Visa fullständig version : Är mjölk skadligt?
Slartibartfast
2003-04-18, 10:00
Tänkte spinna vidare på det här med mjölk...
Simmaren Lars Frölander hävdar ju att mjölk urholkar skelettet. Är han ensam om denna åsikt?
King Grub
2003-04-18, 12:57
Nej. Men det betyder inte att han har rätt.
Urholkar gör det inte...men urkalkar... Teorin menar att det är pga. den tillsatta A-vitaminen...
Mvh
Originally posted by Jarod
Urholkar gör det inte...men urkalkar... Teorin menar att det är pga. den tillsatta A-vitaminen...
Mvh
Borde inte det komenseras med kalciumet som finns i mjölk?
Vänligen,,,
petrus
Antingen finns det bara så liiiiite kalcium i mjölk eller tas det upp väldigt dåligt....för sist jag hörde så skulle man käka kalcium i tabletter (om man ville ha tillskott) istället för att få det genom mjölk....
(ps. du är hitbjuden på muffins efter jobbet ikväll om du vill :eating: )
Mvh
kalcium stärker skelettet men samtidigt finns det ett annat ämne i mjölk som urkalkar det. Att tänka på: Varför har vi i Sverige högst benskörhet i Europa trots att vi dricker mest mjölk?
Mängden a-vitamin är så liten i mjölk så att risken att man ska få benskörhet av det är obefintlig.
Vad Frölander yrade om var det animaliska proteinet senast jag hörde om varför han avstod från mjölk. Det stämmer också att stora mängder protein kan urkalka skelettet. Men mjölk är nog inte värre än annat protein, det konstiga var att han åt kyckling mm.
Att vi har mycket bensköra tanter i Sverige tror jag beror på faktorer som att det är mörkt en stor del av året, att vi är rätt stillasittande och att det är halt på vintern vilket gör att risken för att halka och bryta lårbenshalsen är större än i Grekland.
...Och att alla kärringar är så förbannat lata och inte kan motionera ordentligt!!
Observer
2003-04-19, 18:23
Enligt den mycket opartiska ( :rolleyes: ) sidan www.mjolkframjandet.se :
Blir jag åderförkalkad av mjölk?
Nej, mjölkens kalcium har inget med åderförkalkning att göra.
Det som brukar kallas åderförkalkning är för övrigt en åderförfettning (fett som lagras i ådrorna). Mjölk är ingen stor fettkälla. Mjölken står för endast 5 procent av vårt totala fettintag.
Svårt att hitta så mycket annan information om mjölk och urkalkning på internet, svårt att inte ta ovanstånde text med en nypa salt, men jag tror dessa urkalkningsteorier mest är seglivade myter.
Originally posted by Wilson
...Och att alla kärringar är så förbannat lata och inte kan motionera ordentligt!!
Nåja de flesta pensionärer har i sina dagar varit i bättre form än många av dagens ungdomar.
Rumpelstilzchen
2003-04-19, 23:34
Beroende på vem du frågar är mjölk farligt eller inte. Komjölken är gjord för att utveckla en kalv till en ko/tjur vilket gör att den innehåller massor av protein och kalcium men lite kolhydrater. Detta beror på att en kalv måste växa i massa och storlek medans dess hjärna nästan är färdig från början.
En människa måste utveckla sin hjärna först vilket gör att bröstmjölk innehåller 4 ggr mer kolhydrater än komjölk.
Dock kan kalciumet och kalken i mjölken släcka ut vissa andra mineraler. Det är därför man itne dricker mjölk till lever och blodpudding bland annat, just därför att det släcker ut järnet.
Någon som vill inte tror detsamma?
Jag anser att om det är någon gång man inte behöver oroa sig över att mjölken hämmar järnupptaget lite är när man äter blodpudding som innehåller ett antal 100 % mer järn än man behöver. Det är ju inte så att kalciumet stänger av järnabsorbtionen helt.
Det är helt sant att stort intag av vissa ämnen kan hämma upptaget av andra, mjölk innehåller 13 av de 18 vitaminer och mineraler det finns rekommenderat intag på.
Muskelsmurfen
2003-04-20, 00:31
Det är väl så att det finns en teori som säger att man som vuxen inte kan ta upp kalciumet ur mjölken.
Det finns också en motteori som hävdar att om man kontinuerligt dricker mjölk sedan man är lite så behåller kroppen förmågan att ta upp kalciumet i mjölken.
Trot den som vill...
Mjölk har bra protein, ett lågt GI och ett högt II.
Hur är fettets sammansättning i mjölk? Har för mig att jag hört något om mjölk och mct men kommer inte ihåg. :insane:
Originally posted by Gillerstedt
Hur är fettets sammansättning i mjölk? Har för mig att jag hört något om mjölk och mct men kommer inte ihåg. :insane:
Mjölk är enligt mig en utmärkt källa till kalcium. Det mesta kalciumet är löst i vattnet som kalciumklorid eller som kalciumfosfat som har ett bra upptag.
Att kalcium är hårt bundet till protein i mjölken är inte avgörande eftersom proteinet bryts ned till aminosyror i magen/tarmarna och där med gör kalcium lätt tillgängligt.
Mjölk och MCT.
Nej. Mjölk innehåller inte något MCT eller Medium-Chain-Triglycerides.
Däremot innehåller mjölk 4-6 % smörsyra som är en " short-chain-" eller kortkedja fettsyra som har precis samma egenskaper som MCT. Dvs att den går till levern och förbränns där och inte lagras som kroppsfett.
Dock drunknar denna effekt av att de övriga 95 % är omättat och mättat fett som har ett långsamt upptag och relativt dåligt näringsvärde ( tar inte hänsyn till de få % CLA som finns naturligt i mjölk från fribetande kor ).
Muskelsmurfen
2003-04-20, 10:58
Sverker>Tackar :thumbup:
Kurtfield
2003-04-21, 12:05
paulins ord (http://www.paulun.com/art/mjolk.shtml)
Jag skulle inte rekommendera att sluta dricka mjölk, eftersom det har jag redan provat.
:nono:
Det var en polare som började berätta alla "skrönor" om mjölk, så jag gick på det och la av med alla mejeriprodukter. Resultatet blev att jag gick ner 10 kg muskler och fett. Mest muskler.
Det är en ruskigt bra bantningsmetod , men om man styrketränar så är mjölk livsnödvändigt!!
Mjölk innehåller 120 mg kalcium per dl, så man kommer snabbt upp i mycket höga doser kalcium, kalcium är också en av de mineraler livsmedelsverket varnar för att inta för mycket av, gränsen är satt till 2500 mg per dag. Dessutom innehåller visserligen mjölk en del magnesium, men inte tillräckligt för att kunna konkurera med kalciumet om upptaget, de motverkar nämligen varandras upptag. Det här med benskörhet tog nån upp och nån svarade att det beror på att vi inte är ute i solen tillräckligt, för er som inte vet, bildas D-vitamin av huden, vid solbestrålning. Detta vitamin är nödvändigt för inlagringen av kalk till skelettet. Särskillt under vinterhalvåret bildar vi dåligt med d-vitamin beroende på lite ljus och mycket kläder. Sen var det nån, som trodde kalcium och kalk var två skilda saker, men det är samma sak.
Yngve
Enligt Paulun så tar kroppen "bara" upp ca 30% av kalciumet från mjölk, vilket isåfall gör att man måste dricka sju liter om dagen för att komma över 2500mg bara med mjölken.
Originally posted by Mr Zero
Enligt Paulun så tar kroppen "bara" upp ca 30% av kalciumet från mjölk, vilket isåfall gör att man måste dricka sju liter om dagen för att komma över 2500mg bara med mjölken.
2500 mg är satt som maximalt intag, inte absorberat.
Yngve
Har för mig att Sverige är en av de länder som har mest problem med benskörhet. Har hört teorier om att det har att göra med den höga mängden mjölk som konsumeras här.
Undrar om mongolerna var bensköra när de erövrade världen, deras huvudföda var ju mejeriprodukter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.