handdator

Visa fullständig version : Ungt företagande!

zeven
2007-09-26, 20:39
Hejhopp alla bulkare, behöver eran hjälp!!

Jo det är så att jag och mina polare går kursen Ungt Företagande på gymnasiet och behöver ha en affärsidé klar om några veckor. Problemet är bara att vi är ett gäng slösinnande okreativa naturare som ser hela världen i siffror och formler :D Nej men vi har kort sagt ingen lust att göra som alla andra, importera någon skitsak från kina och sedan gå back 2-3 lakan.
Vi har ett flertal idéer som vi antagligen använder om vi inte hittar på något bättre men de är simpla och något som vem som helst skulle kunna göra eller hitta på.. Så jag tänkte fråga alla här om ni har några bra idéer att dela med er? :)
Något som byggarvärlden saknar kanske? Fri diskussion, skriv vad som helst!! Allt är bättre än inget.

FreCKo
2007-09-26, 20:44
Utnyttja kontakter! Vi upptäckte att pappan till en av tjejerna i vår grupp var plåtslagare och var villig att göra i princip vad vi ville i plåt för materialkostnad. Vi kom fram till bordsklockor, köpte urverk på Ikea (egentligen klockor) för 20 spänn styck, materialkostnad 2kr/st och sålde dom för 50. Vi var dom enda i vår klass som gick plus *flex*

Goddaniel
2007-09-26, 20:58
Läser själv den kursen just nu. Jag och några kompisar ska börja trycka upp klistermärken där det står t.ex "Singel" eller "Upptagen" och försöka sälja dessa på krogar. Får se hur det går

manko
2007-09-26, 21:14
Sex säljer har jag hört iaf? -dunno-

Xtreme-G
2007-09-26, 21:16
Alla verkar uteslutande rikta in sig på produkter. Varför inte satsa på någon tjänst? Träningsrådgivning t.ex, eller något helt annat.

XroW
2007-09-26, 21:24
Utnyttja kontakter! Vi upptäckte att pappan till en av tjejerna i vår grupp var plåtslagare och var villig att göra i princip vad vi ville i plåt för materialkostnad. Vi kom fram till bordsklockor, köpte urverk på Ikea (egentligen klockor) för 20 spänn styck, materialkostnad 2kr/st och sålde dom för 50. Vi var dom enda i vår klass som gick plus *flex*

Så du vet hur USA kände sig förr i tiden :D Måste vara en höjdare att slippa betala för arbetskraften :D

willis
2007-09-26, 21:51
Det är en trevlig kurs!

Det viktiga är inte affärsidén i sig utan att ni genomför det och sedan i slutet av vårterminen har en schysst årsrapport att visa upp.

Vi sålde pennor, gick typ 40kr plus, fick MVG. Några klasskamrater bakade bullar och sålde i trapphus, dom fick också MVG.

I alla fall, det är inte själva idén som är det viktiga utan att ni genomför allt på rätt sätt.

Snafu
2007-09-26, 21:53
Gör nåt med hushållsnära tjänster kanske. Motivera det som att ni "går med marknaden" och liksom optimerar, nu när skatten på hushållsnära tjänster har droppat.

Sätt upp en hemsida blah blah. Vad vet jag.

Lövbiffen
2007-09-26, 22:00
Jag vet att fyra vänner till mig som gick sam, släppte ett brädspel som handlade om våran kommun. Tydligen va det jättelätt få sponsring då det gällde kommunen och bolagen verkar vara måna om att komma ut till dess invånare.

Dom tjänade 11 lök var :)