handdator

Visa fullständig version : Handla med VISA och butiken tar pengar för det?

manko
2007-09-26, 14:18
Som topic lyder.

Om man handlar med VISA kortet på en t.ex kiosk. Har dom i sin tur rätt att kräva att få ta t.ex 3-5kr om man inte handlar för ett visst stort belopp? Har för mig att jag läst nånstans att dom ej får göra det.

Så jag ställer till Er den frågan. Hjälp mig kära ni. :(

Raggis
2007-09-26, 14:21
Tror dom måste informera dig. Häromkring får man inte ens handla med kort, om man inte överstiger en viss summa (i småbutikerna).

jenny
2007-09-26, 14:21
Som topic lyder.

Om man handlar med VISA kortet på en t.ex kiosk. Har dom i sin tur rätt att kräva att få ta t.ex 3-5kr om man inte handlar för ett visst stort belopp? Har för mig att jag läst nånstans att dom ej får göra det.

Nej, inte för VISA kort

manko
2007-09-26, 14:23
Nej, inte för VISA kort

Står det på någon hemsida så man kan läsa lite mer om det? :)

Tror dom måste informera dig. Häromkring får man inte ens handla med kort, om man inte överstiger en viss summa (i småbutikerna).

Där jag bodde förut blev jag nekad om jag inte handlade för 50kr. Råkade just komma på 45kr och liknande summor och dom bara "Nej, köp någon liten godis så blir det över 50kr".

Raggis
2007-09-26, 14:24

Där jag bodde förut blev jag nekad om jag inte handlade för 50kr. Råkade just komma på 45kr och liknande summor och dom bara "Nej, köp någon liten godis så blir det över 50kr".

Exakt. 50kr gäller här med :)

manko
2007-09-26, 14:25
Exakt. 50kr gäller här med :)

Det är väl någon magisk gräns dom har. :D

jenny
2007-09-26, 14:26

Vet inte riktigt vad det kan tänkas stå. Varför det är så är pga det avtal som VISA har. Detsamma gäller inte för t.ex. mastercard. Men förmodligen vet inte småkioskägare om det eller så bryr de sig inte. De vill ju inte ha kunder som handlar för fem kronor på kort eftersom de då gör en förlust.

manko
2007-09-26, 14:30
Vet inte riktigt vad det kan tänkas stå. Varför det är så är pga det avtal som VISA har. Detsamma gäller inte för t.ex. mastercard. Men förmodligen vet inte småkioskägare om det eller så bryr de sig inte. De vill ju inte ha kunder som handlar för fem kronor på kort eftersom de då gör en förlust.

Tänkte mer för det är när jag varit på krogen så har dom dragit 6kr för varje gång jag köpt. Och jag kommer ej ihåg om att jag skulle sett någon skylt som det står "6kr i debiteringsavgift" eller liknande. Och sedan tycker jag det känns fel att dom ska ta pengar för att man använder kort. Många 6kr-turer blir tillslut en stor tunna pengar. Kalla mig snål eller så :D

Snafu
2007-09-26, 14:34
Jag hade som jobb när jag var student att ringa till kiosker som tog ut extraavgifter för folk som ville betala med American Express. Att ta ut extraavgifter var naturligtvis inte lagligt enligt Amex men kioskägarna ville ju naturligtvis inte gå back så det blev många cancellationer på att ta emot Amex-kort där.

Jag skulle misstänka att man inte får ta ut avgifter för VISA eller Mastercard heller.

Zakath
2007-09-26, 14:35
Nej, det är olagligt att ta ut extra avgift för kortköp och de kan mista sitt tillstånd om de anmäls.

jenny
2007-09-26, 14:35
Tänkte mer för det är när jag varit på krogen så har dom dragit 6kr för varje gång jag köpt. Och jag kommer ej ihåg om att jag skulle sett någon skylt som det står "6kr i debiteringsavgift" eller liknande. Och sedan tycker jag det känns fel att dom ska ta pengar för att man använder kort. Många 6kr-turer blir tillslut en stor tunna pengar. Kalla mig snål eller så :D

Hade jag varit på en krog hade jag garanterat klagat. Jag har faktiskt inte varit med om att de tar sådana avgifter där. Inte i Sverige i allafall

mini
2007-09-26, 14:37
Nej, det är inte olagligt.
Nej, det är inte VISA som begränsar summan.

manko
2007-09-26, 14:37
Hade jag varit på en krog hade jag garanterat klagat. Jag har faktiskt inte varit med om att de tar sådana avgifter där. Inte i Sverige i allafall

Knas ställen i sthlm gör ju vad dom vill.

Zakatah. Finns det någonstans på VISAs hemsida eller något liknande var man kan läsa det och ha det som referens.

manko
2007-09-26, 14:39

Wää, så man kan inte säga "lälälälälä. du får inte ta extra betalt" ? :(

Zakath
2007-09-26, 14:45
Knas ställen i sthlm gör ju vad dom vill.

Zakatah. Finns det någonstans på VISAs hemsida eller något liknande var man kan läsa det och ha det som referens.

Jag orkade inte leta så mycket, men hittade detta:
"Visa har till exempel bestämt att handlaren inte får ta ut en avgift om kunden betalar med Visakort. Mastercard, å andra sidan, har inga sådana regler. Våra handlare ska alltså gå efter de bestämmelserna."
http://allehanda.se/arkiv/artikel.php?page=lokalt&id=6408

jenny
2007-09-26, 14:47
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=513610&previousRenderType=6

Googlade på kortavgift+ Visa och hittade bland annat ovanstående. Som jag skrev tidigare så är det just VISA som man aldrig har rätt att ta ut avgifter på.

KyokushinJohan
2007-09-26, 14:51

Butikerna gör ett avtalsbrott om de tar ut avgifter då de inte får göra det. Här är en artikel i sydsvenskan om detta. http://sydsvenskan.se/ekonomi/article144622.ece

Och som det brukar fungera när de tar ut avgifter så står det inte med på kvittot att det är en kortavgift ditlagd, vilket i verkligheten innebär att det är pengar som de inte redovisar för. Och svarta pengar är ju i allra högsta grad olagligt.

Det man kan göra är att ta en kopia på kvittot och skicka det till sin bank så kommer de kontakta butiken och kräva de på pengar och även varna de. Mycket jobb för lite pengar men jag blir själv otroligt irreterad då de tar ut extra betalt!

jenny
2007-09-26, 14:53
• Visakortsanvändare ska inte betala någon avgift. Om du som kund ändå får göra det ska du kontakta handlarens bank som sedan tar handlaren i örat och undrar varför denne inte följer avtalen.
• Avtalen kan vara gamla och då får du som Visakortskund ÄNDÅ betala avgift. Hör av dig till banken och informera om detta.
• Mastercardsanvändare betalar avgift, om handlaren har sådan. Handlaren KAN förvisso ha ett avtal med sin inlösenbank som säger att affären inte får ta ut någon avgift, men de stora bankerna följer kortutgivarnas rekommendationer.
Den viktigaste lärdomen jag har dragit av det här, är att nästa gång jag blir sugen på öl tänker jag betala kontant. Cash is king, eller hur var det nu?

Jag hittade dock ovanstående text på allehanda.se
Så tydligen får man i vissa fall även ta ut avgifter för VISA kort. Inte helt lätt det där.

Snafu
2007-09-26, 14:53
Jag hittade dock ovanstående text på allehanda.se
Så tydligen får man i vissa fall även ta ut avgifter för VISA kort. Inte helt lätt det där.

Kanske världens bästa lokaltidning.

jakke
2007-09-26, 15:23
Kanske världens bästa lokaltidning.

Brukar kalla den för modobladet. 90% om modo, 10% inlägg från arga tanter som undrar varför deras väg inte är skottad och sandad kl 0530 när det snöat

Snafu
2007-09-26, 15:24
Brukar kalla den för modobladet. 90% om modo, 10% inlägg från arga tanter som undrar varför deras väg inte är skottad och sandad kl 0530 när det snöat

Jag gillar inte alls att dom gjorde om onlineversionen. Satans pack. Jag brukar ofta surfa dit och kolla vilka som gift sig och skaffat barn. Nuförtiden är det ruskigt många i min ålder som pysslar med sånt fanskap.

coxie
2007-09-26, 16:26
Amex verkar ta detta på allvar, kanske inte så konstigt då man betalar en hel del för vissa korttyper. De sa nämligen att de omedelbart skulle ringa upp random koisk och ge dem en rejäl utskällning när jag ringde och frågade om de verkligen får ta ut en avgift.

<3 Amex de vet verkligen hur kundservice skall se ut.

Snafu
2007-09-26, 16:30
Amex verkar ta detta på allvar, kanske inte så konstigt då man betalar en hel del för vissa korttyper. De sa nämligen att de omedelbart skulle ringa upp random koisk och ge dem en rejäl utskällning när jag ringde och frågade om de verkligen får ta ut en avgift.

<3 Amex de vet verkligen hur kundservice skall se ut.

Japp, Amex är riktigt hårda på det där, till deras merchants förtret. Det affärerna gör kallas för surpression på fancyspråk.

Motorbreath
2007-09-26, 16:33
Har aldrig varit med om att behöva betala kortavgift, och jag har ett sketet Maestro. Och jag tror att jag gjort kortköp på så lite som 6 kronor när jag inte haft nå kontanter på mig.

coxie
2007-09-26, 16:36
Japp, Amex är riktigt hårda på det där, till deras merchants förtret. Det affärerna gör kallas för surpression på fancyspråk.

Jo och tur är väl det när en stor del av kunderna betalar 1500-5000 varje år i kortavgift, inte kul att få en massa extra på det.

NiXPhoenix
2007-09-26, 16:39

Haha, vad skönt, gick in o kollade på allehanda.se , och första nyheten jag ser är:
16:59 | SPORT
Foto: Maria Edstrand Modo klarar sig från skattesmäll
Modo Hockey löper ingen risk att möta samma öde som fotbollsklubben Degerfors....

Snafu
2007-09-26, 16:43
Jo och tur är väl det när en stor del av kunderna betalar 1500-5000 varje år i kortavgift, inte kul att få en massa extra på det.

Man får skylla sig själv om man skaffar ett sånt skitkort som Amex tycker jag :D

Tyvärr är mitt företagskort Amex, blähä. Funkar väl iofs rätt bra i Stockholm när jag är där. Mindre bra utomlands och i mindre städer.

coxie
2007-09-26, 16:51
Man får skylla sig själv om man skaffar ett sånt skitkort som Amex tycker jag :D

Tyvärr är mitt företagskort Amex, blähä. Funkar väl iofs rätt bra i Stockholm när jag är där. Mindre bra utomlands och i mindre städer.

Jag har mitt mest pga att jag får hilton bonus när jag handlar aktier via avanza, men det är rätt skönt när man blir uppgraderad till första klass på ett flyg ibland och andra småsaker en liten plastbit kan fixa till.

manko
2007-09-27, 19:28
Skrev och frågade krogen varför dom tar en avgift när jag handlar med mitt VISA där. Och fick detta svar.

Blå / Viper Room:
Hej! Vi tar en serviceavgift och INTE en kortavgift när man handlar under 300 kr och det är av flera orsaker:
1. Ditt kortföretag tar 3% från oss i avgift på det beloppet du handlar för.
2. Babs som sköter transaktionerna har ett specialnummer som rings upp varje gång vi drar ett kort (öppningsavgift + specialnummerkostnad på det för vår del).
3. Det tar trippelt så lång tid att serva en kortkund än den som betalar cash (uteblivna intäkter för oss).
Så summa summarum, kommer du och inhandlar en, säg till exempel en cider för 19 kr, och betalar med kort så går vi nästintill back på det. Att du inte sett en skylt är märkligt för att det är skyltat i båda barerna att vi tar ut serviceavgift om man handlar med kort. Det stämmer att vi inte får ta ut kortavgift, däremot så debiterar vi för servicen att dra ett kort. Och du, vi är nog långt ifrån ensamma att debitera kort i denna stad, och vi gör det inte för att vi ska tjäna några pengar på det, snarare täcka en del av avgifter och kostnader som drabbar oss i och med ditt kortköp..

Skickade även ett mail till Swedbank kort- och betalningsavdelning. Och fick detta svar.

Hej

Tack för ditt mail.

VISA tillåter inte att säljföretag tar ut en extra avgift när kunder
väljer att betala med sitt VISA kort. Det är däremot tillåtet vid
betalning med MasterCard eller Maestro. Avgiften får då inte vara
större än vad det kostar dem att ta emot kortet. Kunden måste även
informeras, innan betalning, att extra avgift tillkommer.

Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid
lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro
ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.

Vill du anmäla ett säljföretag för att ha tagit ut en extra avgift
eller nekat betalning med kort kan du få hjälp med detta på ditt
lokala bankkontor.
---
Med vänlig hälsning
Swedbank
Kort

David86
2007-09-27, 19:55
Jäkla hyckleri, hanteringen av kontanter lär kosta mångdubbla större belopp än kortköp.

The_RobRoy
2007-09-27, 20:16
Jag har mitt mest pga att jag får hilton bonus när jag handlar aktier via avanza, men det är rätt skönt när man blir uppgraderad till första klass på ett flyg ibland och andra småsaker en liten plastbit kan fixa till.

Hur lyckas du koppla aktiehandel till Amex???

petah
2007-09-27, 20:18
Som topic lyder.

Har de terminalen via Swedbank så får de ej ta någon avgift, även om de "informerar" om att de tar betalt. Tyvärr förekommer det ändå i storskala.

Granatgiraffen
2007-09-27, 20:20
Har de terminalen via Swedbank så får de ej ta någon avgift, även om de "informerar" om att de tar betalt. Tyvärr förekommer det ändå i storskala.

Man får inte ta avgift när personen handlar med VISA punkt slut. Det är bara att ta kvitto (dom måste specificera kortavgiften, annars är det svarta pengar (antar jag)) på det och sedan ringa din bank så ringer dom(förhoppningsvis) och varnar affären som har tagit avgiften.

petah
2007-09-27, 20:23
Man får inte ta avgift när personen handlar med VISA punkt slut. Det är bara att ta kvitto (dom måste specificera kortavgiften, annars är det svarta pengar (antar jag)) på det och sedan ringa din bank så ringer dom(förhoppningsvis) och varnar affären som har tagit avgiften.

Man får ej ta betalt vilket kort de än använder.

edit: trodde jag

Fartman
2007-09-27, 20:24
Äh, jag skiter i den där avgiften.. hellre några spänn extra än att dom ska börja med "minst 50kr" eller tom sluta ta kort. Dom tar extra på den lokala kebaberian men inte fan skulle jag anmäla dom inte då det bara skulle drabba mig själv.

Att handla med kort på krogen är ett störigt beteende som tar sjukt mycket mer tid så där håller jag med krogen. De gånger jag själv langat fram plasten på krogen har jag antingen varit sjukt dyng och haft slut cash eller så har jag glömt ta ut pengar och drar istället över beloppet på första ölen så att resterande kan betalas kontant.

petah
2007-09-27, 20:25
Äh, jag skiter i den där avgiften.. hellre några spänn extra än att dom ska börja med "minst 50kr" eller tom sluta ta kort. Dom tar extra på den lokala kebaberian men inte fan skulle jag anmäla dom inte då det bara skulle drabba mig själv.

Att handla med kort på krogen är ett störigt beteende som tar sjukt mycket mer tid så där håller jag med krogen. De gånger jag själv langat fram plasten på krogen har jag antingen varit sjukt dyng och haft slut cash eller så har jag glömt ta ut pengar och drar istället över beloppet på första ölen så att resterande kan betalas kontant.

+1

coxie
2007-09-27, 20:38
Hur lyckas du koppla aktiehandel till Amex???

Avanza hade ett erbjudande för ett par år sedan som gav en möjlighet att teckna ett Amex guld med ett hilton bonus card som ger hotellpoäng på courtagen.

Kollade runt på Avanzas hemsida lite snabbt men hittar inget om erbjudandet, kan hända att de slutat med det hela.

Granatgiraffen
2007-09-27, 21:32
Man får ej ta betalt vilket kort de än använder.

edit: trodde jag

Nej, det gäller inte alla kort.

The_RobRoy
2007-09-27, 21:43
Avanza hade ett erbjudande för ett par år sedan som gav en möjlighet att teckna ett Amex guld med ett hilton bonus card som ger hotellpoäng på courtagen.

Kollade runt på Avanzas hemsida lite snabbt men hittar inget om erbjudandet, kan hända att de slutat med det hela.

Fusk, de hade varit nice. Nu tradar jag inte så frekvent iofs..

Motorbreath
2007-09-27, 22:07
Dom tar extra på den lokala kebaberian men inte fan skulle jag anmäla dom inte då det bara skulle drabba mig själv.

Här går det inte ens att betala med kort på minst 40-50% av pizzeriorna.

Frippe_L
2007-09-27, 22:28
Kan det inte vara så att många mindre matställen och krogar/discon tar en avgift för att den summan som man handlat för med kort inte kan "försvinna i deklareringen"?

Vet inte på hur många, men det är en hel del små pizzerior/butiker jag sett de slå in så mycket man hadlat för och hur mycket man lämnat, sen när det står hur mycket man ska få tillbaka så trycks det på CLEAR eller nåt på kassan.

Krampus
2007-09-27, 22:50
Jag har inte sett det här på så många ställen som i Malmö. Det är fan extremt.
"Pga av bankernas höga avgifter" motiveras påläggningen med. Sedan spelar det ingen roll om jag handlar för 5000spänn. Jag som känner mig snäll när jag minskar deras kontanthantering och minskar rånrisken en aning, får betala för det....
Känns lite knullat... :/

Whistler
2007-09-27, 23:35
Jag minns inte när jag handlade för kontanter senast.
Om jag är inne i en butik som inte tar kort så säger jag hejdå och tar ett ställe som tar kort istället. Att de ska ta ut en serviceavgift för - som Krampus säger - att jag minskar deras rånrisk och kontanthantering (för er som inte visste så kostar det pengar att få pengar, t ex får de betala en viss procent för att få ut växel att ha i kassan) är ju bara banalt.

Gör man bara kortköp så blir de där 3, 5 eller 6 kronorna ganska mycket till slut.

eandersson
2007-09-28, 06:08
Om man vågar lita på wikipedia står det under Regler vid betalning att "Bankernas avtal med säljföretagen tillåter inte att de tar ut en extra avgift vid inköp med VISA-kort eller att de nekar kortinnehavaren inköp under en viss summa."

http://sv.wikipedia.org/wiki/VISA

TCOG
2007-09-28, 06:41
Det är inte olagligt.

coxie
2007-09-28, 07:07
Det är inte olagligt.

Butikerna gör sig skyldiga till avtalsbrott, inget stort brott som leder till något annat än att kortbolaget säger upp avtalet men likväl ett brott.

Detta gäller självklart enbart de kortbolag som har dessa reglerna.

DanielF
2007-09-28, 08:24
Jag minns inte när jag handlade för kontanter senast.
Om jag är inne i en butik som inte tar kort så säger jag hejdå och tar ett ställe som tar kort istället. Att de ska ta ut en serviceavgift för - som Krampus säger - att jag minskar deras rånrisk och kontanthantering (för er som inte visste så kostar det pengar att få pengar, t ex får de betala en viss procent för att få ut växel att ha i kassan) är ju bara banalt.

Gör man bara kortköp så blir de där 3, 5 eller 6 kronorna ganska mycket till slut.

Amen. Kontanter är av ondo.

Snafu
2007-09-28, 09:33
i England tar inte dom vanliga taxibilarna ens kort. Det är lite horigt.

Jag håller med om att betala med kort i baren, det är bara störigt. Dom borde skaffa cashmachines inne på klubben för folk att ta ut pengar istället eller nåt. Yeah!

manko
2007-09-28, 10:04
Själv hatar jag kontakter och därför jag vill alltid betala med kort. Och som whistler säger, betalar man med kort många gånger och dom drar 3-6kr per gång så blir det ju till slut en stor pengapung.

Så om jag går till en turk kiosk och dom säger 3kr i avgift för att betala med kortet. Och jag säger att jag inte accepterar någon avgift utöver priset på produkten? Och han sedan nekar mig, så kan han bli av med kort-tjänsten?

coxie
2007-09-28, 10:11
Själv hatar jag kontakter och därför jag vill alltid betala med kort. Och som whistler säger, betalar man med kort många gånger och dom drar 3-6kr per gång så blir det ju till slut en stor pengapung.

Så om jag går till en turk kiosk och dom säger 3kr i avgift för att betala med kortet. Och jag säger att jag inte accepterar någon avgift utöver priset på produkten? Och han sedan nekar mig, så kan han bli av med kort-tjänsten?

Tror inte de bryter kontraktet första gången de får in en anmälan, men efter ett par gånger så borde han bli av med sitt tillstånd.

Förövrigt förstår jag inte hur ni kan tycka kort är smidigare vid småsummor som godis osv, jag orkar aldrig dra kortet, slå koden/visa leg när man enkelt kan slänga fram en 50/100 lapp och snabbt få växel.

egge
2007-09-28, 10:30
Förövrigt förstår jag inte hur ni kan tycka kort är smidigare vid småsummor som godis osv, jag orkar aldrig dra kortet, slå koden/visa leg när man enkelt kan slänga fram en 50/100 lapp och snabbt få växel.

Grejen är att jag hatar småmynt. Helt oanvändbara och tar bara massa plats i plånbok/ficka. Det är fan det värsta med euro, det finns 8 olika mynt minst och 4 av dom betalar man aldrig med.
Femmor och tior kan jag stå ut med men för helvete, slopa enkronorna och 50-öringarna!!

manko
2007-09-28, 11:02
Grejen är att jag hatar småmynt. Helt oanvändbara och tar bara massa plats i plånbok/ficka. Det är fan det värsta med euro, det finns 8 olika mynt minst och 4 av dom betalar man aldrig med.
Femmor och tior kan jag stå ut med men för helvete, slopa enkronorna och 50-öringarna!!

håller med. Jag har har hemma en burk full med alla små mynt ja fått. Blandat med alla valörer. Ska aldrig använda dom hade jag tänkt. För jag hatar dom så mycket att jag blir arg på dom varje gång jag ser dom haha :D

Man behöver ju typ 1/20 gånger visa ID kort när man drar med sitt kort, baby.

coxie
2007-09-28, 11:05
Jag har spargrisar som jag fyller med mynt varje gång jag fått växel, när de är fulla går jag till banken och växlar in, kanske lite bökigt men jag tycker kontanter är smidigare och säkrare. Paranoid som jag är vägrar jag betala med kort till taxisluskar, turklivs och pizzerior. Kort använder jag mest när det rör sig om större inköp och framförallt när jag beställer via nätet.

DanielF
2007-09-28, 11:09
Alltså jag tycker inte alls det tar längre tid att betala med kort än med kontanter. Ok om man måste skriva på, vilket är så jävla stenålder och jag blir arg att inte bankerna tvingar alla att uppgradera till kodmaskiner, men dra kort och slå kod är snabbare än att hanka upp en 50-lapp och vänta på att någon slö kassör skall räkna växel, växel som man inte har någonstans att ha för den delen heller.

Jag har fan svart bälte i kortdragning. swooosh, pip pip pip pip klar.

manko
2007-09-28, 12:00

hahahahahaha :D

David86
2007-09-28, 18:08
Lär mig hur man vet vilket håll kortet ska dras på!

StefanC
2007-09-28, 18:34
Om dem tar ut en avgift för att man inte handlar för en viss summa ska detta stå på kvittot som du får. Om det inte görs så kräv det, för då kan du sedan besöka din bank och återfå dessa kronor.

Purren
2007-09-28, 19:53
De får inte göra det, men det dom får göra är att neka ditt köp om du inte accepterar villkoret.

TCOG
2007-09-29, 03:31
Butikerna gör sig skyldiga till avtalsbrott, inget stort brott som leder till något annat än att kortbolaget säger upp avtalet men likväl ett brott.

Detta gäller självklart enbart de kortbolag som har dessa reglerna.

Försök kontakta banken & se om de gör något eller om de tycker det är ett brott, good luck.

coxie
2007-09-29, 08:21
Försök kontakta banken & se om de gör något eller om de tycker det är ett brott, good luck.

Kanske borde läsa tråden så jag slipper quota mig själv.

"Amex verkar ta detta på allvar, kanske inte så konstigt då man betalar en hel del för vissa korttyper. De sa nämligen att de omedelbart skulle ringa upp random koisk och ge dem en rejäl utskällning när jag ringde och frågade om de verkligen får ta ut en avgift.

<3 Amex de vet verkligen hur kundservice skall se ut."

Toxic
2007-09-29, 09:03

Du har rätt och fel, som dem säger så läs igenom tråden!
det är inte olagligt där har du rätt men dem andra som har rätt här i tråden har inte heller sagt att det är olagligt utan ett avtalsbrott med deras bank, därav inte menat ett kriminellt brott som polis utreder utan något som banken helt enkelt hanterar med hot om indragen service om dem får fler anmälningar...

Dock finns det inget som säger att det hjälper, vet en kiosk här i västerås som tagit avgifter i alla tider.
Självklart vet jag också att dem fått anmälningar mot sig från folk som dagen efter fyllan upptäckt "fel" summor dragna på korten(den ligger bredvid en nattklubb).