett gammalt namn.

Det heter negerboll och om du försöker att ändra på mig då jävlar.

Bärs
2007-09-28, 08:33
Myanmar hit och dit. Det heter Burma. Leve munkarna som axlar ansvaret.

Rahf
2007-09-28, 08:35
Myanmar hit och dit. Det heter Burma. Leve munkarna som axlar ansvaret.

Ja, jag tycker nog det är rätt viktigt att man får intutat landets rätta namn. Taskigt om man ska demonstrera och sen står det Burma på alla flaggor. Då har man tappat lite prestige så att säga.

Ja, jag ska försöka leta upp en röd tröja idag.

Deceiver85
2007-09-28, 08:36

Militärjuntan har bytt namn från Burma till Myanmar, men frågan är hur legitim militärjuntans namnbyte är. Oppositionen i Burma fortsätter att kalla landet för just Burma. USA och andra västerländska demokratiälskare kallar landet Burma...vi strykrädda fegisar i EU säger både och.

Vinter
Kör med röd t-shirt idag, bara därför att.

Granatgiraffen
Passar svensken perfekt. Inte för uppseendeväckande och gör ingen egentligen skillnad för dom som lider.

Deceiver85
2007-09-28, 08:40
Kör med röd t-shirt idag, bara därför att.
+1

Semiramis
2007-09-28, 08:46
Sickna puckon en del av er är. Vad gör ni själva förutom att fnissa åt dem som faktiskt gör något alls?

Om det blir globala manifestationer, tydliga sådana, kommer Burmas regim få en påminnelse att världen ser dem. Det kanske inte löser något idag, men det är en del i det. Att göra det enkelt för folk att agera är bra. Att många gör det är också bra. Jag ser inte problemet.Jag håller med. Och bär rött idag.

Granatgiraffen
2007-09-28, 08:49
Gör du någonsin något som betyder något, och i så fall vad?

Jag gör saker som förändrar människors liv dagligen i mitt jobb. Förstår inte varför det ska handla om mig förstås? Känns ganska så tafatt när våra ledare i landet tar på sig en röd tröja och börjar skicka sms till sina kompisar om att göra det samma, har dom inte mer makt att utöva än så!? Media blåser upp det och tjänar sina pengar, så dom är väl nöjda.

rosisbägen
2007-09-28, 08:53

Om det blir globala manifestationer, tydliga sådana, kommer Burmas regim få en påminnelse att världen ser dem. Det kanske inte löser något idag, men det är en del i det. Att göra det enkelt för folk att agera är bra. Att många gör det är också bra. Jag ser inte problemet.

Problemet, är väl ingen som pratat om ett problem förutom du?

Att ta på sig en röd tröja och resa agg på plattan i tokholm är verkligen att agera. Ta första planet ner ist och börja agera där nere. Då pratar vi. Nu vet jag inte vad Burma har för tillgångar men det känns ganska troligt att ingen kommer ingripa.. "Fredsstyrkan" kommer nog när den sista tomhylsan nuddar marken lol

AFanatic
2007-09-28, 08:57
Militärjuntan har bytt namn från Burma till Myanmar, men frågan är hur legitim militärjuntans namnbyte är. Oppositionen i Burma fortsätter att kalla landet för just Burma. USA och andra västerländska demokratiälskare kallar landet Burma...

Exakt, och man väljer vad man vill stödja, men då ska man också ha koll på vad man stödjer.

Själv har jag ett vitt linne och en grå tröja på mig, det säger ju ändå inte att jag inte stödjer munkarna.

Trance
2007-09-28, 09:00

Att ta på sig en röd tröja och resa agg på plattan i tokholm är verkligen att agera. Ta första planet ner ist och börja agera där nere. Då pratar vi. Nu vet jag inte vad Burma har för tillgångar men det känns ganska troligt att ingen kommer ingripa.. "Fredsstyrkan" kommer nog när den sista tomhylsan nuddar marken lol

"lol is not punctuation" som det gamla vikingaordspråket säger. Det betyder att man har rätt svårt att ta dig på allvar. De var väldigt visa på den tiden.

rosisbägen
2007-09-28, 09:07
"lol is not punctuation" som det gamla vikingaordspråket säger. Det betyder att man har rätt svårt att ta dig på allvar. De var väldigt visa på den tiden.

Pratade de nordiska vikingarna engelska?

Såg precis att idol-nötterna tagit på sig sina röda tröjor och framhäver sin STÖD till munkarna. Så ni vet..

mini
2007-09-28, 09:10

Är det det enda godkända alternativet? Åka ner och äga militären? Varför ska slapptaskar som sitter hemma framför datorn ständigt köra något slags spik-i-foten-argument? Att göra lite är alltid mer än att göra inget.

rosisbägen
2007-09-28, 09:22
Är det det enda godkända alternativet? Åka ner och äga militären? Varför ska slapptaskar som sitter hemma framför datorn ständigt köra något slags spik-i-foten-argument? Att göra lite är alltid mer än att göra inget.

Skrev jag att något om äga militären? Läs om, läs rätt. *screwy*

Att göra något väsentligt är att föredra ist för att göra något litet i mina ögon.

mini
2007-09-28, 09:25

Att göra något väsentligt är att föredra ist för att göra något litet i mina ögon.

Du tyckte att man skulle åka till Burma. Vad tänkte du att man skulle göra där då?

Tycker du att det är bättre att inte göra något än att göra något litet? Om hundra människor gör något litet, är det fortfarande litet då? En miljon? Tio miljoner?

Solros
2007-09-28, 09:25
Man slogs av hur vackert landet är samt hur många fina pagodor och tempel det finns i Myanmar. Det var dock oerhört svårt att ta sig runt, pga en jääävligt bristade infrastruktur, samt gerillan som höll till längs vägarna.

Internet var censurerat så att man bara kom åt interna sidor. Det fanns bara en dagstidning, inga utländska medier whatsoever.

Tråkigt det som händer. Det kommer behövas jävligt mycket för att få det landet på fötter.

backflash
2007-09-28, 09:27

Klart det är. Men då kan man ha en skala. Göra mycket - göra lite - göra inget. Alltså, enligt din logik är det då föredraget att göra lite än inget.

I teori håller jag dock med dig, det är rätt mycket snack och sen kommer folk gå och köpa tepåsarna igen. Lite som när en politiker gör något korkat i Sverige. I praktiken är jag dock överlycklig att folk som ändå kommer gå och köpa tepåsar senare visar upp sitt stöd. Det kan få andra att tro att de faktiskt inte kommer köpa tepåsarna (ja jag har hängt upp mig).

Fed up
2007-09-28, 09:30
problemet är ju att det är jackväder och då försvinner ju den röda tröjan. min röda jacka är för kall. Eller för varm (har en jäkla fet täckjacka som är röd, och en tunn vårjacka).

rosisbägen
2007-09-28, 09:34
Du tyckte att man skulle åka till Burma. Vad tänkte du att man skulle göra där då?

Tycker du att det är bättre att inte göra något än att göra något litet? Om hundra människor gör något litet, är det fortfarande litet då? En miljon? Tio miljoner?

Va sägs om att åka ner o bara visa ditt stöd för munkarna med din röda tröja? Eller att delta i någon av demonstrationerna?

Ehm ja, att en miljon har på sig en röd tröja gör säkerligen en skillnad.. Nej vänta, det kanske redan är ett miljoner som har på sig en röd tröja idag! :eek:

backflash: Njä, antagligen göra något riktigt/väsentligt/som märks eller att inte göra något alls. Känns onödigt annars imo. :)

Granatgiraffen
2007-09-28, 09:36
problemet är ju att det är jackväder och då försvinner ju den röda tröjan. min röda jacka är för kall. Eller för varm (har en jäkla fet täckjacka som är röd, och en tunn vårjacka).

Ja. Bra sammanfattat. Det känns som det största problemet i den här situationen.

Liksom vafan?

Tolkia
2007-09-28, 09:39
Njä, antagligen göra något riktigt/väsentligt/som märks eller att inte göra något alls. Känns onödigt annars imo. :)
Det är ju också en inställning som är väldigt bekväm att ha, eftersom den innebär att man i de allra flesta fall slipper göra något alls. Man kan inte åka ned och störta regimen, alltså behöver man inte bry sig (som ett exempel, kan appliceras på det mesta).

Metal_boy_
2007-09-28, 09:41
En fin chest. Har tyvärr ingen röd tröja nu. Har en enda och den ligger nertryckt i en smutspåse.

rosisbägen
2007-09-28, 09:46
Det är ju också en inställning som är väldigt bekväm att ha, eftersom den innebär att man i de allra flesta fall slipper göra något alls. Man kan inte åka ned och störta regimen, alltså behöver man inte bry sig (som ett exempel, kan appliceras på det mesta).

Slipper göra något, bekväm inställning? Bara för att jag tycker det är löjligt värre att man tar på sig en röd tröja _enbart_ för att visa sitt stöd för munkarna, och tydligen det enda sättet att göra det, betyder ju inte att jag inte bryr mig.

babbett
2007-09-28, 09:56
Det trista är att dom haft det så i Burma i 40 år utan att någon brytt sig, det måste demonstreras och skjutas några munkar för att världen ens ska komma ihåg dom..

Och ja, jag bär rött...och har skickat sms till andra om att göra det!

Bärs
2007-09-28, 09:57
Ja, jag tycker nog det är rätt viktigt att man får intutat landets rätta namn. Taskigt om man ska demonstrera och sen står det Burma på alla flaggor. Då har man tappat lite prestige så att säga.

Ja, jag ska försöka leta upp en röd tröja idag.

Landets rätta namn är Burma. Sverige förblir Sverige även om några kuppmakare skulle ändra namnet.

Metal_boy_
2007-09-28, 09:58
Slipper göra något, bekväm inställning? Bara för att jag tycker det är löjligt värre att man tar på sig en röd tröja _enbart_ för att visa sitt stöd för munkarna, och tydligen det enda sättet att göra det, betyder ju inte att jag inte bryr mig.

Åk ner då.

rosisbägen
2007-09-28, 10:10
Åk ner då.

Jobbar va

Griip
2007-09-28, 10:13
"- Det amerikanska folket känner beundran och medlidande för munkarna och de fredliga demonstranterna och deras krav på demokrati. Varje civiliserad nation har ett ansvar för att försvara människor som lider under en brutal militärregim, som den som härskat i Burma alltför länge, säger George Bush till den kinesiske utrikesministern enligt BBC. "

Är det inte komiskt att hela jorden hatar USA? Eller just det, hela jorden gör inte det. Långt ifrån.

USA hat påminner mig rätt mycket om små fjortisar som klagar på att polisen finns.

Fed up
2007-09-28, 10:15
Ja. Bra sammanfattat. Det känns som det största problemet i den här situationen.

Liksom vafan?

Precis. Vafan tänker munkarna på, liksom?

En fin chest.

Gest, heter det. Chest är sånt som är hårigt på karlar under skjortan.

Metal_boy_
2007-09-28, 10:17
Precis. Vafan tänker munkarna på, liksom?

Vilken tur att du kan läxa upp mig! Jag borde veta bättre ;)

Nu måste jag raka bröstet bara därför.

babbett
2007-09-28, 10:18
"- Det amerikanska folket känner beundran och medlidande för munkarna och de fredliga demonstranterna och deras krav på demokrati. Varje civiliserad nation har ett ansvar för att försvara människor som lider under en brutal militärregim, som den som härskat i Burma alltför länge, säger George Bush till den kinesiske utrikesministern enligt BBC. "

Är det inte komiskt att hela jorden hatar USA? Eller just det, hela jorden gör inte det. Långt ifrån.

USA hat påminner mig rätt mycket om små fjortisar som klagar på att polisen finns.

Och varför har då inte USA gjort något för Burma dom senaste 40 åren??

Metal_boy_
2007-09-28, 10:19
Jobbar va

Jo, men du bryr dig ju och tycker inte att en röd tröja är tillräcklig. Då antar jag att du har tagit ledigt för att åka ner och bli historisk?

Griip
2007-09-28, 10:20

Jadu, tänk efter lite nu. Vad har USA gjort de senaste 40 åren?

babbett
2007-09-28, 10:21
Jadu, tänk efter lite nu. Vad har USA gjort de senaste 40 åren?

Du verkar insatt, så informera gärna...fast kanske i en annan tråd. Den här handlar inte om USA..

gibfel
2007-09-28, 10:22

Nu kan dom använda sin world-police-status och göra något bra för en gångs skull.

Trance
2007-09-28, 10:22

Finns ju de som är kritiska till din nuvarande regimen i USA av en anledning också. T.ex. att republikaner och några veka demokrater röstade ner att införa habeas corpus till "unlawful combatants" igen. Vilket är en rätt grundläggande rättighet.

Sedan finns det det okritiska stödet till Israel och total blockad i FN när det gäller frågor om Israel så att Israel har total backning, trots att det till skillnad från Iraq/Iran faktiskt har kärnvapen som är skaffade utanför några avtal.

Om vi då kommer slutligen till Iraq-kriget som var ett strategiskt dåligt krig och för att inte tala ett krig som inte var motiverat. Med vilken bakgrund hade USA rätt att attackera en suverän stat i detta fallet?

LadyG
2007-09-28, 10:24
Du verkar insatt, så informera gärna...fast kanske i en annan tråd. Den här handlar inte om USA..

+1

Låt inte den här tråden spåra ur, snälla. Ta USA-diskussionen någon annanstans.

egge
2007-09-28, 10:26

Tack. Den felstavningen stack verkligen i ögonen men jag kunde fan inte komma på den rätta stavningen.

Tomten
2007-09-28, 10:27
Nu vet vi varför de demonstrar! Fan, tänk om det skulle hända i Sverige. Bara ut på gatan direkt.

http://image.bayimg.com/hahioaabe.jpg

Lövbiffen
2007-09-28, 10:31
Nu vet vi varför de demonstrar! Fan, tänk om det skulle hända i Sverige. Bara ut på gatan direkt.

http://image.bayimg.com/hahioaabe.jpg

"VI BETALAL DYLA PENGAL FÖL INTELNET TILL INGEN NYTTA!!!"

Griip
2007-09-28, 10:32
@babett: De saker USA gjort och blivit både hyllade och hatade för de senaste 40 åren är rätt många, Vietnamn å Kuwait är kända å bra exempel.

@Trance: Jo, alltså, jag gillar inte USA regering fullt ut, långt ifrån. Bush personligen borde avsättas å fängslas, mycket av det han gjort har han själv tjänat på ekonomiskt. Israel handlar om att en stor del av USAs befolkning är judar och tillhör den rikare skaran. Varför gå in i Irak? Inte motiverat? En diktator som sysslar med folkmord är ju absolut ingen anledning, inte heller misstankar om kärnvapen? Hur mycket USA egentligen trodde på Kärnvapen vet jag ej, kan tänka mig att det dels var en strategi för att få mer "rätt" att gå in. För jag menar, ifall de bara går in för att avsätta en grym och elak diktator och regim, så är ju det fel.. *rolleyes*

gibfel
2007-09-28, 10:44
@babett: De saker USA gjort och blivit både hyllade och hatade för de senaste 40 åren är rätt många, Vietnamn å Kuwait är kända å bra exempel.

@Trance: Jo, alltså, jag gillar inte USA regering fullt ut, långt ifrån. Bush personligen borde avsättas å fängslas, mycket av det han gjort har han själv tjänat på ekonomiskt. Israel handlar om att en stor del av USAs befolkning är judar och tillhör den rikare skaran. Varför gå in i Irak? Inte motiverat? En diktator som sysslar med folkmord är ju absolut ingen anledning, inte heller misstankar om kärnvapen? Hur mycket USA egentligen trodde på Kärnvapen vet jag ej, kan tänka mig att det dels var en strategi för att få mer "rätt" att gå in. För jag menar, ifall de bara går in för att avsätta en grym och elak diktator och regim, så är ju det fel.. *rolleyes*

Man måste tänka igenom om det är värt priset i människoliv osv. Jag tycker runt 655 000 irakier är ett väldigt högt pris för det dom har uppnått.

LadyG
2007-09-28, 11:06
Burma är rikt på naturtillgångar, exempelvis teakträ, ädelstenar och pärlor. Stora fyndigheter av olja och gas har hittats till havs. (Källa: DN)

Om det bara vore naturtillgångarna som styrde vilka som får hjälp att bli av med diktaturer så borde Burma fått hjälp 1963.

Stoltz
2007-09-28, 11:28
Åk ner då.

Va sägs om att åka ner o bara visa ditt stöd för munkarna med din röda tröja? Eller att delta i någon av demonstrationerna?

backflash: Njä, antagligen göra något riktigt/väsentligt/som märks eller att inte göra något alls. Känns onödigt annars imo. :)

1. Ifall inte jag minns fel så har de mer eller mindre strypt all möjlighet att komma in i landet nu, och FN:s ambassadör var tvungen att begära speciellt tillstånd som inte var helt lätt om jag förstod det rätt.

2. Ifall allt man gör måste vara riktigt väsentligt och göra en impact värd tjugo människors liv eller vad sjutton nu kraven är när man ska värdera dem, varför sitter du då och argumenterar och gnäller om att folk vill ha en röd tröja på sig? Jag tror knappast någon av dem egentligen bryr sig om din åsikt, då du inte verkar vara den hetaste tråden i glödlampan.

Jobbar va

*rolleyes* Det gör nog ingen av tröjbärarna.

LadyG
2007-09-28, 12:19
Burmas junta kanske inte bryr sig, men Kina gör det. En internationell bojkott av OS vore en skam för dem. Utnyttja det, sätt press på Kina att påverka juntan.

Frankrike skulle kunna ge juntan en käftsmäll genom att frysa Totals tillgångar, det franska oljebolaget Total tillhör juntans viktigaste handelspartners (jämte de stora kinesiska bolagen förståss).

Någon som tror att fransmännen törs/ids... *rolleyes*

Trance
2007-09-28, 12:22
Burmas junta kanske inte bryr sig, men Kina gör det. En internationell bojkott av OS vore en skam för dem. Utnyttja det, sätt press på Kina att påverka juntan.

Frankrike skulle kunna ge juntan en käftsmäll genom att frysa Totals tillgångar, det franska oljebolaget Total tillhör juntans viktigaste handelspartners (jämte de stora kinesiska bolagen förståss).

Fransmännen får för mycket skit. Fransmän är mycket coolare än sitt rykte. Fast jag förstår ju om de inte slutar handla, ser inte varför alla bolag i demokratiska länder helt plötsligt skall sluta handla med diktaturer. Tror inte det är en bra långsiktig plan.

Rahf
2007-09-28, 12:47

Du först min rebelliske och upproriske (o?)vän.

Tricklev
2007-09-28, 13:14
Man måste tänka igenom om det är värt priset i människoliv osv. Jag tycker runt 655 000 irakier är ett väldigt högt pris för det dom har uppnått.

Jo, men den kritiken hade dom fått om dom gick in i Burma också, vad dom än gör så gnäller några.

Nej jag tar inte USA i försvar nu.

NiXPhoenix
2007-09-28, 13:19
Åk ner då.

Det är väl snarare dessa rödatröj-förespråkare som borde göra det.
De som vill visa och påstår att de bryr sig.

Jo, kan köpa det där sista, men om att göra lite har 1/500-dels lika stor betydelse som att faktiskt åka dit som utlänning så är det verkligen så marginellt att det inte spelar nån roll.
Visst, du kanske tänker nu att om 500 har röda tröjor så oj vilken jättemanifestation, men tror du ens att militären där brukar läsa svenska tidningar? Lite utlänningar och reportrar på plats där skulle iaf ha en viss chans att påverka dem. En japan som dör, ja det kanske de får skit för nu. Men att några svenskar har röda tröjor?! Var ligger ens Sverige?

-Ja men titta herr General, en bild på 1000 människor i Sverige som hade röda tröjor, de tycker inte om oss.
-Åh, fan, det säger du inte. Kalla hit mina närmaste män för ett krismöte!!! Detta måste tas på allvar, vi har ju så många svenska turister som kommer hit varje år.

:Virro

ManuelIT
2007-09-28, 13:35
lite skrattretande när man ser folk som för en vecka sedan inte ens visste vad Burma var för något nu springer runt i röda tröjor och EMO-ar sig :laugh:

fothermucker
2007-09-28, 14:31
lite skrattretande när man ser folk som för en vecka sedan inte ens visste vad Burma var för något nu springer runt i röda tröjor och EMO-ar sig :laugh:

Eftersom ingen annan har bemödat sig, tänker jag vara den som besvarar det här inlägget med att peka på hur trevligt det är när människors medvetenhet kring stora problem ökar, hur snabbt det än sker. Att se röda tröjor är lite som en löpsedel tryckt på ett kvitto.
Sådärja...buhuhu.

Stoltz
2007-09-28, 15:38

Wäääh, folk blir mer medvetna, fan vad trisst det här är!

Att Burma varit en militärstat en längre tid nu och att förtrycken där är enorma är väl för helvete ingen hemlighet?

Edit: Pucktvåa, så går det när man inte börjar skriva i replyen förrän ett tag efter man tryckt.

Deceiver85
2007-09-28, 15:56
"VI BETALAL DYLA PENGAL FÖL INTELNET TILL INGEN NYTTA!!!"

Rasistiska stereotyper är kul :D

LadyG
2007-09-28, 16:32
Fransmännen får för mycket skit. Fransmän är mycket coolare än sitt rykte. Fast jag förstår ju om de inte slutar handla, ser inte varför alla bolag i demokratiska länder helt plötsligt skall sluta handla med diktaturer. Tror inte det är en bra långsiktig plan.

Nej, varför använda ett påtryckningsmedel som fungerar?

egge
2007-09-28, 16:44

Men hur skulle detta hjälpa befolkningen menar? Skulle de inta bara drabbas ännu värre?

Krampus
2007-09-28, 16:50
Carl Bildt rockar fett i Burmaproblematiken, grundat på vad jag läst i media de senaste dagarna. Jag är opolistisk, men min respekt för den mannen växer varje år.

LadyG
2007-09-28, 17:05
Men hur skulle detta hjälpa befolkningen menar? Skulle de inta bara drabbas ännu värre?

Nej, eftersom inkomsterna från gas och oljefyndigheterna redan nu hamnar i juntaledarnas fickor så drabbas inte folket. De enda som drabbas är juntaledarna.

Folket får inte del av inkomsterna från landets naturrikerdomar. Burma har gått från ett rikt och välmående land till att vara korrupt, vanskött och oerhört fattigt. Alla pengar, alla tillgångar samlar juntan på sig.

Kommer du ihåg Ceauşescu och hans fru, hon som hade en helvetisk massa skor hon aldrig använt? Det är sama sak här, juntan rånar folket på allt de har och lever i sus och dus på andras bekostnad. Sanktioner skulle bara slå mot deras lyxlirarlivsstil, dvs precis där det ska träffa.

egge
2007-09-28, 17:12
Nej, eftersom inkomsterna från gas och oljefyndigheterna redan nu hamnar i juntaledarnas fickor så drabbas inte folket. De enda som drabbas är juntaledarna.

Folket får inte del av inkomsterna från landets naturrikerdomar. Burma har gått från ett rikt och välmående land till att vara korrupt, vanskött och oerhört fattigt. Alla pengar, alla tillgångar samlar juntan på sig.

Kommer du ihåg Ceauşescu och hans fru, hon som hade en helvetisk massa skor hon aldrig använt? Det är sama sak här, juntan rånar folket på allt de har och lever i sus och dus på andras bekostnad. Sanktioner skulle bara slå mot deras lyxlirarlivsstil, dvs precis där det ska träffa.

Jag tänker mer som så att om regimen får mindre pengar utifrån så tar de mer inifrån, alltså det dom förlorar pga utebliven inkomst tar dom ifrån befolkningen. Jag säger inte att det kommer att bli så, men det finns en risk; och då drabbar västvärldens sanktioner enbart befolkningen.

Jag tycker det är en intressant fråga vad omvärlden kan göra för att hjälpa till men jag har inte kommit fram till en lösning än. Kina är väl dom som skulle kunna påverka mest om de hade velat.

LadyG
2007-09-28, 17:19
Det finns inte mer de kan ta från folket än de redan tar, så det är ingen risk. Juntan roffar redan åt sig allt de kan inifrån.

Kina skulle kunna påverka juntan, men lär inte göra det. Om inte västvärlden kan övertyga Kina om att göra det förståss. Det är inte säkert att det går, men om alla demokratiska nationer vägrar delta i OS i Peking t ex så blir det genast mer intressant för Kina att försöka pressa Burma till en mer demokratisk ordning.

egge
2007-09-28, 17:26
Det finns inte mer de kan ta från folket än de redan tar, så det är ingen risk. Juntan roffar redan åt sig allt de kan inifrån.

Kina skulle kunna påverka juntan, men lär inte göra det. Om inte västvärlden kan övertyga Kina om att göra det förståss. Det är inte säkert att det går, men om alla demokratiska nationer vägrar delta i OS i Peking t ex så blir det genast mer intressant för Kina att försöka pressa Burma till en mer demokratisk ordning.

Även om det inte finns mer att ta så lär de garanterat finnas sätt att göra livet mer jävligt för befolkningen.
Pressa Kina är väl det enda vettiga. Tror de kan gå långt för att få ha kvar sitt kära OS. Frågan är väl om alla länder kan enas, knappast troligt. Det är en svår situation...

LadyG
2007-09-28, 18:12
Intressant inblick i burmas ekonomi: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=698158

Tycker Desmond Tutu har så rätt, bojkotta OS om inte Kina agerar.

Allan
2007-09-28, 18:16
Ni skulle bara veta vad mycket de röda tröjorna har betytt för burmeserna idag. Hur märkligt det än kan verka för en del insnöade människor så stärks demokratirörelsen i Burma av att de vet att människor i andra länder bryr sig. Internationell sympati är ett av de starkaste instrument vi känner till.

Tomten
2007-09-28, 19:11
Ni skulle bara veta vad mycket de röda tröjorna har betytt för burmeserna idag. Hur märkligt det än kan verka för en del insnöade människor så stärks demokratirörelsen i Burma av att de vet att människor i andra länder bryr sig. Internationell sympati är ett av de starkaste instrument vi känner till.

Fast jag är lite skeptiskt till att de röda skrivbordsbakgrunderna ger någonting.

Jag hörde också att Arla hade röda mjölkförpackningar. :D

grisbil3n
2007-09-28, 20:38
Vilken färg är det som gäller om man stöder militärjuntan?

gibfel
2007-09-28, 20:52
Vilken färg är det som gäller om man stöder militärjuntan?

Lol *rolleyes*

Bärs
2007-09-28, 21:25

+1

Hade tänkt skriva exakt det men hann inte.

Tricklev
2007-09-28, 21:34
Inte nog med att jag bär en röd tröjja och har en röd bakgrund på skärmen, jag var även och köpte röd mjölk idag. *cupid*

Pontus
2007-09-28, 22:59
Vet dem om det då?
Deras medier ljuger om omvärldens reaktioner och Internet är censurerat, och nu även avstängt.

Trance
2007-09-28, 23:20
Nej, varför använda ett påtryckningsmedel som fungerar?

Källa på det?

Vinter
2007-09-28, 23:21
Vet dem om det då?
Deras medier ljuger om omvärldens reaktioner och Internet är censurerat, och nu även avstängt.

Ja, underskatta inte informationsflödet och organisations förmågan hos motiverade individer. Det räcker med att ha några tusen utländska medborgare på plats.

LadyG
2007-09-28, 23:26
Källa på det?

Sydafrika.

ALEXPALEX
2007-09-28, 23:26
Coolt, hade helt missat det här med röda tröjor (blir lätt så när ens egen lilla värld är väldigt intensiv) men undermedvetet har jag säkert snappat upp något med tanke på hur jag var klädd.

Trance
2007-09-28, 23:31
Sydafrika.

Inte samma sak som du påstår.

Deceiver85
2007-09-28, 23:53
http://image.bayimg.com/nahkeaabe.jpg

Trance
2007-09-29, 00:22
Blir hyfsat trött på jäkla masshysterin som pågår nu, bojkotta OS i Kina bara för att Kina inte tvingar på dem ekonomiska enbargon och frankrike skall självklart också ha skit.

Kanske dags att slänga den där fina IPOD(TM) som är gjord i en ond diktatur av människor som är nästan slavkraft. EH? Skicka äpplet ett meddelande att ni inte tolererar sådan behandling av människor.

Absinteh
2007-09-29, 10:58
Jag har som hardcore marxist aldrig blivit så väl bemött som igår :S?