Logga in

Visa fullständig version : varav sockerarter...

Chosen
2003-04-18, 13:30
Verkar som jag missförstått nånting.

När man kikar på näringsvärdet på en produkt så står det ibland:

Kolydrater: xx gram
Varav Sockerarter: xx gram

Jag trodde att man med hjälp av dessa kunde gissa sig till ett "GI" värde, med det menar jag asså att man kunde ha lite koll på om det var snabba eller långsamma kolhydrater.

Jag trodde då mycket sockerarter = snabba kolhydrater

Idag visade sig dock att mitt pulvermos innehåller extremt lite kolhydrater baserade på sockerarter men det har ändå ett högt GI-värde enligt tabellen här på sidan.

Betyder detta att "sockerarter" inte betyder något för oss "dödliga" som inte kollat mer än protein, kolhydrater och fett i en produkt? :rolleyes:

//
Chosen

King Grub
2003-04-18, 13:32
Det har ofta mycket lite att göra med GI:värdet. Däremot kan du sluta dig till att produkter med mycket socker innehåller ynkligt med näring istället. Socker är tomma kalorier.

Det enklaste är kanske att titta i en GI-tabell om kolhydraterna är snabba, eftersom det finns många produkter med hög halt av stärkelse och låg andel socker som är snabbare än rent strösocker.

Chosen
2003-04-18, 13:43
Tack "Grub", du är verkligen kung på det här med mat ;)...

Lär ta med mig nån "GI-lista" till affären när man ska handla nya spännande saker :kickass:

King Grub
2003-04-18, 13:48
Kom bara ihåg att GI inte är allt. Det finns många produkter som är nyttiga trots att kolhydraterna de innehåller är snabba. Dessutom sänker både protein och fett GI-värdet, så om du äter fet fisk till t ex kokt potatis, så kommer potatisens GI att hamna på en godkänt låg nivå i alla fall.

Ett par matskedar psylliumfrön före målet gör också att du slipper bry dig om GI alls. 20% psylliumfrön sänker GI från 100 till under 60, enligt tester.