Visa fullständig version : Linessa Kvarg
Tittade runt på lidl efter milbona kvarg men hittade ej det, hittade dock Linessa kvarg och tänkte jag kunde testa det.
Ingredienser: Kvarg (65%), bär- och fruktberedning 21% (socker, jordgubb, lime, arom, morotsextrakt) yoghurt av skummjölk. 10% jordgubbar och 2.5% lime, morotsextrakt, arom (fanns även vaniljkvarg(nästan samma smak som kesellas) som jag redan käkat upp och slängt med nästintill samma näringsvärde)
per 100g
Protein 6.5g
Kolhydrater 14.0g
Fett 0.2g
84 kcal
Kändes väldigt lite för nåt som praktiskt taget smakar som godis, och jag får det till ca 9g socker per 100g vilket inte känns jättefarligt. Min fråga är hur pass "nyttig" denna produkt är? Känns lite för bra för att vara sant, måste smakas för att förstå vad jag menar :D Brukar hälla i massa bär och frukt i kvargen i vanliga fall så känns rätt jämnlikt och kcal-mängden per 100g är nästan densamma, och slippa det besväret tackar man för ;> (dessutom var denna kvargen godare måste jag säga :D )
Kostade runt 15 spänn för 500g.
Eddie Vedder
2007-09-27, 13:37
Jag köper Linsessas keso (Cottage cheese) och tycker den är suveränt god!:thumbup: Här kanske jag kommer stöta på mothugg för den smakar inte som vanlig keso riktigt men helt klart godare enligt mig.
Lite mer åt fetaosthållet smakmässigt tycker jag, alltså något syrligare men utan att smaka som kvarg (vilket iofs också smakar gott men inte lika gott som keso imo).
Min fråga är hur pass "nyttig" denna produkt är?
Det är en kvarg med sylt i helt enkelt.
Att kcal-mängden är densamma beror ju på att det är dubbelt så mycket protein i lätt-kesellan och en tredjedel så mycket kolhydrater.
Lite mer åt fetaosthållet smakmässigt tycker jag, alltså något syrligare men utan att smaka som kvarg (vilket iofs också smakar gott men inte lika gott som keso imo).
Låter som den är härsken.
Eddie Vedder
2007-09-27, 14:04
Låter som den är härsken.
Hehe, det var den inte.:) Köpte den långt innan utgångsdatum och den smakade GOTT. Det gör inte härsken mat;)
machine gun
2007-09-27, 14:05
Jag köper Linsessas keso (Cottage cheese) och tycker den är suveränt god!:thumbup: Här kanske jag kommer stöta på mothugg för den smakar inte som vanlig keso riktigt men helt klart godare enligt mig.
Jag har hört att den ska vara sötare i smaken? Mer dessertaktig. Stämmer inte alls med din version. Eller har Lidl fler kesosorter? (orkar inte gå till en Lidl bara för att utvärdera frågan ;))
Hehe, det var den inte.:) Köpte den långt innan utgångsdatum och den smakade GOTT. Det gör inte härsken mat;)
Mjaaa, gillar du fetaost så gillar du härskna produkter. ;)
Vid framställning av mejeriprodukter så vill man såklart undvika en härsken smak som framkommer när triglyceriderna bryts ner (av lipaser) till fria fettsyror.
(särkilt smör-, kapron-, karpin-, kapryl-syra ger ganska frän smak)
Vid en lågpastörisering inaktiveras de lipaser som kommer från kon, men det finns vissa bakterier som bildar betydligt värmetåligare lipaser. Dessa kan i sin tur ger en smakfel i produkten, som det heter då den inte är önskad.
Men, vid framställning av t ex feta och blåmögelost så önskas denna fettspaltning som ger den speciella smaken. Därför homogeniseras mjölken efter pastörisering och sedan tillsätter man faktiskt lipasenzymer för att påskynda processen.
Nåja, nu tror jag inte att det var något "fel" på produkten. Men det skulle nog ändå klassas som smakfel av många sensorikpaneler om dom fick in en keso som smakar feta. Vet dock inte hur tyskarna ställer sig till den frågan.
Eddie Vedder
2007-09-27, 16:42
Fettmängden är 0.4/100g, räcker det för att ge en rejäl smakförändring vid härskning?
Ungefär samma innehåll som en smaksatt yoghurt så speciellt nyttig är den inte men om man jämför med glass eller något annat skräp så är den bättre. Går inte att jämföra med lättkesellan om man vill ha i sig mer protein och mindre kolhydrater. Dock vet jag inte hur du äter i övrigt och man kan ju inte se bara på en enskild produkt men se det ungefär som smaksatt yoghurt.
Om du äter kvarg för att bara äta något så är det ju toppen, ser riktigt gott ut. Men om du äter för proteinet så får du ju stoppa i dig mycket mer än om du åt kesella. Kesellan innehåller ju dessutom mindre kolhydrater om du skulle bry dig.
vikingen_nr1
2007-09-28, 12:59
Om du äter kvarg för att bara äta något så är det ju toppen, ser riktigt gott ut. Men om du äter för proteinet så får du ju stoppa i dig mycket mer än om du åt kesella. Kesellan innehåller ju dessutom mindre kolhydrater om du skulle bry dig.
Det är väl ändå samma sak, kesella är ju bara arlas namn på kvarg.
Fettmängden är 0.4/100g, räcker det för att ge en rejäl smakförändring vid härskning?
Kraftig smakförändring lär det väl inte ge, men kan det smakas? Det tror jag.
Nu säger jag som sagt inte att det var något fel på den som du åt, den ska säkert smaka så. Mjölk smakar aldrig likadant, det skiljer en del i smak mellan mjölk från svenska och danska kor t ex. Allt beror ju på sammansättningen av mjölken som påverkas i allra högsta grad av vad dom äter, vilken miljö som vistas osv.
Dessutom tycker du om smaken så det ju bara ett plus för dig :)
Det är väl ändå samma sak, kesella är ju bara arlas namn på kvarg.
Denna kvarg är ju utspädd med sylt och grejer...
Alfred Nobel
2007-09-28, 20:07
Det är fromagé!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.