Visa fullständig version : Omotiverad, odisciplinerad och ingen makt över det
ManuelIT
2007-09-27, 02:59
Det här är en "skolan är jobbig och alla böcker är tråkiga så tyck synd om mig!!!" wajn tråd. men måste få ut mig det.
Går min sista termin på komvux nu och jag verkligen skrämmer mig själv av hur jävla omotiverad och odiscplinerad jag är. Det är inte direkt så att jag har svårt för plugget, tvärtom så har jag nog mkt enklare för mig jämfört med klasskamrater. Men jag kan verkligen inte ta tummen ur röven och göra det jag ska, drar alltid ut på prov och uppgifter till absolut sista minuten. Har tex. prov imorgon på 100 sidor och jag öppnade boken för första gången ett par timmar sedan.
Känns som jag har ett stort jävla block i huvudet som hindrar mig och ända medlet mot det är ångest, ångest som kommer när jag får panik och inser hur jävla lite tid jag har på mig.
JAg vet inte hur många gånger jag har lackat ut totalt på mig själv för att jag inte börjar i god tid, "DET ÄR JU BARA ATT GÖRA DET!" "GÖR DET BARA! INGA URSÄKTER, DET MÅSTE GÖRAS SÅ GÖR DET!" säger jag åt mig själv VARJE gång, men resultatet blir ändå detsamma.
Jag säger åt mig själv hur mycket tur jag har som bor i Sverige och har tillgång till komvux, studiebidrag, all hjälp jag kan behöva, hur lätt jag har för mig om jag bara la ner energi på det hela etc. och hur dum och otacksam jag är som inte nyttjar det. No results
Jag har insett att jag har väldigt lätt för att bli uttråkad, även när det gäller saker jag egentligen har intresse för, och när jag väl blir tråkad finns det inget som kan få mig att fortsätta. Detta gäller alltså i stort sett allt jag gör, inte bara plugget, men det är ju i plugget som resultatet är tydligast...
Trodde ett tag att det bara var en tillfällig period, och att jag skulle kunna "man up" och ordna upp det, men har nu varit i samma sits hur länge som helst. Känner mig helt maktlös, känns som att jag inte har ngn kontroll över mig själv och kan inte styra det jag borde göra... helt jävla sjukt.
Vad ska man göra?! Finns det hjälp att få?
Är likadan. Men, när jag väl sätter mig ner, och börjar med uppgifterna, så flyter det på. Om det är ett tråkigt ämne, så är det nog ganska vanligt att man inte orkar, och skjuter upp det. "Jag gör det efter filmen på tv", "jag gör det imorgon" .
Detta kanske kan vara av intresse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Procrastination
Muskelbyggaren
2007-09-27, 06:49
Bra länk Zakath.
Se till att skolan är det roligaste du har att göra, dvs eliminera allt annat kul, bestäm dig för att dator och TV är sådant som endast tillåts på helgen osv.
Undanröj distraktionsmoment, se till att lägenheten är städad, disken diskat osv
Muskelbyggaren
2007-09-27, 06:54
Ett annat tips som är lite utav en offspin på Mentals tips är att du åker någon annanstans och sätter dig. Börja dagen med att bara gå upp och käka, åk sen iväg till skolan, bibblan, eller nån annanstans där inget annat finns att göra. Det är grymt mycket lättare att ta sig an tråkiga saker då än om dator och tv står en meter bort.
Det låter som att du saknar ett mål. Jag var precis likadan första året på gymnasiet och sket totalt i att plugga och drog ut allt till sista stund. Det slutade med katastrofala betyg naturligtvis och en massa jobb att göra över sommaren.
Tänk dig för, vad vill du göra? Vill du inte göra något särskilt med ditt liv är det ju bara att skita i allt och fortsätta din väg. Vill du göra något med dina betyg, kanske plugga vidare eller vad anledningen nu är att du pluggar - gör något åt saken. Varje gång du sitter där och tänker "jag orkar int", fokusera och tänk på varför du pluggar överhuvudtaget.
Fatalist
2007-09-27, 10:50
Det här är en "skolan är jobbig och alla böcker är tråkiga så tyck synd om mig!!!" wajn tråd. men måste få ut mig det.
Går min sista termin på komvux nu och jag verkligen skrämmer mig själv av hur jävla omotiverad och odiscplinerad jag är. Det är inte direkt så att jag har svårt för plugget, tvärtom så har jag nog mkt enklare för mig jämfört med klasskamrater. Men jag kan verkligen inte ta tummen ur röven och göra det jag ska, drar alltid ut på prov och uppgifter till absolut sista minuten. Har tex. prov imorgon på 100 sidor och jag öppnade boken för första gången ett par timmar sedan.
Känns som jag har ett stort jävla block i huvudet som hindrar mig och ända medlet mot det är ångest, ångest som kommer när jag får panik och inser hur jävla lite tid jag har på mig.
JAg vet inte hur många gånger jag har lackat ut totalt på mig själv för att jag inte börjar i god tid, "DET ÄR JU BARA ATT GÖRA DET!" "GÖR DET BARA! INGA URSÄKTER, DET MÅSTE GÖRAS SÅ GÖR DET!" säger jag åt mig själv VARJE gång, men resultatet blir ändå detsamma.
Jag säger åt mig själv hur mycket tur jag har som bor i Sverige och har tillgång till komvux, studiebidrag, all hjälp jag kan behöva, hur lätt jag har för mig om jag bara la ner energi på det hela etc. och hur dum och otacksam jag är som inte nyttjar det. No results
Jag har insett att jag har väldigt lätt för att bli uttråkad, även när det gäller saker jag egentligen har intresse för, och när jag väl blir tråkad finns det inget som kan få mig att fortsätta. Detta gäller alltså i stort sett allt jag gör, inte bara plugget, men det är ju i plugget som resultatet är tydligast...
Trodde ett tag att det bara var en tillfällig period, och att jag skulle kunna "man up" och ordna upp det, men har nu varit i samma sits hur länge som helst. Känner mig helt maktlös, känns som att jag inte har ngn kontroll över mig själv och kan inte styra det jag borde göra... helt jävla sjukt.
Vad ska man göra?! Finns det hjälp att få?
Du har lösningen till ditt problem redan i din topic!
Omotiverad, odisciplinerad och ingen makt över det
Självklart har du ingen makt över att du är odisciplinerad och omotiverad, eftersom du själv har bestämt att det är så! Självklart blir man odisciplinerad om man bara ger upp och ser på när det går neråt. Du måste göra något åt det själv - du måste sätta dig ner och tänka igenom varför du gör det, hur du ska göra det och sedan bestämma dig för att göra så för att nå ditt mål.
Du ska inte sätta dig ner och tänka "naj jag kan inte göra något åt det - så jag skiter i det". Tror du att man lyckas med att leva det liv man vill leva om man har det tankesättet?
Tänk positivt, och vrid och vänd på dina tankar tills du finner en väg som fungerar för dig. Ge inte bara upp.
Fatalist
2007-09-27, 11:03
Edit-tiden.. Lite lunch-spekulationer:
Jag är precis som dig... Jag har lätt för att lära, men nästan alla omdömen jag fick när jag gick ut gymnasiet hade något att göra med att jag var lat. Lösningen är att planera. Börja lite smått med att köpa en kalender, och skriv in läxor och provdatum. Sen gör du som vana att kolla i den då och då, och försök vara några dagar före. Det är en oerhörd lättnad att vara klar med sin läxa flera dagar för tidigt!
Sätt dig ner, blunda, slappna av. Försök framkalla den ångest och den känsla du beskriver här. Försök visualisera blocket, och den ångest det står för. Kasta iväg det, långt långt bort, och ersätt det med en positiv känsla av något som får dig motiverad till att studera - t ex något dina betyg leder till, ett fint jobb, en rolig högskolelinje, brudar? :D
Det är inte så att du i själva verket redan tänker att det inte kommer funka, att du tar för givet att du kommer ge upp i vilket fall? Tänk om. Tänk dig känslan av att ha gjort alla dina arbeten klara i god tid. Sätt dig ner och känn den lättnaden, och föreställ dig hur skönt det vore om det var sant. Det brukar fungera för att motivera mig till att göra något astråkigt arbete.
Långdraget och idiotiskt, men du kanske har koncentrationssvårigheter?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.