Logga in

Visa fullständig version : Käka för en 26-årig kille

Xschtar
2007-09-27, 19:00
Hur ska man käka om man är 26 årig kille , arbetar på lager och tränar 1 gång i veckan?? är smörstekta morotter bra? hur många ckal ska man ligga på, 2000, 3000 eller 4000???

isato
2007-09-27, 19:13
Hur ska man käka om man är 26 årig kille , arbetar på lager och tränar 1 gång i veckan?? är smörstekta morotter bra? hur många ckal ska man ligga på, 2000, 3000 eller 4000???

mycket individuellt ..... jag vet inte hur mycket du skall äta men din vikt påverkar iaf.

GurraGo
2007-09-27, 19:23

Det beror som ngn sa, väldigt mkt på. Det bästa är om du använder något program eller formel för att räkna ut ditt energibehov. En "klassiker" är Harris Benedictformeln där du använder en formel och sedan multiplicerar summan av formeln med ett tal mellan 1,2-2,0 (har jag för mig). Men du får kolla runt lite bland trådarna här. Det finns otroligt många som ställt liknande frågor (och fått extensiva svar) och för egen del lyckades jag leta runt lite bland trådarna och hitta formler, program (t.ex AXAs "Uppladdningen", det finns även något annat) som gör att du kan uppskatta ditt energibehov.

Men jobbar du på lager så har jag svårt att tro att du ligger under 3000 kcal. Det är ju vad många räknar på att de behöver om de har ett lugnt jobb (t.ex kontor) men tränar 1 h/dag ung.

Är själv ganska ny på det här så ta inte mina tankar bokstavligt men de ger dig antagligen vissa tips, framförallt om att det finns mkt info här på "kollo" om man tar sig tid att leta....

Lycka till !

Eddie Vedder
2007-09-27, 19:48
Smörstekta morötter är optimalt.:thumbup:

Torwald
2007-09-27, 19:53
Jag jobbade på lager ett tag, då käkade jag som en häst och gick ner i vikt ändå. Jag har vanligtvis ganska låg ämnesomsättning och ligger toklågt under deff för att det ska hända något.

Som en häst torde för övrigt vara en bit över 3000kcal om dagen, men jag är ganska kort, 177cm närmare bestämt, och vägde runt 75-77kg at the time.

xeym
2007-09-27, 20:44
Haha hört det med att smörstekta morötter is teh new shit. tänkte slänga ner några i shakern imorron får se om det blir några person bästa:p

blekfet2
2007-09-27, 22:15
Likadant liksom oss andra friska, stoppa mat i munnen och tugga.

gnagaren
2007-09-28, 00:06
Smörstekta morötter är optimalt.:thumbup:

Berätta gärna varför det är så optimalt, blev intresserad.

Eddie Vedder
2007-09-28, 05:07
Berätta gärna varför det är så optimalt, blev intresserad.

Morötter är nyttigt, äts dom dessutom uppvärmda tillsammans med fett tas betakarotenet upp mycket bättre. Dessutom är smör nyttigt även det.

Sedan var det lite ironiskt också, just med tanke på att trådskaparen nämnde just smörstekta morötter, inte kyckling, tonfisk och gröt.;)

Men smörstekta morötter är ju kanongott och nyttigt.